بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
پیش دستی مجلسی ها در بررسی چالش های بازار سرمایه

چرا دولت اقدامی نکرد تا گرفتار تحقیق و تفحص از بورس نشود؟!

در این رابطه، برخی معتقدند این اقدام مجلس و در رأس آن کمیسیون اصل 90 با اغراض سیاسی صورت گرفته و برخی دیگر این موضوع را به دور از هر گونه غرض ورزی می دانند. اما بایستی دید، چرا گروهی مدعی هستند که نمایندگان مردم با این کار قصد دارند اهداف سیاسی خاصی را دنبال کنند؟
کد خبر : ۱۵۴۶۷۸
نویسنده :
کیوان فر
کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار و اجرای آن از ابتدای مهر ماه امسال خبر داده، حال آنکه گویا این سازمان فضای لازم را برای استقرار اعضای کمیته بررسی در اختیارشان قرار نداده است.

به گزارش بورس نیوز، این موضوع در شرایطی مطرح شده که به نظر می رسد روند پیاپی منفی قیمت سهام در بورس و ریزش های متوالی شاخص ها طی حدود 20 ماه اخیر اصلی ترین عامل در عزم نمایندگان خانه ملت برای تحقیق و تفحص از سازمان بورس باشد.

در این شرایط برخی اخبار حکایت از آن دارد که طی روزهای ابتدایی شهریور ماه جاری نامه ای از سوی کمیسیون اصل 90 خطاب به چند تن از نمایندگان مجلس نوشته شده که موضوع آن تأکید بر ضرورت تحقیق و بررسی به منظور آسیب شناسی وضعیت بازار بورس و تهدیدات هر روزه وارد بر آن بوده که منجر به ریزش ارزش و معاملات سهام بورس گردیده است.

اما در این رابطه، برخی معتقدند این اقدام مجلس و در رأس آن کمیسیون اصل 90 با اغراض سیاسی صورت گرفته و برخی دیگر این موضوع را به دور از هر گونه غرض ورزی می دانند.

اما بایستی دید، چرا گروهی مدعی هستند که نمایندگان مردم با این کار قصد دارند اهداف سیاسی خاصی را دنبال کنند؟

جواب این پرسش را شاید بتوان در نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی طی اسفند ماه سال جاری یافت. چرا که به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات می خواهند از فرصت های موجود به بهترین نحو جهت کسب آراء بیشتر استفاده کنند. گرچه سهامداران و سرمایه گذاران بورسی هم با وجود هر هدفی که پشت قضیه پنهان باشد، این برخورد را به عنوان بهانه ای برای چنگ زدن به ریسمان نجات از شرایط نا به سامان کنونی می پسندند و از چنین رفتاری حتی خوشنود نیز می شوند؛ بطوریکه برای آنها مهم نیست که نمایندگان به دلیل اغراض سیاسی به دنبال اجرای این طرح هستند و یا قصد دیگری دارند.

حال آنکه دولت حتی به بهانه جلب نظر بیشتر مردم و افزایش سطح رضایتمندی آنها برای انتخابات بعدی هم در این زمینه هیچ تلاشی نکرده و به سهامداران و سرمایه گذاران بورسی و کلیه فعالان بازار سرمایه هیچ بهایی نمی دهد. حال آنکه شاید بهتر بود که خود دولت از این موضوع برای افزایش سطح رضایت مردم از عملکردش بهره می برد.

اما با این اوصاف گویا دولت بنا ندارد از بازار سرمایه و بورس حمایت کند و همین امر موجب گردیده مجلسی ها پا به میدان بگذارند و برای حمایت از بازار سرمایه و حتی پیشبرد اهداف انتخاباتی خود از این شرایط به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

از طرفی نکته قابل توجه اینجاست که جدا از نیت اصلی نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس، طی سنوات گذشته در بورس اتفاقاتی افتاده که شک و تردیدها را نسبت به بروز برخی تخلفات و فسادهای احتمالی در فرآیند معاملات سهام برانگیخته، تا جایی که باعث شده سهامداران و سرمایه گذاران بارها طی نامه هایی اعتراض خود را نسبت به این موارد به گوش نهاد ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای نظارتی و قانون ذی صلاح برسانند تا از هر روشی که شده بتوانند حق و حقوق خود را دوباره باز پس گیرند.

