بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۱
کد خبر : ۱۵۵۷۲
طي يك نشست تخصصي با حضور تعدادي از استادان دانشگاهها و صاحبنظران در مركز پژوهشهاي مجلس بررسي شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهشها، در اين نشست تخصصي كه دكتر مسعود درخشان، دكتر مسعود حجاريان، دكتر محمد حسين مشايخي، دكتر شاهين شايان آراني، دكتر احمد توكلي، دكتر لطف‌ا... فروزنده ، دكتر سيد نوراني، دكتر مرتضي عزتي و تعدادي از كارشناسان دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز حضور داشتند، دكتر درخشان طي سخناني توسعه بيكاري، كاهش خريد كالا، از دست رفتن اعتماد و كاهش توليد و سرمايه‌گذاري را از جمله پيامدهاي ناشي ازبحران مالي در غرب توصيف كرد و افزود: براي رفع اين بحران در آمريكا و غرب تاكنون 3 تريليون دلار به بازارهاي مالي تزريق شده كه نتيجه بخش نبوده و به همين دليل از تمام 184 كشور عضو صندوق بين‌المللي پول نيز براي رفع اين بحران فراگير درخواست كمك شده است.

وي با اشاره به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، تصريح كرد كه اين كاهش قيمت براي ما بايد حاصل اين درس مهم باشد كه هيچ‌گاه به بالارفتن قيمت نفت دل نبنديم و برنامه‌ريزي صحيحي داشته باشيم.

دكتر درخشان با اشاره به اين كه هيچ مقامي در كشورهاي غربي و آمريكا پاسخگوي علت بروز اين بحران نيست ، افزود: آمريكا و كشورهاي غربي جهان را با اين بحران مالي مواجه كرده‌اند و كسي را هم به عنوان عامل اين مشكل معرفي نمي‌كنند گويا كه يك بلاي طبيعي اتفاق افتاده است، براي جبران آن هم از فقرا پول جمع‌آوري مي‌كنند و در واقع تاوان بحران سرمايه‌داران را از فقراي جهان مي‌ستانند.

سخنران بعدي اين نشست دكتر مسعود حجاريان بود كه طي سخناني با اشاره به بحران مالي پيش آمده در جهان گفت: اين وضعيت به دو دليل در كشور ما نيز البته براي سالهاي بعد – اگر چاره‌اي انديشيده نشود- در حال اتفاق افتادن است يكي اينكه كنترل و نظارت در نظام بانكي و مالي كشور دستكم گرفته شده و ديگر اينكه بانكها به جاي تلاش براي توسعه توليد و سرمايه‌گذاري در كشور، به سودهاي كوتاه مدت مورد نظر خود بها داده‌اند و نظام پاداش مديران بر اساس كسب سودهاي كوتاه مدت استوار شده است.

وي با اشاره به سقوط قابل توجه ارزش بازار سهام ايران (2000 ميليارد تومان) در يك روز گفت : به دليل اينكه عمده صادرات غيرنفتي ايران مواد اوليه است با كاهش قيمت مواد اوليه در بازارهاي جهاني، درآمد حاصل از صادرات غيرنفتي هم كاهش خواهد يافت و اين در حالي است كه به دلايل متعددي صنايع ايران نظير رقباي خود قابليت انعطاف در برابر حوادث و بحرانها را ندارند.

دكتر شاهين شايان آراني نيز طي سخناني در اين نشست تخصصي گفت: بحران مالي آمريكا و غرب از اعطاي وامهاي بدون نظارت در بخش مسكن آمريكا، هزينه‌هاي هنگفت جنگ افغانستان و عراق، همبستگي اجزاي اقتصاد جهاني به يكديگر و كندعمل كردن مسئولين نظارتي آمريكا ناشي شده است.

وي تاثير مستقيم بحران مالي غرب بر اقتصاد ايران را ناچيز دانست و افزود: با بروز بحران مالي در غرب ، نظام مالي اسلامي بيش از پيش مورد توجه محافل اقتصادي جهان قرار گرفته است.

دكتر محمد حسن مشايخي نيز سخنران بعدي اين نشست بود كه طي سخناني گفت: بحران مالي غرب سبب ايجاد سه بحران ديگر در عرصه رهبري جهان، ژئوپلتيك (شكافهاي استراتژيك و تاكتيكي) و بحران ساختار (ساز و كار) شده است زيرا روال موجود ديگر پاسخگوي شرايط جديد نيست.

وي افزود: مديريت آمريكا بحران ژئوپلتيك را در جهان افزايش داده و اين درحالي است كه دولت آمريكا با اتكا به اين مديريت مالي مي‌خواست جهان را هم مديريت كند.

دكتر احمد توكلي نيز طي سخناني در اين نشست بحران مالي غرب را ناشي از اصالت پول، كرايه براي پول (ربا) ، اصالت فرد و اصالت حرص دانست و افزود: اگر اين حادثه ما را به خود آورد، مي‌تواند منشاء خير و بركت باشد. گفتني است: نشست‌هاي تخصصي مركز پژوهشها در اين زمينه ادامه خواهد يافت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر