بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
سهامداران گرفتار بی تعهدی سهامدار عمده

ظهور "پدیده" ای جدید به نام "بساک"

اعضای صندوق آینده ساز می توانند سهام "بساک" را به قیمت روز از صندوق خریداری کرده و علاوه بر امکان فروش سهام خریداری شده در هر زمان بر مبنای قیمت روز که توسط صندوق آینده ساز تعیین و متضمن افزایش های ماهانه می باشد، در صورت تداوم مالکیت سهام از نتایج حاصل از عملکرد شرکت نسبت به میزان سهم خود برخوردار شوند.
کد خبر : ۱۵۵۲۹۲
نویسنده :
کیوان فر
شرکت بازرگانی و سرمایه گذاری آینده کیش (بساک) که مرداد ماه 1375 با سرمایه دو میلیارد ریال در منطقه آزاد کیش به ثبت رسیده، حدود دو سالی است که سود سهام خود را به سهامدارانش پرداخت نمی کند.

به گزارش بورس نیوز، این شرکت با هدف جذب و به کارگیری اصولی سرمایه های کوچک متعلق به آن دسته از مدیران و کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت های تحت پوشش که تابع مقررات بازنشستگی صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز می باشند، تأسیس شده؛ این در حالی است که سهامدار عمده آن یعنی صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز به تعهداتش نسبت به سهامداران "بساک" پیرامون خرید سهام و پرداخت مبالغ مربوطه عمل نکرده و پاسخگویی لازم را ندارد. بگونه ای که مجموعه "بساک" طی سنوات گذشته هیچگاه سود تقسیمی مصوب مجمع را به سهامدارانش پرداخت نکرده است، بلکه مبالغ مذکور را به صورت سهام جدید به پرتفوی آنها اضافه می کند.

این در حالی است که "بساک" در سایت خود پیرامون سهام این شرکت سهامی خاص عنوان کرده که طی سال های فعالیت خود توانسته سود سهام و ارزش افزوده مناسبی به سهامداران اعطا کند. بگونه ای که اعضای صندوق آینده ساز می توانند سهام "بساک" را به قیمت روز از صندوق خریداری کرده و علاوه بر امکان فروش سهام خریداری شده در هر زمان بر مبنای قیمت روز که توسط صندوق آینده ساز تعیین و متضمن افزایش های ماهانه می باشد، در صورت تداوم مالکیت سهام از نتایج حاصل از عملکرد شرکت نسبت به میزان سهم خود برخوردار شوند.

ظهور

چرا که به عنوان مثال طبق اطلاعیه مورخ 91.12.14 شرکت آینده ساز کیش و مصوبه مجمع عمومی "بساک" اعطای یک درصد سهام جایزه به عنوان پاداش وفاداری سهامداران به سهام با عمر بیشتر از یکسال به تاریخ 92.03.29 برای سهامداران محاسبه و منظور گردید.

با این وجود، صندوق آینده ساز در حالی متضمن افزایش های ماهانه قیمت "بساک" بوده که در راستای اجرای مفاد 24 اساسنامه، سیاست خروج از شرکت داری را در اولویت کاری خود داشته که در همین راستا سیاست فروش سهام شرکت ها در زمره برنامه عملیاتی سال 94 خود در نظر گرفته است.

اما دو سالی می شود که سهامدار عمده ضمانت خود را پیرامون خرید سهام به قیمت روز و پرداخت مبالغ آن ظرف مدت 48 ساعت اجرایی نمی کند که این امر می تواند حاکی از بروز مشکلات مالی در مجموعه مذکور باشد و بدتر این است که این سهامدار عمده زیر بار تعهداتش هم نمی رود.

حال آنکه در آخرین جلسه مجمع عمومی "بساک" صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز اعلام کرد که ظروف دو ماه آتی از طریق فروش بخشی از سهام تحت مالکیت خود مطالبات سهامداران حقیقی که حدود 26 درصد از کل سهامداران مجموعه "بساک" را تشکیل می دهند، پرداخت کرده و سهام سهامدارانی را که قصد فروش دارند، تماماً خریداری می کند؛ وعده ای که تاکنون محقق نشده است.

موضوع از جایی جالب تر می شود که "بساک" هیچ برگه سهمی هم به سهامدارانش نمی دهد و تعیین میزان مالکیت سهامداران خود را محدود به سامانه اینترنتی و کاربردی مجازی آنها کرده است. به عبارت بهتر سهامداران "بساک" با این شگرد مدیریت مجموعه مذکور، هیچ سندی هم برای اقدام قانونی و اثبات میزان مالکیت خود و مطالبات معوقشان در دست ندارند.

این در حالی است که سهامداران "بساک" عموماً افراد بازنشسته ای هستند که این سهام و سود حاصل از آن می تواند بخشی از هزینه ها و خرج و برج آنها را پوشش دهد و گوشه ای از مشکلات مالیشان را برطرف سازد. اما چه سود که تاکنون این انتظار چندان برآورده نشده است؟!

چرا که تاکنون آنها هیچ عایدی نقدی از سهام مذکور به دست نیاورده اند و تنها با فروش سهام خود می توانستند درآمدی کسب کنند که آن هم در عدم ایفای تعهد و ضمانت سهامدار عمده برای خرید سهام و پرداخت مطالبات مربوط به سهامداران، در حال حاضر در هاله ای از ابهام به سر می برد.

البته نمی توان از نظر دور داشت که قیمت این سهم از آبان 1387 تا روز گذشته با رشد 133 درصدی همراه شده و از حدود 2461 ریال به بیش از 5737 ریال افزایش داشته است. اما نکته حایز اهمیت آنجاست که به وضوح مشخص نیست صندوق آینده ساز میزان رشد روزانه قیمت هر سهم "بساک" را بر چه مبنایی تعیین می کند. بطوریکه در سال 93 اعلام شده که از ابتدای فروردین ماه سال 94 این میزان به صورت روزانه 2.5 ریال تعیین شده است.

ظهور

ظهور

اما به هر ترتیب آنچه مهم است وجود مشکلات مالی در این صندوق می باشد که مانع از ایفای تعهدات و عمل به تضامین سهامدار عمده "بساک" به سهامداران حقیقی این شرکت سهامی خاص شده؛ تا جاییکه آنها را در پاسخگویی به افراد بازنشسته ای که عضو این صندوق هستند ناتوان کرده است. در همین راستا بایستی منتظر ماند و دید که مسئولین امر و مراجع ذی صلاح چگونه و با چه تدابیری به داد این سهامداران خواهد رسید و آیا مدیران "بساک" و سهامدار عمده آن پاسخی نسبت به این موارد خواهند داشت یا خیر؟ اما آنچه در این خصوص بیش از هر موضوع دیگری حائز اهمیت است تضییع حقوق سهامداران حقیقی آن است تاکنون هیچ عایدی از این محل کسب نکرده اند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
milad
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
اسمش روشه خوب سرمايه گذار نياز به تحقيق نداشت يك نگاه به اسم كافي بود!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
مگر و معادن چیکار میکنه؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
اینم مانند پدیده داره گندش در میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
درو غ همه جای مملکت را از کوچک وبزرگ گرفته است چند سال است که طرح رتبه بندی معلمان را وعده می دهند حال که حکم ها را زده اند باز لغو شده و به مهر 95 موکول شده است
ای که می گویند درو غگو دشمن خدا است فقط شامل مردم کوچه وبازا رمی شود یا شامل بزرگان هم می شود
ناشناس
Spain
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
صندوق آینده ساز از ابتدا کار غیر قانونی انجام داده و کلا این صندوق برای عدهای نون داره ولی برای بدبختای بازنشسته جز بدبختی هیچ چیزی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
اول ومعادن شروع کرد فملی هم ادامه داد سهام ملی مس مال سهامدارها نیست مال کارمندانش و بازنشستگانش است
حسن پاتیمار
Germany
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
سهام شرکت سرمایه گذاری اینده ساز کیش بساک را چگونه بفروشم
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
قیمت هر سهم الان چند هست