بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
در بررسی وضعیت سودآوری و بازدهی یک شرکت بدست آمد:

کاهش سودآوری و ارزش سهام، دستاورد یک سال و نیم فعالیت "کاذر"

شرکت فرآورده های نسوز آذر پیش بینی درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد سه ماهه اول سال 93 را با پوشش پنج درصدی سود برآوردی 582 ریالی منتشر کرده، به گونه ای که این مجموعه توانسته طی عملکرد دوره مذکور تنها سه تومان سود به ازای هر سهم محقق ساخت و هیچ توضیحی در خصوص دلایل پوشش اندک سود برآوردی طی عملکرد سه ماهه اول خود ارائه ننموده است.
کد خبر : ۱۵۴۹۹۲
نویسنده :
جمشیدی
شرکت فرآورده های نسوز آذر فعال در گروه سایر محصولات کانی غیر فلزی با سرمایه 150 میلیارد تومانی است که بررسی عملکرد این مجموعه از سال گذشته تا امسال از وضعیت نا مناسب سودآوری و روند قیمتی سهام آن حکایت دارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این شرکت اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 را با برآورد سود 582 ریالی و نیز پیش بینی واردات 50 درصدی از مواد اولیه با نرخ تسعیر ارز 32000 ریالی ارائه کرده است و در بودجه سال مالی 93 خود عنوان کرده که خرید مواد اولیه به صورت حواله ای انجام می گیرد و چنانچه شرکت موفق به دریافت اعتبارات اسنادی جهت خرید مواد یا تجهیزات شود نرخ تغییر ارز آزاد به ارز مبادله ای تغییر خواهد یافت.

بر اساس این مفروضات شرکت فرآورده های نسوز آذر پیش بینی درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد سه ماهه اول سال 93 را با پوشش پنج درصدی سود برآوردی 582 ریالی منتشر کرده، به گونه ای که این مجموعه توانسته طی عملکرد دوره مذکور تنها سه تومان سود به ازای هر سهم محقق ساخت و هیچ توضیحی در خصوص دلایل پوشش اندک سود برآوردی طی عملکرد سه ماهه اول خود ارائه ننموده است.

حال آنکه "کاذر" با اعلام تعدیل مثبت حدود 18 درصدی سود برآوردی و نیز پوشش 30 درصدی سود 684 ریالی طی فعالیت خود در شش ماهه نخست سال توانست اندکی از عملکرد نامناسب خود را طی دوره قبلی جبران کند.

اما در این شرایط، به یکباره شرکت فرآورده های نسوز آذر اعلام می کند که سود برآوردی "کاذر" بر اساس عملکرد 9 ماهه آن با افت 62 درصدی مواجه شده و در نهایت برای سه ماهه آخر سال سود 260 ریالی را پیش بینی می کند. علاوه بر این بررسی پیش بینی درآمد هر سهم "کاذر" حاکی از آن است که دلایل تعدیل منفی 62 درصدی سود اعلام نشده و نامشخص است. در نهایت این مجموعه طی فعالیت 12 ماهه خود در سال 93، 187 ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخته که نسبت به دوره مشابه سال 92 حدود 85 درصد کاهش یافته است.

همچنین بر اساس اطلاعات موجود، شرکت فرآورده های نسوز آذر در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران از 187 ریال سود محقق شده، 60 ریال سود میان سهامداران خود تقسیم کرده است. این مجموعه در حالی انواع آجر شامل آجر شاموتی، آلومینی، دولومیتی، کربن منزیتی و ... تولید می کند که جدول مقدار تولید آن در صورت های مالی عملکرد 12 ماهه سال مالی 93 بیانگر کاهش 10 تا 50 درصدی انواع محصولات تولیدی است، حال آنکه افزایش 100 درصدی یک محصول یعنی پودرها و دولومیت کلسینه نسبت به دوره مشابه سال قبل موجب شد تا در مجموع مقدار تولید محصولات "کاذر" به طور میانگین 1.5 درصد کاهش یابد و با این افزایش، افت مقدار تولید اکثر محصولات پوشش داده شده است. این در حالی است که بیشترین درآمد فروش "کاذر" از محل فروش آجر شاموتی و آجر آلومینی به دست می آید و فروش محصول پودرها و دولومیت کلسینه درآمد 518 و 10 میلیون ریالی را عاید این مجموعه می کند که نسبت به درآمد فروش سایر محصولات چندان حائز اهمیت نیست.