این طرح در حالی در کمیسیون اصل 90 قانون اساسی کلید خورده که پیگیری آن به حق و لازم به نظر می رسد. آن هم در جاییکه به دلیل چشم انداز مثبت شکل گرفته در خصوص مذاکرات هسته ای و افزایش امیدواری ها به حصول توافق و رفع تحریم ها، انتظار می رفت بازار سرمایه در مدار مثبت و نرخ ارز در مسیر نزولی قرار گیرند.

اما در واقعیت عکس این انتظارات رقم خورد که شاید از برخی جنبه ها چنین واکنشی با هیچ یک از مباحث اقتصادی قابل توجیه نباشد که شاید این عامل در واکنش نا متناسب بورس به متغیرهای اقتصادی نیز خود به عنوان دلیل دیگری برای تحقیق از سازمان بورس مطرح باشد.

همچنین گویا مواردی از جمله بررسی روند معاملات سهام اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه برای شناسایی زمینه های فساد احتمالی در فرآیند معاملات سهام و بررسی کدهای معاملاتی در بازار سرمایه با هدف حذف کدهای معاملات با مدیریت سایر افراد نیز در دستور کار کمیته تحقیق و تفحص قرار دارد.

ضمن اینکه بایستی منتظر بود تا نسبت به نرم افزارهای معاملاتی و اختلالاتی که به صورت مکرر به ویژه در زمان عرضه های اولیه سهام بروز می کند و یا در خصوص روند کشف قیمت محصولات در بورس کالا به ویژه در رینگ پتروشیمی و فولادی نیز بررسی هایی توسط این کمیته صورت گیرد.

اما در حالی نمایندگان مجلس در خصوص عوامل موثر در سقوط ارزش سهام بازار بورس در چند ماه اخیر، طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس را از ابتدا مهر ماه آغاز می کنند که همزمان با آن بی تفاوتی و بی اعتنایی دولت نسبت به اتفاقات 20 ماه گذشته در بورس باعث شده مشکلات بازاری که هدایت آن بر عهده دولت و در رأس آن وزارت اقتصاد است، توسط نمایندگان پیگیری شود و چه بهتر بود اگر دولت خود متولی اصلی آسیب شناسی و رفع معضلات و چالش های بازار سرمایه می شد تا سیر حرکتی آن بیشتر بر مبنای واقعیت های اقتصادی باشد.

چرا که کمتر سهامدار و سرمایه گذاری توقع داشت بازار بعد از حصول توافق سیاسی و افزایش امکان حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران این روند فرسایشی را در پیش گیرد.

گرچه سهامداران و سرمایه گذاران همچنان باور دارند گره کور این بازار می تواند به دست خود دولت باز شده و بورس با تدبیری کارساز از بحران فعلی نجات یابد و نکته واضح این است که بازار سرمایه در حالی از عوامل داخلی و خارجی متأثر می شود که هم اکنون عوامل داخلی سایه سنگین تری را بر سر بازار افکنده اند؛ چرا که بورس طی این مدت درحالی به اخبار خوش خارجی و نتایج مثبت از مذاکرات سیاسی کشور هیچ واکنشی مطلوبی نشان نداده که به نظر می رسد بیشتر زیر نفوذ متغیرهای داخلی است.

شاید جدا از ضرورت تحقیق و بررسی به منظور آسیب شناسی وضعیت بازار بورس و عوامل موثر بر ریزش مداوم ارزش و قیمت سهام در گروه های مختلف، حمایت همه جانبه دولتمردان از صنایع با هدف ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بیشتر و ارایه کمک به بخش خصوصی لازم باشد که از جمله این حمایت ها می توان به اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی و پالایشی و نیز بهره مالکانه معدنی ها اشاره کرد. ضمن اینکه افزایش تعرفه واردات محصولاتی که تولید داخل توان تأمین نیاز بازار مصرفی را دارد، می تواند نقشی مؤثر را در این راستا ایفا کند.

به هر ترتیب آنچه بیش از هر موضوع دیگری حائز اهمیت است، دود شدن سرمایه ملت و از دست رفتن اعتماد سرمایه گذاران و سهامدارانی است که شاید پیامدهای منفی آن گریبان سایر بخش های اقتصادی را بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
پشیمانم که به روحانی اعتماد کردم
توی انتخابات جلوی رای دهنده هارو میگرمتم التماس می کردم به روحانی رای بدند ولی اشتباه کردم به والله قسم روز انتخابات برعلیه روحانی وحامیانش کار می کنم واگر احمدی نژاد وارد بشه از اون حمایت می کنم
جلال
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
منم کاملا پشیمونم حتی اگه تمام تحریم ها هم برداشته بشه مملکت گل و بلبل هم بشه دیگه به روحانی رای نمیدم و هر کاری میکنم که رای هاشو به نفع رقیب جمع کنم
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
در همه جا تبلیغ میکنم به روحانی رای ندهند ، خودم هم رای نمیدهم . در صف نانوایی ، در تاکسی ، نشست های فامیلی دوستان ، محل کار همه جا . هم انتخابات مجلس هم ریاست جمهور آینده
صادق
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
مشکل ما در همین پشیمانی های مکرر است. هر چهار سال یکبار می فهیمم که عجب اشتباهی کردم ها به این یکی رای دادم؟!! مطمئن باش چهار سال دیگر نیز همین جمله را خواهی گفت. پشیمان از اینکه به فلانی رای دادم؟ چون هیچگاه نه خودمان توانسته ایم تصمیمی درست بگیریم و نه زیمنه تصمیم درست را برایمان باقی گذاشته اند
رهاورد
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
خوش به حال خودم 3 ماه پیش نقد شدم از بازار خارج شدم ....

دندون طمع رو کندم با ضرر خیلی کم خارج شدم اگه الان بود 200 میلیوون ضرر میکردم....
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
دولت تدبیر داره با ریزش قیمت ها بازاری جذاب برای خارجی ها اماده میکنه.....
رامین
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
من هم همینطور
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
برایتان متاسفم که اینقدرسطحی فکرمیکنید .
اگر مشکلات راتخصصی تجزیه وتحلیل میکرذید.براحتی میفهمیدیدکه شرایطی که امروز داریم نتیجه سیاستهای غلط دورانگذشته است که تحریمها راکاغذ پاره میدانستند وعده ای عوام هم برای انها هورامیکشیدند11
ناشناس
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
دوستانی که پشیمانند نکنه دلشون برای حاج محمود تنگ شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
خود این دولت گره کور به بازار زده حالا شما از کی توقع دارید که این گره رو باز کنه . خود دولت میخواد سرمایه های مردم دود بشه بعد شما از دولت توقع دارید .
ناشناس
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
مردم کجا بود؟ کل بورس 1 درصد هم نمیشه... برا همیت اصن در هیچ درجه اهمیتی نیست
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کدوم توافق هسته ایی !! قبول بدهی 400 میلیاردی یونان و انتقال ورشکستگی این کشور به داخل ایران که مداکره و توافق نیست و معلومه وقتی شما باج این شکلی بدی مملکت به فنا میره
فرزاد
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
این دیگه از اون حرفا بود. هر کس الکی یه چیزی میگه
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
دولتی که هیچ اهمیتی به سهامدار نمی دهد میخواهیم چه کار؟ حتی اگر مجلس با غرض ورزی هم اینکار را میکند کار خوبی میکند و ما از آنها حمایت میکنیم چون میدانیم حداقل به فکر سهامداران هستند.....دیگر چقدر تحمل کنیم کاسه صبر مان لبریز شد از دست این دولت بی تدبیر.....
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک.............
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
این تنها یک پیشنهاد است و هنوز در مجلس تصویب نشده است.
بابک
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
نیازی به تصویب مجلس نیست کمیته تحقیق و بازرسی از سازمان بورس است و به اعتقاد مجلس فساد در داخل سازمان بورس و شرکت های بورسی رخنه کرده که باید سر منشا آن پیدا شود. از معاملات مشکوک تا علل اختلال در سامانه بورس رئیس کمیته منصوب شده و دو نفر از اعضای کمیته هم اتخاب شده اند و بزودی سایتی برای دریافت شکایان و مستندات سهامدارن در این خصوص فعال خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
دولت به دنبال اهداف سیاسی خودش در انتخابات مجلس است وبرای همین سعی می کند پول یارانه ها را به هر قیمتی جور کنه تا یک رضایت عمومی کاذبی بدست بیاورد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
متاسفانه دولت ملت را به بازار بورس دعت کرد ورمایه هایشان رادود کرد دولت اعتقادی به بورس ندارد وهدفش نابودی بورس است حتی در زمانهایی که مذاکرات با موفقیت پیش رفت وتقاضا در بازار شکل گرفت دولت باعرضه های دستوری این تقاضا را سرکوب وسرمایه ها را فراری داد
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
من با اینکه با این مجلس مخالفم ولی از این تحقیق و تفحص حمایت میکنم. مجلسی ها برای رای دور بعدشون هم که شده سازمان بورس و وزیران رو باید......
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
سلام مگر این اقایان مجلس نشین نمایندگان به اصطلاح ملت نیستند .چرا بعد از این همه سال یک کار خوب را می خواهند انجام بدهند اگر انجام بدهند .انگ سیاسی به ان می زنید .از وظایف مجلسی ها است که از حقوق ملت دفاع نمایند . وافراد متخلف ودزد را به ملت معرفی کنند
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
بهتره تحقیق و تفحص رو ببرن از 6 سال پیش و بیپبینن این حقوقی هاچه جوری تاسیس شدند بنیه های مالی شون از کجاس ؟ از کی خط می گیرند و ...
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
همه تولید کننده ها و اساتید اقتصاد مشکل رکود و انباشته شدن کالاها رو به خاطر بانکداری میدونن.بانکداری که دست دولته.حالا شما دور برداشتی که توطئه شده!
فطانت
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
بازار بورس دست مخالفین دولت هست. دقیقا به همین دلیل بازار به رویدادهایی مثل مذاکرات هسته ای واکنش مثبت نشون می ده، دولت تمایل چندانی به پر کردن جیب رقیب نداره و مجلس که در انحصار مخالفین دولته شروع کرده تا بحران خودساخته رو حل کنه. برگشت روند بورس بعد از این اقدام مجلس و در آستانه انتخابات قطعیه و ادامه این روند یا منفی دوباره بستگی به این داره که کی رای بیاره!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
گرچه مجلسی هاهم خیلی ....نیستندودرقانونهایی که گذرانده انداسیبهای زیادی به بازارسرمایه رسانده انداماهمین قانون نرخ خوراکشون که بعداز1سال وسه ماه تعلل توپ روتوزمین دولت انداختندنشون دادحداقل نسبت به دولت بهترعمل می کنندهرچنددرموردنرخ خوراک یابهره مالکانه قبل اون لوایح دولتی بیس کارانهابوده بااین حال سوال اینجاست اولاگره ای که راحت بادست بازمی شدراچرااینقدرتابوندندوگره دادندحالاهم که ملت 70تا80درصدسرمایه شون فنارفته هرچندنوشداروبعدازمرگه سهرابه امابه هرحال به مثابه نوعی همراهی باخانواده متوفاست وشایدکمی مرهم برزخمهای تمام نشده سرمایه گذاران باشه بهرحال من فکرمی کنم صیانت ازحقوق ملت فریضه است وهرقانونی که به ان ضربه بزنه معصیت وتعلل دراین راه هم جایزنیست امیدوارم دولت باصرف نظرازدرامدهای بیشترازبهره مالکانه نرخ خوراک وپالایشگاههاکه دراین مقطع عین حکمت است اعتمادازدست رفته راکمی بازسازی کندومجلس نیزبه وظایف انسانی خودعمل نماید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
دولت یه نه بزرگ از مردم در انتخابات مجلس میگیره
و روحانی اولین رییس جمهوری خواهد شد که 4ساله به کار خود پایان میده

