بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
کد خبر : ۱۵۵۵۳۰

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری گفت: بازار سرمایه کشور همچنان بر مدار زیان قرار دارد و بی‌اطمینانی و ریسک‌گریزی در بورس تهران ادامه دارد اما به نظر می رسد که روند ریزشی قیمت ها و کاهش شاخص کند شده و بازار تقریبا سرمایه گذاران هیجانی خود را تخلیه کرده و کمتر دچار جو هیجانی ناشی از اخبار مثبت و منفی می شود.

وی با اشاره به تاثیر گزارشات ۶ ماه بر روند بورس اظهار داشت: از طرفی تاثیرات منفی ناشی از گزارشات ۶ ماهه را نیز پیشخور کرده البته با توجه به این موضوع که ۶ ماه ابتدایی سال به اتمام رسیده است بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در شرایط تنگنای مالی و رکود اقتصادی، به سر می برند و در وضعیت اضطراری هستند.

فعال بازار سرمایه در توضیح روند ریزش شاخص در بازار تصریح کرد: با این حال به نظر می رسد بازار در مجموع امکان ریزش‌های شدید را بسیار کاهش داده است.حجم معاملات همچنان ناچیز و اندک می باشد و ارزیابی واکنش‌های بازار نشان از آن دارد که بازار به پیشواز خبرها می رود.

وی با تاکید بر نامناسب بودن شرایط صنایع بورسی گفت: اما وضعیت این روزهای بورس هشدار جدی برای صنایع بورسی می باشد چرا که اگر سرمایه گذاران با ادامه روند بی اعتمادی و زیان خود مواجه شوند دیگر انگیزه و توجیهی برای سرمایه گذاری نخواهد داشت و این موضوع احتمال ایجاد معضلات اساسی از جمله ورشکستگی را برای صنایع به ارمغان خواهد آورد.

گیوکی در خصوص رسیدن قیمت‌ها به کف در بازار یادآور شد: کنار تمامی مسائل ذکر شده نکته نگران کننده دیگری این مساله می باشد که شرایط نزولی بازار در حالی ادامه دار می باشد که اغلب سهم های بازار به کف قیمتی خود رسیده اند و روند معاملات بیانگر این امر است که عمده ی تقاضا ها در سهم‌های کوچک و خرد می باشد و سهم‌های بزرگ با عدم اقبال از سوی سهامداران مواجه هستند که شاید نبود نقدینگی و ابهامات در این صنایع بزرگ از دلایل این موضوع باشد.

فعال بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: در حال حاضربازار سرمایه بر اساس فضای رکودی حاکم بر اقتصاد عمل می‌کند و در رکود بازار سرمایه عوامل زیادی دخیل هستند.همچنین سودی که بورس نصیب سرمایه داران خود می کند در مقایسه با سرمایه گذاری در بانک ها که متاسفانه تبدیل به رقیبی سرسخت برای بازار سرمایه شده بسیار کم تر است. که به موجب آن انگیزه و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ تحلیل قاطعی از آینده ی بازار نمی توان ارائه داد و اگر شرایط به همین منوال بگذرد تصور توقف روند نزولی بازار دور از انتظار خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳
بسمه تعالی
کارشناس ؟محترم حضرتعالی بااینگونه تحلیلی که ارائه داده ایدسهامداران جزء راترسانده وانهاراواداربه فروش سهمشان بثمن بخل مینمائیداگرممکن است اطلاعاتتان راحفظ کنیدزیرااطلاعات ارزش داردوانرااندک نفروشید.
شرکتی که دردنیاازبین 1000شرکت شصت وششمین است چرابایدارزشش سقوط کند؟ایاغیرازاین است که بخاطرخصوصی سازی اربابان قدرت وثروت باعث سقوط قیمتهای سهام شده اندتا شرکتهارامفت به تملیک خوددراورند؟
اوضاع اقتصادی دردولت فعلی بگفته اماراقتصادی دراخبارهای ایران ورسانه های بین المللی بهتراست ولی قیمتهاباوجودرفع تحریمهادربرخی صنایع وباوجودپایین امدن قیمت نفت برای پالایشگاههابالا بوده برعکس سودشرکتهامنفی گزارش شده !