بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر : ۱۵۴۹۹۹

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه عرضه‌های مس در این روزها همچنان بالاتر از میزان تقاضا است. البته با وجود اینکه میزان تقاضای فلز سرخ در معاملات بورس کالای ایران نسبت به هفته گذشته اندکی بهبود یافته، اما همچنان کمتر از حد انتظار تولید‌کنندگان است. بنابراین، کاهش تقاضای فلز سرخ آن هم در آستانه شروع فصل تولید بسیاری از تولید‌کنندگان را نگران کرده است آن هم در شرایطی که بسیاری از کارشناسان معتقدند رفع تحریم‌ها به نفع صنعت مس خواهد بود، چرا که اولین و مهم‌ترین اثرات اجرای برجام در بخش بهبود عملکرد اعتبارات اسنادی (ال سی)، افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و در نهایت افزایش سرمایه‌گذاری صنعتی ظاهر خواهد شد که همین امر با به روز کردن واحدهای تولیدی حجم تولید را گسترش خواهد داد، البته در این میان این سوال پیش خواهد آمد که اکنون با وجود کمبود تقاضا رشد تولیدات چه تاثیری بر رونق بازار فلز سرخ خواهد داشت؟ مدیر کارگزاری سی‌ولکس کالا در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: آغاز صادرات مس از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران به فروش مازاد مس در بازار داخلی کمک شایانی خواهد کرد. محمود‌رضا الهی‌فرد در ادامه افزود: البته هر کدام از رینگ‌های داخلی و صادراتی در راستای کار خود حرکت خواهند کرد اما تغییر در هر کدام از این رینگ‌های معاملاتی می‌تواند در بازار داخلی و در نهایت میزان تقاضای این محصولات تاثیر‌گذار باشد. روز یکشنبه 5 مهر ماه، بورس کالای ایران در گروه مس شاهد عرضه 113هزار تن انواع محصول بود که از این مقدار، 4 هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران روی تابلوی عرضه رفت. این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را نیز در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، 270 تن مس مفتول را راهی تالار معاملات کرد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 6 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 934 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 700 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 735 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 944 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 360 تن از این محصول بودند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17 هزار و 790 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 944 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 18 هزار و 200 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ روز گذشته کاهشی 1000 تومانی را در هر کیلو نشان داد.

در سایر فلزات رنگی چه گذشت؟

در معاملات روز گذشته فلزات اساسی در بازار داخلی قیمت اکثر فلزات با کاهش رو‌به‌رو‌ شد که به گفته اکثر فعالان بازار آزاد این افت قیمت به دلیل روند کاهشی اندک نرخ ارز بوده است. از سویی میزان تقاضا نیز در این روز نسبت به شنبه اخیر به شدت کاهش یافته بود. از سویی کارشناسان بر این باورند که انتشار اخباری مبنی بر نگرانی‌های مربوط به کاهش تورم و اوضاع نابسامان اقتصاد جهانی موجب ادامه نوسانات فلزات در بازارهای جهانی و در ادامه نرخ فلزات داخلی خواهد شد.

عقبگرد غیر‌منتظره مس در بورس کالا


اشتراک گذاری :
ارسال نظر