بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
کد خبر : ۱۵۵۴۰۲
افتاب یزد نوشت: آغازين سطور گزارش نهايي را اينگونه به رشته تحرير درآورده اند که : « کميسيون توفيق يافت 170 جلسه کاري» داشته‌باشد. گويي خودشان به خوبي دريافته اند که بررسي برجام ( برنامه جامع اقدام مشترک) آن هم در 170 ساعت ، موفقيتي است که به راحتي و از روي ساده انگاري هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي نصيبشان شده است چرا که نيک مي دانند برجام همان ميوه اي است که ديپلمات هاي خبره ي هسته اي دولت تدبير و اميد بذر آن را کاشتند و بعد از 24 ماه رنج و محنت توانستند ميوه آن را بچينند و اين ميوه آنقدر شيرين و مغذي بود که توانست موافقت تمام سران و بزرگان نظام ، مراجع عظام و اصلاح طلبان و اصولگرايان را به خود معطوف کند و آحاد ملت ايران را متحد سازد و نشان دهد که وقتي پاي منافع ملي به ميان آيد، چپ و راست ديگر معنا ندارد . با تمام اين تفاسير با وجود آنکه روز گذشته اعضاء دلواپس کميسيون ويژه بررسي برجام به دستيابي 170 ساعته توفيق خود براي بررسي توافق اذعان کردند، با گزارش ضعيف خود ثابت نمودند که اهل فن نبوده و توفيق بررسي برجام نبايد به آنها سپرده مي شد چراکه آنها زرگر نبودند که قدر زر را بدانند اما در هر صورت به واسطه سهل‌انگاري هيئت رئيسه مجلس، شانس، کلون درب خانه يک به يک شان را کوبيد و توفيق بررسي برجام نصيب‌شان شد اما آنها اين شانس بزرگ را قدر ندانستند و به آن پشت نمودند و نفهميدند و احتمالا هم نخواستند بفهمند که اگر به مسئوليت حقيقي شان يعني بررسي توافق جامع عمل مي کردند ممکن بود از شانس ضعيفي براي جلوس مجدد بر روي همين کرسي هاي سبزرنگي که امروز در بهارستان نشسته اند، برخوردار بشوند ولي قطع به يقين با اين کاري که با برجام کردند، 6ماه ديگر تنها بايد در خواب‌هايشان خود را نشسته بر کرسي‌هاي خانه ملت ببينند.
گزارشي از دلواپسي و ... 
روز گذشته کميسيون ويژه بررسي برجام بعد از 15 جلسه کميته‌هاي تخصصي ، 170 ساعت جلسه کاري و حواشي و دلواپسي هاي فراوان، بالاخره گزارش نهايي خود را در صحن علني مجلس قرائت کرد و آنچه از اين گزارش نهايي بيرون آمد حاکي از آن بود که عده اي نگران، دغدغه هاي دلواپسانه ي خود را بر روي آن پياده کرده اند و آن را ضعيف جلوه داده اند. در بخشي از مقدمه ي اين گزارش دلواپسانه آمده است: «جمع‌بندي کلي کميسيون آن است که مجموعه نقاط ضعف برجام و قطعنامه 2231، محصول تلاش آمريکا براي تبديل کردن برجام به ابزاري براي مهار راهبردي ايران و همچنين ايجاد زيرساختي براي نفوذ در کشور به بهانه فضاي پسابرجام بوده است. کميسيون در طول فرآيند بررسي خود، بي‌اعتمادي نسبت به آمريکا و اعتماد به مسئولان کشور به ‌ويژه تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي را مهمترين اصل راهنماي خويش قرار داده است. » اگر از آن سطري که برجام و قطعنامه 2231 را ضعيف جلوه داده در حالي که تمام چهره هاي شاخص نظام مهر تاييد خود را بر آنها کوبانده‌اند، گذر کنيم برمي خوريم به آن جمله اي که گفته است متن تنظيم شده توافق برپايه اعتماد به تيم مذاکره کننده هسته اي بوده است. افکار عمومي به خوبي مي داند که برخورد تند قاطبه اعضاء کميسيون وِيژه برجام با تيم مذاکره کننده نه تنها بويي از اعتماد به ديپلمات هاي هسته اي نبرده بود بلکه عطر بي‌اعتمادي را به مشام مي‌رساند چراکه تيم مذاکره کننده محبوبشان يعني ديپلمات هاي هسته اي دولت نهم و دهم جز 6 قطعنامه سازمان ملل عليه کشور دستاورد ديگري را به ارمغان نياوردند. عده اي هم در اين ميان هستند که بر اين باورند که گزارش کميسيون برجام غيرقابل پيش بيني نبوده است به طوري که غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي نماينده مردم رشت به خبرنگار آفتاب يزد گفت: «قابل پيش‌بيني بود که اين گزارش از کميسيوني که همه اعضاء آن در مقابل دولت جبهه مي‌گيرند و به دولت و تيم مذاکره کننده مي تازند آنقدر منفي و ضعيف باشد. شما چه انتظاري از اين نمايندگان دلواپس داريد من خودم 150 بند مثبت برجام را نوشته‌ام. خود آقاي روحاني هم گفته است که 3 گل زديم و دو گل خورديم ولي در هر صورت برديم. آقايان انتظار داشتند 1+5 ساکت مي نشست و تنها خواسته هاي ايران را برآورده مي‌کرد به هرحال نگارش چنين گزارشي بسيار محتمل بود».
