بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
چهار وزیر دولت فعلی در شرایطی نامه ای در خصوص وضعیت بازار سرمایه تهیه و تنظیم می کنند که معاون وزیر صنعت در همان روز اظهار داشته که دوران طلایی معدنی ها به سر آمده است.
کد خبر : ۱۵۵۴۷۶
نویسنده :
جمشیدی
در شرایط فعلی دولتمردان و مقامات رسمی کشور به صراحت در اظهارات از رکود اقتصادی نام می برند و به نظر می رسد دولت نیز به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه و در نهایت لزوم توجه به این نکته پی برده است. چرا که برآیند همه مؤلفه های اقتصادی در تابلوی معاملات بورس نشان داده می شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گوهران آینده ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز و در خصوص اثر پذیری روند معاملات بورس از ارسال نامه چهار وزیر دولت یازدهم به رییس جمهور مبنی بروضعیت نابسامان فعلی بازار سرمایه اظهار داشت:بازار سرمایه تا زمانیکه اقدام عملی صورت نگیرد به اخبار مثبت واکنش نشان نمی دهد. چرا که از زمان اعلام توافق نامه لوزان اخبار مثبت متعددی منتشر شده اما هیچ تأثیری بر وضعیت بورس اعمال نکرده است.

سیاوش وکیلی با بیان اینکه اظهار نظر کردن در خصوص وضعیت فعلی بورس بسیار دشوار و پیچیده شده، افزود: چهار وزیر دولت فعلی در شرایطی نامه ای در خصوص وضعیت بازار سرمایه تهیه و تنظیم می کنند که معاون وزیر صنعت در همان روز اظهار داشته که دوران طلایی معدنی ها به سر آمده است.

حال آنکه سهام دو شرکت سنگ آهنی در بازار سرمایه معامله می شوند و وزیر صنعت در نامه مذکور مشخصاً به بورس اشاره کرده است. به نظر می رسد ارکان اقتصادی کشور با یکدیگر هماهنگ نیستند و به همین دلیل عکس العمل مناسبی از سوی سهامداران مشاهده نمی شود.

وی به ابهامات موجود در وضعیت سودآوری برخی ازصنایع اشاره کرد و گفت: می بایست حداقل یکی از ابهامات برطرف گردد و اقدام عملی انجام شود. به طور مثال نرخ خوراک واحدای پتروشیمی اعلام شود یا رسماً در خصوص بهره مالکانه شرکت های معدنی تجدید نظر شود تا در پی آن مجموعه های سنگ آهنی بودجه خود را بر اساس تغییرات اعلامی تعدیل و اصلاح کنند. در این صورت به طور قطع شاهد نمود آثار مثبت این اقدامات بر شرایط کلی بازار سرمایه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون احتمال کاهش شاخص کل به مدارهای پایین تر گفت: در شرایط فعلی قیمت اغلب سهام شرکت ها افت قابل توجهی را داشته و به نظر می رسد درصورتیکه شاخص کل به کانال های پایین تر وارد شود بحران اقتصادی که هشدار آن توسط وزرا داده شده، اتفاق خواهد افتاد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گوهران امید افزود: ارزش ذاتی و روز سهام شرکت ها با یکدیگر تفاوت زیادی دارند و درصورتیکه بحران اقتصادی رخ دهد، بازار سرمایه به عنوان ویترین اقتصادی کشور این موضوع را نشان خواهد داد. این در حالی است که به نظر می رسد دولتمردان بایستی تصمیم اساسی بگیرند و ابهامات را رفع کنند تا وارد بحران نشویم.

وکیلی ادامه داد: در شرایط فعلی شرکت های کارگزاری نیز وضعیت نا مناسبی دارند و 80 درصد از آنها زیان محقق کرده اند و راهکارهای آنها برای تداوم فعالیت در کوتاه مدت کارساز خواهد بود و بزودی بحران موجود در شرکت های کارگزاری پله پله به مجموعه های دیگر تسری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه تصمیمات و عملکرد دولت وضعیت سودآوری و مزیت های تمام صنایع را تحت الشعاع قرار داده، در این خصوص گفت: دولت در حال حاضر ناچار است که دست از سر صنایع بر دارد و تغییر رویه دهد، چرا که در غیر این صورت وارد بحران خواهیم شد و اثرات منفی آن به صورت زنجیره وار در تمام زمینه ها مشاهده خواهد شد و به نظر می رسد می بایست اقدام اساسی و عملیاتی انجام شود تا بازار سرمایه در مسیر صعودی گام بر دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
حل وفصل مساله هسته اي اقدامي بجا وصحيح و قابل تقدير بود اما دولت بايد واقعيت هاي كنوني اقتصادي و ركود شديد كنوني را درك كرده و واقعيت هارا پذيرفته و اقدامي عملي به دور از نمايش و تبليغات انجام دهد دولت توجه داشته باشد مردم اين دوره همه چيز را مي فهمند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
معلوم نيست توي شركت هاي بورسي چه خبري هست كه اينقدر فوج فوج مي فروشند
به اصطلاح شركتهاي بورسي گل سرسبد شركتهاي كشور هستند ولي علي الظاهر بي حساب وكتاب ترين شركتهاي كشوري همين ها هستند
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
مشاور رییس جمهور با تاکید بر ارزان بودن نرخ خوراک اعلام کرد:
خوراک کمتر از ۱۳ سنت به پتروشیمی ها یعنی دادن یارانه وزارت نفت به شاخص بورس
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه وجه مشترک نامه ۴ وزیر پتروشیمی است، گفت: دادن نرخ خوراک کمتر از ۱۳ سنت به پتروشیمی ها به این معنا است که از بودجه وزارت نفت برای اصلاح شاخص بورس یارانه بدهیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اکبر ترکان با اشاره به نامه چهار وزیر به رییس جمهور به ایرنا گفت: وجه مشترک همکارانی که این نامه را نوشته اند، پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری، خوراک پتروشیمی ها با نرخ 13 سنت تحویل می شود، افزود: ما خوراک ارزان به پتروشیمی ها می دهیم به طوری که پتروشیمی ها خوراک را به یک سوم قیمت جهانی تحویل می گیرند.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه سود پتروشیمی ها خوب است، افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که برخی پتروشیمی سالانه تا 80 درصد مبلغ سرمایه گذاری سود کرده اند. اینکه ما انتظار داشته باشیم، با نرخ زیر 13 سنت خوراک به پتروشیمی ها داده شود به این معنا است که از بودجه وزارت نفت، برای اصلاح شاخص بورس یارانه بدهیم.

وی با بیان اینکه ما باید طبق قانون با نرخ 65 درصد قیمت گاز صادراتی، به پتروشیمی ها گاز تحویل دهیم، خاطرنشان کرد: قانون می گوید پس از اجرای هدفمندی یارانه ها، قیمت ها در داخل باید به 65 درصد قیمت گاز صادراتی برسد.

مشاور رییس جمهوری با خاطرنشان کردن اینکه ما نرخ رشد کافی نداریم، اظهار داشت: برای نرخ رشد جدید و خروج از رکود، دولت تصمیماتی گرفته که به زودی اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برداشتن تحریم ها فرصت رشد بالا را امکان پذیر می کند، گفت: برای حل برخی مشکلات، باید پس از عملیاتی شدن برجام و برداشته شدن تحریم ها چاره اندیشی کرد.

انتهای پیام
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
سلام دولت خودش بلاتکلیفه شما انتظار دارید وضعیت بازار مشخص بشه