بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
برای بستن کف قیمتی بازار کافی است با سهامداران بزرگ بازار سرمایه وارد مذاکره شده و کف قیمتی سهام بزرگ بازار را در محدوده ارزش حداقلی کنونی که بسیار کمتر از ارزش جایگزینی است، ببندند و آن وقت ملاحظه خواهند کرد که فروش خرد بازار چگونه توسط خود بازار مدیریت خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۴۸۰۳
نویسنده :
بابک آموخته
پیرو درج مقاله در خصوص "محتمل ترین سناریوی حرکت شاخص کل در افق پیش رو" در دو هفته گذشته و پیش بینی حرکت بازار در کانال خنثی (Sideway) در محدوده حداقل 62 هزار واحد و حداکثر 70 هزار واحد، علیرغم نفوذ اندک شاخص به سطح پائین کانال، شاهد برگشت موقت بازار هستیم و این موضوع با عدد شاخص RSIکه دیروز (دوشنبه) در محدوده حداقلی 12.5 واحد قرار داشت زنگ قطعی برگشت را زده بود.

بنا بر گزارش بورس نیوز سابقه تاریخی RSI یا شاخص قدرت نسبی نشان می دهد که در هیچ مقطعی در 10 سال گذشته در این سطوح قرار نداشته است. مگر در مقطعی خاص از دولت احمدی نژاد که قطعنامه های مکرر بر علیه کشور صادر می شد و هر لحظه احتمال حمله نظامی به کشور متصور بود. در حالی که شرایط امروز کشور از حیث سیاسی قابل مقایسه با گذشته نیست و شرایط اقتصادی نیز اگر چه بدلیل سیاستهای اقتصادی بی تدبیرانه پولی و مالی انقباضی دولت روحانی در رکود و محاق کامل قرار دارد، بتدریج بهبود خواهد یافت.

اما نکته ای که در این مقاله درصدد پرداختن به آن هستم چیز دیگری است و آن بی خیالی مفرط سهامداران عمده در شرایط کاهش شدید قیمت سهام به زیر ارزش ذاتی شرکت های بورسی است. در ادبیات مالی از رابرت شیلر آموخته ایم که وجود تلاطم و هیجان در بازارهای مالی سبب حرکت قیمت سهام به سطوح کمتر یا بیشتر از ارزش ذاتی می شود. با این وجود کف قیمتی سهام بایستی در یک سطح حداقلی بسته شود که همانا "ارزش جایگزینی" است. به عبارت دیگر کاهش قیمت سهام به سطوح پائین تر از ارزش جایگزینی بایستی با عکس العمل مناسب سهامداران عمده مواجه شود. امروز قیمت سهام ایران خودرو در محدوده تقریبی 200 تومان قرار دارد. تحت این شرایط ارزش بازار ایران خودرو به 2400 میلیارد تومان بالغ می شود که ارزش دلاری آن به حدود 750 میلیون دلار می رسد. حال سئوال بزرگ آن است که آیا شرکت ایران خودرو با حدود 300 شرکت ریز و درشت زیر مجموعه و همچنین دارائیهای ثابت قابل توجه و برند ارزشمند آن به کمتر از یک میلیارد دلار نیز نمی ارزد؟

این سئوال در مورد غول فولاد سازی کشور یعنی فولاد مبارکه که در محدوده تقریبی 100 تومان قرار دارد (قیمت پذیره نویسی) و یا غدیر که در محدوده 200 تومانی قرار دارد و ... نیز مطرح است. مطمئنا شرایط سخت اقتصادی موجود که ناشی از سیاست های پولی و مالی انقباضی بی رحمانه دولت است به پایان خواهد رسید و آنموقع برای خرید سهامداران حقوقی دیر خواهد بود.

در پایان پیشنهادی به سازمان بورس دارم و آن اینکه برای بستن کف قیمتی بازار کافی است با سهامداران بزرگ بازار سرمایه وارد مذاکره شده و کف قیمتی سهام بزرگ بازار را در محدوده ارزش حداقلی کنونی که بسیار کمتر از ارزش جایگزینی است، ببندند و آن وقت ملاحظه خواهند کرد که فروش خرد بازار چگونه توسط خود بازار مدیریت خواهد شد. البته این سیاست در مورد سهام متوسط و کوچک بازار نیز می تواند دنبال شود و اینگونه است که می گوئیم غیرت سهامداران عمده کجاست؟!!!

