بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
کد خبر : ۱۵۴۸۷۹
در جنگ هشت ساله ایران و عراق، عکاسان مختلفی به ثبت تصاویر و لحظات تاریخی جنگ پرداختند. عکاسان و تصویربردارانی که با حضور در جبهه‌های جنگ از قشرهای مختلف حاضر در جنگ، لحظات حساس آن سال‌ها، تأثیر جنگ بر زندگی مردم منطقه و مسائل دیگر انسانی تصاویر جالبی ثبت کرده‌اند. برخی از این تصاویر به سبب شهرت عکاسانشان در قالب مجموعه‌هایی منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفته و برخی دیگر هنوز در تاریکخانه صاحبانشان وجود دارد که باید با یک سازماندهی مناسب، فرصت نمایش همه این آثار فراهم شود.

به گزارش «تابناک»، اگر بخواهیم از عکاسی جنگ ایران و عراق سخن بگوییم، یکی از معروف‌ترین نام‌ها، آلفرد یعقوب‌زاده، عکاس مشهور ایرانی است که عکاسی را با وقایع انقلاب آغاز کرد و سپس با شروع جنگ ایران و عراق در جبهه‌های جنگ حاضر شد و به ثبت تصاویر جنگ پرداخت. در ابتدای یکی از کتاب‌های آلفرد یعقوب‌زاده در خصوص تاثیر او بر عکاسی جنگ آمده است:

«یعقوب‌زاده در سال گذشته بیش از هر عکاسی به جبهه سفر کرده و این صحنه را آلفرد یعقوب‌زاده بسیار آزموده است و با اینکه در زمینه‌های دیگر هم عکاسی کرده، ولی به جرأت می‌توان گفت، عکاسی او با جنگ متولد می‌شود، رشد می‌کند و تبلور می‌یابد. در این آثار او در عمل توانسته چهره‌های مختلف جنگ شامل حماسه و جوشش قهرمانی‌ها، ایثارها از یک سو و مرگ، ویرانی، آوارگی و هجران‌ها را از سویی دیگر به روالی گزارش‌گونه و با بیان اینکه در هر دو سوی جنگ زندگی است که جریان دارد، ارائه دهد».

حضور یعقوب‌زاده در ماه‌های اولیه جنگ در مناطق جنگی به او کمک کرد تا در آثارش به خوبی تلفیق جنگ و جریان زندگی را در مناطق جنوبی و غربی کشورمان به تصویر بکشد. تصویر چوپانی که گوسفندانش در میان تانک‌ها به چرا آورده یا زن عشایری که در میان رزمندگان جنگ در چادرش زندگی می‌کند، تنها بخشی از تصاویر زیبایی است که یعقوب‌زاده در این سال‌ها از جنگ ایران و عراق ثبت کرده است. همین تأثیر بر آثار یعقوب‌زاده، موجب شد تا او به فلسطین، افغانستان و لبنان هم سفر کند و تصاویر متعددی از زندگی و جنگ در این مناطق ثبت کند. او ۱۳ سال در میان مبارزان فلسطینی علیه اسرائیل عکاسی کرده‌ است. یعقوب‌زاده از بحران‌های داخلی سومالی، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، کوبا، هند، ترکیه، روسیه، عراق، چین، چچن، سری‌لانکا، آمریکا و... لحظات تاریخی را ثبت کرده است.

در هفته دفاع مقدس شما را به دیدن بیست قاب دیدنی از آثار آلفرد یعقوب‌زاده دعوت می‌کنیم.




اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
یاد آن روزها بخیر
ناشناس
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
یاد کدوم روزها؟ روزی که 1000 میلیارد خسارت برای عراق در نظر گرفتن و تا حالا یک ریالش را نگرفتیم به راستی یاد کدام روزها به خیر؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
خیلی مرد بودن......
ناشناس
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
این شیر مردا یادگار زمان قبل هستن. بعد جوانان امروی خیلیاشون یا معتادن یا دزدن یا اختلاسگرن یا قاچاقچی. هیچکدومشون هم نه احترام سرشون میشه و نه بزرگ و کوچیکی
بله اینها همش واقعیتی است که داریم ازش فرار میکنیم.
خداکنه هیچ جنگی سر نگیره که اگه بگیره روزگارمون سیاهه. به خدا از سوریه و افغانستان و .... بدتر میشه اوضاعمون
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
مطمئن باشید هنوز مثل اون موقع چنین شی مردهای هستن در برابر عربستان کثیف واسه مرزشون نامسشون دفاع کنند
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
آقا چه چیزیش بخیر بوده که داری این حرف و می زنی!!!! اون بچه رو نمی بینی چه معصومانه پدرش اونو بغل کرده.واقعا این تصاویر بخیر داره؟!!!
ناشناس
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
موافقم جنگ خیلی تلخه
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
جنگ دیگه بسه. بس.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
چه جوانان پاک و قابل احترامی بودند.بی ریا شجاع و فداکار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
مرگ بر عراق اینهمه ایرانی کشت شد کشور برادر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سپیده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
منظور دوستمون اینه که یاد اون مردان وزنانی به خیرکه ازجونشون واسه وطنشون گذشتند اما امروز ما یادمون رفته وناشکری میکنیم متاسفانه تعداد ادمای خوب خیلی کم شده یاد اون مردا به خیر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
بسیارجالب بود .ایکاش این عکسهارا درمعرض دیدکارکنان دولت ونمایندگان مجلس به هنگام ورود به محل کارشان قراردهند تاشاید کمتربدنبال کسب ثروت وسبقت از یکدیگر در مال اندوزی باشند. متوجه بشوند که صندلیشان محصول از جان گذشتگی همه جوانان این مرز وبوم میباشد.بامیدانروز
ناشناس
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
منظور دولت در سایه است
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
نعمت بود البته براي آقازاده ها و رانت خواران و دلالان كالاهاي اساسي و اسلحه آر پي جي جاي موشك مي خريدند.و.........
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
جنگ ذاتا چیز خوبی نیست اما دفاع از مملکت باعث افتخار هر ایرانی مسلمان است.ما جنگ رو شروع نکردیم ام جانانه از مملکت دفاع کردیم.پس یاد روزهایی که جوانان پاک و معصوم این مملکت در مقابل تمام دشمنان قسم خورده ایران و اسلام ایستادگی کردند و افتخار آفریدند به خیر باشد
ناشناس
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷
انشاله خداوند این کشور رو با عقل ودرایت مردمش از جنگ در امان نگه دارد