بوي آشناي جليلي به مشام مي رسد
آنقدر گزارش نهايي کميسيون ويژه برجام ضعيف بود که روز گذشته صداي بسياري از اعضاء اين کميسيون را هم درآورد به طوري که غلامرضا تاجگردون از معدود موافقان حاضر در کميسيون برجام در نطق ميان دستور خود با اشاره به روندي که در تنظيم گزارش نهايي کميسيون برجام وجود داشت گفت:« به نظر من و جمعي از دوستان نگاه سياسي و يکجانبه گري حاکم بر برخي نمايندگان در نتيجه نهايي بررسي برجام تاثير گذاشت. تنظيم گزارش به اين نحو يعني ارائه گزارش مبسوط، دادن سند به دشمن است. در اين گزارش از قرائت ايراني برجام فاصله گرفته شده است.من به دوستانم پيشنهاد مي کنم تعارف نکنيد؛ طرح بدهيد و برجام را رد کنيد تا مردم تکليفشان را با شما بدانند.» همچنين اين نماينده مجلس در مصاحبه اي روز گذشته اظهار داشت:« کاملا مشخص است که گزارش کميسيون برجام مغرضانه بوده و همه اين را مي‌دانند؛ به نظر من گزارشي که توسط کميسيون برجام ارائه شد در واقع قرائت آمريکايي‌ها از برجام است؛ در واقع کساني که فکر مي‌کنند مدافع حقوق ايرانيان هستند کاملا حرف‌هاي‌آمريکايي‌ها را زدند و اين خلاف فرمايشات رهبر و خلاف هر عقل سليمي بود.در زمان قرائت گزارش گفتند که ما حرف‌هاي آمريکايي‌ها را رصد کرده‌ايم و همان حرف‌ها را زدند. در بحث بازديد از اماکن نظامي ما رسما اعلام کرده‌ايم که برجام مانع از ورود به اماکن نظامي است، اما در گزارش به صراحت نوشته شده که براي ما محرز است که آمريکايي‌ها مي‌توانند در مراکز نظامي ما حضور يابند؛ يعني شما دقيقا حرف سناتور آمريکايي را در گزارش برجام مي‌بينيد. به نظر من اينها کاملا در زمين آمريکا بازي کردند و با آمريکا براي تهيه گزارش همکاري کردند.» اما آنچه از اين گزارش مي توان دريافت نحوه به تحرير درآوردن کلمات و جملات است و دلواپسان کميسيون برجام با خودکار کسي اين سطور را قلم زده اند که 6 سال سپهر ديپلماسي کشور را با کلاس فلسفه اشتباه گرفته بود. ادبيات گزارش کميسيون برجام همان ادبيات تيم ديپلماسي گذشته بود و اين شبهه را در افکار عمومي ايجاد کرد که نکند اين گزارش ماحصل آنچه جليلي و تيم مذاکره کننده هسته اي‌اش در پي آن بوده‌اند، است که تاجگردون در همين رابطه نيز روز گذشته با بيان اينکه گزارش کميسيون برجام عين گفتمان تيم مذاکره کننده قبلي است خاطرنشان کرد: «حتي صحبت‌هاي محاوره‌اي اعضاء کميسيون تبديل به نوشتار شده و در گزارش هم کاملا مشخص است که متن، متن آن‌ها است. من در جلسه کميسيون هم گفتم که مي دانم اين گزارش قلم تيم جليلي است که نوشته و ارائه شده است.» 
سرگرداني برجام
روز گذشته در بهارستان بعد از امروز و فردا کردن‌هاي فراوان اعضاء کميسيون برجام براي خواندن ماحصل کار اين کميسيون، تنها گزارشي که بيانگر ادبيات و سبک و سياق جليلي و همينطور حافظ منافع دلواپسان باشد ، قرائت نشد بلکه از خانه ملت صداهايي بيرون آمد که حاکي از آن بود که اصلا اين گزارش حاصل کار کميسيون ويژه بررسي برجام نبوده است و معلوم نيست در کجا و به دست چه کساني گزارش برجام نوشته شده است. در همين راستا غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي به خبرنگار آفتاب يزد گفت: « اين گزارش دربرگيرنده نظر تمام اعضا کميسيون نبوده و از دل کميسيون بيرون نيامده است. نمي دانم دقيقا کجا و توسط چه کساني نوشته شده است اما آنچه روز گذشته در مجلس گفته شد اين بود که گزارش در جايي خارج از کميسيون ويژه به رشته تحرير درآمده است». شايد بتوان اين سرگرداني گزارش برجام را هم دسته گل ديگر کميسيون برجام که به آب داد، دانست که به راحتي توانست جايگاه مجلس نهم را در ميان آحاد مردم بيش از پيش تضعيف و تحقير کند. 
