بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه طی معاملات روز جاری برای دومین بار با معاملات بلوکی نمادهای مطرح بورس از ریزش شاخص کل جلوگیری کردند که این امر خلاف آن چیزی است که در روند معاملات بورس مشاهده می شود.
کد خبر : ۱۵۵۳۲۹
نویسنده :
جمشیدی
شاخص کل بورس در پی تداوم افت قیمت سهام اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه و شدت روند نزولی معاملات طی روز جاری در حالی در دو قدمی ورود به کانال 60 هزار واحدی قرار داشت که با اقدام هوشمندانه و بجای مسئولان بازار سرمایه جهت انجام معاملات بلوکی در دو شرکت شاخص ساز، نماگر بازار سرمایه از ورطه سقوط به دره 60 هزار واحدی نجات یافت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز همزمان با انتشار گزارش برجام در مجلس شورای اسلامی ایران و اظهار نظر نمایندگان کمیسیون برجام در خصوص مهمترین پدیده سیاسی کشور اغلب گروه ها بویژه بانک با افت ارزش سهام مواجه شدند و با اعمال اثر منفی بر روند امروز شاخص کل، این نماگر را برای ورود به یک کانال پایین تر همراهی کردند. از این رو، در شرایطی که اغلب فعالان بازار سرمایه خود را برای مشاهده سقوط شاخص کل به کانال 60 هزار واحدی آماده کرده بودند، انجام معامله بلوکی در دو نماد مطرح و پر بیننده بورس یعنی "تاپیکو" و "فولاد" از وقوع این اتفاق ممانعت کرد و در نهایت بر روند امروز شاخص "فولاد" حدود 30 واحد و "تاپیکو" بیش از 19 واحد اثر مثبت اعمال کرد تا با غلبه بر اعمال اثر منفی نمادهایی همچون "خودرو"، "جم"، "وبصادر"، "رمپنا" و "امید" شاخص کل را از افت قابل توجه و مثبت ورود به کانال 60 هزار واحدی که آخرین بار طی معاملات روز 27 شهریور ماه سال 92 یعنی تقریباً دو سال گذشته وارد آن شده بود، رهایی دهند.

بر این اساس سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه طی معاملات روز جاری برای دومین بار با معاملات بلوکی نمادهای مطرح بورس از ریزش شاخص کل جلوگیری کردند که این امر خلاف آن چیزی است که در روند معاملات بورس مشاهده می شود. چرا که امروز روند قیمت اغلب شرکت ها با کاهش قیمت همراه بوده است.

بر این اساس تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل با کاهش بیش از 38 واحدی در مدار 61 هزار و 179 واحدی قرار دارد و حجم معاملاتی بیش از 347 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 76 میلیارد تومان را در بازار بورس رقم زده است. همچنین در ادامه روند معاملات امروز نماد های "شبندر"، "همراه" و " حکشتی" به کمک شاخص کل آمدند و اثر مثبت اعمال کردند.

علاوه بر این، امروز سهامداران و فعالان بازار سرمایه شاهد انتشار نامه ای در خصوص شرایط نا بسامان اقتصادی، تنظیم شده توسط چهار وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع بودند که در این نامه مشترک آسیب های وارده به بدنه بازار سرمایه طی دو سال اخیر بررسی و مطرح شد و عوامل اثر گذار بر افت ارزش سهام شرکت ها و رکود بازار سرمایه طی این مدت بیان شد.

بر اساس اطلاعات موجود، چهار وزیر کابینه دولت یازدهم در نامه مشترک خود به افت 180 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار معادل 42 درصد بر اساس شاخص قیمت از دی ماه سال 92 تا امروز اشاره کردند و اطلاعاتی در خصوص کاهش ارزش صنایع مطرح بورس همچون پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشی، سنگ آهنی و بانک ها ارائه نمودند که در مجموع پنج صنعت مذکور 62 درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهند.

بر این اساس، در نامه مذکور چهار وزیر اخطار داده اند که با توجه به شرایط سودآوری شرکت های فعال در بازار سرمایه و عملکرد آنها طی دو سال اخیر، در صورتیکه به صورت ضرب العجل اقدامی اساسی بر مبنای قواعد حاکم بر شرایط بحران انجام نشود، بیم آن می رود که این رکود تبدیل به بحران و بی اعتمادی شود که رفع آن مدت زمان زیادی به طول می انجامد.

علاوه بر این، وزرا دلایل رکود بازار سرمایه را در هشت بند تحلیل و بررسی نمودند که از جمله آن می توان به افت بهای جهانی نفت و فلزات اساسی، وضعیت بانک ها و بازار پول، نبود تقاضا برای محصولات تولیدی شرکت ها و انباشته شدن انبارها از کالاها، انتظار برای کاهش قیمت کالاها، توقف برخی از نمادها و در نهایت شرایط نا بسامان سودآوری اغلب شرکت ها و کاهش سودآوری آنها طی عملکرد سال 93 نسبت به سال 92 و نیز برآوردهای نه چندان مناسب برای سال مالی 94 اشاره کرد.

در پایان این گزارش می افزاید، در شرایطی که چهار وزیر کابینه دولت فعلی بویژه وزیر اقتصاد به عمق رکود حاکم بر بازار سرمایه و وضعیت نا بسامان آن پی برده اند و با تحلیل و بررسی دلایل و عوامل موثر بر آن خواستار اقدام عملی و اساسی دولت شده اند، انتظار می رود تا دولت نیز با واکاوی دلایل اصلی در وقوع رکود بازار سرمایه نسبت به بهبود شرایط حاکم بر آن اقدام کند تا بار دیگر اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه بازگردد و اندکی از ضرر و زیان سهامداران در 19 ماه اخیر جبران شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
چهار وزیری که خودشون بورس رو نابود کردن نامه نوشتن که چی به کی مگر خودشون مسول نیستن؟؟؟؟
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
دلیل افت مشخص است : حباب قیمتی سال 92
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
60% زیان از اصل سرمایه و 44% زیان خواب پول در طی دو سال میشود 104% زیان برای بیشتر سهامداران! در واقع بورس اصل سرمایه و 4% از سود آنها را گرفته و فقط معادل 96% سود بانکی را برایشان باقی گذاشته و هنوز هم دست از گرفتن مابقی بر نمیدارد!! سهامداری که تا این حد زیان کرده با سرمایه کنونی باید 275% سود حاصل کند تا به اصل سرمایه به اضافه سود خواب پول خود برسد. ایا دولت مثلا چه اقدامی میخواهد بکند تا این پول را که در واقع به جیب خود دولت رفته به زیاندیدگان این بازار باز گرداند؟!! داد وزرا هم فقط یک نمایش برای سر کار گذاشتن مردم است. مگر خود این وزرا مسئول و تصمیم گیرنده تمام این مصیبتهایی که بر سر سرمایه گذاران و بطور کلی بخش تولید آمد نیستند؟! سرمایه گذاران کاری را که شما با آنها کردید فراموش نمیکنند و در موقع خودش جواب مقتضی شما را خواهند داد!!!
جلال
GERMANY
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
من واقا خندم میگیره از این نامه؟اصلا مگه این وزار خارج از دولتن؟مگه اینا هر هفته دور هم نیستن؟واقعا ملت رو چی فرض کردن؟هر کی باور کنه واقعا ساده هستش به بهانه تورم جیب ملت رو خالی کردن الان دنبال رونق هم هستن
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
شما ها مگه هر هفته كنار رييس جمهور ننشسته ايي و جلسه هفتگي دولت ندارين؟
مگه وزير اقتصاد و صنعت براي چه كاري انتخاب شدن؟ حالا نامه زدن!!!!!
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
حالا باید منتظر باشیم که چه کسی بیاد این مشکل را حل کند؟؟؟

این نامه 2 دلیل می تواند داشته باشد:
1. اینکه یک شو سیاسی از سوی دولت باشد تا نشان دهد که درحال اقدام هستند!
2. اینکه کاری از دست این وزرا ساخته نیست و شخص یا گروه ثالثی در دولت وجود دارد که اجازه کار به وزرا را نمی دهد و اینها مجبور شده اند دست به دامان نامه رسمی به رئیس دولت شوند!
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
باز هم عرضه اولیه و تخصیص ناعادلانه و اختصاص به صاحبان رانت.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
ضمن احترام به حسن نیت سازمان محترم بورس این کار آنها دقیقا دستکاری شاخص با هدف فریب سرمایه گذاران می باشد.
هاشم سهیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
150 تومن سرمایه ام همین امروز حساب کردم شده ۴۵ تومن
ناشناس
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
اقا هاشم ملیون یا تومن
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
مگر رییس فرابورس در پخش زنده تلویزیونی علناً نگفت دلیل افت قیمت این هست که دولت از بازار حمایت نمیکنه ؟
مگر دولت غیر از وزراست ؟
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
حالا باید منتظر باشیم که چه کسی بیاد این مشکل را حل کند؟؟؟

این نامه 2 دلیل می تواند داشته باشد:
1. اینکه یک شو سیاسی از سوی دولت باشد تا نشان دهد که درحال اقدام هستند!
2. اینکه کاری از دست این وزرا ساخته نیست و شخص یا گروه ثالثی در دولت وجود دارد که اجازه کار به وزرا را نمی دهد و اینها مجبور شده اند دست به دامان نامه رسمی به رئیس دولت شوند!
کارخانجات مخابراتی ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
شرکتی که سود سهامدار را هر سال می خورد وحق انان را پرداخت نمی کند این پول از گلو پایین نخواهد رفت شرکت بایستی سود سهامداران به موقع ومناسب پرداخت کند شیشه ابگینه والومتک و اعتباری توسعه سالها حق سهامداران را پرداخت نکرده اند