بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر : ۱۵۵۲۴۹

گروه پتروشیمی را می‌توان مهمترین گروه بازار سرمایه کشور چه در هنگام ریسک‌های سیاسی و چه بعد آن دانست.این گروه جز معدود صنایع کشور بوده که در آن مزیت رقابتی بسیار خوبی وجود دارد. این مورد در بازار سرمایه نیز انعکاس دارد و این گروه بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذران خود در چند سال گذشته و با وجود شرایط تحریمی، کرده است. با این وجود موضوع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در تهیه بودجه سال 93 موجب ایجاد بحران در این گروه رهبر بازار سرمایه در سال گذشته و امسال شد.
شائبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی از 2 سنت به 13 سنت باعث تغییر روند بازار سرمایه و همچنین این صنعت پیشرو کشور در اواسط سال گذشته شد.افزایش یکباره این نرخ با این شیب تند بازار سرمایه را از مسیر صعودی خود خارج کرده و دیگر گروه ها را نیز بنابر جو روانی این گروه تحت تاثیر قرار داد. البته دولت نوید دخالت خود در این زمینه امید بهبود شرایط را داده است.

پتروشیمی تامین


شاید بتوان پتروشیمی تامین (تاپیکو) را برآیندی از این گروه و شرکت‌هایش دانست. این هلدینگ تازه عرضه شده در بازار سرمایه سهامدار اکثر شرکت های این گروه است. طبق نمودار در سال گذشته در پی شایعه های افزایش قیمت خوراک در بودجه این گروه یک فرآیند نزولی با شیب تند را آغاز کرد.

یافته های این تحلیل نشان می‌دهد، پس از این کاهش شدید، سهام وارد یک کانال جدید شده که این کانال با خطوط قرمز رنگ در نمودار مشخص است. همانطور که می‌بینید این یک کانال همگرا(دهانه کانالا در حال کوچک شدن است) بوده و حاکی از یک روند نزولی با سطح نوسانات کمتر است. دامنه فیبوناچی سهم نیز نشان از اصلاح روند دارد.

در این کانال همگرا قیمت به کف خود رسیده و نشانه از یک روند صعودی است. شکست این کف قیمتی نیز دور از انتظار به نظر می‌رسد و در صورت این موضوع سهم به کانال اولیه خود در هنگام عرضه باز خواهد گشت. در اندیکاتور آبی رنگ پایین که rsi است، نشان می‌دهد قدرت خریداران در حال افزایش بوده و این افزایش نیز گواهی بر روند صعودی این سهم است.

پتروشیمی آبادان


پتروشیمی آبادان نیز یکی از سهم های پرطرفدار این گروه است. شروع این نمودار با مطرح شدن افزایش نرخ خوراک در سال گذشته است. پس از ایچاد شایعه سهم روند نزولی یک به کف قیمتی خود در 3 سال گذشته رسید. پس از این کاهش سهم یک کانال واگرای نزولی را ایجاد کرد(خطوط سبز رنگ).

این کانال در پی به مجمع رفتن سهم از بین رفته و پس از بازگشایی یک کانال جدید شکل گرفته (با دو خط آبی رنگ) و این کانال شیبی نزولی شدیدتری نیز دارد. البته حد پایینی این کانال مشخص نبوده و بین دو خط آبی و نارنجی است. یک موج نیز در این کانال جدید با رنگ قرمز مشخص شده است که نشانه ی دیگر بر روند کاهشی این سهم است.


منبع : اقتصاد نیوز

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
خانه از پای و بست ویران است .