بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶
در پی انتشار نامه انتقادی 4 وزیر به رییس جمهور

قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟!

طی نامه مذکور انتقاد شده که بر اساس پیش بینی های بودجه ای شرکت های فعال در بازار سرمایه و واقعیت های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به صورت ضرب الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت ها وقت لازم باشد.
کد خبر : ۱۵۵۳۶۳
نویسنده :
کیوان فر
نامه مشترک چهار وزیر به رییس جمهور دیروز در بازار غوغایی به پا کرد تا همه در ابتدا به این امید برسند که بالاخره زنگ خطر بروز بحران برای مسئولین دولتی هم به صدا درآمد تا پس از مدت ها بی تفاوتی و عدم اعتنا به وضعیت نا به سامان بورس و افت پی در پی و نا تمام قیمت سهام، داد علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان هم بلند شود و به نگارش نامه ای مشترک و انتقادی به رییس جمهور ختم گردد.

اتفاقی که گرچه خیلی دیر افتاد، اما باز هم موجب شد کورسوی امید سرمایه گذاران و سهامداران خاموش نشود.

به گزارش بورس نیوز، این نامه در حالی دیروز بر روی خروجی رسانه ها به ویژه رسانه های اقتصادی و بورسی قرار گرفت که نگاه مهمی را در خود نهفته داشت که شاید بد نباشد که نیم نگاهی به آن بیاندازیم.

طی این نامه وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست های ناهماهنگ دستگاه ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.

نکته اول در خصوص این نامه مربوط به زمان نگارش نامه بوده که به 18 شهریور ماه گذشته بر می گردد؛ درحالیکه متن آن با حدود یک ماه تأخیر سر از رسانه ها در می آورد.

اما جالب تر آنجاست که تمام اطلاعات و آمار و ارقام به کار گرفته شده در متن این نامه هم به زمان دیگر اختصاص دارد. چرا که در ابتدای نامه عنوان شده که از دی ماه سال 1392 تاکنون ظرف مدت 19 ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت حدود 42 درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل 180 هزار میلیارد تومان را شاهد است تا این رقم از 511 هزار میلیارد تومان در دی ماه 1392 امروز به عدد 330 هزار میلیارد تومان رسیده است. اما منظور از امروز چه تاریخی است؟

البته پی بردن به این تاریخ چندان هم سخت نیست؛ چرا که با بررسی آمار معاملات ماه های قبل به وضوح می توان دریافت که اطلاعات مذکور معرف اطلاعات مرداد ماه امسال است. ضمن اینکه از دی ماه سال 92 و زمان شروع ریزش شدید قیمت ها تاکنون حدود 20 ماه و نیم می گذرد و با مقایسه مدت 19 ماه عنوان شده در متن نامه، مشخص می شود که زمان واقعی جمع آوری گزارش و آمار های آن مرداد ماه بوده است. نکته جالب تر اینجاست که نامه زمانی نوشته شده که طبق بند 7 این نامه نماد معاملاتی برخی شرکت ها همچون پالایشی ها، معدنی ها و فولادی ها و نیز چهار نماد بانکی متوقف بوده و حتی پیش بینی شده که بازگشایی نمادهای مزبور ظرف یک هفته آتی بین 1000 تا 1500 واحد شاخص های بورس را کاهش دهد.

همچنین طی نامه مذکور انتقاد شده که بر اساس پیش بینی های بودجه ای شرکت های فعال در بازار سرمایه و واقعیت های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به صورت ضرب الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت ها وقت لازم باشد.

اما سوالی که مطرح است اینکه آیا واقعاً اعتمادی هم در بورس باقی مانده و آیا هنوز بحران اصلی بروز نکرده و بایستی منتظر بحران شدیدتری در مقایسه با حال و روز فعلی بازار سرمایه شاهد باشیم؟

اما داستان وقتی جالب تر می شود که وزیر اقتصاد در حالی یکی از افراد نگارنده این نامه انتقادی به فضای فعلی اقتصادی خطاب به رییس جمهور بوده است که در سایت وزارت خانه متبوعش گزارشی خود نمایی می کند. گزارشی تحت عنوان "افزایش 105 درصدی ارزش معاملات بورس تهران در آخرین روزهای تابستان" که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شده است.

بگونه ای که در این گزارش بر رشد سه هزار و 469 میلیارد ریالی ارزش معاملات طی هفته پایانی شهریور ماه نسبت به هفته پیش از آن تأکید شده و در جایی دیگر به رشد 66 درصدی ارزش معاملات هفته منتهی به یکم مهر ماه سال جاری در مقایسه با هفته پیش از آن اشاره شده است.

طی این گزارش مذکور این فضای مثبت علاوه بر بورس اوراق بهادار تهران برای بازار فرابورس نیز ترسیم شده و چنین آمده که در هفته پایانی شهریور ماه امسال شاهد افزایش 320 درصدی ارزش معاملات فرابورس و رشد نزدیک به هزار درصدی حجم معاملات این بازار بوده ایم. این آمار در حالی بسیار خوشحال کننده است که اگر با تأمل بیشتر بررسی کنیم در می یابیم که تمام این ها چیزی جز بازی با آمار نیست.

از این رو شاید بد نباشد که بگوییم، آقای وزیر اشتباه به عرضتان رسانده اند؛ نکته اصلی اینجاست که بایستی دید چه بخشی از این آمار مربوط به معاملات اوراق با درآمد ثابت و یا معاملات بلوکی و داد و ستد سهام شرکت های شاخص سازی بوده که طی این مدت برای جبران کاهش قیمت ها و پایین بودن حجم و ارزش معاملات صورت پذیرفته است. حال آنکه واقعیت طور دیگری است.

چرا که در همین مدت بارها و بارها شاهد معاملات بلوکی جهت ممانعت از ریزش بیشتر و شدید شاخص کل بورس و افزایش مصنوعی حجم و ارزش معاملات در هر دو بازار بورس و فرابورس بوده ایم که همین موضوع انتقاد و اعتراض سهامداران و سرمایه گذاران را برانگیخت.

بطوریکه در واقعیت طی هفته پایانی معاملات شهریور ماه شاهد ریزش 678 واحدی شاخص کل و نزول آن از کانال 62 هزار واحدی به مرز 61 هزار تایی بودیم. همچنین طی همین چهار روز کاری بازار سهام قیمت ها به طور متوسط نزدیک به 2 درصد کاهش یافت تا ثروت سرمایه گذاران و سهامداران همچنان دود شده و به آسمان برود که در این میان، "شاوان" پس از مدت ها توقف به تابلوی معاملات برگشت و ریزش بیش از 37 درصدی قیمت سهام خود را به نظاره نشست. پس از آن هم "شسم" و "فالوم" به ترتیب با افت 19.5 و 18.4 درصدی قیمت سهم مواجه شدند و از این دست سهام در بازار کم نبود که سهامداران خود را با بازدهی منفی همراه کرد. آنچنان که 20 نماد معاملاتی بازدهی منفی بیش از 10 درصد را آن هم تنها در مدت 4 روز معاملاتی رقم زدند.

از این رو بایستی از وزیر اقتصاد پرسید که آیا این آمار و ارقام واقعیت بورس ماست و یا آنچه در سایت وزارت اقتصاد منتشر شده است؟

گرچه طبق آنچه در سایت شادا اعلام شده این گزارش توسط سازمان بورس و اوراق بهادار که نهاد تحت نظارت وزارتخانه مذکور است، منتشر شده است.

از این رو بایستی پرسید چرا گزارشی این چنین غیر واقعی ارایه شده است ؟ چون اگر در این بازه میزان معاملات بلوکی انجام شده و حجم اوراق با درآمد ثابتی را که برای جلوگیری از ریزش های بیشتر به کمک بازار آمده، از این حجم و ارزش معاملات اعلام شده در گزارش مذکور بکاهیم، قطعاً نتایجی متفاوت به دست خواهد آمد.

آیا واقعاً این گزارش قابل اتکاست و یا تنها پوشاندن واقعیت اصلی بورس از نگاه مسئولین دولتی هدف اصلی ارایه آن بوده است؟ آیا انتشار چنین گزارشی نادان فرض کردن سهامدار و سرمایه گذار نیست؟ بایستی دید آن نامه انتقادی واقعیت بورس است و یا این گزارش ؟ بالاخره باید کدام را باور کنیم؛ قسم حضرت عباس را یا دم خروس را؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
ظاهرا نامه جهت تبرِه چهار فرد مزبور افشا شده و انداختن گناه بحران به گردن روحانی
ناشناس
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
تبرئه درسته
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
افرین به شجاعت بورس که واقعیت را منعکس کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
شما همان سود بانکی 20% روزشمار را باور کنید که توسط موسسات تا 24% هم میره. بانک مرکزی هم عزمی برای پایین آوردن نداشته و نداره.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
سلام
متسفانه فساد در کشور داره به اوج میرسه و دروغ گفتن باب شده
قبلا میگفتن خلاف نکن اگر کردی اعتراف نکن باید بگب هر کاری خواستی بکن هر چه هم که خواستی بگو !!!!!
تنها چیزی که در کشور دیگه ارزشی نداره وجدان ه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
تا وقتی مسئولین قبول ننکند که اقتصاد ما بیمار است این مشکل حل نخواهد شد.
من به عنوان یک سهامدار متضرر به این دولت میگم که دیگه ماگول این حرفها را نمیخوریم و در انتخابات بعدی انتقام خودمون را میگیریم.
ناشناس
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
اقتصاد بیماراست؟کل مملکت بیمار است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
من بعنوان كسي كه در سايپا كار ميكنم بخوبي شاهد وضعيت اسفناك شركت هستم
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
اونها با این همه دغدغه فکر دیگه وقتی برای این مسائل پیش پا افتاده ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
فعلا كه ركود در نيمه دوم سال 94 دامنه دارتر شده
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
به این وزیر اقتصاد دیگر امیدی نداشته باشید. با این نامه سرگشاده که منتشر کرد معلوم شد در دولت کسی او را تحویل نمی گیرد و کاره ای نیست.
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
دروغ گفتن ساده است اقتصاد یک علم است شنیدم گفته شده باید تورم بالا رود تا از رکود خارج شد که این یعنی مرگ چرا گفنه نمیشود عامه مردم قدرت خرید ندارند ، زمان احمدی این هم دزی شد ولی به انداز ریزش بورس وزیان سهامداران نبود 15 ماه پیش همه خیلیها گفتند این وضع بورس پی آمد دارد ولی گوش شنوا نبود و خود را زده بودند به خواب فعلا که بحران شده آمدند جلو باز هم با دروغ آخر کلام خواسته این ؟؟؟؟؟ ایرانی را گرسنه و فقیر نگه دار .
معلم
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
احسنت و افرین .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
ادم هرکی رو بتونه گول بزنه سر خودشو که نمیتونه گول بزنه-اینا هم سرخودشون گول میزنن هم سر مردمو
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
بورس نیوز شنیده اید خروس تخم گذاشت تصویر گویا ی ان است بورس هم مانند این خروس در حال تخم گذاشتن است
علی شاه
GERMANY
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
خیلی ساده است قربان
به کارنامه ی ایشون رجوع کنید
ذره ای دلسوزی برای ما سهامدارهای ورشکسته ندارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
اصلا شاخص ياد زير 60000 مگه چي ميشه مگه آيه قرآنه ؟؟؟؟
مشالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
این دولت و دولت قبلی اینها حصرت عباس قبل ندارند چرا چون که من دو سال پیش سرمایه گذاری وساپا را در 190 تومان خریدم الان شده 90تومان و باعث شدن زنم از من طلاق بگیرد به خدا نمی بخشم نه این دولت ودولت قبلی
حمیید
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
اقا مشاله منم مثل شما سهم سرمایه گزاری سایپارو سال 92 به قیمت 190 تومن خریدم دو سال گذشته شده 90 تومن . این دولت دروغگو که خودش مارو به بورس دعوت کرد نه تنها سودی به کسی نداد بلکه اصل پس انداز یک عمر کار و زحمت عده ای کارگر و کارمند رو نابود کرد. خدا ازشون نگذزه و ما که دستمون بجایی بند نیست کسی هم صدای ماهرو نمیشنوهامیدوارم خداوند خودش همه این دروغگویان فرصت طلب از خدا بیخبر را مجازات سختی دهد تا امثال ایشان هم عبرت بگیرند.
ناشناس
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
والا دولت قبل درود بر پدرش . من شبندر 100 تومنی خریدم 1500 فروختم نامزدم هم بهم بله گفت از خداش بود 100 میلیون شده بود یک میلیارد نیم........
ناشناس
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
زنی که به این دلیل ازت جدا شده پس زن زندگی نبوده. همون بهتر که راحت شدی از دستش.ما که نتونستیم اما تو برو از زندگیت لذت ببر.
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
سلام علیکم /خداراشاکریم که واقعیت راافشامیکنه امیداست باعنایت خودمدافع همه باشد.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
آقا مشالا خوشبخت شدی به خدا ....
این که خوب است بنده خدای را سراغ دارم که خانه خود را فروخت به بورس آورده البته زمان تبلیغ اقای روحانی فعلا که اجاره نشین است و سرمایه اش از نصف کمتر شده البته خوشبختی شما نصیبش نمیشود چون بازنشسته است و عروس و داماد دارد .
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
مشاور رییس جمهور با تاکید بر ارزان بودن نرخ خوراک اعلام کرد:
خوراک کمتر از ۱۳ سنت به پتروشیمی ها یعنی دادن یارانه وزارت نفت به شاخص بورس
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه وجه مشترک نامه ۴ وزیر پتروشیمی است، گفت: دادن نرخ خوراک کمتر از ۱۳ سنت به پتروشیمی ها به این معنا است که از بودجه وزارت نفت برای اصلاح شاخص بورس یارانه بدهیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اکبر ترکان با اشاره به نامه چهار وزیر به رییس جمهور به ایرنا گفت: وجه مشترک همکارانی که این نامه را نوشته اند، پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری، خوراک پتروشیمی ها با نرخ 13 سنت تحویل می شود، افزود: ما خوراک ارزان به پتروشیمی ها می دهیم به طوری که پتروشیمی ها خوراک را به یک سوم قیمت جهانی تحویل می گیرند.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه سود پتروشیمی ها خوب است، افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که برخی پتروشیمی سالانه تا 80 درصد مبلغ سرمایه گذاری سود کرده اند. اینکه ما انتظار داشته باشیم، با نرخ زیر 13 سنت خوراک به پتروشیمی ها داده شود به این معنا است که از بودجه وزارت نفت، برای اصلاح شاخص بورس یارانه بدهیم.

