بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
در پاسخ به خبر مستطیل شیشه ای تالار چهارشنبه هفته گذشته:

پیشنهادات اهالی بازار سرمایه برای برون رفت بورس از شرایط فعلی

ایجاد شفافیت اطلاعاتی در کلیت بازار سرمایه و وضعیت سودآوری شرکت ها و نیز ایفای مسئولان بازار سرمایه به تعهدات خود نیز یکی از مواردی است که سهامداران بر آن تأکید داشته اند. چرا که به نظر می رسد درصورتیکه شفافیت اطلاعاتی در بورس بیشتر شود و تصمیمات درستی توسط مسئولان اتخاذ گردد، جو بی اعتمادی که بر بازار سایه افکنده به مرور مرتفع خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۵۳۵۵
نویسنده :
جمشیدی
مستطیل شیشه ای تالار طی چهارشنبه هفته گذشته با عنوان "اینبار نوبت شماست" منتشر شد و طی آن از اهالی تالار درخواست شد تا نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص راهکار های موثر جهت خروج بازار سرمایه از شرایط فعلی عنوان کنند تا شاید مسئولان اقتصادی با استفاده از راهکارهای پیشنهادی فعالان بازار سرمایه اقدامی اساسی برای این بازار انجام دهند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در پی انتشار خبر مذکور نظرات متعددی در ذیل خبر مطرح شد که در این گزارش مهمترین این پیشنهادات که در برخی از موارد با انتقادهایی همراه بوده، آورده شده است.

از این رو، در انتهای خبر مستطیل شیشه ای تالار 38 نظر درج شده که برخی از آنها شامل نکاتی است که به نظر می رسد در صورتیکه بر روی آن ها از سوی دولتمردان و مسئولان اقتصادی بررسی ها و تحلیل های لازم انجام گیرد، راهکار موثری برای خروج از شرایط فعلی خواهد بود.

به عنوان مثال به راههای تقویت بورس که از سوی شخص ناشناسی بیان شده می توان اشاره کرد به گونه ای که این مخاطب کاهش مالیات معاملات، کاهش نرخ سود بانکی، ارائه راهکارهای جدید برای حقوقی ها در انجام معاملات، پرداخت یارانه تولید، انتصاب افراد کاردان و شجاع در سمت های مهم سازمان بورس و نیز حمایت جدی دولت از سهامداران را به عنوان راه های بهبود بازار سرمایه دانسته است که البته در میان عوامل مذکور پرداخت یارانه به بخش تولید و حمایت دولت از صنایع در کنار نرخ سود بانکی می توانند محرک های قوی برا ی تقویت بخش تقاضا و بهتر شدن شرایط سودآوری صنایع باشند و همواره اجرایی شدن این برنامه ها از سوی کارشناسان ارشد اقتصادی مطرح شده است.

کاربری با نام علی نیز سیاست های دولت در راستای کنترل نقدینگی و تورم را عامل اصلی رکود بازار سرمایه، افت 60 تا 70 درصدی ارزش سهام شرکت ها و نیز ایجاد جو بی اعتمادی در بازار برشمرده است.

در ادامه مخاطبی اتخاذ سیاست های انبساطی دولت و عدم تمرکز بر کنترل نرخ تورم در کوتاه مدت را راهکار اساسی بیان کرده است.

در این بین شخصی به نام امیر از تصمیمات نادرست نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص صنایع مطرح بورسی همچون پتروشیمی انتقاد کرده و عدم نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس و نیز عدم تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی واحد های پتروشیمی را در حالی دلایل افت قیمت سهام شرکت ها و تداوم روند نزولی عنوان کرده که به اعتقاد وی نباید دولتمردان و نمایندگان مجلس به حاشیه های پیرامون مباحث سیاسی و مذاکرات سیاسی توجه کنند و می بایست چاره ای به حال صنایع پتروشیمی، پالایشی و معدنی بیاندیشند که ابهامات موجود در این گروه ها و وضع قوانین نا مناسب اثر گذار بر وضعیت سودآوری آنها موجب رکود حاکم بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه شده است. البته این موضوع در برخی از نظرات نیز بیان شده و اغلب فعالان بازار سرمایه معتقدند که وضعیت نامناسب سودآوری شرکت ها و ابهامات موجود در آنها و نیز عدم وجود چشم انداز مثبت پیرامون وضعیت آتی سودآوری مجموعه های فعال در بورس موجب شده تا رقبتی برای سرمایه گذاری در سهام نداشته باشند.

بر این اساس به نظر می رسد با رفع ابهامات موجود پیرامون صنایع مطرح سایه یکی از اصلی ترین دلایل تداوم روند نزولی بورس از سر بازار سرمایه برداشته شود تا سرمایه گذاران بتوانند با تحلیل و بررسی وضعیت بنیادی شرکت ها نسبت به سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند.

در این بین سه راهکار نیز از سوی یکی از مخاطبان مطرح شده مبنی بر اینکه شرایطی ایجاد شود تا سقف اعتبار شرکت های کارگزاری بیش از 60 درصد شود و نقدینگی با شرایط خاص در اختیار سهامداران حقوقی قرار بگیرد و در نهایت کانونی برای سهامداران حقیقی تشکیل شود تا سهامداران بتوانند از این طریق نظارت و انتقادات خود را در خصوص عملکرد متولیان بازار سرمایه مطرح کنند.

