بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
کد خبر : ۱۵۵۳۵۲

وزیر امور اقتصادی و دارای با تایید نامه مشترک چهار وزیر کابینه درباره ضرورت تصمیم گیری های مهم اقتصادی گفت : ارسال این نامه به دستور رئیس جمهور برای بازنگری در سیاست های اقتصادی منجر شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی طیب نیا گفت : امضا کنندگان این نامه که شهریورماه نگاشته شده است ، وزرایی هستند که ارتباط نزدیکی با بازار سرمایه دارند.

وزی اقتصاد ، نگارش این قبیل نامه ها برای رئیس جمهوری یا طرح در دولت را یکی از کارهای مستمر وزرا دانست و خاطرنشان کرد :تمرکز اصلی تیم اقتصادی در دو سال گذشته مقابله با فشارهای تورم و خروج از رکود بوده و هست ، بنابراین خود را موظف می دانیم که شرایط بازارهای مختلف را رصد کنیم و در زمان مناسب گزارش های لازم را خدمت مسئولان از جمله رئیس جمهور ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه امضای این نامه از سوی چهار وزیر کابینه به مفهوم وجود اختلاف نظر در کابینه در سیاست های اقتصادی نیست ، گفت : اگر این نامه به دیگر اعضای دولت هم عرضه می شد ، قطعا همه انها امضا می کردند.

طیبب نیا افزود: در پی ارسال این نامه رئیس جمهور به هیات دولت دستور اکید داد که مسائل بازار سرمایه و بخش واقعی اقتصاد به صورت جدی مجددا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم سیاست های جدیدی تهیه شود.

وزیر امور اقتصادی و درایی خاطرنشان کرد: در پی این دستور تیم اقتصادی دولت بعد از برگزاری جلسات منظم یک بسته سیاستی هماهنگی تهیه کرد.

وی افزود : هفته های گذشته تیم اقتصادی دولت با محوریت وزارت امور اقتصادی و داریی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی و مشاور رئیس جمهور جلسات منظمی داشتیم و بسته سیاستی را تنظیم کردیم که بتواند زمینه ساز برقراری رونق اقتصادی در کشور باشد.

طیب نیا تاکید کرد : رئیس جمهور بعد از بازگشت از نیویورک پیگیر این سیاستها بود ، لذا بسته تهیه شده درعین اینکه سیاست مقابله با تورم را دنبال می کند به رونق اقتصادی و مقابله با رکود نیز می پردازد.

طیب نیا با بیان اینکه در این بسته پیشنهادی دستیابی به رشد اقتصادی اولویت نخست تیم اقتصادی دولت است ، گفت : در حال حاضر مشکل عمده واحدهای تولیدی کمبود تقاضاست این درحالی است که تا یکسال پیش مشکل اصلی تولید نبود سرمایه در گردش بود.

وی افزود :بخش عمده سیاستگذاری انجام شده در این بسته سیاستی بر ایجاد تقاضا متمرکز شده است سیاستهایی که از تشویق صادرات تا سرمایه گذاری دولت در طرحهایی که بیشترین آثار القایی را در اقتصاد کشور داشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت :فعال کردن بخش مسکن ، پرداخت بدهی های دولت به سیستم بانکی و در نهایت بسته سیاست پولی برای افزایش منابع قابل وام دهی و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی محور اصلی سیاسیهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود است .

طیب نیا ابراز امیدواری کرد با مجموعه سیاستهایی که اتخاذ شده است و با توجه به گشایش هایی که در محیط بین المللی حاصل خواهد شد تا اواخر سال جاری زمینه برای رونق اقصادی در کشور فراهم شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به مهمترین علل تشدید رکود در فضای اقتصاد کشور خاطرنشان کرد :نخستین تکانه رکودی به اقتصاد کشور ناشی از اثار تحریم بود آن هم در شرایطی که اقتصاد ما شدیدا به نفت وابسته شده بود و دولت تا سال 93 به کنترل تورم پرداخت و شاهد پدیدار شدن اثار مثبت اقتصادی بودیم اما متاسفانه از نیمه سال گذشته قیمت نفت به شدت کاهش یافت و دومین تکانه اقتصادی به اقتصاد کشور وارد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد : همچنان هدف گذاری کنترل تورم را به طور جدی دنبال می کنیم چون مقابله با تورم را شرط رونق تولید می دانیم.

علی طیب نیا گفت: نرخ تورم بالا عامل بی ثباتی است و بر تصمیم گیری های سرمایه گذاری و تولید اثر منفی دارد و به همین خاطر تمرکز سیاست های دولت متوجه عبور از رکود و دستیابی به رشد اقتصادی است.

وی افزود : بهبود زندگی و معیشت مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان به رشد اقتصادی مناسب بستگی دارد و تیم اقتصادی دولت مجموعه سیاست ها را با تمرکز بر هدف رونق تهیه کرده است.