وی با بیان اینکه ما باید طبق قانون با نرخ 65 درصد قیمت گاز صادراتی، به پتروشیمی ها گاز تحویل دهیم، خاطرنشان کرد: قانون می گوید پس از اجرای هدفمندی یارانه ها، قیمت ها در داخل باید به 65 درصد قیمت گاز صادراتی برسد.

مشاور رییس جمهوری با خاطرنشان کردن اینکه ما نرخ رشد کافی نداریم، اظهار داشت: برای نرخ رشد جدید و خروج از رکود، دولت تصمیماتی گرفته که به زودی اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برداشتن تحریم ها فرصت رشد بالا را امکان پذیر می کند، گفت: برای حل برخی مشکلات، باید پس از عملیاتی شدن برجام و برداشته شدن تحریم ها چاره اندیشی کرد.

انتهای پیام
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
بسمه تعالی
اینکه دولت و بورس و کارگزاریها با خبرهای رانتی حقوقی ها رو با خاک سیاه نشاندن ولی طمع و بی مهابا شدن خیلی از سهامداران و طبق معمول کشیدن پای اطرافیان نیز مزید بر علت شد.....
در بهترین بازار هم هیچگاه طمع نکن
بورس ما طولانی مدت و کوتاه مدت حالیش نیست و تنها از سیستم رابطه و رانت فساد یکسری جیباشونو پر میکنند و یک سری هم جیباشون خالی میشه...
از حدود ۱۸ سال قبل چند سهم دارم یعنی شرکت به ما داده بود و تا حالا هم بهش هم اضافه کردم ولی با دزدی و کلاهبرداری تو بورس و حتی خود شرکتهای بورس نه نتها افزایش و سود نسبت به زمان نکرده بلکه هم متضرر هم شدم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
فقط یاد سال 92 میافتم.زمانی که شعار میدادم احمدی بای بای.... حالا قاطعانه میگم روحانی بای بای.
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
مشالا خان که گفتی سرمایه گذاری سایپارو190خریدی والان 90 وهمسرتون بخاطرش ازتون جداشده منم دو سال پیش گل گهرسیرجان روخریدم 1405 تومان والان 197 تومان اماخداروشکرزن ندارم که اونوقت جای طلاق بایدمنودارمیزد هیچکس نیست تواین بورس که ازبی تدبیری این دولت ومجلس وسیاسیون اینروزا توبورس نابودنشده باشه هیچ تحلیل وهیچ باسوادی نمی توانه بگه کدام سهم تاکجامیره بالاویاتاکجاسقوط میکنه جزباندی که خودشون سهم هاروبالاپائین میکنن وروزبه روزثروتمندترمیشن تا بچه هاشون تومالزی وسوئیس وهمین ایران کیف کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
همش دروغه ! فریبه !

باور نکنید !

اینها خودشون این وضعیت رو برنامه ریزی کردند و عواقبش رو هم می دونستند .

مبادا دوباره ساده لوحانه باور کنید و الان سهام بخرید .


مطمئن باشید یک سونامی در راهه گول دو روز سبز شدن بازار رو نخورید .



همین اقای وزیر اقتصاد که الان دلسوز مردم شده در دو سال گذشته حداقل در مقاطع مختلف زمانی ده بار گفته الان وقت خرید سهامه !


و فرداش بازار سقوط کرده !


از این طرف به مردم می گن بخرید .

از اون طرف خودشون خالی می کنند .




.
ناشناس
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
این حرفت عین واقعیت هستش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
یادتون میاد حدود دو سال پبش کی بود که گفت :(دیدیم بورس بی جهت بالا میره ترمزشو کشیدیم ) حالا نامه دو سر گشاده مینویسه
كلاه قرمزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
ظاهرا"بايستي دم خروس را قبول كنيم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
