بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
آنچه امروز مشاهده شد رشد قیمت ها بود که در رأس این رشد قیمت، سهام پالایشی ها حضور داشتند؛ گرچه در کنار این روند مثبت حجم بازار بورس و فرابورس چنگی به دل نمی زند؛ بطوریکه اگر حجم و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار با درآمد ثابت و معاملات بلوکی انجام شده را از رقم کلی آن کسر کنیم، عدد قابل توجهی نخواهد بود که این شرایط ناشی از نبود نقدینگی در بازار است.
کد خبر : ۱۵۵۴۰۵
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.07.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 83 واحد افزایش به رقم 42457 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 40 واحد کاهش عدد 136173 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 27 واحد افزایش به رقم 23986 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبندر" با 17 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وامید" با 10 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.7 واحد کاهش به رقم 658 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 498 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 807 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، یک روز پس از انتشار نامه چهار وزیر خطاب به رییس جمهور، بورس توانست معاملات خود را با سبزی تابلوها و رشد قیمت ها به نظاره بنشیند.

بطوریکه اکثر نمادهای معاملاتی وارد دامنه نوسان مثبت قیمت ها شدند و در برخی نمادها حتی تشکیل صف های خریداران با حجم نسبتاً اندکی هم مشاهده شد.

اما آنچنان که از حجم و ارزش معاملات و کاهش تدریجی قدرت این روند مثبت تا معاملات امروز بر می آید می تواند گواه آن باشد که گرچه نامه مذکور و اقدام چهار وزیر از کابینه دولت در نوع خود درخور شایسته و تقدیر است، اما نمی تواند به تنهایی در تغییر روند بازار و از بین رفتن رکود حاکم بر بورس مثمر ثمر واقع گردد.

آنچنان که با این اوضاع و احوال سهامداران و سرمایه گذاران چندان بر اثر گذاری این نامه اعتقاد ندارند، بلکه آنچه از نگاه آنها حائز اهمیت است حل اساسی مشکلات بازار سرمایه است که قطعاً با انتشار یک نامه حل نخواهد شد. بلکه این بازار منتظر اعتماد و بازگشت نقدینگی هایی است که از سر ناچاری و بی اعتمادی بساط خود را از بازار سرمایه جمع کرده و تا اعتمادش هم به بازار جلب نشود، قطعاً بازگشتی هم در کار نخواهد بود که تحقق این امر منوط به اتخاذ سیاست هایی است که بهبود بورس را در پی داشته باشد.

از همین رو به نظر می رسد اثر گذاری این نامه بر مثبت بودن روند قیمت ها در بورس مقطعی و گذرا باشد و باز هم شرایط به روال قبلی خود برگردد. اما پیام مهم تری که این نامه با خود به همراه آورد اینکه وزیر اقتصاد و صنعت به عنوان دو سیاست گذار عرصه اقتصادی کشور که تصمیمات آنها می تواند بر بازار سرمایه اعمال اثر کند، به دلیل بسته بودن دست هایشان برای تغییر این وضعیت نمی توانند اقدامی کنند و خود نیز نسبت به حال و روز این روزهای اقتصاد کشور انتقاد دارند. آنچنان که با این نامه گویا این چهار وزیر می خواهند به صورت غیر مستقیم تأکید کنند که دستشان در ساماندهی این اوضاع بسته است و دست های دیگری در پشت پرده وجود داشته و تصمیم گیرندگان اصلی اشخاص دیگری هستند. اما بالاخره این چهار نفر با این اقدام سعی داشتند بر نقش کم رنگ خود در سیاست های کلی تأکید کنند.

به هر ترتیب آنچه امروز مشاهده شد رشد قیمت ها بود که در رأس این رشد قیمت، سهام پالایشی ها حضور داشتند؛ گرچه در کنار این روند مثبت حجم بازار بورس و فرابورس چنگی به دل نمی زند؛ بطوریکه اگر حجم و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار با درآمد ثابت و معاملات بلوکی انجام شده را از رقم کلی آن کسر کنیم، عدد قابل توجهی نخواهد بود که این شرایط ناشی از نبود نقدینگی در بازار است.

