بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
برنامه عرضه اولیه در شرایطی در بازار سرمایه انجام می شود که یا روند نزولی پرشتابی بر بازار حاکم است و استقبالی از این موضوع نمی شود یا اینکه با عرضه درصدی از سهام شرکت های با سرمایه بالا همچون پتروشیمی مبین که نقدینگی بالایی نیاز دارند، به روند منفی دامن زده می شود.
کد خبر : ۱۵۵۴۱۷
نویسنده :
جمشیدی
سازمان بورس و اوراق بهادار دارای زیر مجموعه های متعددی است که عملکرد هر کدام از آنها همواره زیر ذره بین فعالان بازار سرمایه بوده و این موضوع طی دو سال اخیر که بورس اوضاع ناخوشایندی را پشت سر گذاشته از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در آخرین نظرسنجی این پایگاه خبری نظر فعالان بازار سرمایه در خصوص عملکرد زیر مجموعه های سازمان بورس و ارائه خدمات آنها با طرح سؤال ذیل به رأی گذاشته شده است.

"کدام یک از زیر مجموعه های سازمان بورس در ارائه خدمات رضایت بیشتری برای شما فراهم آورده است؟"

عدم رضایتمندی سهامداران از عملکرد هفت زیرمجموعه سازمان بورس

تعداد آراء کل: 4919

همانطور که از نمودار بالا مشخص است بیش از 80 درصد از آراء به گزینه آخر یعنی هیچ کدام اختصاص دارد که این امر بیانگر عدم رضایتمندی سهامداران از عملکرد زیر مجموعه های سازمان بورس است و با بررسی عملکرد آنها در می یابیم که نتایج بدست آمده از نظرسنجی مطابق با عملکرد واقعی زیر مجموعه های سازمان بورس بوده است.

چرا که به طور مثال در خصوص عملکرد شرکت های بورس و فرابورس می توان گفت در برخی از روزهای معاملاتی که شاهد افت سنگین قیمت سهام شرکت ها هستیم و به واسطه آن انتظار آن می رود تا شاخص به کانال های پایین تر سقوط کند، شرکت های بورس و فرابورس با انجام معاملات بلوکی مانع از ریزش شاخص کل می شود که این امر موجب می شود تا نماگر بازار سرمایه وضعیت معاملات روزانه را به طور واقعی نشان ندهد.

علاوه بر این، برنامه عرضه اولیه در شرایطی در بازار سرمایه انجام می شود که یا روند نزولی پرشتابی بر بازار حاکم است و استقبالی از این موضوع نمی شود یا اینکه با عرضه درصدی از سهام شرکت های با سرمایه بالا همچون پتروشیمی مبین که نقدینگی بالایی نیاز دارند، به روند منفی دامن زده می شود.

همچنین عدم نظارت دقیق بر نحوه انتشار اطلاعات عملکرد میاندوره ای شرکت ها و نیز برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران در موعد مقرر یا پرداخت سود نقدی تقسیمی در زمان مشخص شده در کنار عدم نظارت بر معاملات حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ها یکی از ایراداتی است که همواره به شرکت های بورس و فرابورس وارد می شود.

بر اساس این گزارش، وضع برخی از قوانین معاملاتی نامناسب طی اواخر سال 92 تا اوایل سال 93 یعنی درست زمانی که روند نزولی قیمت ها آغاز شده بود سبب بدتر شدن شرایط حاکم بر بازار و سردرگمی سهامداران در آن برهه زمانی گردید.

این در حالی است که مأموریت سازمانی شرکت بورس ایجاد بازاری منصفانه، کارا و شفاف با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان به منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان طراحی شده و چشم انداز آن، بورس برتر منطقه و موتور محرک رشد اقتصادی کشور تدوین شده است. حال آنکه در این مدت شاهد کاهش چشمگیر حجم و ارزش معاملات در هر دو بازار بورس و فرابورس بوده ایم و طراحی ابزارهایی همچون اوراق تبعی تجربه موفقی برای بازار سرمایه نبوده و انتشار این اوراق نتوانست از ضرر و زیان سهامداران جلوگیری بعمل آورد.

بر اساس این گزارش، شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های سازمان بورس، مدت زمان طولانی است که حذف کاغذی بودن برگه سهام شرکت ها را در برنامه آتی خود قرار داده، اما تاکنون این امر اجرایی نشده است.

قطعی سامانه معاملات همواره یکی از مواردی بوده که در شرایط نابسامان فعلی بیش از پیش موجب تشویق و نگرانی سهامدارن در ساعات معاملات می شود. اتفاقی که به دفعات در بازار سرمایه مشاهده شد و عمدتاً اخلالات فنی در سامانه دلیل اصلی قطعی آن از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران عنوان شده است. علاوه بر این عدم بروز رسانی یا نظارت بر اطلاعات موجود در صفحه معاملات هر نماد بویژه اطلاعات معرفی شرکت ها که در بسیاری از موارد نادرست و غلط بوده یکی از ایرادات عملکرد شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است که این امر موجب شده و سهامداران به اطلاعات مورد نیاز خود در مورد شرکت ها دسترسی نداشته باشند.

شرکت های بورس کالا و انرژی که در کنار مرکز مالی ایران کمترین آراء را به خود اختصاص دادند از جمله نهادهایی هستند که به دلیل ماهیت و محدودیت های آنها سهامداران حقیقی چندان با مجموعه های مذکور سر و کار ندارند و در کشور ما بر خلاف قوانین سایر کشورهای خارجی تنها سهامداران حقوقی می توانند در معاملات بورس کالا و انرژی مشارکت کنند که این امر خود یکی از نواقص دو نهاد مذکور می باشد و به نظر می رسد موجب عدم شفافیت اطلاعاتی یا حتی رانت معاملاتی در بورس های مذکور شده است.

عملکرد مرکز مالی ایران نیز همچون سایر زیر مجموعه های سازمان به گونه ای بوده که نتوانسته رضایت فعالان بازار سرمایه را جلب کند که در این خصوص گزارش جداگانه و مفصلی از سوی بورس نیوز منتشر شده است.

مرکز مالی ایران به عنوان نهاد ارائه دهنده خدمات آموزشی در حوزه بازار سرمایه و انجام تحلیل در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و نیز شرایط سودآوری شرکت ها از زمان تأسیس تاکنون به درستی عمل نکرده و نیاز سهامداران را بر طرف ننموده ا ست.

بر این اساس آنچه که از نتایج نظرسنجی بدست آمده حاکی از عدم رضایتمندی زیرمجموعه های سازمان بورس است. نهادهایی که در چهارچوب برنامه آنها رضایتمندی سهامداران و متقاضیان لحاظ شده، اما با عدم ایفای تعهدات خود به این امر مهم و اساسی دست نیافته اند و همواره با اقدامات ناکارآمد خود نه تنها به بهبود شرایط بازار سرمایه کمکی نکردند بلکه به آسیب های وارد آمده به بدنه بازار سرمایه طی 19 ماه اخیر دامن زدند. به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه می بایست بر نتایج بدست آمده درخصوص نظرسنجی به عنوان جامعه کوچکی از بیش از دو میلیون سهامدار فعال تأمل بیشتری کنند و برنامه های آتی خود را بر پایه رفع نواقص عملکردی و در راستای جلب رضایت سهامداران پایه ریزی کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
خوبه نامه دادن وضع بورس اینه
ييو
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
از همشون ناراظييم
رضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
یعنی 83% از عملکرد سازمان ناراضی هستند.
دهکردی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
شما اگر تونستین حتی آدرس شدکت بورس را تو صفحه معاملات پیدا کنی چه رسد به اطلاعات مهمتر
علی عطاءاللهی کد ملی 0569714044
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
حدود یک ماه و نیم است شرکت سمات کدبورسی مرا غیر فعال کرده هرچه پی گیری می کنم پاسخ نمی گیرم مشکلم را به کی بگم من مشکل دارم