بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
کد خبر : ۱۵۵۲۸۲
غیر از آن د‌و کلمه، کویر هم در فرهنگ ما مفهوم راز‌آلودی است. بخش قابل توجهی از این سرزمین، کویری است و مردان و زنان کویر به کویری بودن خود می‌بالند.

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، اکبر عبدی بازیگر سرشناس سیما و سینما در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه 3 سیما در بیان خاطره‌ای از حج و در نکوهش رفتار ماموران عربستان سعودی با حجاج ایرانی لفظی را به کار برد که با هر معیاری دور از ادب شناخته می‌شود و مجری برنامه (‌حسینی) را نیز به دردسر انداخت.

این لفظ آن قدر بی‌ادبانه و چندش‌آور است که هیچ رسانه‌ای قادر به ذکر آن نیست. با این همه در زمره الفاظ مستهجن قابل احصا نیست اما به کار بردن آن در رسانه رسمی بی‌احترامی به میزبان و بینندگان به حساب می‌آید خاصه این که با گسترش شبکه‌ها‌ی موبایلی به طرفه العینی بازنشر و تکثیر می‌شود و از این حیث با گذشته کاملا متفاوت است و یک خطا ولو سهوی ضریب میلیونی می‌گیرد.

نویسنده این سطور البته بر این باور نیست که واژه ای از جنس آنچه از زبان اکبر عبدی خارج شد باید از فرهنگ لغات اخراج شود.

همین چندی پیش بود که ناصر تقوایی در برنامه‌ای که به بزرگداشت او در خانه هنرمندان اختصاص یافته بود درباره سانسور رمان و فیلم به بهانه برخی واژگان گفت: نمی توان برخی کلمات را از زبان دور انداخت چرا که نقل آنها از زبان برخی شخصیت های داستان ها یا فیلم ها اجتناب‌ناپذیر است.

با این نگاه همین واژه زشتی که اکبر عبدی به کار برده چنانچه از زبان خود او و در یک فیلم بیان می‌شد شاید جای توجیه داشت و طبقه اجتماعی و نوع گفتار آن نقش را نشان می‌داد اما بی هیچ تردیدی در یک برنامه زنده تلویزیونی و در مقام شخصیت حقیقی زیبنده نیست.

نکته قابل توجه این است که نمی توان گفت این لفظ را سهوا به کار برده چون مقدمه ای آورده و با قصد قبلی و برای نتیجه گیری به آن نقطه رسید و منحصر به آن لفظ هم نبود. اما اتفاقا موضوع متوقف به آن کلمه نیست بلکه الفاظی که درباره «اعراب» و « کویر» به کار برد زننده‌تر است.

کویر در فرهنگ ما مفهوم راز آلود و مقدسی است. بخش قابل توجهی از این سرزمین، کویری است و مردان و زنان کویر به کویری بودن خود می بالند و کویر همان بیابان نیست که نشان ناآبادانی باشد. کویر حیات دارد.

مشهور ترین اثر دکتر علی شریعتی « کویر» نام دارد و یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری ایران بی گمان کویر است. بر این اساس می توان گفت که آنچه این بازیگر درباره اعراب و کویر و مردمان کویری گفت آزار دهنده تر و چندش آور تر از آن لفظ نهایی است که از دایره ادب خارج است:

مولانا می گوید:
از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب

آیا نقش آفرینی این بازیگر در برخی فیلم ها و رواج گفتمان لمپنی در آن هشت سال در به کار گیری این الفاظ تاثیر نداشته است؟ آیا پاره ای استقبال ها و به وجد آمدن ها در فضای مجازی از تنزل اخلاقی در جامعه حکایت نمی کند؟

پیام های تایید کننده‌ای که اکبر عبدی را به خاطر الفاظی که درباره اعراب به کار برد می ستاید. غافل از اینکه در ایران خودمان نیز هموطنانی عرب هستند پس هر عربی غیر ایرانی نیست و تازه هر عرب غیر ایرانی هم منتسب به آل سعود نیست و مناقشه کنونی را نباید به جدال عرب و غیر عرب بدل کرد و از آن بستری برای نفرت پراکنی ساخت.

توصیف فردی که نمی پسندیم به عنوان چهره ای شبیه مردمان کویر شاید نابخشودنی ترین بخش سخنان بازیگر سینما بود با این حال انتقاد اصلی را نباید متوجه اکبر عبدی دانست. زیرا ریشه مشکل را جای دیگری باید جُست:

نخست این که این همه آدم متفکر و شاعر و سخن سنج در این جامعه حضور و فعالیت دارند. چرا اصرار دارید در هر برنامه‌ای بازیگرانی را دعوت کنید که در بهترین حالت تنها از ایفای نقشی که به آنان سپرده شده بر می‌آیند و دیدگاه مستقلی ندارند.

این غزل را حامد عسگری سروده است:

قلم به خون زده ام تا که از منا بنویسم
به استخاره نشستم که ابتدای غزل را

زمانده ها بسرایم؟ ز رفته ها بنویسم؟
نه عمر نوح نه برگ درخت های جهان هست

منا که برف نمی آید این سپیدی مرگ است
چه سان ز مرگ رفیقان با صفا بنویسم؟

به جای این که نویسنده و فیلسوف و شاعر را دعوت کنند که بر کلمات تسلط دارند بازیگری را می‌آورند که هر کلمه‌اش می‌تواند موجب سوء تفاهم شود. البته دعوت از بازیگران هم گاه مناسبت دارد اما اصرار بر این که از طیف خاصی باشند این مشکلات را هم پدید می آورد.

دوم این که وقتی آقای احمدی‌نژاد آن تعابیر را به کار می‌برد (‌آب را آنجایی بریز که ... ) یا نماینده مجلس درباره وزیری که دو سال است برای احقاق حقوق ایران می‌کوشد تا خسارت روزانه 100 میلیون دلار به اقتصاد ایران متوقف شود آن واژه توهین‌آمیز را در صحن علنی به کار برد که البته با تذکر به موقع آقای ابوترابی نایب رییس مجلس رو به رو شد دیگر چگونه می توان از بازیگری چون اکبر عبدی انتظار داشت رعایت کند در حالی که می‌دانیم چندان اهل مطالعه نیست و با هوش و استعداد ذاتی و فوق‌العاده خود به یک بازیگر توان‌مند بدل شده و در بهترین فیلم‌های سینمای ایران بازی کرده و در آثار برجسته‌ترین کارگردانان حضور داشته است.

در این واقعیت هم باید تامل کرد که شماری از کاربران فضای مجازی که از خود ما مردم هستند و در واقع خود ما مردم هستیم این واژه‌ها را می‌پسندند و دوست دارند نفرت خود را که حالا بهانه موجهی هم یافته ابراز کنند اما خطاب به همین گروه هم می‌توان گفت آیا در قبال توصیفات دیگر خاصه آنجا که به مردمان کویری تشبیه می‌کند نیز همین نظر را دارید؟/ عصر ایران


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
نویسنده یه عربه؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
اقای دانشمند ادیب سیاستمدار. اقای عبدی که مثل شما سیاسی نیست او یک ادم عامی ساده است که کارش بازیگریست.و ان خاطره مال دو دهه قبل ایشان هست. اینکه این همه مدت ایشان این خاطره را تعریف نکرده مناسبتی نداشته ولی با بوجود امدن فاجعه منا ایشون هم مثل خیلی های دیگه از سعودیها عصبانی شدن و خواستن این عصبانیتو نشون بدن حالا شما بجای طرفداری از ایشون کاسه داغتر از اش نشو.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
خوب گفت، کم گفت، دوستان قبل از اینکه ادای روشنفکری در بیارن یادشون باشه که وهابی ها و سعودیها اصلاً شیعیان و مخصوصاً ایرانیها رو مسلمون حساب نمیکنن و کافر و نجس میدونند.... صد تا و هزار تا بدتر از ایناش رو شب و روز دارن تو تلویزیونهاشون به ما میگن و جامعه روشنفکریشون صداش هم در نمیاد، حالا شما هی دلواپس اتحاد امت اسلامی باشین و برای کسایی که ما رو نجس میدونن از برادری و اخوت صحبت کنید
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
ببخشيد قوم سعودي هر بلايي به سر ملت ما در ميارن (مگر از مرگ بالاتر هم داريم )، آن وقت از گفته يك هنرمند كه انصافا" هم حرفش درست و بجا بود بايد احساس تاسف كنيم
جمیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
هیاهو راه انداختید که چه بشود لفظی که اکبرعبدی بکاربرد روزانه مثل نقل ونبات برزبان میلیونها ایرانی بکار برده میشود پس اکبرعبدی به زبان مردم صحبت کرده ثانیا"درفیلم اخراجی هاده هابارگوزینه وگوزینش وامثال اینها رابکاربرد وخیلی ها لبخند وشایدقهقه سردادندکسی چیزی نگفت چون تهیه کننده آن فیلم ... بود؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
بسیار مقاله زیبا اَحسنت مخصوصاً دو پاراگراف آخر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
متاسفانه در ایران تریبون هم بی ارزش شده است شاید تریبون دار ها
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
توهین کردن حتی به دشمنان نیز امری نکوهیده است.چون اولا یک عمل خلاف اخلاق است و دوم اینکه دردی را دوا نمی کند.قرآن کریم در یک اصل کلی می فرماید: به زشتی های ظاهری و باطنی نزدیک نشوید.یعنی هر عمل زشتی چه در گفتار و یا کردار و حتی در عالم ذهن خلاف دستور قرآن کریم است.ما حق نداریم به وهابی ها و یا صهیونیست ها بخاطر اعتقادات پوچی که دارند توهین کنیم.گرچه ممکن است آنها این عمل را نسبت به ما انجام دهند.اما اگر ما هم مثل اونها رفتار کنیم با اونها فرقی نداریم.
حق گو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
سلام؛با تمام احترامي كه براي آقاي اكبرعبدي قائلم ولي اصلا سخني كه گفتند مناسب و برازنده نبود.از آن بدتر خوشحالي و استقبال ديگران بود.چرا بزرگمنشي خودمان را با تحقير ديگران اشتباه ميكنيم.شرافت با بي شرفي بدست نميايد.احترام با بي احترامي حاصل نميشود.بزرگ باشيم مودب سخن بگوئيم عاقلانه رفتاركنيم ديگران را دوست داشته باشيم حتي نادانان را ناداني مذموم است.
معلم
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷
احسنت , حرفت حقه مثل همیشه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
اکبر عبدی به عنوان یک پدر ایرانی با غیرت جواب خوبی به بادیه نشینان شبه جزیره حجاز داده.
تمام
امیررضا
ROMANIA
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
درودبراکبر عبدی که مایه غیرت و سر بلندی ایرانیان با غیرت و با شعور است منتقدان کلام اکبر عبدی توقع دارند رفتاری مشابه که در سفر عمره با دو نوجوان ایرانی انجام دادند با دیگر ایرانیان داشته باشند تا از خود واکنش و اعلام انزجار نشان دهند عرب جماعت، ایرانی رو قبول ندارد و به دنبال چپاول منابع مادی و معنوی ایران است و یک سری افراددنبال حمایت ساده لوحانه از اونا هستند. اشعار فردوسی بزرگ نشان دهنده این گواه است
چو بخت عرب بر عجم چیره گشت --------همه روز ایرانیان تیره گشت