مردم و فعالان اقتصادی این روزها و کش دادن2ساله و تعمدی مذاکرات و گره زدن مسایل کشور به مذاکره
ونهایتا گفتن اینکه مذاکرات ربطی به اقتصاد نداره رو فراموش نمی کنند
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
هیچ کاری و کمکی نمیکنند - همش حرف
بعد از 20 ماه یاد ما افتاده اند ؟؟
تا الان کجا بودند ؟

طرح حجاب و آب پاشی و کافی شاپ ها را بررسی میکردند ؟
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
پالايشي در انحصار نرخ و شرايط قرارداد ه . پالايشي حق العمل كاره نه خريدار و فروشنده در شرايط انحصار.
پوریا
SINGAPORE
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
دستی تو کار است روزی که آقای روحانی رییس جمهور شد گفت نقدینگی زیادی دست مردم هست باید جمع شود ان موقع من بیچاره دوهزارم نیفتاد حقوقی ها بنا بدستور عمدا بورس را جبابی بالا بردند تا اینکه هرکس هرچه سرمایه داشته در بورس سرمایه گذاری کرد وقتی که حباب قیمتها به اوج رسید باز بنا بدستور این بار حقوقی ها عرضه را شروع کردند آنقدر این کار را ادامه دادند تا امروز بورس به این روز افتاده است. که میبینید لذا سرمایه حقیقی ها دود شد به هوا رفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
همه از رأی دادن به روحانی پشیمانند.
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
اش انقدر شور شد تا اینکه اشپز فهمید
سهام دار مالباخته
SINGAPORE
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
از ان روزی که نماد سهام پالایشگاه ها سود ده را یک سال بستند ودوروز مانده در عید با قیمت ده ها برابر پایین بازکردند وسود های بالای آنها را هاپلو کردند وپالایشگاه هارا به زیاندهی رساندند وپول مردم را بجیب زدند اعتماد خودرا از این دولت بریدم دفعه دیگر نه نتها من وخانواده ام فکر کنم هیچ سهامداران حقیقی پالایشیها دیگر به این دولت رای ندهند
ناسناس
ESTONIA
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
باسلام شما چرا استاد این حرف را می زنید خود دولت اجازه خزانه کردن سهام را به کار گزاری ها داد تا بموقع وارد صحنه شده حباب ها را بترکانند وعایدی خود را با دولت 50و50 کنند
علی
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
عیدمارا تبدیل به عزا کردند.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
امید آنکه سیاسی کاری نبوده و انتقام نباشد و به نفع ملت تصمیم گیری کنند.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
بهترین نوع اعتراض تشویق احمدی نژاد است ، مانند تماشگران پرسپولیس که علی دایی را صدا میزنند
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
جوابش سادست دولت جوابی یرای اشتباهاتی که کرده و داره میکنه نداره به همین دلیل با وانمود کردن اینگه این موضوع سیاسی است سعی در پنهان کردن حقیقت دارد.
چرا یک نفر دولت را بازخواست نمی کند که اگر بورس حباب داشته است اگر رشد بورس به خاطر پولهای مفتی است که یک سری در دولت قبلی گرفته اند (صحبت ظریف در مجلس)چرا با وقاحت تمام مردم را به حضور و ماندن در بورس دعوت کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
دوستان خبر دارن که معاون اول آقای ظریف(عراقچی) دیدار کردن با حقوقی های بورس؟ مثل سال 92 و قبل ریزش ها ؟ خبری نیومده ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
سرمايه هامون رادزديدند.راي رامي خواهي چكاركني؟راي دهي ياندهي.اوضاع همين است....خدايا خودت حكم كن......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
.









بزرگترین اشتباه ما رای به روحانی بود .



او گفت به بورس بیایید و تدبیرهاش هم برعلیه مردم بود .