توجه داریم که قیمت دلار در روند افزایشی قرار دارد و این موضوع خود به افزایش بیشتر ارزش جایگزینی شرکتها منجر خواهد شد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه

رمضان سلیمانی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
این اقایون همه مشکلات کشور را گردن تحریم ها انداختند ، حالا که به جایی رسیدیم که یه مقدار از بار این تحریم ها داره برداشته میشه ، چون میبینند که مشکلات داخلی اقتصاد ما بیشتر از تحریم هاست ، به هیچ وجه اجازه نمیدهند شاخص رشد و یا رشد خوبی داشته باشه ، چون میدونند چه وضع اسفباری در صنایع کشور حاکم هست ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
احسنت...
کارخانجات مخابراتی ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
در طی 20 روز قیمت خیلی از سهام شرکتهای بورسی وفرابورسی از 100 تا 500 تومان افت کرد کافی است توجه به این افت ها هم کمی شود تا سهامداران بیمار نشوند بازار سرمایه هنوز محل امن سرمایه گذاری می تواند باشد به شرطی که قیمت سهم اب نرود طی3 سال انهم پی درپی از سهم وقیمت سهم دیگر چه می ماند؟ چرا کارخانجات مخابراتی چندین سال سود سهامدار خودرا پرداخت نکرده است؟ قیمت سهم 1600 تومانی بعد از افزایش سرمایه شد 40 تومان! واعلام سود هم نا مشخص است کنترل نیاز بازار سرمایه است
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
سهامداران عمده حدود 2 سال است که بازار حمایت کرده و همه نقدینگی خود را صرف کرده اند در این دو سال بر خلاف سهامداران حقیقی که بلافاصله سود سهام خود را می گیرند نه سود سهام گرفته اند و نه سهم فروخته اند حال چه کار دیگری برای حمایت از بازار باید بکنند.
عطا
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
شما احیانا رییس سندیکای حمایت از سهامداران حقوقی بی نوا نیستی ؟؟؟
تو 6 ماه گذشته اینهمه عرضه رو وبصادر رو میوه فروش معروف مستقر در نارمک انجام داده ؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
مدیران سهامداران عمده عموماً کارمند مآب هستند
پس انتظار حرکت جسورانه نداشته باشید
آنها دوست دارند بعد از این دولت هم مدیر باشند و دشمن تراشی نکنند
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
متاسفانه سهامداران عمده در خواب هستند.

البته حق هم دارند .در این چند سال گذشته

تمام پولهایشان تمام شده؟؟!!!!!
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
سوالی دارم از جناب کارشناس محترم آقای سلیمانی
همین چند سال پیش کارخانۀ معظم "جنرال موتورز" در آمریکا ورشکست شد و قیمت سهامش به ریز یک سنت رسید. بنظر جناب کارشناس قیمت غولی با آن همه کارخانجات و موسسات عریض و طویل و برندهای افسانه ای آیا باید سهامش به آن وضع به آتش کشیده می شد؟ در همان ایام قیمت سهام "فورد" هم که اوضاع بسامانی داشت به زیر دو دلار رسیده بود. آیا بنظر شما امکانات و توان این غولهای خودروسازی از ایران خودرو ما کمتر بود یا فعالین بورس نیویورک عقلشان نمی رسید که اجازه داده بودند قیمت این سهم ها این چنین سقوط کند؟
در دنیای سهام و بورس تنها و تنها یک متغیر اساسی وجود دارد و دیگر هیچ؛ سهامی که توان سود سازی داشته باشد به نسبت این توان قیمتش بالا و پایین خواهد رفت؛ گیرم با افت و خیزهایی. سهامی هم که در چشم اندازش سودی به چشم نخورد لاجرم باید سقوط کند. با این معیار حالا خود شما قضاوت کنید که قیمت سهام ایران خودرو چند می ارزد
مهیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
بلاخره ورق برگشت وروند رشد پردامنه بازار سهام شروع شد
محمد متین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
به نظر بنده یک اصلاح خیلی کوچیک در اوایل هفته اینده خواهیم داشت و از اواسط هفته یک رشد شارپی خواهیم دید که چندین روز طول خواهد کشید .


اصلاح اوایل هفته اینده احتمالا یک یا دو روز خواهد بود و باعث ورود موج دوم نقدینگی خواهد شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
بورس دوباره صعودی شده و دو یا سه ماه رشد می کنه . الان دو روزه که همه چیز صف خریده و خیلی قوی حرکت کرده این نوسان ها هم طبیعیه .
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
جو زده نشده عزیزم اجازه بده 4 روز مثبت باقی بماند بعد شلوغ کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
حقوقی سهم خود دولته و نماینده دولت طیب نیا. ایشون هم فکر میکنه باید قیمتها مفت بشه تا خارجیا بیان بخرن در صورتیکه قیمتها برای خارجیا وافعا مفته چون ارزش فقط یک شرکت کوچک امریکایی از ارزش کل بازار بورس ما بیشتره