اما شرکت فرآورده های نسوز برای سال مالی 94 با سرمایه 1500 میلیارد ریالی در حالی سود 534 ریالی را برآورد می کند که این رقم با اعمال افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته و به منظور اجرای طرح توسعه ای به 267 ریال سود به ازای هر سهم تعدیل می شود و نتیجه سه ماه فعالیت "کاذر" در ابتدای سال جاری، تحقق 8 ریال سود شده است.

اطلاعات موجود در خصوص روند قیمت سهام شرکت فرآورده های نسوز آذر فعال در گروه سایر محصولات کانی غیر فلزی نیز حاکی از افت ارزش سهام آن از ابتدای سال 93 تا نیمه اول امسال است. به طوریکه "کاذر" از ابتدای سال 93 تا آخرین روز معاملاتی همان سال در حالی با کاهش 26.8 درصدی ارزش سهام مواجه شده و بعد از فارسیت اهواز عنوان کم بازده ترین سهم در گروه را از آن خود ساخته که گروه سایر محصولات کانی غیر فلزی در این مدت بازدهی مثبت حدود 24 درصدی را به ثبت رسانیده است.

علاوه بر این، طی معاملات شش ماهه نخست امسال نیز "کاذر" کاهش حدود 28 درصدی قیمت سهام را پشت سر گذاشته است. حال آنکه گروه مذکور طی این مدت به طور میانگین بازدهی مثبت 8.32 درصدی را بدست آورده.

بر این اساس می توان گفت شرکت فرآورده های نسوز آذر از سال گذشته تاکنون روند نا مناسب سودآوری و قیمت سهام را پشت سر گذاشته که این امر بیانگر عدم درایت و تدبیر مدیران این شرکت برای کنترل مجموعه در مسیر رشد و توسعه می باشد و به نظر می رسد از یک سو می بایست مدیران شرکت راهکاری برای جبران عملکرد نامناسب خود از لحاظ هدایت مجموعه در مسیر سودآوری بیاندیشند و از سوی دیگر حمایت بیشتری از روند قیمتی سهام در بازار بورس در راستای جلوگیری از زیان سهامداران خرد که بیش از 63 درصد از مالکیت شرکت را در اختیار دارند، اجرایی نمایند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
فعلا که صف خرید هست ، اشکال کار بورس نیوز این هست که وقتی خبر منفی از شرکتی درج میکنه که اثرات خبر قبلا پیش خور شده و سهم افت خودش را کرده ، فقط این وسط سهامدار مبتدی تحت تاثیر قرار میگیره و سهمش را با ضرر میفروشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
دلیل این که شرکت سال گذشته تو 6 ماهه تعدیل مثبت داد این بود که مدیر قبلی می خواست سهمشو خالی کنه و بره و همینطور هم شد.
برای این که گزارشتون کامل بشه بگم که سود این شرکت در نهایت با گندی که تو تکافو زدن شد 8 تومان.
بعدشم 2 میلیارد تومان از فاکتورهای ذوب آهن به عنوان هزینه سربار را گذاشتن بعد از مجمع رو کردن که الانم ندارن بدن.
در واقع پارسال اینا به ازای هر سهم 5 تومان زیان کردن.
امسالم این 26 تومانو که نمی تونن پر کنن که هیچ زیانم شناسای میکنن.
تو این بازار عقل حکم می کنه تحلیل کنید نه گله ای تو صف خرید برید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰
این شرکت سود چند سال قبل را نداده است درو غگوتر از این شرکت تاکنون ندیده ام