جهان را دگرگونه شد رسم و راه---------- تو گوئی نتابد دگر مهر و ماه


ز مِی نشئه و نغمه از چنگ رفت ---------ز گل عطر و معنی ز فرهنگ رفت


ادب خوار گشت و هنر شد وَبال---------- ببستند اندیشه را پَر و بال


جهان پر شد از خوی اهریمنی -----------زبان مُهر ورزید و دل دشمنی


کنون بی‌غمان را چه حاجت به می-------- کران را چه سودی به آوای نی


که در بزم این هرزه گردان خام---------- گناه است در گردش آریم جام


بجائی که خشکیده باشد گیاه -------------هدر دادن آب باشد گناه


چو با تخت منبر برابر شود------------- همه نام بوبکر و عُمَر شود


ز شیر شتر خوردن و سوسمار---------- عرب را بجائی رسیده است کار


که تاج کیانی کند آرزو ----------------تُفو بر تو‌ای چرخ گردون تفو


دریغ است ایران که ویران شود---------- کنام پلنگان و شیران شود
ناشناس
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
ممنون برای نوشتن این شعر
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
انسانیت از جامعه رخت بربسته ، عقلانیت از فضای سیاسی جامعه فرسنگها فاصله دارد ، همه فاشیت شده‌ایم غافل از اینکه فقط در سایه دوستی و تقویت روابط سیاسی قادر به خروج از وضعیت توحش گونه خاورمیانه هستیم
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کاملا با نظر نویسنده محترم موافقم و واقعا متاسفام که اکثر کامنت ها در حمایت از این رفتار زشت به باور خود هنرمند بزرگ نوشته شده و واقعا توهین به یک قومیت نشان از سطح پایین بودن تفکر عزیزان دارد. ضمنا توهین بکار رفته توسط آقای عبدی (عربه دیگه) شامل هموطنان عرب زبان نیز می شود و جز اینکه بر چسب نزاد پرست به ایرانی زده بشه چیزی دیگه ای در بر نداره. به امید روزی که ارزش انسانها به رنگ پوست و قومیت و مذهب سنجیده نشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
دستش-درد-نکنه-باوهابی-کثیف-آدمکش-بایدبدترازاین-رفتارشه-
ناشناس
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
زحمت کشیدین , امری باشه ؟!
حق گو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
مقاله زيبا و منطقي بود.دوستان با بزرگ منشي كوچكي ديگران را نشان دهيد.با بي ادبي وحشيگري ديگران ثابت نميشود.چرا مردم بجاي برخورد صحيح و عاقلانه به فحاشي و بي ادبي رو مياورند.كسانيكه به غيرايرانيان و بخصوص اعراب توهين ميكنند آيابراي ايرانيان افتخاري مياورند ويا فقط در تحقيرديگران دنبال بزرگي خود ميگردند.ماايراني هستيم و بسيار باعث افتخارماست اما نه عرب نه فرانسوي و نه ترك ونه... نبايد مورد توهين ما قرار گيرند.ما متمدن هستيم حتي دربرابر وحشي ترين قومها.
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
به امید روزی که همه انسانها گنج انسانیت رو در درون خودشون کشف کنن و به هیچ قومی و احدی توهین نکنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
هرگاری که اکبر عبدی کرده حق عربهای بادیه نشین هستش