بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
کد خبر : ۱۵۵۲۳۴

خبرهای دریافتی حاکی است با وجود مخالفت صریح دولت، وزارت صنعت همچنان به‌دنبال خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و بازگشت به سیستم حواله‌ای است.

محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دراین باره گفت: بحث غیرکارشناسی خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به بهانه تأمین آسان مواداولیه و انعقاد قراردادهای بلندمدت بین واحدهای تولیدی و پتروشیمی، پس از چندین‌بار تلاش بی‌نتیجه، کماکان پیگیری می‌شود. او تأکید کرد: به اعتقاد بنده این تلاش‌ها نشان‌دهنده لابی قدرتمند دلالان بازار پتروشیمی است.

او گفت: حتما بحث‌های غیرمنطقی مطرح شده در مورد خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح خواهیم کرد تا یک‌بار برای همیشه به تلاش‌های غیرعقلایی و دور از منافع ملی پایان دهیم.

دولت هم مخالف است

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود درباره درخواست وزیر صنعت برای خروج پتروشیمی از بورس کالا گفت: این مسئله در دولت مطرح نشده است. وزیر صنعت در اوایل تابستان امسال در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا، شده بود. پیش ازآن در اواسط اردیبهشت‌ماه پارسال هم وزیر صنعت دستور خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا را صادرکرده بود، این موضعگیری سخنگوی دولت در آن زمان کافی بود تا محمدرضا نعمت‌زاده، از موضع خود عقب‌نشینی کند.

اصرار وزیر صنعت

وزارت صنعت، معدن و تجارت در 2سال اخیر برخلاف سیاست‌های مندرج در بندهای الف و ب سیاست‌های ابلاغی اصل‌44 بارها موضوع خارج شدن محصولات پتروشیمی از بورس کالا و بازگشت به سیستم منسوخ حواله‌ای را دنبال کرده است. سناریوی تکراری وزیر صنعت باعث نگرانی خیل عظیمی از دست‌اندرکاران بازار پتروشیمی ازجمله صنایع پایین‌دستی را فراهم آورده است. فعالان این صنایع در ماه‌های اخیر 2 نامه به مقامات عالی رتبه کشور‌ نوشته و خواستار استمرار عرضه محصولات پتروشیمی در بازار شفاف بورس کالا شده‌اند. لیکن به‌نظر می‌رسد به‌رغم همه مخالفت‌ها، همچنان وزارت صنعت، به‌دنبال‌ طرح شکست‌خورده دولتی‌سازی‌ بازار، به شیوه دهه‌60 است.

پاسخ به دغدغه‌های وزارت صنعت

در این میان شهریار شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا درباره تبعات خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: بورس بازاری شفاف بوده و مدیریت ریسک دارد که این موارد در بازار سنتی کمتر دیده می‌شود.شهمیری با اشاره به دغدغه‌های وزارت صنعت در این خصوص توضیح داد: یکی از دغدغه‌های وزارت صنعت این است که امکان خرده‌فروشی محصولات پتروشیمی در بورس کالا فراهم شود اما باید بدانیم که هم‌اکنون حداقل خرید محصول پتروشیمی در بورس کالا بین ۱۱ تا ۲۰ تن است که این امکان در بورس کالا وجود دارد. دغدغه دیگر این است که کالا بدون واسطه به‌دست مصرف‌کنندگان برسد که این امکان نیز در بورس کالا فراهم شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر