بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
در گفتگو با یک کارشناس صنعت خودرو بررسی شد:

آیا با پرداخت یارانه تولید بحران نقدینگی خودروسازان حل می شود؟

هرچند بسته های حمایتی یارانه در راستای کمک به خودرو سازان ملی است ولیکن پرداخت تسهیلات به خودروسازان با احتیاط باید انجام شود و نباید به شرکت هایی که زیان ده هستند، تسهیلات بی قید و شرط پرداخت شود، طبق آمار بعضی از خودروسازان هنوز نتوانسته اند تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند.
کد خبر : ۱۵۵۲۹۸
نویسنده :
یارمحمدی
هرچند بسته های حمایتی یارانه در راستای کمک به خودرو سازان ملی است ولیکن پرداخت تسهیلات به خودروسازان با احتیاط باید انجام شود و نباید به شرکت هایی که زیان ده هستند، تسهیلات بی قید و شرط پرداخت شود، طبق آمار بعضی از خودروسازان هنوز نتوانسته اند تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند.

یک کارشناس صنعت خودرو ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز درپاسخ به این سوال که با توجه به تصمیم دولت در راستای پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه تولید به خودروسازان، اجرایی شدن این موضوع با توجه به زیان انباشته و مشکلات نقدینگی که این مجموعه ها با آن روبرو هستند، چه تاثیری بر عملکرد آنها خواهد داشت و آیا این مبلغ می تواند بحران نقدینگی آنها را برطرف کند؟ گفت: در این شرایط، پرداخت دوباره تسهیلات به آنها یک دور باطل خواهد بود در چنین شرایطی که سایر صنایع نیز همچنان چشم انتظار دریافت یارانه تولید هستند، تسهیلات بانکی باید با شرایط و ضوابط خاص طراحی و سپس پرداخت شود و درآخر گزارش عملکرد دوره ای از این تولیدکنندگان دریافت شود تا سرمایه های ملی صرف راه های دیگر نشود و این طرح با موفقیت پیش برود.

علیرضا برنجی در پاسخ به این سوال که «دولت با هدف حمایت از تولیدات داخلی 140 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها را به خرید محصولات صنعتی و خودرو اختصاص داده است با توجه به این موضوع در وهله اول آیا مردم با توجه به کاهش قیمت قدرت خریدشان توانایی پرداخت این تسهیلات را دارند؟» عنوان کرد: کاهش قدرت خرید را باید اصلی ترین دلیل در بحران خودرو سازان به حساب آورد، چرا که به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان توان مالی لازم برای خرید خودرو شخصی را ندارند. هرچند از نظر مشتریان طبقه ضعیف جامعه نیز کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل، مناسب نیست. اما غالب آن ها اگر نقدینگی کافی داشته باشند، از محصولات خودرو سازان داخلی استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: درخصوص قدرت خرید مشتریان، چنانچه به خرید خودرو یارانه و یا وام بانکی با درصد سود کم تعلق بگیرد، قدرت خرید مشتریان بالا می رود و در نتیجه بازار خرید خودرو داخلی رشد خوبی خواهد داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با این موضوع که آیا اعطای این تهسیلات با وجود رکود اقتصادی و تمایل مردم به سرمایه گزاری در بانک ها و اخذ نرخ بهره سپرده بانکی بدون ریسک می تواند باعث افزایش تقاضا برای محصولات این مجموعه ها شود؟ گفت: این موضوع به دو شکل قابل بررسی است، اولین موضوع این که با توجه به اخذ نرخ بهره سپرده از بانک ها مشتریان از وام های خرید خودرو استقبال خواهند کرد و این پیش بینی را باید در نظر گرفت که اشخاصی با قصد خرید خودرو با وام های بانکی و سپس عرضه خودروها به بازار آزاد با قیمت های بالا و ایجاد بازار کاذب اتفاق بیفتد و لذا در این راستا باید تدابیری اندیشه شود.

برنجی در خاتمه گفت: در جنبه دیگر این موضوع می توان به قشر کم درآمد و کارمند جامعه اشاره کرد که توان خرید آنها پایین است و با دریافت این یارانه ها، قدرت خریدشان بالا رفته و با پرداخت اقساط به بانک ها می توانند از خودرو شخصی ملی بهرمند شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
صنعتی که بیش از 30 سال کمک شده است نتوانسته روی پای خود بایستد با این پول ها هم نمی تواند مشکل خود را حل کند
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
بسمه تعالی
میشه رو پا نگهش داشت ولی از جیب و جان و خون ملت بایستی کند و ریخت تو حلق این خودروسازها و دولت هم دارد این کار را میکند...
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
سلام: بحران خودروسازان باپرداخت یارانه تولید حل نمی شود .مشکل خودروسازان بی اعتمادی مردم از خودروسازان وبی کیفیتی محصول انها وخدمات پس از فروش میباشد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
مشکل خیلی بزرگ این گروه حقوقی ها هستند اگر این صنغت 100% خصوصی شود کار بزرگی صورت گرفته و قیمت را به دست عرضه و تقاضا داد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
بسه دیگه تعطیل شن بهتره شدن مونتاژ کار فرانسه و کره خوب از کره وفرانسه ماشین بیاریم
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
پرداخت یارانه تولید به فرقون سازان داخلی که پس از 36 سال تازه با مونتاژ کردن قطعات قلابی چینی فرقون میسازند اشتباه محض ست . قطعا" قسمت اعظم این یارانه ها را بعنوان پاداش تحقق زیان !!! بین خود تقسیم خواهند کرد
naser
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
چرا یارانه تولی را صرف تعدادی مفت خور میکنید . اینها باید مبالغ سنگینی که به نام پاداش در زمان ساختن زیان از جیب مردم بشرکت تحمیل کردند هر چه سریعتر مسترد کنند . دوران مفت خوری در این صنعت تمام شد