اقا این دولت اصلا به بورس اعتقاد نداره حالا هم دیدند درآمد خودشون کم شده شروع به نامه نگاری کردند اگر به غیر از این بود هیچ توجهی نمیکردند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کی این نامه نوشته شده را نمی دانم ولی بنده از مدت ها قبل این اوضاع را پیش بینی کردم ولی حرف گوش ندادید برگردید به زمان مذاکرات مسقط که بنده اینده را ا ان زمان پیش بینی کردم حرف اخر من... مملکت را به اهلش بسپارید .
با تشکر
با تشکر
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
جالب اینجاست وقتی که در نظرسنجی بورس نیوز در تیتر ای اینبار نوبت شماست بنده مشکل سو مدیریت را اعنوان کردم ولی دز تجزیه و تحلیل بعدی بورس نیوز راجع به این مسیله بورس نیوز اشاره ای هم به ان نکرد و مسابل فرعی دیگری مقل کاهش مالیات و غیره را مطرح ساخت پس تنها مسیولین مملکتی مقصر نیستند کلا ملت ایران نااگاه است باتشکر
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
شرکت سرمایه گداری مسکن تهران هنوز بعد یک سال سود پرداخت نکرده زنگ میزنم هر روز یه دروغی میگن دوستان کسی اطلاع نداره؟
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
دوستان فروشنده نباشید به امید خدا ضررتان جبران میشود خبر های خوبی در راهه.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
بر داشت نوبخت از نامه 4 وزیر خنده داره !!!!!
لطفا واقعیتها روهمان طوری که هست ببینید و جلوه دهید .
شاید با این حرفها بتوانید خودتان را گول بزنید
اما مردم را نمی توانید گول بزنید !
در انتخابات آینده هر آنچه که کاشته اید برداشت خواهید نمود. به امید آن روز
fateh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
راه خروج کشور از بحران در حال حاضر فقط انتقال پایتخت است.
1-رکود در صنایع تمام می شود وتمام تولیدات فولاد و سیمان و مصالح ساختمانی مصرف می شود.
2- مشکل بیکاری حل می شود.
3-خطر زلزله تهران کم می شود.
4-نقدینگی خطرناک در بانکها به مسیر درست می افتد.
5-یک شور و عزم ملی ایجاد می شود همانند خروج آمریکا از رکود دهه 30 میلادی
قاسم سهامدار
ROMANIA
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
اقايان سهامدار با عرض سلام وخسته نباشيد از شما عزيزان خواهش مي كنم كمي صبر داشته باشيد مگر پولتان را از سر راه اورده ايد كه زير قيمت سهامتان را بفروشيد يك مدت دست از فروش سهام بر داريد و عجله نكنيد انشا الا با اغاز برجام و رفع تحريمها در اينده اي نزديك شاهد رشد سهام خواهيم بود وديگرافسوس چرا اينكه سهام خود را زير قيمت فروختم را نخوريد به قول شاعر اگر صبر كني ز غوره حلوا سازي يا به قول قديمي ها هر سر پاييني سربالايي هم دارد به اميد انروز دوستان نگران نباشيد همه چيز درست مي شود.انشاالا
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
تو کشور ژاپن مردم به چی فکر میکنند و تو ایران مردم چقدر گرفتار.به این میگن تدبیر و امید
علیرضاش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
سلام:این وزرا خیلی ساده هستند چون سیاست روحانی وظریف براین منوال است که مردم را به ستوه اورده وبه مردم به باورانندکه باید کدخدا را دید تاوضع کشور درست شود.درغیراینصورت مشکلات برطرف نمی شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
نزدیک انتخابات است

