بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر : ۱۵۵۷۳۹
در واقع می‌توان گفت با ابلاغ و اجرای این بسته دومین مرحله از برنامه دولت برای احیای اقتصاد ایران کلید می‌خورد. در مرحله نخست که همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم شروع شد، مهار تورم افسارگسیخته آن زمان که خود را به محدوده 40‌درصد رسانده بود، هدف قرار گرفته شد. چراکه در آن شرایط که به صورت روزانه و بعضاً ساعتی قیمت‌ها تغییر می‌کرد، هیچ تولیدکننده و فعال اقتصادی رغبت نمی‌کرد تا وارد فعالیت‌های اقتصادی شود یا فعالیت‌های خود را توسعه دهد.

بدین ترتیب اکنون دولت در مهار نرخ تورم کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است و با تدوین بسته خروج از رکود و رونق اقتصادی که در هیأت وزیران نهایی شده وارد فاز دوم عملیات ساماندهی اقتصاد می‌شود. بنابر آنچه رئیس جمهوری درباره کلیات این بسته اعلام کرده است با اجرای این برنامه علاوه بر حفظ دستاوردهای مهار تورم و هدف تک رقمی شدن آن مقابله با رکود نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. حال با توجه به اینکه بازارسرمایه به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد که آیینه تمام نمای آن نیز است، با رکود مواجه شده است و چهار وزیر کابینه درباره شرایط آن به رئیس جمهوری نامه نوشته‌اند، درکنار بسته خروج از رکود که به طور قطع آثار آن در تالار شیشه‌ای نیز آشکار خواهد شد، دولت برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای رونق آن پیش‌بینی کرده است. به طوری که با تصویب برجام در مجلس چشم‌انداز بورس برای سهامداران روشن‌تر شده و می‌توانند برنامه‌ریزی کنند. علاوه براین طی روزهای اخیر معاون اول رئیس جمهوری اساسنامه صندوق تثبیت بازارسرمایه را نیز به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرده که این صندوق هم تأثیر بسیار زیادی در ثبات این بازار دارد. در واقع این صندوق که ماهیتی مستقل و غیردولتی دارد با تأمین سرمایه مورد نیاز خود از محل بودجه سنواتی و سپرده‌گذاری یک واحد درصد از منابع صندوق توسعه ملی در شرایطی که بازار از تعادل خارج شود و نیاز به دخالت داشته باشد، صندوق تثبیت بازار سرمایه وارد عمل شده و با خرید سهام و تزریق نقدینگی ثبات را به این بازار بازمی‌گرداند. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت با اتفاقات و برنامه‌هایی که در دستور کار دولت قرار دارد، آینده‌ای روشن در مقابل بازارسرمایه و سهامداران آن قابل ترسیم باشد.

آغاز رونق بورس از زمستان
علی صادقین، مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه درگفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه تصویب کلیات برجام در مجلس خبر خوبی برای بازار سرمایه است، گفت: اما در چند ماه گذشته بازار سرمایه نشان داده خبرهای خوب لزوماً موجب رشد پایدار در این بازار نیست. وی افزود: تصویب برجام اثر مثبت کوتاه مدت بر بازار دارد اما آنچه بازار سرمایه را تکان می‌دهد محرک واقعی در اقتصاد کلان یعنی ورود نقدینگی به بازار خواهد بود. وی گفت: 23 آذرماه که زمان گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهایی شدن تصویب برجام است می‌تواند نقطه شروع رونق بورس باشد. بنابراین در پاییز نباید منتظر رونق چندانی در بازار باشیم هر چند تصویب برجام در مجلس زمینه را برای تصویب نهایی آن آماده می‌کند.به گفته صادقین بعد از تصویب نهایی برجام گروه‌های مالی، بانکی و سرمایه گذاری اثرات بهتری از برجام می‌گیرند، گزارش‌های مالی 12 ماهه رونق می‌گیرد و در نهایت در سال 96 رشد واقعی در بازار رخ می‌دهد. وی با بیان اینکه تا تصویب نهایی برجام هنوز زمان برای تحریک بازار سرمایه وجود دارد، خاطرنشان کرد: رونق بورس از زمستان شروع می‌شود در سال آینده بهتر و در سال 96 به اوج می‌رسد. وی با اشاره به تأسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: از این دست صندوق بسیار تشکیل شده است اما مهم عملکرد درست آن است. صادقین افزود: اگر این صندوق نقدینگی لازم برای حمایت از بازار را داشته باشد، عزم جدی در مدیریت آن دیده و موجب ورود نقدینگی و جلوگیری از خروج نقدینگی شود می‌تواند به رونق بازار سرمایه کمک کند.وی گفت: حمایت‌های این صندوق نباید محدود به سهام و شرکت‌های خاصی باشد و عملکرد مثبت آن فقط مستلزم فراهم کردن نقدینگی کافی و عزم جدی برای کمک به بازار سرمایه است. به گفته صادقین با تصویب نهایی برجام و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده، انعقاد قراردادها در صنعت نفت و گاز و بخش دیگر اقتصاد و بهبود بودجه سال 95 انتظار می‌رود رشد اقتصادی خوبی در سال آینده و رشد اقتصادی بسیار بهتری در سال 96 داشته باشیم اما با توجه به حرکت کند بازارهای حقیقی برای پایان امسال رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای نخواهیم داشت.وی گفت: رونق بازار سرمایه، صنعت و بازارهای دیگر اثرات مثبتی بر بخش‌های دیگر مانند بازار کار و بازارهای مالی خواهد داشت که البته اثر آن بر بازارهای مالی زودتر از بازارهای دیگر است.