طیب نیا درباره مدیریت بازار پول هم اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی در بروز رکود در دو سال اخیر مشکل تنگنای اعتباری بوده است که در دو مورد خلاصه می شود و مورد اول شامل حجم پایین منابع قابل وام دهی یا اضافه تقاضا در بازار بورس و مورد دوم هم بالا بودن نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی است.

وی تصریح کرد: برغم اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده ، نرخ سود بانکی در حد بالایی است که نه با شرایط بازار سرمایه سازگاری دارد و نه با بازدهی بخش واقعی اقتصاد.

وزیر اقتصاد گفت: در بسته سیاست پولی هر دو موضوع را مدنظر داریم و اگر صرفا نرخ سود را به طور دستوری کاهش دهیم بدون اینکه نیاز بنگاهها به نقدینگی تامین شود، طبیعی است که سیاستی ناموفق خواهد بود.

طیب نیا افزود: بنابراین مجموعه ای از ابزارها به کار گرفته شده است که از یک طرف عرضه منابع قابل وام دهی را در بازار پولی بالا ببریم و به نیاز نقدینگی بنگاه ها پاسخ دهیم و در کنار آن نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی هم کاهش یابد.

وی گفت : اقداماتی در این باره اغاز شده است و بانک مرکزی در بازار بین بانکی به صورت جدی حضور دارد که توانسته است این نرخ را که بالای 30 درصد هم بود با سه تا 4 واحد درصد کاهش تا 26 درصد هم برساند.

طیب نیا گفت :‌ بانک مرکزی تصمیم جدی دارد این حضور را در بازار غیر بانکی ادامه دهد تا شرایط را دربازار پول متعادل کند و جزء سیاست هایی است که در بسته سیاستی شورای پول و اعتبار هم تصویب شده است.

وزیر اقتصاد گفت : همین طور در بسته جدید تصمیم هایی گرفته ایم که بتوانیم عرضه منابع قابل وام دهی را افزایش دهیم و در کنار تامین نیاز نقدینگی بنگاه های تولیدی ، شرایط را برای کاهش نرخ سود فراهم کنیم.

وی افزود : بانک مرکزی گزارشی درباره بسته سیاستی به شورای پول واعتبار ارائه خواهد کرد که بررسی و متناسب با آن تصمیم گیری خواهد شد.

طیب نیا گفت :‌ ما و بانک مرکزی پذیرفته ایم که هم نرخ سود را کاهش دهیم وهم عرضه منابع افزایش یابد.

وی همچنین این موضوع را که سرعت اصلاح ساختار اقتصادی کند است ، رد کرد و گفت : اقتصاد آمریکا و غرب در سال 2007 وارد رکود شد در حالی که نه وابسته به نفت بود ونه در معرض تحریم های خارجی قرار داشت اما چند سال طول کشید که اقتصاد آمریکا از رکود خارج شود و البته هنوز هم به طور کامل خارج نشده است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت : اما اقتصاد ایران به شدت به نفع وابسته است و همزمان با بی سابقه ترین تحریم ها نیز مواجه شد و ما ما موفق شدیم در یک سال از وضع رکود تورمی خارج شویم.

طیب نیا گفت : اگر امروز علایم کاهش تقاضا و رکود دیده می شود به خاطر تکانه دوم یعنی کاهش قیمت نفت است اما همان ملت و مدیریتی که توانست باتحریم ها مقابله کند ، با آثار کاهش قیمت نفت هم می تواند به خوبی مقابله کند.

وی افزود : در آینده نزدیک به صورت کامل از رکود خارج خواهیم شد و رشد و رونق اقتصادی در بازار حاکم خواهد شد.

طیب نیا گفت : البته وقتی چند فصل متوالی رشد منفی اقتصادی داشتیم و تولید حدود 10 درصد نسبت به سقف قبلی کاهش یافت و درآمد ملی حدود 20 درصد کمتر شد ، چند سال طول می کشد که به وضع قبلی برگردیم.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد : در آینده نزدیک که تحریم ها نیز برداشته خواهد شد و فرصت های مناسب برای افزایش صادرات نفت فراهم می آید ، اقتصاد ایران با دریافت منابع خارجی و همچنین اجرای تفاهم نامه های همکاری با کشورهای خارجی و جذب سرمایه گذاری های خارجی بتواند وارد دوره رونق اقتصادی و رشد تولید شود.وی تاکید کرد : مجموعه این عوامل نوید بخش دوره رونق اقتصادی است و هدف برنامه ششم توسعه نیز رشد اقتصادی 8 درصد است که باید لوازم آن تهیه شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کورش
GERMANY
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
درود
یعنی خداوکیلی بعد از دو سال و خورده ای هنوز نفهمیدند که اقتصاد کشور نابود شده ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
ما همیشه اسیر افراط و تفریط بودیم روحانی انقدر دست دست می کنه تا فرصت های مناسب رو از دست می ده بی توجه به واقعیت های جامعه اون هم داره کاری مشابه احمدی نژاد می کنه خودشو با اعداد غیر واقعی یا مبنای غیر واقعی سرکار میزاره تورم تک نرخی رو تو سوپر یا میوه فروشی یا خریدهای دیگه واقعا نمیشه احساس کرد کاشکی چشمامونو باز کنیم و تدبیر کنیم
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
بگو باشد ما هم گاگول
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
اينها همش وعده است نسبت به پوشش ضعيف عملكرد. . از عملكرد مثبت بگو. ثروتي كه در ايران هست در هيچ كجاي دنيا نيست .بگو چگونه به جريان انداخته شده در مقابل اين نتيجه.براي نتايچ هميشه ميتوان هزاران دليل ساخت.
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
فرمودید :

(( اقتصاد آمریکا و غرب در سال 2007 وارد رکود شد و البته هنوز هم به طور کامل خارج نشده است.
و ما ما موفق شدیم در یک سال از وضع رکود تورمی خارج شویم. ))

جناب آقای وزیر !
از حرف تا عمل فاصله ای بس دراز است.
لطف بفرمایید ما را چهار پا در نظر نگیرید قربان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
در مورد بورس چه برنامه ای دارد؟ غیر از کاهش نرخ سود چه کار می کنه؟ ابهامات بورس چی میشه؟ از اول سال گفتن این ابهامات رو برطرف می کنن اما الان به روی مبارکشون هم نمیارن! خدا جای حق نشسته و جوابشونو میده
بدبخت شده ی بورس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
نظر به وعده و وعید های قبلی،و سوخت شدن سرمایه ی خودم و خیلی از عزیزانم که پیش همه شون شرمنده شدم،صرفا بخاطر اعتمادی که دوسال پیش به صحبت های همین آقایون کردم
الان میگم چشمم آب نمیخوره،اعتماد نکنید
مال آدم باید تحت اختیار خودش باشه و بس!
معامله با دولت اشتباه ست
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
اينها همش وعده است نسبت به پوشش ضعيف عملكرد. . از عملكرد مثبت بگو. ثروتي كه در ايران هست در هيچ كجاي دنيا نيست .بگو چگونه به جريان انداخته شده در مقابل اين نتيجه.براي نتايچ هميشه ميتوان هزاران دليل ساخت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
اقای روحانی تنها راه تغییر تیم اقتصادی بخصوص وزیر اقتصاد هست وگرنه بزودی ممکن است کل دولت مجبور به تغییر شود.
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
فرمودید :

(( اقتصاد آمریکا و غرب در سال 2007 وارد رکود شد و البته هنوز هم به طور کامل خارج نشده است.
و ما ما موفق شدیم در یک سال از وضع رکود تورمی خارج شویم. ))

جناب آقای وزیر !
از حرف تا عمل فاصله ای بس دراز است.
لطف بفرمایید ما را چهار پا در نظر نگیرید قربان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
اينها همش وعده است نسبت به پوشش ضعيف عملكرد. . از عملكرد مثبت بگو. ثروتي كه در ايران هست در هيچ كجاي دنيا نيست .بگو چگونه به جريان انداخته شده در مقابل اين نتيجه.براي نتايچ هميشه ميتوان هزاران دليل ساخت.
saed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
داش محمود بود هر چهرتاشونو اخراج میکرد
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
در آینده نزدیک که تحریم ها نیز برداشته خواهد شد؟!!! شنیدن قید زمانی "اینده نزدیک" و وعده های پس از آن از زبان شما دیگر واقعا خنده دار است!! شما در گذشته بارها ثابت کردید که چگونه به حرفها و وعده هایتان پایبندید! انتظار نداشته باشید کسی دیگر به این حرف و وعده ها اعتنایی بکند.
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
روحاني با اين كاراش داره به خودش عدم راي اعتماد ميده.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
گول این حرف ها را نخورید . برای بازار سرمایه قرار نیست هیچ اتفاق مثبتی رخ دهد . فقط القرار از این تباه کننده خانواده ها
ورشکسته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۷
بعد از نابودی ما 8 میلیون سهامدار تازه میگید وضع خرابِ فرار کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
حاجی اول دست از دلالی ارز بردار بعد حرف از برداشته شدن تحریمها در آینده حرف بزن بابت الفبای اقتصاد نمیدونی.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
آقاجان بورس نیوز عزیز هرترفندی داری بکار ببر و به حسن مچچچکریم برسون که تورو خدا دست از سر دزدبازار بورس برداره تا خودش یواش یواش زخمش التیام پیداکنه . مارا به خیر تو امید نیست لطفا خواهشا التماسا شرمرسان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
از تیم اقتصادی و خود اقای روحانی سپاسگذاریم