با بهانه این نامه و چند تا قانون

بازار را مثبت میکنند تا رای مردم را بخرند

تا با این روش دیگر به مخالفان رای داده نشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
من نمیگم بخرید یا بفروشید من هم مثل شماها هستم 150 میلیون آوردم در بورس و حالا شده 60 میلیون. اگه ازآذر 92 گذاشته بودم در بانک الان چقدر شده بود؟ حالا هر چی حساب می کنم میگم این همه خبر مثبت وجود داره البته حسن و وزراش قابل اعتماد نیستن اما بالاخره در آینده این اقتصاد تکون می خوره اگه 60 تومان رو الان بیرون بکشم و بذارم بانک فکر کنم سود بانک ها هم کم بشه و همه ضرر کنن!! بنابراین صبر کردم تا دوباره این بازار بره بالا حداقل اصل پولو بکشم بیرون چون فعلا هیچ بازاری نمی تونه 90 میلیون ضرر من رو جبران کنه اما اگه بازار درست بشه و حسن و وزرا یه ذره به فکر بازار بیفتن اونوقت راحت میشه این ضرر رو جبران کرد . از طرف دیگه حرفای ترکان حرف دل حسنه اون دوستی که مطالب بالا رو نوشته بود درست گفته ولی این رو هم در نظر بگیرید حرفای ترکان ...... بیش نیست. پس زیاد بهش فکر نکنید به زودی دار و دسته حسن اینا می رن البته امیدوارم تا پایان اون دوره حداقل 10 میلیون از پولم مونده باشه و بشه باهاش یه کاری کرد.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
سلام-تنهاراه مردم دربورس درخواست کردن برای بین المللی کردن بورس است.دراین صورت هماهنگ بادنیاشده ونظارت بربورس نیزازدست دولت ورانت خواران خارج خواهدشد.وارد اقتصادجهانی وبورس بین المللی نشدن نشان میدهدکه دولت خودش
دربالاوپایین بذدن بورس دست دارد.نه خودشان دوست دارند.نه جهانی میشوند.نه دوست دارنددیگران به بازاربورس نظارت کنند.دراین بین تنهامردم
عادی ضررمیکنند.جهانی شدن اقتصاد تمام شعبده بازی دولت را رومیکند.
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
شرکت سرمایگذاری بهشهر وصنا هم 7ماه سودسال93رونمیده از سودکسی خبرنداره چرا؟قیمت سهام هم که نصف شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
دوستان در این اوضاع سهامتان را نففروشید . شاید می خواهند اینطور جیب ما را خالی کنند و سهامها را خودشان و دوستانشان بخرند. با یک گزارش 6 ماهه ساده ممکن است همین شرکتها سودهای خوبی را به بازار اعلام کنند