بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر : ۱۵۵۴۳۰
 اونس فلز زرد که روز جمعه پس از اعلام داده‌های بد از بازار کار آمریکا با 2/ 2 درصد رشد روبه‌رو شده بود، روز دوشنبه را با کاهش قیمت آغاز کرد. اونس که هفته گذشته روی قیمت 1138 دلار ایستاده بود، روز گذشته تا قیمت 1129 دلار هم پایین رفت اما بعد تا ساعت 8 شب به وقت تهران به قیمت 1134 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

مهم‌ترین اتفاق روز دوشنبه بازارهای فلزهای گرانبها این بود که فلز زرد تحت فشار چرخش سرمایه‌گذاران به سوی بازار دارایی با افت روبه‌رو شد، اما تضعیف شاخص دلار این افت را محدود کرد. شاخص دلار از آنجا با افت روبه‌رو شده که داده‌های بد از میزان اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر علاوه بر اثر مستقیم، باعث تغییر انتظارات درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو نیز شده است.

در حالی که تا هفته گذشته، صحبت از احتمال قوی افزایش نرخ بهره وجوه فدرال بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های باقی مانده از سال 2015 بود، اکنون صحبت از احتمال موکول شدن این اقدام به سال 2016 میلادی است. رشد بازارهای سهام در روز دوشنبه نیز ناشی از همین تعویق احتمالی بود.

آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در نهمین ماه سال میلادی تنها 142 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این رقم از سوی کارشناسان 203 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده بود. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تا پایان سال‌جاری میلادی دو نشست دیگر برگزار خواهد کرد که پیش‌بینی‌ها درباره این نشست‌ها تا چند روز پیش متفاوت بود. فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر خودداری کرد که علت اصلی آن نوسانات شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی چین و جهان بود.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند باعث تقویت ارزش دلار شده و کاهش تقاضای طلا را به دنبال داشته باشد. تحلیلگران بانک «ای ان زد استرالیا» می‌گویند:‌ «در شرایط کنونی به‌خصوص پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا، بعید به‌نظر می‌رسد که فدرال رزرو در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش دهد.»

ادوارد میر تحلیلگر ارشد موسسه «اف سی استون» نیز معتقد است: ‌«به‌نظر می‌رسد وضعیت ناامیدکننده اشتغال در اقتصاد آمریکا از یکسو و ادامه نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی چین از سوی دیگر مانع از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال 2015 خواهد شد.» این در حالی است که قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2015 تاکنون تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با افت 4 درصدی روبه‌رو شده است. فعلا تازه‌ترین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر گزارش وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت بازار اشتغال و نوسانات ارزش دلار قرار خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی «اف‌ایکس‌استریت»، تحلیل‌های فنی صبح دوشنبه نشان می‌داد که سطح مقاومتی بهای اونس در کوتاه‌مدت 1137 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا می‌تواند تا 1141 دلار نیز افزایش یابد. از آن سو، سطح حمایتی‌ای که در این تحلیل فنی در نظر گرفته شده 1133 دلار بود، سطحی که اگر شکسته شود،‌ قیمت اونس را تا 1127 دلار کاهش خواهد داد.

در این شرایط، گری واگنر، کارشناس برجسته که همیشه مورد توجه پایگاه اینترنتی کیتکو است می‌گوید با‌آنکه بهای طلا پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا با جهش روبه‌رو شده، ولی برای خوش‌بین بودن نسبت به افزایش بلندمدت طلا، نیاز به شواهد فنی بیشتری در بازارهای بین‌المللی است. او بر این باور است که تا قیمت طلا به 1157 دلار نرسد نمی‌توان نسبت به ادامه روند صعودی قیمت خوش بین بود.

در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از مخاطبان، برآیند نظرها افزایشی شده است. در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای نیز، برآیند نظرها افزایشی است. از 20 کارشناسی که به کیتکو پاسخ داده‌اند، 14 نفر معادل 70 درصد، افزایش قیمت در این هفته را پیش‌بینی کرده‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر