بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر : ۱۵۵۶۱۷
به گزارش مشرق،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات زاکانی مبنی بر مخالفت با کلیات طرح برجام اظهار داشت: آقای زاکانی چند نکته بیان کردند که باید به آن توجه کرد یکی اینکه این طرح از دو ماه پیش آماده شده بود و طرح را بنده داده‌ام و دیگری اینکه ایشان دو بار طرح را به مقام رهبری دادند و ایشان جواب نداند.

وی افزود: هر دوی این سخنان درست نیست ما نباید از مقام رهبری اینگونه نقل کنیم. مقام رهبری علنی گفته‌اند من در موضوع تصمیم مجلس دخالت نمی‌کنم، بنده هم همین حرف را زدم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اما در حل این مسئله رهبری فرمودند مجلس تصمیم بگیرد. آیا مجلس فقط همان مطلبی است که کمیسیون برجام ارائه داد؟ آیا مقصود رهبر معظم انقلاب همان بود که کمیسیون برجام گزارشی دهد و تمام شود، ظاهراً این نیست.

لاریجانی در ادامه مطلب خود متذکر شد: مجلس باید تصمیم بگیرد، ما در مشاوره‌ای که داشتیم گفتیم راه‌های این‌چنینی نیز وجود دارد اگر من از قبل این پیش‌بینی‌ها را نمی‌کردم امروز شما می‌گفتید چرا مدیریت نشد. لذا بحث‌های اولیه‌ای مطرح شد.

وی همچنین اضافه کرد: موضوع به دبیرخانه ارجاع شد آقایان زاکانی و جلالی را خود بنده به دبیرخانه معرفی کردم که طرح را با دبیرخانه آماده کنید. آقایان نیز در دبیرخانه فردی مشخص کردند و طرح را منقح کردند. اینکه نظرات دبیرخانه اعمال نشد را حتماً تکذیب می‌کنم، شب گذشته ساعت 7، آقای شمخانی نزد بنده بودند و ما از ابتدا تا انتها این طرح را بررسی کرده و با نظر دبیرخانه همه قبول کردند که اجرا شود. ایشان هم اکنون حاضر هستند اتفاقاً بنده به ایشان گفتم امروز در مجلس حاضر شوند که روشن شود چیزی در پشت صحنه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: ما این کار را انجام دادیم چرا که یک مسئله ملی است. من فرمایش آقای زاکانی را تأئید می‌کنم که یک مسئله ملی است. در مسئله ملی باید توافق شود موضوع هسته‌ای مسئله‌ای است که به رهبری مربوط می‌شود بنابراین ما رهبری را مطلع کردیم ما که نباید نظر ایشان را می‌گرفتیم چون اگر نظر ایشان گرفته می‌شد دیگر مجلس نمی‌توانست خلاف آن نظریه را دهد.

رهبر معظم انقلاب بنا نیود در خصوص برجام نظری بدهند

لاریجانی در ادامه متذکر شد: اینکه گفته‌اند رهبر معظم انقلاب نظری نداده‌اند رهبری بنا نبود نظر بدهند بنابراین حق این بود که ما رهبری را مطلع کنیم که کردیم.

وی اضافه کرد: همیشه طرح‌های مربوط به هسته‌ای از طریق دبیرخانه انجام و هماهنگ می‌شد و ما این کار را انجام دادیم نهایتاً‌ دیشب هم از ابتدا تا انتهای طرح را خواندیم.

وی ادامه داد: مطلبی که آقای زاکانی مبنی بر بیانیه بودن طرح زدند حرف آقای شمخانی نیست چرا که از آقای شمخانی پرسیدند این یک بیانیه است؟ ولی ایشان گفتند خیر نکات مهمی در آن وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا با دست خودتان یک چیز را خراب می‌کنید؟ ما با هماهنگی کار کردیم. مباحث با هماهنگی داخل مجلس صورت گرفت، ما چه باید می‌کردیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد:‌ یکی دو ماه پیش بنده آقای حداد را در یکی از مجالس دیدم و ایشان، گفت در این مسئله چه باید انجام دهیم و بنده پیشنهادات خود را ارائه دادم و ایشان گفتند بنده نیز همین مسائل به ذهنم رسید. بنابراین از همگرا بودن نمایندگان در مجلس سخن گفتم. از اواسط بحث در کمیسیون برجام نیز آقای زاکانی را در جریان گذاشتم و گفتم با دبیرخانه همکاری کنید که پس از گزارش برجام یک طرحی وجود داشته باشد وگرنه می‌خواهید چه کار بکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان نیز این کلیات را قبول داشت. بنده در این بین به آقای جلالی هم گفتم که همکاری کنند تا فراکسیون به نتیجه برسند سپس با حضور آقای حداد و دوستانی مانند آقایان زارعی، نبویان و دهقان جلسه‌ای داشتیم و سیر بحث را مشخص کردیم و مقرر شد سه نفر از هر دو فراکسیون بنشینند و بر روی طرح مقدماتی کار کرده و نظرات خود را اعمال کنند.

وی ادامه داد: پس از آن آقایان توکلی، زارعی، بذرپاش، حقیقت‌پور، جلالی و بروجردی چهار نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان ولایت سه جلسه برگزار کردند. در این جلسات برخلاف گفته آقای زاکانی جلسه آخر آن نزد خود بنده برگزار شد و نظرات دو فراکسیون عمل شد.

لاریجانی گفت که این متن واحده قبلی نبود بلکه پیشنهاد اصولگرایان بود ما متن را عوض کردیم تنها یک مورد بود که آقایان می‌خواستند بندی را اضافه کنند و ما توافق نکردیم چرا که دو فراکسیون باید توافق کنند. ما این اضافه کردن بند را مصلحت نمی‌دانستیم که بعد بررسی کردم و دبیرخانه نیز مصلحت نمی‌دانست که این کار انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بقیه موارد اعمال شد بطوریکه همه گفتند ما امضاء کنیم و حتی آقای زاکانی گفتند من به شرطی امضاء می‌کنم که گزارش کمیسیون برجام زودتر خوانده شود، ولی ما گفتیم ما نمی‌توانیم این تعهد را بدهیم. این مسیر همگرایی پیش رفته است اگر حرفی از دبیرخانه به دفتر می‌زنند خلاف است، دفتر رابط دارد و آن رابط آقای حجازی است که باید به بنده بگوید و حرف‌های آنها را بنده در عین امانت‌داری به شما منتقل می‌کنم اگر هم بحث دبیرخانه است که بنده دیشب از ابتدا تا انتها بررسی کردیم و آقای شمخانی قبول کردند و نظرات اعمال شد و قبول کردند که طرح خوبی است و اینکه از نظرات دیگران گفته می‌شود ما نمی‌دانیم و این واقعیت قضیه بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: این که عده‌ای می‌گویند طرح عقب بیفتد یا آن را رد کنیم چند نظر در مجلس وجود دارد. عده‌ای نظر بر این دارند که برجام را رد کنیم بنده نیز نظر آنها را محترم می‌بینیم البته من مخالف این کار هستم. دومین نظر این است که ما برجام را به دولت برگردانیم و بگوییم که آنها لایحه بدهند و دوباره به مذاکره بنشینیم و این در شرایط فعلی تیر در تاریکی است ولی در هر حال یک نظر است.

*فکر نکنید پشت پرده‌ای وجود دارد

لاریجانی به دیگر نظرات نیز اشاره کرد و ادامه داد: نظر سوم این است که ما به دولت اجازه بدهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که باید به تصویب رهبری برسد و ملاحظاتی که ما ذیل آن می‌آوریم بتوانند برجام را اجرا کنند که در مورد تهدیدات خارجی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح اصلاً یک بیانیه نیست، متذکر شد: بند دیگری نیز مربوط به لغزش‌ها است. مثلاً در خصوص نیروهای مسلح و موشکی که ما صریح گفتیم باید تقویت شود یا در خصوص نفوذ سیاسی و فرهنگی ما فرمایش رهبر معظم انقلاب را اجرا کردیم.

لاریجانی ادامه داد: اینکه می‌گویند ما می‌خواهیم هماهنگی بیشتری انجام دهیم مانعی نیست ولی ما هماهنگی را شروع کرده‌ایم که برخی نظر آقایان عوض شد. فکر نکنید پشت صحنه‌ای وجود دارد همه چیز همین است و هیچ چیزی عوض نشده است.

وی عنوان کرد: در آیین‌نامه قید شده است هیأت رئیسه می‌تواند طرح‌ها را به این کمیسیون ارجاع دهد ولی ما به دلیلی ارجاع ندادیم و دلیل آن روشن است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روز اول مخالفت می‌کرد و می‌گفت شما وظیفه اساسی این کمیسیون را به کمیسیون دیگری داده‌اید و ما گفتیم کمیسیون ویژه به دلیل اهمیت آن می‌خواهد گزارشی تهیه کند.

لاریجانی در پایان عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی کمیسیونی است که چهار طرح هسته‌ای دیگر نیز از آن استخراج شده است. به علت مشغله و اختلافاتی که در کمیسیون ویژه وجود داشت صلاح ندیدیم گزارش به آن ارجاع داده شود. ما دیدیم که ممکن است این طرح به تعویق بیفتد و به کمیسیون دیگری ارجاع دادیم این کجا خلاف قانون است؟ ما به وظیفه خود عمل کردیم. هیأت رئیسه نیز رأی داده است و یک نظر فردی نبوده لذا این تذکر وارد نیست.

منبع:فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر