بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
مستطيل شيشه اي تالار

یک نکته از نامه 4 وزیر

طی معاملات روز جاری خبر انتشار نامه مشترک 4 وزیر به رئیس جمهور مورد توجه اهالی تالار قرار گرفت و موضوع داغ صحبتهای امروز اهالی تالار بود.
کد خبر : ۱۵۵۳۴۴
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.07.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 94 واحد کاهش به رقم 42374 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 199 واحد افزایش عدد 136214 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 21 واحد کاهش به رقم 23959 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 29 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبصادر" با 24 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد کاهش به رقم 659 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 807 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1764 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس به همت معاملات بلوکی امروز هم از رسیدن به مدار 60 هزار واحدی جان سالم بدر برد، اتفاقی که برای بار دوم است با همت برخی حقوقی ها و هماهنگی مسئولین بورسی رخ می دهد و بارها هم در خصوص آن صحبت شده و هشدار هم داده شده اما متأسفانه کو گوش شنوا. واقعاً جای تأسف فراوان دارد که بازار سرمایه کشور در حال دست و پا زدن در سیلی از مشکلات و چالش های داخلی است اما مسئولین امر به جای پیگیری این موضوعات بیشتر نگران جایگاه شاخص کل بورس هستند تا شرایط ایجاد شده در بورس.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری خبر انتشار نامه مشترک 4 وزیر به رئیس جمهور مورد توجه اهالی تالار قرار گرفت و موضوع داغ صحبتهای امروز اهالی تالار بود.

بر این اساس خبر امروز مستطیل شیشه ای تالار به دو بخش اختصاص دارد. نخست نامه چهار وزیر و دوم شرایط معاملات و کلیت بازار سرمایه.

بر این اساس ابتدا قبل از پرداختن به موضوع نامه باید از چهار وزیر مورد نظر تشکر کنیم که سرانجام پس از گذشت چندین ماه صدای سهامدار و صنایع را شنیدند و به رییس جمهور انتقال دادند اما این نامه تفاوت های اعداد و ارقامی زیادی با شرایط امروز دارد که نشان می دهد این متن خیلی وقت پیش تهیه شده و برای رییس جمهور ارسال شده.

چرا که در این نامه در حالی ارزش معاملات بورس نشان از افت 180 هزار میلیارد تومانی از 511 هزار میلیارد تومان به 330 هزار میلیارد تومان دارد که امروز ارزش بازار سرمایه کشور 261 هزار میلیارد تومان می باشد که نشان از کاهش 250 هزار میلیار تومانی ارزش بورس دارد. به عبارت ساده تر از زمان نگارش این نامه که احتمالاً بنا به مطالب عنوان شده، سه ماهه اول سال جاری می باشد تا به امروز ارزش بورس 70 هزار میلیارد تومان دیگر کاهش داشته. همچنین شاخص قیمت نیز که در این نامه به آن اشاره شده امروز در رقم 23 هزار و 959 واحد قرار دارد و این یعنی افتی بسیار بیشتر از رقمی که در زمان نگارش نامه عنوان شده است.

بر این اساس در تمام اعداد و ارقامی که در این نامه ذکر شده یک نکته وجود دارد و آن تفاوت ارقام فعلی با آنچه که عنوان شده می باشد و این یعنی ظاهراً بورس از مرز ضرب الاجلی که وزراء بیان کردند گذشته و هنوز اقدامی از سوی ریاست جمهوری صورت نگرفته است.

از طرف دیگر به بازار سرمایه که باز می گردیم جز اهمیت شاخص کل بورس به موضوع دیگری برخورد نمی کنیم.

امروز "غفارس" در حالی پا به بازار سرمایه گذاشت که عرضه این سهم چیزی جز رفع تکلیف نبود، ای کاش قبل از ورود "غفارس" مسئولین یک نیم نگاهی به وضعیت تازه وارد قبلی یعنی "ثپردیس" می انداختند. سهام عرضه شده در 540 تومان "ثپردیس" امروز در نرخ 519 تومان در حال دست و پا زدن می باشد.

واقعاً عرضه های اینچنینی چه کمکی به بازار سرمایه می کند؟ جز اینکه بی اعتمادی را بیشتر کند نتیجه دیگری هم دارد؟

از طرف دیگر این روزها کل فکر و ذهن مسئولین بورس شده خط قرمز 60 هزار واحد شاخص، حاضریم برای شاخص کل هر کاری بکنیم اما برای حل یک چالش از مجموع مشکلات بورس اقدام عملی مشاهده نمی شود.

واقعاً اگر امروز شاخص کل وارد مدار 60 هزار واحدی می شد چه اتفاقی می افتاد؟

چرا باید واقعیات موجود اقتصادی و بازار سرمایه را پشت پرده شاخص کل پنهان کنیم؟

لطفاً مسئولین بورس به نامه 4 وزیر توجه ویژه نمایند، عمده مشکلات مطرح شده و تأثیر گذار بر بازار سرمایه تماماً عنوان شده که نیاز به پیگیری و تلاش برای حل آنها وجود دارد، خوب چه سازمانی مسئول پیگیری تا رفع مشکل می باشد.

متأسفانه طی این مدت تنها نتیجه حفظ شاخص در مدار 61 هزار واحدی و عدم اجازه به این نماگر به جهت ورود به 60 هزار واحدی، عده ای حقوقی بدهکار به کارگزار است که مجبور شدند سهامی را که روی تابلوی بورس با نوسانات حداکثری منفی در حال معامله بوده در نرخ های حداکثری مثبت خریداری کنند تا شاخص مصون بماند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
مثل اینکه سایت شما هم دنبال سقوط بیشتر بورس است مشخص است که رفتن شاخص به زیر 60000 یعنی ایجاد استرس برای یکسری مالباخته که این چند قرون آخر را هم ازترس به ثمن بخس بفروشند
ناشناس
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
نخیرم. اینا همه تقصیر آل سعود هس. پس مرگ بر آل سعود!
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
احتمالن این نامه همون زمانایی که رییس جمهور محترم خیلی محکم میفرمودن که اجازه تلخکام کردن مردم رو به هیچکس نمیدن نوشته شده.
جناب دکتر روحانی اگر دوس ندارین خودتون به عنوان کسی که مردم رو تلخکام کرده در اذهان ما باقی بمونین الوعده وفا ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
پس معلوم است که دولت و شخص شخیص رئیس دولت فقط و فقط برای کاهش دستوری تورم در وضعیت فعلی و ... عمدا با سهامداران درافتاده است.
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
با این نامه چهار وزیر حالا توپ در زمین ریس جمهور است و تصمیم با ایشان است .
جلال
GERMANY
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
این دولت هم اینکاره نیست
مردم ایران دیگه به کی اعتماد کنند این مملکت دیگر روی خوش نمیبنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
جناب روحانی کاهش ارزش بورس نسبت به یکسال پیش رقمی در حدود 290 هزار میلیارد تومان برابر با کل بودجه سال جاری مملکتی است که شما رئیس آن هستید. خاطر نشان میسازد این مبلغ فقط از جیب سهامدارانی رفته است که اکثرا حقیقی بوده و دارایی چندین و چند ساله خود را با تشویق وزیر اقتصاد شما وارد بورس کرده اند.
من در این یکسال سرمایه یک عمرم که 150 میلیون بوده رسیده به 45 میلیون.
فطانت
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
150 میلیون رو رسوندی به 45 میلیون؟؟ ناشی بودی برادر. . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
من400 میلیون تومان سال 92 خریدم شبندر شده80 میلیون به کی باید بگم حاک بر سر شدم نابود
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
دو پيشنهادي كه باعث رشدسريع بازار سرمايه مي شود كاهش سود بانكي كاهش نرخ خوراك پتروشيمي ها دولت بايد سريعتر اقدام كند.
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
دولت از مرغ همایون طلب و سایه او زانکه با زاغ و زغن شهپر دولت نبود
گر مدد خواستم از پیر مغان عیب مکن شیخ ما گفت که در صومعه همت نبود
چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکی است نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود
حافظا علم و ادب ورز که در مجلس شاه هر که را نیست ادب لایق صحبت نبود۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
تسویه حساب ، اسفند پای صندوق رأی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
عامل اصلی سقوط بورس بیژن زنگنه
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