.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
مگر حباب های اواخر دولت قبلی که عده ای منتفع شدند دست مدیران بورس بود که حالا کاهش های مستمر شاخص ها دست آنها باشد. تمام مشکلات بورس ناشی از تصمیمات دولت است که به بهانه پائین آوردن نرخ تورم کل مملکت را در رکود کامل برده اند .من نمیدانم این اقتصاددانان مشاور دولت چه میکنند؟؟
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
حباب از کدام حباب حرف میزنی شاخص را 57000 تحویل اصلاحطلبان دادن حالا همنجاست . در ضمن اگر زمانی که تحویل گرفتند حبابی بود چار مردم را تشویق به سرمایه گذاری کردند ؟؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
.






























اقای روحانی :


باید بدونی که ما از رای دادن به شما پشیمانیم .


اشتباه بزرگی کردیم ........ !










































.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
.


























من که از عملکرد رسایی و همفکرانش راضی نبودم .



ولی بازهم به شرفش که صدای ما رو شنید .




همین رسایی باید رای بیاره .




نه به خاطر تفکراتش بلکه به خاصر تفکرات تدبیر و امید .




بزن لایک قشنکه رو !!!!!





.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
ما از رای دادن به روحانی پشیمانیم .


.
ناشناس
NETHERLANDS
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
دولت با برنامه ریزی دقیق بورس را به فنا برد و در واقع دست کرد در جیب مردم .
نسیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
روحانی رای ما را پس بده. ما پشیمونیم

گزارش های 100 روزه کجا رفت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
اقا نماینده مجلس هر کسی هستی دستتو میبوسیم مارا از این وضعیت افت بورس نجات دهید خیلی وقت پیش باید مجلس به بورس ورود میکرد شاید اگه نمایندگان مجلس زودتر میومدن اینجور سرمایمون نمیسوخت
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
خوشبختانه به روحانی رای ندادم تا حرص این روزهای بورسو بخورم و به احمدی نژاد هم رای ندادم تا حرص اختلاسهاشو بخورم.
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
احمدی مرد بود
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
سلام ما طرفدار کسی هستیم که توجه به بورس و نهایتا" تولید می کند حال چ دولت باشد چه مجلس
ناشناس
NETHERLANDS
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کار بسیار خوبی است ایکاش چند سال قبل اینکار را میکردند . از رانت عرضه های اولیه گرفته و بازی با شاخص و مجوزها و دوست و باند بازی و هر چی دوست و رفیق داریم بیاریم سازمان.

