بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر : ۱۵۵۳۸۶
«تصمیمات اقتصادی دولت در کجا گرفته می‌شود؟» این پرسشی است که افکار عمومی پس از نامه مشترک ۴ وزیر استراتژیک دولت یازدهم به رئیس جمهور و انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها می‌پرسد.

نامه مشترک ۴ وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به رئیس جمهور و هشدار نسبت به تبدیل رکود به بحران، دارای پیام‌ها و رمز و رازهای متعددی است که باید به صورت دقیق و به دور از هر مساله‌ای، مورد کنکاش قرار گیرد. در این مطلب سعی شده است که پنج پیام ویژه این نامه استخراج شود.

نخستین پیام نامه مشترک ۴ وزیر استراتژیک دولت یازدهم قطعا این است که حسن روحانی باید انتخاب کند که تصمیمات اقتصادی را از کانال خاص هدایت شده بگیرد یا به نظرات وزرا جامه عمل بپوشاند.

دومین پیام نامه وزرا به رئیس جمهور این بود که اقتصاد ایران هنوز وارد دوران رونق اقتصادی نشده است و برای اینکه این رکود تبدیل به بحران نشود، باید همه دولتمردان تلاش کنند.

سومین پیام این نامه «ویژه و نه عادی» را می‌توان مخاطبان اصلی آن دانست. در واقع، با این نامه، صدای اعتراض «تفکر سرمایه‌داری» قطعا بلند خواهد شد؛ کمااینکه بررسی محتوای امروز دوشنبه برخی رسانه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که گیرندگان اصلی، پیام‌های نامه مشترک ۴ وزیر استراتژیک را گرفته‌اند و انتقادات بسیار شدید از امضاکنندگان این نامه - به خصوص وزیر اقتصاد- را کلید زده‌اند.

چهارمین پیام نامه مشترک ۴ وزیر به رئیس جمهور شاید این باشد که تیم اقتصادی دولت یازدهم در سومین سال فعالیت در حال پوست اندازی است. اگر هشدارهای وزرا را در کنار انتقادات چندی قبل رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی بگذاریم، می‌توان اذعان کرد که هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی به روایت دولتمردان، اکنون با چالش‌ها و اختلافات اساسی مواجه شده‌ است.

پنجمین پیام نامه وزرا را هم باید از این زوایه دید که بخش اعظمی از مشکلات اقتصاد ایران نه بیرونی بلکه درونی است و باید نسخه ایرانی برای آن پیچید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
یعنی به روایتی خود درگیری داریم
ناشناس
Germany
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
هر کسی هست گند زده به کل اقتصاد
محسن
Netherlands
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
فقط اینو همه حالا فهمیدندکه روحانی هیچکاره؟!!!!
نام آشنا
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
من بر خلاف نظر دوستان اعتقاد دارم که تیم دولت با درایت این کار رو انجام داده . یعنی وضعیت فعلی رو مورد تجزیه و تحلیل کشور قرار داده و به رییس جمهور در خصوص آینده اقتصاد هشدار میده . در واقع نشون میده که این وزراء مستقل عمل میکنند و زیر سلطه کسی نیستند و راحت ایراد کار رو به رییس جمهور گوشزد میکنند . و از این تذکر واهمه ای بابت برکناری از مسند وزارت ندارند که مثلا یهویی در آسمان و داخل هواپیما حکم اخراج شون صادر بشه .
محمد
United States
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
دولت در مدت معقولی تونست تورم 50 درصدی رو کنترل کند، چطور می تونیم اینقدر زود فراموش کنیم در گذشته نزدیک اقتصاد ایران دچار چه فلاکتی بود!!!
کنترل تورم با کنترل عرضه نقدینگی ممکن هست ولی کنترل رکود برنامه ریزی پیچیده تری دارد و زمان بیشتری می طلبد
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
سلام: برادرش فریدون که در همه جا حضوردارد.
علی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
شخص اول اقتصادی رئیس جمهور… نوبخته… واکنشش به این نامه هم جالبه
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
کسی به اقتصاد ایران خط نمیدهد اقتصاد ایران فلج شده است .دولت فقط فشار را بر ملت بیشتر میکند . کاری که همه ملت بلد هستند .وقتی اجاره و فشار بر مغازه دار افزایش میابد .مغازه دار بر روی قیمت کالا میکشد . طی 2 سال گذشته حرکت خردمندانه و خلاقانه از دولت مشاهده نشده است . رکودی که در جامعه ایجاد شده است تحت تاثیر بلاتکلیفی ملت به خاطر توافق هسته ای بوده در این امر نیز دولت کاره ای نبوده. هر جا دولت کم میاره با افزایش هزینه های ملت جاهای خالی را پر میکنه. افزایش بیکاری بیش از پیش . گرانی امور معیشتی ملت. گرانی تحصیل و کاهش امید به اینده و... از ثمرات دولت تدبیر و امید طی 2 سال گذشته بوده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
بورس نیوز با پیام اخر(پنجم) خودت را نقض کردی که تاکنون باحربه تحریمها و تشویش اذهان مردم به این دولت رای جمع کردی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۹
هر کی بوده خیلی زحمت کشیده همه جارو خفه کرده بعد ذوق مرگم شده که تورم رو نگه داشتیم،آخه ای کیو وقتی معامله ای صورت نگیرد در هیچ حوزه ای و سرمایه ای رد و بدل نشود معلوم است تورمی هم رخ نمیده!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
روحانی خودش این وضعیت رو به وجود اورده .

چون خارجی ها باید تشریف بیارن و مفت همه چیز رو بخرند .


و به جهنم که ما سهامداران خرد هم همه چیزمون رفته !