این نامه کپی آخرین نامه ای است که سهامداران نگونبخت چندی قبل به آقای روحانی نوشتند و از ایشان برای نجات بازار سرمایه استمداد طلبیدند و از آنجا که احتمالا آقای رئیس کارهای مهمتری داشتند و یا اینکه چون خود ایشان مشوق هجوم مردم به بورس و خرید سهام بودند و جوابی نداشتند ،این عدم پاسخگویی را این 4 وزیر که اتفاقا 2 نفر از آنها ( وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد ) به همراه وزیر نفت که حداقل سهامداران می دانند که اولین ضربه کاری را با گران کردن چند برابری نرخ خوراک پتروشیمی ها به بازار سرمایه وارد آورد بیشترین نقش را در به رکود کشاندن اقتصاد داشتند محول شد. حالا این آقایان که خود باعث ریزش بورس شده اند با کپی کردن نامه سهامداران فرار به جلو نموده و باز هم حاضر نیستند تصمیمات غلط و فاجعه بار خودشان را اصلاح نمایند.
علی
UNITED STATES
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
آقای روحانی من همیشه به شمابه دیده احترام نگاه می کردم اما با خواندن این نامه باید بگویم واقعا متاسفم که به شمارای دادم وخیلی متاسفم که رییس جمهوری مثل شما داریم واقعا شما مردم رو چی فرض کردی که بعداز به لجن کشیدن بورس ونابودی سهامداران وزرات که حداقل از این چند نفر دونفرشان متهمین ردیف اول هستن چنین نامه می نویسن وتو جراید کشور پخش می کنن می شه بفرمایید نقش وزیررمحترم دفاع تو این بازی مسحره خیمه شب بازی چی هست؟؟؟
مالباخته
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
مثبت .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
ورشکستی کشور عزیزمون ایران را به هموطنان غیور و مسولین و دلواپسان دست دادن با اوباما تبریک و تهنیت عرض میکنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
معلوم نیست این وزرا که هر روز آقای روحانی را می بینند دیگر چرا باید برای او نامه بنویسند ؟ احتمالا می خواهند وضعیت کشور را نابسامان اعلام کنند تا زمینه برای تایید و اجرای برجام در کشور و همچنین ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم شود
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴
این دولت بود که مارو بیچاره کرد من ساده اعتماد کردم گفتم با قبلی فرق میکنه دروغ نمیگه،!!! من که کف دستمو بو نکرده بودم که همه متل همن حالا حاصل اعتماد از دست دادن هفتاد درصد سرمایه دیگه چیزی برام نمونده دیگه به گدایی افتادم و بدتر از اون دچار بیماری شدم وکلی قرص مصرف میکنم خدایا به داد ما برس .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳
شاخص هم میشه 50000 بعد میگن قیمت ها ارزنده شده و رونق شروع می شه و ... بعد هم میشه 45000 تا و میگن وقت خریده و ...
hhhh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰
نوش دارو پس از مرگ سهراب خودتون سرمایه 7 میلیون سهامدار بازار سرمایه را دود کردید حالا که تصمیم گرفتند بر علیه روحانی رای بدن ننه من غریبم راه انداختید بازار سرمایه آماده رای دادن به رقیب است
معلم
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
تا رقیب کی باشه البته !!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
از کی من دارم میگم که این مملکت دیگر مملکت نمیشود ما نه اقتصاددان داریم و نه سیاستمدار و ما در ایرذان فقط انسان های ارمانی داریم که به فکر همه دنیا و پیشرفت ارمان هایشان هستند به جز ایران عزیز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
به نظر من این فضا سازی داره صورت می گیره تا مجلس مجبور به امضای ترکمانچای (برجام!!!) بشه و اگر خدایی نکرده مجلس تصمیم انقلابی گرفت و امضا نکرد دولت بگه این بحران ثمره همان عدم امضا ست!!!!
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
شاخص درحال حاضرزیر30000تاس 61000رو اعتام میکنن منو تو سکته نزنیم
کارمند بدبخت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
از سال 68 به بعد دلت محترم وقت بازار ارز رو در اختیار گرفت و دید نون خوبی داره و تا الان هر دولتی که روی کار آمد همین راه رو ادامه داد یعنی خود دولتی ها دلال ارز هستند تا این حضرات نرخ ارز را کاهش ندهند وضعیت همینه
لطفا با ای نامه ها و شعارهای الکی به شعورمون توهین نکنین واقعا متوجه میشین؟