بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر : ۱۵۴۶۷۷

عملکرد ضعیف و نامناسب مدیران بورسی کشور سبب شد تا پای بازرسی‌های پنهانی به سازمان بورس باز شود، «نسیم» در گزارشی از ماموریت کمیسیون اصل ۹۰ به منظور تحقیق و تفحص از بورس گزارش می‌دهد

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم:گزارش ها حاکی از این بوده که کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، در تازه ترین اقدام خود، طرح تحقیق و بازرسی از سازمان بورس و اوراق بهادار را کلید زده است.

بر اساس این گزارش، محمد علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی درحکمی،مسئول تیم تحقیق و بازرسی از سازمان بورس و اوراق بهادار را منصوب ساخته و از او خواسته که با همکاری این سازمان،"نسبت به بررسی روند معاملات سهام اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه"،"شناسایی زمینه های فساد احتمالی درفرآیندمعاملات سهام"،"بررسی وضعیت داد وستد در بورس کالای ایران و روند کشف قیمت محصولات قابل معامله در این بازار ازجمله در محصولات پتروشیمی و فولادی"،"بررسی وکشف معاملات مشکوک در بازارسهام بورس کالاهای ایران با هدف سالم سازی بازارسرمایه"،اقدام و نتیجه را درگزارشی جامع ، جمع بندی و ارایه کنید.

"تحقیق و بررسی لازم در مورد عوامل موثر در سقوط ارزش سهام بازار بورس درچند ماه اخیر"،"بررسی و تعیین عوامل موثر دررشد ارزش سهام بورس، جلب و هدایت بازار سرمایه به سوی بازار بورس" ،" بررسی و تحلیل از وضعیت بازار بورس وسرمایه درشرایط پس از توافق وتحریم" ازدیگر مواردی بوده که رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی درحکم انتصاب خود به مسئول تیم تحقیق و بازرسی از سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار اجرای آن و ارایه گزارش به این کمیسیون شده است.

ازقرار معلوم، کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی، طرح تحقیق و بازرسی از عملکرد سازمان بورس واوراق بهادار را از یکم شهریور با صدور حکم انتصاب برای مسئول تیم تحقیق و بازرسی از سازمان بورس و اوراق بهادار کلید زده است.

مدت مأموریت تیم تحقیق و بازرسی از سازمان بورس چهار ماه از زمان صدور حکم تعیین شده که البته در صورت لزوم قابل تمدید و تجدید خواهد بود.

پر واضح است که در این مأموریت، ضمن تحقیق از سازمان بورس و اوراق بهادار، تحقیقات لازم از کارگزاران بورس، فعالین بازارسرمایه، واحدهای بورسی،سهامداران خرد و کلان هم مورد توجه محققین و کارشناسان مربوطه قرار خواهد گرفت.

بازارسرمایه ایران به دلیل ریزش های جدی شاخص های سهام، ازیکسال گذشته تا اکنون،این بازه زمانی را به روزهایی دشوار برای فعالان بازار سرمایه کشور مبدل کرده است.

بازار سرمایه کشور ازشهریورماه سال گذشته تا به امروز فراز‌ و نشیب‌های زیادی را پشت‌ سر گذارده و به سهولت می توان مدت زمان مورد نظر این بازار را می توان یکی از پر نوسان ترین ایام چند سال اخیرتلقی کرد.

نگاه کلی شاخص کل معاملات در روز چهارم شهریورماه سال گذشته بعد از پایان معاملات آن روز، بر روی عدد 73 هزار و 540 واحد ایستاد.

یک‌سال بعدتر، یعنی امروز، شاخص کل بورس واوراق بهادار در جریان معاملات دومین روز هفته،یعنی یکشنبه29 شهریورماه امسال 701 واحد دیگرهم کاهش یافت تا با سقوط به کانال 61 هزار واحدی در ایستگاه 61 هزار و 553 واحدی بایستد.

بررسی وضعیت نماگر های بورس مبین این امر بوده که از یکسال قبلتر تاکنون، شاخص بازار سهام بیش از 10 هزار واحد ریزش کرده است.

به نظر می رسد، شاخص بورس به طور میانگین درهرماه 777 واحد ریزش را در ذائقه خویش مزمزه کرده است.

از قرار معلوم، بیشترین رشد شاخص در یک‌سال گذشته در روز چهارم آذر‌ماه 1393 به ثبت رسیده و نماگر با رسیدن به 74 هزار و 740 واحد بالاترین صعود در 12 ماه اخیر را در تابلو‌های آمار بورس به ثبت رسانده است.

هر چند که دراتفاقی جالب که همواره با آغاز سال معاملاتی در بورس با رونق‌های خوبی طی سالیان گذشته مواجه بوده اما امسال و در اولین روز معاملاتی، شاخص کل بورس با رسیدن به عدد 62 هزار و 885 واحد بیشترین افت را در 12 ماه اخیر برای دوره زمانی «چهارم شهریور‌ماه 93 تا چهارم شهریور‌ماه 94» تجربه کرد.

این رفتار سهامداران در اولین روز معاملاتی سال بورس حاوی پیام‌های خاصی از آینده این بازار بود.