برجام، تنهاي تنهاي تنها
يک روز قبل از آنکه گزارش برجام در صحن علني قرائت شود، در کميسيون ويژه جنجال هاي فراواني صورت گرفت به طوري که عباسعلي منصوري آراني روز شنبه اين هفته در صفحه اينستاگرام خود اينگونه نوشت:« سلام، امروز شنبه يازدهم مهرماه در کميسيون برجام برخلاف قاعده‌اي که قرار بود گزارش تدوين شود و مبناي آن کميته‌ها بودند يک مرتبه گزارشي تدوين شده با ادبيات مشخص ارائه شد. من و آقاي پزشکيان و تاجگردون به اعتراض جلسه را ترک کرديم چون هرچقدر هم تغييرات ايجاد مي‌شد با بررسي‌ها و ديدگاهي که به برجام داشتيم خيلي فاصله داشت. ان‌شاءا... و در صورت موافقت دوستانم طي بيانيه‌اي ثبت خواهيم کرد که چه گذشت و در فرصت ديگري خواهم گفت که معاملات سياسي بين جريانات سياسي چگونه انجام مي‌شود. خداوند به تو پناه مي‌برم و از تو مدد مي‌طلبم.» تاجگردون ديگر عضو کميسيون ويژه بررسي برجام نيز با اشاره به ترک جلسه اين کميسيون از سوي موافقان توافق هسته‌اي گفت: «من و چند تن از همکاران ديگر کميسيون برجام به دليل بي‌توجهي به روال کار، جلسه اين کميسيون را ترک کرديم.پيش‌نويس گزارش کميسيون از توافق هسته‌اي يک سويه، بسيار سياسي و تحريک‌آميز بود، خارج از روال تهيه شده بود و در آن اصلا به منافع برجام توجه نشده بود.من و برخي از همکارانم که احساس کرديم در يک فضاي توهين‌آميز قرار گرفته‌ايم به خودمان اجازه نداديم در جلسه‌اي بنشينيم که به ما توهين شود.» آنچه مبرهن است آن است که گزارش برجام در روز راي گيري در کميسيون 7 موافق داشته که سه تاي آنها جلسه را ترک مي کنند و بدين ترتيب برجام، اين توافق تاريخي و ماندگار در نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تنهاي تنهاي تنها در دست دلواپسان مي ماند.
مشت نمونه خروار است
گزارش برجام با ادبيات جليلي، قلم زده شد. در چنين شرايطي نقوي حسيني سخنگوي اين کميسيون روز گذشته اعلام کرد:« گزارشي که در جلسه علني يکشنبه مجلس قرائت شد خلاصه گزارش کميسيون بوده و ما يک گزارش تفصيلي هم داريم که بيش از 1000 صفحه است که تمام مطالب اظهار شده در آن مستندسازي مي‌شود.» حال بايد گفت که اگر اين گزارش که روز گذشته بعد از 170 ساعت بررسي، قرائت شد تنها خلاصه اي بيش نبوده است واي به حال روزي که قرار است گزارش تکميلي اين کميسيون بيرون آيد و تنها مي توان پيش بيني کرد که تکميلي‌اش هم همانند خلاصه اش بسان مشتي است که نمونه خروار باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
زحمت بر جام را دکتر ظریف و همکاران فرهیخته ایشان (که دعای ملت همیشه پشتیبان آنهاست)کشیده اند. آنگاه دلواپسان باتخریب و سیاسی کردن آن را به مجلس گزارش می دهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
ای بابا/ کل اگر طبیب بودی سرخود دوا نمودی . مگر ایشون تواون سالها چه گلی به جمال مردم ایران زدند و یا کجا بلد بودند که با زبان دیپلماتیک صحبت کنند . اول باید بروند پای درس شیرمرد بزرگ دیپلمات ایران دکترظریف و 4 کلمه حرف زدن یاد بگیرند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
مهم نیست مهم اینست که شورایعالی امنیت ملی تصویب کرده است امثال رسایی .کوچک زاده تا اسفند فرصت دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳
خدا خداونداخودت به داد این مردم بی پناه برس یا حسین یا حسین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
خدایی من موندم این آدما رو کی بشون رای داد شدن نماینده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
زمانی که ما خواب بودیم .
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
درست در مقابل رای و نظر نود و پنج در صد مردم تاسف باید خورد در جامعه ای زندگی میکنیم که رای ....نفر در مقابل رای هشتاد میلیون می چربد این اقای که سواد یک کلمه انگلیسی را ندارد چه رسد به حرف های دیپلماتیک که از افراد خردمند و باهوش و زیرک ساخته است باید هر چه زودتر بسا طش رو جمع کند در غیر این صورت دوباره از طرف اکثریت مردم با برخورد شدیدی مواجه خواهد شد اقای ظریف وتیمش کارشناس و کارکشته و باهوش و منتخب مردم هستنند با دم شیر بازی نکنید