انشا ا... به نتیجه برسه . اگر لابی بذاره
فرشید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
اول باید از وامهای کلانی که در زمان ........ به عوامل ........ و اعضای هیات مدیره دادند شروع کرد . بعد از بررسی اختلاس بعدی گزارش شود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
با تحقیق و تفحص هم کار درست نخواهد دولت پول نداره به همین خاطر دست میکنه تو جیب مردم یا از طریق بورس یا گران کردن ارز
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
رأی ما سهامداران فقط تیم احمدی نژاد است
زینال بندری 2
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
بورس محمود به این روز انداخت
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کمی فکر خوب هست ، خود مجلس اساس رکود حاکم هست با تصویب بودجه و باز گزاشتن دست دولت حالا فکر می کنید تحقیق خواهند کرد فقط شعار سیاسی هست از خواب بیدار بشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
همین شماها دوباره به روحانی رای میدین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
با سلام به تمام کسانی که همدرد خودم هستند و در بورس سرمایه شانو از دست دادند ای اقای حسن کلید ساز خدش داره به مردم و این15میلیون سهامدار ضرر میرساند اقای روحانی و تیم دولتیش بدانند که خبری از این 15 میلیون سهامدار برای رای دادن به این اقا نیستند فکری برای خودش بکند که دیگه جای ندارد تو دل مردم
شکرستان
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
کجای کاری عزیز من .چه رای بدهی چه ندهی تا خرداد 98 باید فرار کنی.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
اگه روحانی رای نیاره که می آره - مردم به احمدی رای نمیدن از چاله توی چاه افتادن و فریبکاری و دروغ و دوز دغل بایستی دوری کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کدوم سیساسی کاری!!!
پدرمونو دولت و حقوقی ها دراوردند.. 2ساله ما حقیقی های خرد. داغون شدیم..پول 5میلیون 2سال قبل مون .شده 2 میلیون!!!!!
مثلا دولت بادراوردن پول از دست ما بیچاره ها. میخواد نقدینگی کنترل کنه؟!!!!!!!!
داره کاسبی میکنه دولت
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
روحانی سهامداران به شما ری نخواهند داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
بچه ها صبر کنید از یه ماه دیگه بازار خوب میشه تا اخر سال..
میدونیدچرا؟؟؟
اخه انتخاباتت مجلس در راهه. و دولت نیاز به رای داره!!!!!
سیروس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
تنها دلیلش حضور افرا د حقیقی در این بازار می باشد که در حال حاضر اکثریت مردم با زیان بیش از 50درصدی از این بازار خارج شدند واهداف دولت بر کنترل نقدینگی هم به ثمر رسید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
من هم به روحانی رای نمیدم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
اصولگرایان در مجلس با تصویب نرخ خوراک پتروشیمی ها و عوارض روی شرکت های معادن و... همین را می خواستند که تمام تقصیرها را به گردن روحانی بیاندازند .
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
اولا تحقیق و تفحصی در کار نیست دوما اگرهم باشد هیچ نتیجه ای برای مردم عادی نخواهد داشت.
(اگر کسی با نظر من مخالف است دلیل بیاورد.)
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
دولت و تعدادی از مجلسی ها با قوانین بهره مالکانه دولت، افزایش قیمت مواد اولیه پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، مالیات بر ارزش افزوده صنایع رمق بورس را گرفته اند و حالا در صدد این هستند که ببینند چرا قیمت سهامهای بورس در حال کاهش است؟ خوب بازی و سرگرمی برای خود راه انداخته اند، اکثر سرمایه گذاران بورسی ۳/۴ سرمایه در ضررند یعنی کسی که دویست میلیون ۲۰ ماه پیش سرمایه گذاری کرده الان پنجاه میلیون بیشتر سهام ندارد.
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
چون بیکار هستید و عادت به خرید و فروش سهام این طور ناله میکنید.بهتره به فکر تولید باشید به جای نوسان گیری و استفاده از زحمات دیگران.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
از همين حالا ما سهامداران از جناب اقاي دكتر محمود احمدي نژاد حمايت مي كنيم وراي ما دكتر محمود احمدي نژاد جنسي از جنس مردم سال 96 نرديك است خداحافظ روحاني ................
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
من پولمو میخام الان گریه میکنم هان........80 درصد در ضرر............مردم ضرر من حساب کردم دو برابر موجودی فعلیم هست...................5 رقمی شد