هرچند این افت بیشتر تحت تاثیر بازگشایی حاشیه‌ساز نمادهای گروه پالایشی درتالار شیشه‌ای روی داد اما گذشت زمان ثابت کرد که تنها این عامل باعث افت بازار نیست.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کدوم بورس؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
تحقیق و بازرسی از خودروها چه نتیجه داشت که این برامون داشته باشه؟همش سیاه بازی، وعده و وعید.نفرت انگیزه
مجید آباد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
ثپردیس کولاک کرد . گفتیم شلیا بعد از هفت روز منفی خورد حالا میبینیم ثپردیس از همون روز اول داره منفی میخوره . دست مریزاد با این عرضه اولیه ها . بابا یکی بیاد توضیح بده ببینیم چی شده این طور که پیش میره فردا زیر قیمت عرضه میرسه یعنی باز اطلاعات دورغ و باز هم رانت اطلاعاتی ؟ سود این همه ضرر سهامدار حقیقی توی جیب کی میره ؟
سلام
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
لطفا اول تفحص کنید چرا یک شرکتی مثل شرکت وصنا 200روز ازمجمع گذشته سود سهامداراشونمیده .چرا وغدیر فردای مجمع سود سهامدارشو به حساب ریخت.فاصله پرداخت از زمین تا اسمان چه قانونیه 8ماه مهلت دارن سود وبدن.اصرار دارن پول تو بانک نذارید .بیاریم بدیم به شما هم 70درصد قیمت سهام بیاد پایین هم باالتماس سودمونو به خواهیم
جعفر
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
تخریب بورس عمدیه. وجدان پاک ندارن. سرمایه مون دود شد. خدا زندگی باعث و بانیشو دود کنه . اعتقادم به شرافت و عدالت کاملا از بین رفته!
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
لطفا تحقیق کنید چرا سازمان پیگیر سود مجامع نیست....مگر سازمان وظیفه اش چیست؟.....حتما که نباید هر سهامداری برای سود هر شرکتی برود و شکایت کند تا سودش را پس از یک پروسه زمانی زیاد تحویل بگیرد....این وظیفه سازمان است تا پیگیر سود مجامع سهامداران باشد.....
تحقیق کنید چرا سازمان فقط به شرکتهای بزرگ بورس گیر میدهدو نمادشان را سریع برای شفاف سازی می بندد....چرا شرکتهای کوچکتر بورس که گاهی رشدهای هیجانی دارند نسبت به آنها بی تفاوت است.....
سازمان به شرکتهایی که بی دلیل سهمشان رشد می کند نباید اجازه رشد سهام بدهد تا سهامداران زیان نبینند....
تحقیق کنید که چرا دولت که منابع لازم برای حمایت از بورس نداشت بارها قول حمایت از بورس را به سهامداران داد و باعث زیان بیشتر آنها شد...
علی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
هر تحقیقی نیاز به تصویب در در صحن مجلس دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
حالا دولت سعی میکنه برای خراب کردن مجلس شروع به عرضه های دستوری کنه تا مانع رشد بورس بشه نمایندگان مجلس این دولت نقد پذیر نیست وحتی صدای اعتراض فعالان متضرری که به دعوت خودش امده بودند را نشنید فعالان بازار سرمایه پشتیبان شما خواهند بود
كلاه قرمزي
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
خسته نباشيد، حالا چه عجله اي بود؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
حالا كه ديگه چيزي از بورس باقي نمونده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
اقایانی که به طمع حمایت دولت هستید بیدار شوید این دولت شدیدا ضد بورسی است حالا که نمایندگان با هر نیتی صدایشان درامده است بیاید با نمایندگان همصدا شویم مطمن باشید که دولت روحانی نابود گر بورس است وبه خنده های وزیر اقتصادش و خود شخص روحانی اعتمادنکنید همه میدانید که وزیر هفته گذشته گفت پولها باید به سمت مسکن برود این یعنی خدا بیامرزدت بورس خدا رحمتت کند بورس بلند مدت اقای وزیر زمانی است که 90 درصد سرمایه من وشما نابود شده باشد تا حضرا انموقع مرحمت فرماین سهامهای 20 یا 30 تومانی جمع اوری کنند البته نه برای حمایت ما بلکه برای سود خو.دشان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
بورس تبدیل شده به قماربازی
حمید
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
خیلی نامردیه به خدا
مملکت اسلامی باشه، شیعه علی باشه ، اونوقت اینقدر در حق ملت و مسلمانان ظلم بشه؟؟!!
بخدا که مسببینش به سزای عملشون می رسند
و وای از آن روز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
به خدا نابود شدیم رفت. خدا ازتون نگذره
مجید
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
سلام این اقدام زودتر باید انجام می شد و با افراد متخلف برخورد جدی صورت گیرد خدا از شون نگذره که تمام سرمایه های مارا فنا کردند یادتون هست محمود می گفت یارانه هایتان را در بورس بگذارید دیدید چه شد
مرتضی اراک
-
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
باز هم اگه درست رسیدگی کنن و کمی به حرف سهامدارها گوش کنن وبه وضعیت حقوفیها رسیدگی کنن ولی خیلی سریع نه نوش دارویی بعد از مرگ سهراب باز هم خوبه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
هر چي به انتخابات اسفند نزديك مي شويم از اين حرفها زياد مي شنويم شنيدن كي بود مانند ديدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
متین
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
خداوند از اونایی نگذره که بعد از توافق برای اینکه نشون بدن همه چیز با توافق حل نمیشه نسبت به عرضه بی محابای سهام مباذرت ورزیدند تا بدانجا رسید مردم بیچاره در نهایت ضرر مجبور بشن با ضرر هنگفت از بورس خارج و بی اعتماد بشن و سیاسی بازی انها زندگی خیلیها رو بهم زد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۲
هر نماینده ای که بتواند تیم اقتصادی را استیضاح کند به ان رای میدهم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
فراموش نکنید که از روز شنبه قرار است که کسی سهمشو نفروشه و اگر خیلی نیاز داشت 10 درصد آن را آنهم روی 5 درصد مثبت شما را به خدا متحد باشید. حقوقی ها نیز حمایت کنن