بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
در حال حاضر میزان منابع مالی تعیین شده برای سرمایه گذاری های جدید بعضاً در کشورهای صنعتی و حتی کشورهای در حال رشد و اقتصاد نو ظهور 70 درصد می باشد. بر این اساس، این که اقتصاد کشورمان کماکان متکی به سیستم بانکی باشد نشان دهنده این است که مسئولین با حوزه بازار سرمایه آشنا نیستند و یکی از دلایل مؤثر بر سقوط بورس و متضرر شدن سهامداران عدم واکنش یا برخورد مسئولین به اتفاقات و رویدادهای این بازار به نظر می رسد.
کد خبر : ۱۵۴۶۱۲
نویسنده :
جمشیدی
وزیر اقتصاد و دارایی در یکی از مصاحبه های خود طی هفته گذشته عنوان کرد که منابع بانکی می بایست به بخش مسکن تزریق شود. حال این سوالات مطرح می شود که آیا صنعت ساختمان برای اقتصاد کشور ارزش افزوده ای ایجاد می کند؟ و چرا در شرایطی که بازار مسکن در رکود به سر می برد و بخشی از منابع بانکی به دلیل سرمایه گذاری در بازار مسکن بلوکه شده، می بایست مجدداً نقدینگی توسط بانک ها به این بازار تزریق شود؟

در همین ارتباط، رییس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی شرکت بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: برنامه های گوناگونی برای خروج از رکود اقتصادی مطرح می شود که در نهایت مشاهده می کنیم برخی از این مسائل نه پایه علمی دارد و نه اجرایی.

بهمن آرمان افزود: با این موضوع که منابع بانک ها به سمت ساختمان هدایت شود حتی صورت مسئله را هم نمی توان پاک کرد. چرا که با نگاهی به صورت های مالی بانک ها در می یابیم که این گروه از وضعیت مناسبی از لحاظ سودآوری برخوردار نیستند. از این رو مطرح کردن موضوع مذکور از سوی مقامات و مسئولین اقتصادی بیانگر این است که این افراد به مسائل روز اقتصاد جهانی آگاه نیستند.

در حال حاضر میزان منابع مالی تعیین شده برای سرمایه گذاری های جدید بعضاً در کشورهای صنعتی و حتی کشورهای در حال رشد و اقتصاد نو ظهور 70 درصد می باشد. بر این اساس، این که اقتصاد کشورمان کماکان متکی به سیستم بانکی باشد نشان دهنده این است که مسئولین با حوزه بازار سرمایه آشنا نیستند و یکی از دلایل مؤثر بر سقوط بورس و متضرر شدن سهامداران عدم واکنش یا برخورد مسئولین به اتفاقات و رویدادهای این بازار به نظر می رسد.

وی ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد مشخص می کردند که هدایت منابع بانکی به سمت بخش ساختمان می بایستی چگونه انجام بگیرد، شاید این موضوع روشن می شد و در این صورت می توانستیم در خصوص ایجاد روزنه هایی از رونق اقتصادی با تقویت این بخش اظهار نظر کنیم. اما متأسفانه در ایران شاهد هستیم که مسئولین تنها کلیت مسائل را مطرح می کنند و به جزئیات توجهی نمی شود.

رییس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی شرکت بورس در پاسخ به این سوال که آیا صنعت ساختمان می تواند ارزش افزوده برای اقتصاد ایجاد کند، اظهار داشت: در کشوری همچون کشور ما که درآمد نفتی آن کاهش یافته و سایر درآمدهای آن کفاف نمی دهد شرایط اقتصادی نا مناسبی ایجاد شده و رییس جمهور در این شرایط نمی تواند اقدام به اجرای پروژه های عمرانی کند و در پی آن مانع از تزریق منابع مالی به این بخش می شود که در نهایت این امر موجب کاهش مصرف سیمان شده است.

آرمان با بیان اینکه تولید سیمان و فولاد در کشورهای گوناگون به عنوان شاخصه های توسعه اقتصادی به شمار می روند، ابراز داشت: در حالی در کشور ما میزان تولید سرانه فولاد به عنوان کالای استراتژیک مورد استفاده در صنعت 198ساختمان کیلو گرم و مصرف سرانه آن 267 کیلوگرم می باشد که مصرف سرانه فولاد در کشور کره جنوبی 1309 کیلوگرم اعلام می شود.

حال اگر نگاهی به میزان تولید و مصرف سیمان در کشور بیاندازیم، در می یابیم که تولید سیمان در کشور ما که در رده چهارم جهانی از نظر تولید سیمان قرار دارد به میزان 75 میلیون تن می باشد و مصرف سرانه آن 864 کیلوگرم محاسبه می شود.

این در حالی است که در کشور عربستان صعودی تولید سیمان 50 میلیون تن در سال و مصرف سرانه آن 1625 کیلوگرم محاسبه می شود. این موضوع بیانگر این است که بحران فعلی موجود در صنعت سیمان به سیاست های دولت بر می گردد.