در میان خودروسازان هم نماد "خودرو" در حالی به نوسان مثبت و منفی لحظه ای اکتفا کرد که چندی پیش مدیر عامل این شرکت از ترکیدن بمب خبری در آینده ای نزدیک خبر داده بود. در این رابطه اهالی تالار معتقدند یکی از بمب های خبری ایران خودرو ارایه گزارش عملکرد 6 ماهه آن خواهد بود که بزودی روانه بازار می شود. چرا که برآیند انتظار ها از عملکرد ضعیف این مجموعه حکایت دارد و آمار اعلامی تولید خودرو در کل کشور طی شهریور ماه امسال توسط وزارت صنعت و معدن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، روند کاهشی حدود 47 درصدی تولید خودرو را به طور متوسط حکایت می کند که ایران خودرو هم از این شرایط مثتثنی نیست.

درگروه بانکی هم اخبار ضد و نقیضی پیرامون احتمال برکناری سیف از ریاست بانک مرکزی منتشر گردید که البته ساعتی بعد این خبر تکذیب شد.

همچنین معاون امور ارزی بانک مرکزی از فعال شدن ارتباط سوئیفت در 12 بانک خبر داد که با این اوصاف بایستی بانک ها خود را برای برداشته شدن تحریم ها و افزایش مراودات پولی خود آماده کنند.

بدین ترتیب بانک ها نیز امروز همراه با کلیت بازار با افزایش قیمت سهام معاملات خود را پیگیری کردند.

و اما امروز در گوشه دیگر تالار و همزمان با این روند سبز معاملاتی، هیأتی دیگر از سرمایه گذاران خارجی از کشور انگلیس به تالار حافظ آمده بودند تا از نزدیک با ساز و کار بازار ما آشنا شوند.

حال آنکه این بازدیدها همانند بازدیدهایی است که هیأت های ایرانی از بورس های خارجی دارند ولی در عمل امکان حضور و فعالیت در آنها وجود ندارد و صرفاً نمایشی بوده و جهت آشنایی با ساز و کار بازارها طراحی می شود. به عبارتی تمام این ها نمایش خارجی ها برای سهامداران داخلی است و نمی تواند تأثیری بر روند معاملات خرد سهام اعمال کند.

ضمن اینکه بایستی به اهالی بازار یادآور شد نمی توان به این رفت و آمدها هم چندان دل خوش کرد. چرا که از این هیأت ها تاکنون بسیار به تالار حافظ آمده اند و از این پس هم خواهند آمد و اینطور نخواهد بود که پول و سرمایه آنها به صورت خرد وارد بازار شده و این گروه از سرمایه گذاران از تابلوی معاملات خرد اقدام به خرید سهم کنند. بلکه ورود آنها به شرکت ها و برای در دست گرفتن بخشی از مدیریت خواهد بود.

اما به هر ترتیب بد هم نیست و در این روند فرسایشی بازار تبدیل به دل خشک کنکی برای بورسی ها شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جلال
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
من قطعا دیگر به روحانی رای نمیدم
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
تنها راه نجات مردم از مشکلات وبهبود اقتصاد اوردن دلار از۳۵۰۰ بهقیمت ۱۰۰۰تومان توسط دولت است والسلام وبرای همیشه خدا نگهدار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
نامه ای که یکماه از تاریخ آن گذشته و ترتیب اثری داده نشده چه فایده دارد.
وقتی رئیس دولت اعتقادی به بورس نداره از دست هیچکسی کاری ساخته نیس.
من دیگه غلط بکنم به روحانی رای بدم.
ولی به خدا قسم فقط سهامداران واقعی میتونن با نفروختن سهامشون یه کمپین راه بیندازن و پوزه دلالان و نوسان گیران را به خاک بمالن.
اگه کسی میتونه یاعلی رو بگه و شروع کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
بورس نیوز جان خانه باید از پای بست محکم شود والا نقش ایوان هرقدر هم که زیبا باشد وقتی همه چیز فروریخت دیکر لحظه ای درنابودی درنگ نمیکند . درضمن این جمله آخر باعرض معذرت دل خوش کنک است نه دل خشک کنک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
همش فیلمه !

فکر کنم چند نفر رو اون پشت دارن هر دفعه با تدبیر و امید بهشون میگن برید کت و شلوار بپوشید و کروات بزنید تا ازتون عکس بگیریم .


بعد هم میگن خارجی ها اومدن !

مگه خارجی ها دیونه اند که بیان فریب بازی های تدبیر و امید رو بخوردند.
اشکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
با سلام از آمدن خارجی ها شکی نیست البته تا 24 آذر ماه باید صبر کرد و بورس حسابی عالی میشه شک نکنید الان وقت خریده تا دیر نشده اقدام کنید از ما گفتن سلامت و تن درست باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
سردار جزایری فرمودند بزودی موشکها به غرش در می آید
جلسه کاهش نرخ سود هم که لغو شد
وخبرهای خوش دیگر.....
بنابراین شاخص فردا هم به سیر صعودی خود ادامه می دهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
در حاليكه قيمت سهمها افت ميكنه شاخص بالا ميره عجب شاخص شگفت انگيزي!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
ركود اقتصاد در سه ماهه سوم 94 گسترده تر ميشه
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
سرمایه گذار خارجی خودشان بهترین تحلیلگرند حتما نگاه با چارت شاخص ها میکنند و روند نزولی را میبینند و جلو نخواهند امد چون شعار اینا ترند ایز یور فرند هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
فطانت و طیب نیا همه چیز در دست خودتان است. آیا واقعا حقوقی ها نمی توانند عرضه های خود را بصورت بلوکی انجام دهند و از نوسان گیری جلوگیری شود. مدیریت شما بدرد بورس می خورد یا بدرد یک غمارخانه . چرا جلو معاملات غیر قانونی حقوقی ها را نمی گیرید. مثلا این قانون یک حقوقی در یک هفته یا می تواند خریدار باشد یا فروشنده. کار سختی نیست که از عهده فطانت بر نیاید. مشکل این است که ....... خدا از سر تقصیرتان بگزرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
رکود عزای کارگزاراست ماکه با سهمامون فقط سودمیگیریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
من باتبليغ صداوسيماي جمهوري اسلامي.....كه صد دزصد متعلق به حاكميت است درشركت پديده سرمايه گزاري كردم براي پيشرفت مملكتم دو ماه بعد كاشف به عمل آمده كه اين شركت آخر كلاهبردارا ومتخلفها هست بعد ده ماه ستاد تدبير و شوراي امنيت ملي با اين همه جلسه وهمكاري با شركت الان حد اقل 130000 سهامدار يعني با خانواده 500000 نفر را به تمسخر گرفته ودهها ميليارد دلار با استرس به اين خانواذهها خسارت زده (اين يعني جهان سوم يابهتر بگيم حهان عقب مانده)بجز خسارت مالي كه از مردم گرفته به تعهدهاي خودش عمل نميكنه دردمونو به كي بايد بگيم تا كي اينهمه بي كفايتي بي تدبيري مرگ بهتر است از اين زندگي نكبت بار.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
### بورس نیوز معلوم نیست شما دسته دامادید یا دسته عروس، روز منفی بورس زمین رو به آسمان میبافی تا بازار مثبت بشه، وفتی که بازار مثبت میشه جو منفی میدی.( شایدم وقتی نقدی جو منفی میدی).
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
بورس نیوز عزیز شما که همیشه زحمت سهامدار جز میکشید یه بررسی کنید چرا شرکت پمپ سازی ایران با نماد تپمپمی با عین حال اینکه سال مالش در خرداد امسال به پایان رسیده مجمع برگزار نمیکند؟؟ تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
از کی گفتم این مملکت دیگر مملکت نمیشود ضمن اینکه هر جا انگلیسی ها پای می گذارند نخوت و سستی و فقر را با خود می اورند بر عکس امریکایی ها