بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
با ورود ششمین سهم تازه وارد به فرابورس:

کشف قیمت 2450ریالی "غفارس"

فعالان بازار سرمایه در حالی برای هر سهم شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس با سرمایه 20 میلیارد تومانی قیمت 2450 ریال را برگزیدند که با توجه به برآورد سود 426 ریالی برای سال مالی جاری نسبت پی بر ای 5.7 مرتبه برای "غفارس" رقم زدند. علاوه بر این، این مجموعه فعال در گروه غذایی طی عملکرد سه ماهه نخست امسال 23 درصد از سود برآوردی خود را پوشش داده است.
کد خبر : ۱۵۵۳۱۳
نویسنده :
جمشیدی
با اعلام پیغام ناظر بازار 20 میلیون سهم شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس معادل 10 درصد از سهام شرکت طی معاملات روز جاری در بازار فرابورس برای اولین بار عرضه شد و در نهایت هر سهم "غفارس" 2450ریال قیمت خورد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه در حالی برای هر سهم شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس با سرمایه 20 میلیارد تومانی قیمت 2450 ریال را برگزیدند که با توجه به برآورد سود 426 ریالی برای سال مالی جاری نسبت پی بر ای 5.7 مرتبه برای "غفارس" رقم زدند. علاوه بر این، این مجموعه فعال در گروه غذایی طی عملکرد سه ماهه نخست امسال 23 درصد از سود برآوردی خود را پوشش داده است.

بر اساس این گزارش، متولیان و مسئولان بازار سرمایه در حالی طی معاملات روز جاری اقدام به عرضه اولیه سهام شرکت مذکور نمودند که اگر چه پذیرش این سهم تازه وارد در بازارسرمایه به نقدینگی قابل توجهی نیاز ندارد و چندان بر شدت روند نزولی موثر واقع نمی شود، اما این سوال مطرح می شود که در شرایطی شاخص کل در پی روند نزولی قیمت سهام اغلب گروه ها بویژه خودرو، بانک و پالایشی روند نزولی را سپری می کند و با افت بیش از 114 واحدی گام به گام به سقوط در کانال 60 هزار واحدی نزدیک می شود چرا می بایستی اقدام به عرضه اولیه کنیم و سهام جدیدی به بازار عرضه شود؟

حال آنکه عرضه های اولیه ای که طی ماه های اخیر انجام شده همچون "شلیا" و "ثپردیس" تجربه موفقی نبودند و عده اندکی از سهامداران که در این فرآیند شرکت کردند بازدهی کمتر از 20 درصدی بدست آوردند. آنچنان که "شلیا" در نوزدهمین روز معاملاتی خود با افت قیمت مواجه شده و فاصله زیادی با قیمت عرضه اولیه یعنی 136 تومان ندارد.

همین وضعیت در روند معاملات "ثپردیس" مشاهده می شود و این نماد در دوازدهمین روز معاملاتی به زیر قیمت کشف شده در روز اول معاملاتی خود افت کرده است.

بر این اساس با توجه به اینکه در گذشته عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس و فرابورس یکی از برنامه هایی بوده که به دلیل اعطای بازدهی مناسب به سهامداران و رشد قیمتی مناسب سهام شرکت پس از عرضه اولیه همواره مورد استقبال سهامداران بوده و به واسطه آن نقدینگی جدید هر چند اندک توسط سهامداران حقوقی و حقیقی به بازار سرمایه وارد می شده، به نظر می رسد مسئولان بازار سرمایه می بایست با تأمل و تدبیر بیشتری در خصوص ورود سهم جدید به بازار سرمایه عمل کنند تا این برنامه بار دیگر با شور و مشارکت بیشتر سهامداران انجام شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
بورس نیوز جان دست پشت پرده پول لازم شده و قدرتش از منطق بازار و متولیان اون بیشتره . وقتی فروخت و گریخت سهم را رها میکنه ومیمونه رو دست بازار . گرفتی کجای کارعیب داره عزیز ؟این بازار درست بشو نیست چون فساد تواین مملکت نهادینه شده و هیچکس هم پاسخگو نیست . یعنی از جائی سوالی نمیشه که پاسخی دربرداشته باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
آخه اینا دیگه چیه باز می کنین تو اوضاع بی پولی بورس
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
بله عرضه اولیه و تخصیص به از ما بهتران.
افشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
واسه عرضه اولیه گرون بود منم نخریدم. بقیه هم باید یاد بگیرن هر سهمی رو که عرضه اولیه میشه به هر قیمتی نخرن. اینم میشه مثل ثپردیس
کارخانجات مخابراتی ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
این عرضه ها در طی 4 سال اخیر جان بورس را گرفته وکمتر به این موضوع توجه شده ومی شود سهامداران اسیب دیده اند