اثر بلندمدت تصویب برجام بر بازار سرمایه 
ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه اثر تصویب برجام بر بازار سرمایه را در دو بخش اثر روانی و کوتاه مدت و اثر بلندمدت ارزیابی کرد و گفت: هر چه به دوره‌ای که روابط ما با کشورهای دیگر عادی شود پیش برویم قطعاً اثر آن بر بازار سرمایه بیشتر می‌شود. وی با بیان اینکه واقعی و عملیاتی شدن برجام شوک مثبتی به بازار وارد می‌کند و این طبیعی است، افزود: اثر واقعی اجرای برجام از سال آینده دیده می‌شود. وی گفت: با تصویب و اجرای برجام وضعیت شرکت‌های بورسی و بودجه‌های سال آینده شرکت‌ها بهبود می‌یابد و برجام اثر خود را کم کم نشان می‌دهد. وی یکی از مهمترین عوامل کاهش شاخص را تحریم‌ها نام برد و گفت: بعد از یک دوره اثر مثبت برجام که اثری روانی خواهد بود اثر واقعی آن از سال آینده نمایان می‌شود. 

شهرآبادی با اشاره به تأسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از بورس گفت: یکی از مشکلات کنونی بازار سرمایه نبود نقدینگی است. نقدشوندگی سهام کاهش یافته و به زبان ساده‌تر پول در دست کسی نیست. وی افزود: اگر این صندوق درست مدیریت شود و منابع لازم را برای نقدشوندگی و ورود نقدینگی به بورس داشته باشد می‌تواند همزمان با اجرای برجام تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد. وی تصریح کرد: در چند سال اخیر بحث تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای بیشترین تأثیر را بر بازار سهام داشته و تغییر وضعیت بین‌المللی ایران در جهان در پی توافق هسته‌ای است که می‌تواند محرک رشد در بازار سهام باشد. به گفته شهرآبادی، اجرای برجام بر کل اقتصاد اثر مثبت دارد چون اقتصاد جزیره‌ای کارآمد نیست و برای رونق آن ارتباط با کشورهای دیگر نیاز است. 

وی خاطرنشان کرد: اجرای برجام بر کل اقتصاد اثرگذار است و چون بخش‌های مختلف اقتصادی در ارتباط با یکدیگر هستند بنابراین برجام رونق را در حوزه‌های مختلف اقتصادی وارد می‌کند.وی گفت: چون اقتصاد ما اقتصادی مبتنی بر کالا است با رفع تحریم‌ها می‌توانیم کالاهای خود را صادر و نقدینگی را وارد کشور کنیم در حالی که تحریم اقتصاد را راکد کرده بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
با این سودهای نجومی بانکی هر روز بیشتر در رکود فروخواهیم رفت.
اسدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
روز به روز روند رشد وحرکت دیده می شود ارزش گذاری های منطقی باعث بهبود بورس وبازار های جانبی خواهد گردید