بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
در بررسی وضعیت سودآوری و روند قیمتی شرکت کربن ایران:

از برآورد سود 412 ریالی سال 93 تا تحقق زیان 103 ریالی امسال

بررسی عملکرد شرکت کربن ایران از ابتدای سال 93 حاکی از آن است که این مجموعه طی مدت مذکور روند نزولی را از لحاظ سودآوری طی کرده که طبق صورت های مالی آن اصلی ترین عامل موثر در وقوع این موضوع کاهش تقاضا، افزایش بی رویه واردات دوده صنعتی و در نهایت رکود حاکم بر بازار فروش محصولات بوده است.
کد خبر : ۱۵۵۴۱۵
نویسنده :
جمشیدی
شرکت کربن ایران تولید کننده دوده صنعتی و یکی از زیرمجموعه های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با سرمایه 25 میلیارد تومانی است که از سال گذشته تاکنون شرایط نابسامانی را از لحاظ سودآوری و روند قیمتی سپری کرده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بررسی عملکرد شرکت کربن ایران از ابتدای سال 93 حاکی از آن است که این مجموعه طی مدت مذکور روند نزولی را از لحاظ سودآوری طی کرده که طبق صورت های مالی آن اصلی ترین عامل موثر در وقوع این موضوع کاهش تقاضا، افزایش بی رویه واردات دوده صنعتی و در نهایت رکود حاکم بر بازار فروش محصولات بوده است.

به گونه ای که "شکربن" در حالی اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 خود را با برآورد سود 412 ریالی ارائه کرده که این رقم بر اساس عملکرد سه ماهه نخست سال مذکور حدود چهار درصد کاهش یافته و طی این مدت با تحقق 12 ریال سود به ازای هر سهم تنها سه درصد از سود برآوردی 393 ریالی را پوشش داده است.

اگرچه شرکت در صورت های مالی خود کاهش درآمد سرمایه گذاری ناشی از کاهش سود نقدی تقسیمی شرکت دوده صنعتی پارس را علت اصلی کاهش سودآوری عنوان کرده و نوید این را داده که با توجه به تجربیات سنوات گذشته انحراف از بودجه طی عملکرد سه ماهه اول سال تهدیدی برای سودآوری شرکت به شمار نمی رود و در ماه های آتی قابل جبران است، اما عملکرد شش ماهه شرکت خلاف آن چیزی بود که مدیریت شرکت وعده داده بود. چرا که "شکربن" پیش بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد نیمه اول سال 93 را با اعلام تعدیل منفی 47 درصدی و تحقق تنها 14 درصد از سود برآوردی 222 ریالی ارائه می کند و حتی این موضوع در عملکرد میاندوره ای 9 ماهه مجموعه مذکور تشدید می یابد و شرکت کربن ایران بار در عملکرد 9 ماهه خود آخرین سود برآوردی خود را بیش از 11 درصد کاهش می دهد و در نهایت طی مدت مذکور 20 درصد از سود برآوردی تعدیل شده 196 ریالی را پوشش می دهد.

همانطور که عنوان شده دلایل تداوم کاهش سودآوری "شکربن" افت تقاضا برای محصولات و کاهش مقداری و مبلغی فروش محصولات ناشی از رکود حاکم بر بازار فروش محصولات عنوان شده است. در این بین با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و افت بهای جهانی نفت و کاهش قیمت خرید مواد اولیه، نرخ فروش محصولات نیز توسط شرکت کاهش می یابد و طبق صورت های مالی "شکربن" افت قیمت خرید مواد اولیه تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت اعمال نمی کند.

در نهایت شرکت کربن ایران تا پایان سال اندکی سود برآوردی خود را تعدیل می دهد و طی عملکرد 12 ماهه سال مالی 93 سود 229 ریالی محقق می کند. هر چند که این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود 64 درصد کاهش داشته است.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که بخشی از درآمد های شرکت کربن ایران از محل سرمایه گذاری و دریافت سود نقدی تقسیمی شرکت دوده صنعتی ایران عاید شرکت می شود و نوسانات سودآوری آن بر وضعیت سودآوری "شکربن" موثر واقع می شود.

اما این روند طی سال مالی 94 تداوم می یابد و شرکت اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 خود را با برآورد سود 367 ریالی ارائه می کند، حال آنکه طی عملکرد سه ماهه اول سال مالی جاری علاوه بر اعلام تعدیل منفی بیش از 41 درصدی سود برآوردی، 103 ریال زیان محقق می کند و بار دیگر دلایل افت قابل توجه سودآوری را کاهش مقداری و ریالی فروش ناشی از رکود بازار فروش و تخصیص ارز مبادلاتی به واردات کنندگان دوده صنعتی بیان شده است، در نتیجه این امر در بودجه "شکربن" تولید برآوردی 29 هزار تنی به 25 هزار تن کاهش می یابد.

در حال حاضر نیز نماد معاملاتی شرکت کربن ایران از 25 شهریور ماه امسال به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف مانده و تاکنون بازگشایی نشده است.

علاوه بر این، مجموعه مذکور برنامه ای جهت جابه جایی کارخانه تولید شرکت در شهر اهواز به ارزش کارشناسی شده بیش از 717 میلیارد و 885 میلیون ریال و خرید کارخانه جدید تولید دوده در نظر دارد که البته این موضوع بر اساس نامه ارسالی مدیریت شرکت به سازمان بورس تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت اعمال نمی کند و موجب توقف فرآیند تولید محصولات نخواهد شد و اجرای کامل برنامه ها در سال آینده محقق می شود.

بر اساس این گزارش، طی روزهای گذشته آمار تولید و فروش دوده صنعتی طی نیمه اول سال جاری نیز از سوی شرکت روی سامانه کدال آمده که طبق آن تولید براساس نیاز بازار به منظور جلوگیری از انباشت کالا در انبار انجام می گیرد.

از سوی دیگر درصورتیکه بازدهی قیمتی سهام شرکت کربن ایران را از سال گذشته تاکنون مورد بررسی قرار دهیم در می یابیم که ارزش سهام شرکت طی سال گذشته بیش از 25 درصد کاهش یافته و ردیف دوم کم بازده ترین سهام در گروه محصولات شیمیایی را به خود اختصاص می دهد. این در حالی است که "شکربن" طی شش ماهه نخست امسال با رشد 12 درصدی مواجه شده که البته این رشد قیمتی طی معاملات شش ماهه مناسب به نظر نمی رسد.

بر این اساس با توجه به عملکرد شرکت کربن ایران و تشدید روند نزولی سودآوری آن طی 18 ماهه اخیر از نهادهای ناظر انتظار می رود تا با نظارت و دقت بیشتر از زیان بیشتر سهامداران جلوگیری کنند تا در صورتیکه شرکتی از وضعیت نا مناسب سودآوری برخوردار است، از معاملات آن در بازار بورس جلوگیری شود تا یا تدبیری اساسی برای بهبود شرایط شرکت اندیشیده شود یا با انتقال نماد به بازارهای پایین تر سهامداران و فعالان بازار سرمایه با اطلاع از وضعیت شرکت نسبت به سرمایه گذاری در سهام آن اقدام کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
شکربن همواره آمار سازی داشته است. سود را زیان و زیان را سود نشان داده و با دستکاری قیمت سهام سو استفاده کرده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
برخورد کربن ایران با سهامداران اش شفاف نیست.