علاوه بر این، ایجاد شفافیت اطلاعاتی در کلیت بازار سرمایه و وضعیت سودآوری شرکت ها و نیز ایفای مسئولان بازار سرمایه به تعهدات خود نیز یکی از مواردی است که سهامداران بر آن تأکید داشته اند. چرا که به نظر می رسد درصورتیکه شفافیت اطلاعاتی در بورس بیشتر شود و تصمیمات درستی توسط مسئولان اتخاذ گردد، جو بی اعتمادی که بر بازار سایه افکنده به مرور مرتفع خواهد شد.

در آخر نیز سهامداری پیشنهاد کرده تا دولت بانک ها را مکلف به اعطای اعتبار به میزان نصف سرمایه سهامداران کند و در مقابل سهام موجود در پرتفوی آن ها را حداقل تا بازپرداخت قسط آخر به عنوان ضمانت نگهداری کند تا بدین نحو سهامداران از فروش سهام خودداری کنند و فرهنگ سهامداری تقویت شود.

در پایان این گزارش می افزاید، با بررسی نظرات مطروحه از سوی فعالان بازار سرمایه که در این گزارش به آن اشاره شد، در می یابیم که سهامداران نیز با کارشناسان ارشد اقتصادی در خصوص دلایل رکود بازار سرمایه موافق و هم نظر هستند و در صورتیکه دولتمردان در خصوص این عوامل همچون اتخاذ سیاست های انقباضی برای کنترل تورم، تصمیمات خلق الساعه نمایندگان شورای اسلامی پیرامون صنایع مطرح و نیز نرخ سود بالای بانکی بررسی بیشتری انجام بدهند و عزم خود را برای رفع این موانع در راستای بهبود شرایط فعلی اقتصاد کشور و بازار سرمایه جزم کند، ایجاد رونق نسبی در اقتصاد چندان دور از دسترس نخواهد بود. چرا که در صورتیکه دولتمردان به حرف دل سهامداران و نظرات آن ها که از شرایط واقعی اقتصاد کشور نشأت می گیرد، استفاده کنند، نتایج مناسبی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور کسب خواهند کرد. حال آنکه کافی است اراده کافی از سوی مسئولان و دولتمردان برای دستیابی به شرایط بهتر اقتصادی وجود داشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
متاسفانه نامه نگاری اقایون نه تنها برای بازار کاری کرد بلکه نتیجه عکس داد .


خودرو حمایت 1859 مهم رو امروز شکست . و رفت برای 1530 !!

خپارس هم با حمایت 855 فاصله زیادی نداره .


اگر خپارس هم حمایت بشکنه بقیه بازار دیگه رو هواست .

خصوصا که داریم به گزارش های شش ماهه نزدیک می شیم و خود وزیر صنعت می فرمایند که 100 هزار خودرو در پارکینگ خودرو سازانه !

این یعنی تعدیل منفی این گروه !



و چندین روز سقوط خواهیم دید .


به نظر من اقایان تدبیر و امید برای اینکه حرفشون درست از اب دربیاد حتما یک بحران درست خواهند کرد .


تا حداقل نامه نگاری هاشون درست باشه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
عجب!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
نحوه انتخاب مدیر عامل و هیات مدیره شرکت های بورسی باید تغییر کند و سهامداران حقیقی و جوان و خلاق و با سواد و تحصیل کرده با حداقل سهام بتوانند در انتخابات هیات مدیره شرکت کاندید شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
اعطای جایزه تولید از طرف وزارت نفت به پالایشگاه ها برای افزایش سطح تولید خود و افزایش صادرات فراورده های نفتی , این جایزه معادل یک دلار تخفیف در خرید نفت توسط پالایشگاه ها یا معادل ۵ سنت تخفیف در خرید خوراک پتروشیمی ها خواهد بود, تنوع بخشی به سبد صادراتی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها جهت افرایش سودآوری
محمودی
SOUTH AFRICA
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
دولت با اتخاذ سیاست کنترل نقدینگی آنهم دپو نمودن نقدینگی در بانکها بسیار ناشیانه و بی تدبیرانه نقدینگی را کنترل نمود غافل از اینکه همینکار رکود را سبب شد و باید برای خروج از بحران خودساخته از این سیاست ده ی شصتی پرهیز نموده و نقدینگی را به صنعت و تولید تزریق نماید تازه با این کار می خواهیم از رکود خارج شویم....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
چه اشکال داره یک مهندس جوان ۲۸ ساله با داشتن فقط ۱۰۰ هزار تومان سهام شرکت و با سابقه کار پیمانکاری و اجرایی و تدریس در دانشگاه و مغزی مملوء از ایده های مدیریتی , به عنوان مدیرعامل یک شرکت بزرگ بورسی مثل پتروشیمی شازند, کاندید و انتخاب شود, گاهی اوقات برون رفت از منجلاب بورس در گرو اعتماد به جوانان است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
تنها راه فرار از این وضعیت تنها یک راه است.
حقوقی ها باید برنامه زمانبندی برای معاملات خود به بازار ارایه دهند . یک حقوقی در یک هفته نباید در یک سهم هم فروشنده و هم خریدار باشد. این 2 قانون در بورس افغانستان و حتی کشورهای عقب مانده هم رعایت میشود. ولی نمی دانم ..... چرا ؟ فطانت واقعا چرا . نوسان گیری خوش مزه است ؟ خون مردم در شیشه کردن این همه مزه کرده است که این قانون ساده را فراموش کرده اید. این راه خیلی ساده ای است.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۷
این نامه سه وزیر نکته دارد و ان این که چون نمیتونند و در توانشون نیست این کارهایی که در نامه ذکر شده رو انجام دهند اومدند بلند بلند فکر کردند و آرزوشون رو به ما گفند و این نشان از این دارد که دولت به شعور ما سهامداران توهین کرده و ما را جزو مردم عامی قلمداد کرده