خدایا اگر تو نبودی سکته زدمم فقط خودت کمک منو و این مردم کن........................
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
چرا همیشه علت افت شاخص به دولت نسبت داده میشود؟
۱ :بخش بزرگی از صنایع بزرگ ما در تصرف دولت است
۲: بخشهای عظیمی از صنایع دست شبه دو لتی هاست
۳: بخشهای بزرگی از صنایع در تملک بنیادها و آستان است.
یا این ۳ گروه عمده با یکدیگر مشکل دارند که این پاسخ عذر بدتر از گناه است و بیانگر آنست که طی سالیان گذشته بخش اعظم سرمایه بیت المال به اسم خصوصی سازی به گروه های نزدیک به هر دولت داده شده و یا اینکه ...قافیه رو باختیم و در حال نظاره کردن سقوط کامل بازار سرمایه هستیم. حالا به ملت میگویند سرمایه گزار خارجی در راه است . آخه کدوم نادانی تو گرداب بورسی می افتد که در محاصره نهادها. شبه دولتیها و دولتی هاست ؟
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
بزودی نه بزرگ بازار سرمایه به دولت روحانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
روحانی با این کار اشتباه بزرگی رو مرتکب شد بزعم خودش میخواست عوام رو راضی نگه داره با کنترل مصنوعی تورم وحتی شده به قیمت از بین رفتن سرمایه وداروندار تعداد کمتری ازمردم که بتونه برگ برنده براش رقم بخوره غافل از اینکه مردم واقتصا د چنان بهم تنیده که اگه یه جایی رو ولو کوچک برای یه جای بزرگتر بخوای خراب کنی مطمین باش کل سازه بهم میریزه متاسفانه معادله ای که کارشناساش براش غلط حل کردن.
از بین بردن کسب وکار وزندگی مردم حتی قشر کوچکتر عواقب بزرگی خواهد داشت این کارخونه دار که ورشکست میشه اون کاسب که زندگیش میپاشه خودش کارگر داره خونواده داره که میتونه جامعه بزرگی رو تشکیل بده واون سرمایه گذار بورس هم،همینطور کنترل تورم وراضی نگه داشتن قشر بزرگتر باید قیمتش برای گروه دیگه گزاف نباشهوزندگی گروه دیگه رو نگیره
از نمایندگان انتظار داریم با هر نیتی که هست این مساله رو جدا پیگیری کنن تا حل بشه ورها نشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
وقتی به خاطر تحریم ها تولید خوابیده و چرخ اقتصاد نمی چرخه و قیمت نفت اومده پایین دولت چی کار کنه ؟!!!!!!!!!!!!!! این بازار و اقتصاد نتیجه عملکرد های دولت قبلی هست .... حالا هی بگید پشیمونم به روحانی رای دادم و وایییییییییییییییییی احمدی نژاد کجایی ؟!!!!!! چقدر زود اختلاس ها یادتون رفت ! این خصلت همه ما ایرانی هاست که فقط نوک دماغمون رو میبینیم و بسیار هم فراموش کاریم.... اگه دولت احمدی نژاد بود الان نصفمون قاطی پناهجویان سوری داشتیم از جنگ فرار میکردیم ! دولت که چوب جادویی نداره گند 8 ساله رو یهو پاک کنه ....
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
ای که سهامدار هم نیستی تو این وسط تبلیغ محمود می کنی و سنگ محمود به سینه می زنی لااقل یکی دیگه را بگو- بار محمود کجه بار کج هم به منزل نمی رسه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵
این فقط بورس نیست که گرفتارشده وآسیب دیده،همه کانونهای اقتصادی ازحقوق کارمند وکارگر گرفته تامطالبات پیمانکاران وحتی یارانه وبودجه مدارس و....همه جا دچار مشکل شده درهیچ زمانی حتی بقول پدرم دردوران جنگ اینقدر رکود نداشته ایم.ودرهیچ دوره ای دولت اینقدربی خیال نبوده.
شپلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
در هر کشوری نگاه ویژه به بازار سرمایه می گردد نگاه خاص به رشد سهم با توجه به سرمایه گذاری ومدت زمان انتظار و.... می شود تا ارزش پول سرمایه گذار کم نگردد متا سفانه در بورس کشور اندک سهامی هنوز هستند که در بعضی از شرکتهای تولیدی در استان اصفهان بعد از20 سال هنوز دیده نشده اند چه برسد به رشد خیلی از سهامداران در شرکت نساجی ونخ والیاف دچار تضییع حقوق شده اند سهام 1200 تومانی را خریدند 20 سال صبوری کردند شرکت سهم را به 60 تا 130 تومان رساند حالا هم بعد از گذشت 20 سال در قیمت 170 تومان معامله می شود ایا ارزش گذاری روی این سهم می بایست اینگونه باشد؟ کنترل لازم است
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
دوستان درنظرداشته باشند،این صحبت که تحریمها کاغذ پاره ایی بیش نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
لابد خود دولت هم دخيل در برخي مسائل هست
لعنت به من در رورزي كه به روحاني راي دادم
محمدرضا قربانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۲
من به روحانی رای دادم ولی پشیمان نیستم ( اگرچه از عملکردش هم خیلی راضی نیستم ) چون با چشمان باز رای دادم ...... نه با خوش خیالی ، مثل بعضی دوستان !!


اینکه در انتخابات مجلس و دور بعدی به روحانی و تیمش رای بدم یا نه هنوز معلوم نیست ولی قطعا به احمدی نژاد و اصولگرایان هم رای نخواهم داد ....

نمی فهمم چطوری یه عده اینقدر سریع یهو 180 درجه نظرشونو تغییر میدن ....

با چشم باز رای بدیم .......