وی افزود: این ارقام نشان می دهد که در داخل کشور اهتمام کافی برای مصرف سیمان وجود ندارد، وگرنه مصرف سرانه سیمان در کشورمان به این اندازه پایین نبود. از این رو در شرایط فعلی که شرکت های سیمانی نمی توانند همچون گذشته برای تحقق بودجه برآوردی خود به صادرات سیمان به اصلی ترین بازار هدف یعنی کشور عراق اتکا کنند، می بایست چاره ای برای خلا ناشی از رکود بودجه های عمرانی بیاندیشند.

رییس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی شرکت بورس ادامه داد: اگر به تاریخ توسعه اقتصادی کشورهای خارجی نگاه کنیم در می یابیم که از دیر باز صنایع مرتبط با یکدیگر بازار مصرف را برای خودشان بوجود آوردند. به طور مثال در کشور آمریکا شبکه های آزاد راهی این کشور توسط شرکت های تولید کننده خودرو مورد حمایت قرار می گرفت و با تداوم آن بزرگترین شبکه آزاد راهی را در اختیار گرفتند.

یا به طور مثال می توان به ساخت پروژه کانال دوم سوئز اشاره کرد که 50 درصد از هزینه لازم برای اجرای آن معادل چهار میلیارد دلار از طریق فروش اوراق قرضه به مردم تأمین شد. بر این اساس می توان گفت شرکت های داخلی تولید کننده سیمان نیز می توانند یک نهاد مرتبط با خود را ایجاد کنند و قدرت انجام پروژه های بزرگ و آزاد راه ها را که مصرف سیمان در آنها بالاست را افزایش دهند.

آرمان در خاتمه گفت: بزرگترین ابزارهای تجهیز منابع مالی در اختیار بورس و بازارسرمایه قرار دارد. به طور مثال برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی فولاد مبارکه اصفهان به ارزش 25 هزار میلیارد ریال که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد می تواند امکانات بزرگی را در اختیار بخش ساختمان قرار دهد. از این رو گروه ساختمان و تولید کنندگان مرتبط با این حوزه نبایستی تنها به امکانات دولتی بسنده کنند و باید ابزارهای جدید را طراحی و تدوین نمایند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مشتی حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
برادران و خواهران عزیز ، کمی تامل بفرمایید . ما خودمون میدونیم میخایم چه بلایی سرتون بیاریم . حمایت از من در انتخابات یادتون نره .
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
اطلاع کافی ندارد ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
چیه چرا بعضی ها هنوز از خواب خرگوشی بیدارنشدند مگر همین دولت تدبیر نبود که مردم را به بورس دعوت کرد مگر همین دولت تدبیر نبود که هر زمان تقاضایی در بازار بوجود امد با عرضه های دستوری وحشیانه تقاضا را سرکوب کرد مگر همین وزیر اقتصاد نیست که همواره وعده سر خرمن میدهد ومی کوید بلند مدت برادران ایا از دی 92 تا الان نزدیک دوسال نمی گذرد این بلند مدت اقای وزیر عمر نوح میخواهد مطمن باشید از این دولت برای بورس ابی گرم نمی شود پس با مجلسیها متحد شویم این تنها راه است اگر دولت برای ما وشما ارزشی قایل بود تا حالا کاری کرده بود که نکرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
بابدبختي وزحمت فراوان...شندرغازجمع كرده عليرغم مخالفت خانواده ام آنرابه بورس آورده تابراي دخترم جهيزيه تهيه كنم ....افسوس ....فقط ميگويم خاوندمتعال براي باعث وبانيش نسازه بحق محمدوآل محمدص ...مطمئنم اگرحق مارابرنگردانيدخداوندمنان ازشماخواهدگرفت.بهرطريق ممكن...
مهدي
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
بورس نوعي قمار است جرات بازي نداشتي بازي نمي كردي اموووووووووووو
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
بابا یکی بگه اخرش چی میشه .

من با ضرر همه سهامم رو فروختم .

تا به 57 هزار برسه دوباره بخرم .

مگه قرار نیست شاخص به 57 هزار برسه باز چه کلکی سوار کردن که الان دارن خودشون تند تند می خرند . ؟


نکنه این دفعه از این ور سرمون کلاه گذاشتن ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
دولت نهم ودهم در زمینه بورس عالی عمل کرد
سعید
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
این آش همان دولت هست که وقتی شاخص 89000 بود می گفتن حباب نیست ، از خواب بیدار شو دوست عزیز
شکرستان
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
"سعید" اولا این شاخص مال حسنه. دوما شاخص قلابی را ولش قیمت ها را از مرداد 92 تا دی 92 مقایسه کن تا به امروز حداقلش 3 برابر و حداکثرش شاید 15 برابر افت قیمت هم داشته است.
ناشناس 153
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
وزیر اقتصاد اطلاع کافی از بورس ندارد
خيلي هم خوب اطلاع دارد و توانست سرمايه هاي مردم را از بين ببرد الآن هم كه مي گويد منابع بانکی می بایست به بخش مسکن تزریق شود براي اينست كه بقيه سرمايه مردم از اين طريق از بين ببرد.