بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
در گفتگو با مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ مطرح شد:

بی اعتنایی سهامداران حقوقی به وقایع سیاسی/ علت عدم واکنش بازار به تصویب جزئیات برجام

در شرایطی که بانک ها به طور غیر مستقیم سودهای 25 درصدی به سپرده گذاران اعطا می کنند نمی توان انتظار ایجاد روند صعودی هیجانی در بورس را داشت. چرا که بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا سود بدون ریسک و تضمین شده اوراق و بانک ها را دریافت کنند تا اینکه در بازار سرمایه با ریسک سرمایه گذاری بالا وارد شوند.
کد خبر : ۱۵۵۷۴۲
نویسنده :
جمشیدی
جزئیات طرح برجام در حالی در جلسه علنی صبح روز جاری مجلس شواری اسلامی به تصویب نمایندگان خانه ملت رسید که فعالان بازار سرمایه استقبال سردی از این پدیده مهم سیاسی در تالار شیشه ای کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات روز جاری بازار سرمایه در شرایطی آغاز شد که پیش بینی می شد تا با تصویب جزئیات طرح برجام اولین واکنش مثبت سهامداران نسبت به اجرای برجام مشاهده شود و قیمت سهام شرکت ها و شاخص ها با افزایش تقاضا برای خرید سهام همراه شوند که این امر تا این لحظه محقق نشده و تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل بورس با رشد بیش از 78 واحدی همراه شده و حجم معاملات بیش از 291 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 61 میلیارد تومان را رقم زده و در شرایطی که کمتر از یک ساعت به پایان معاملات امروز باقی است، ارزش معاملات کمتر از 100 میلیارد تومان می باشد. حال این سوال مطرح می شود که بازار سرمایه منتظر انتشار چه خبر یا چه رویدادی است تا تغییر مسیر دهد و روند صعودی را آغاز کند؟

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: فعالان بازار سرمایه در شرایط فعلی به مسائل سیاسی و طرح برجام اهمیتی نمی دهند. چرا که نرخ بهره بالای بانکی و سودهای تضمین شده اوراق با درآمد ثابت موجب شده تا بازار سرمایه طی دو سال اخیر با رکود همراه شود.

رضا زنگنه افزود: در شرایطی که بانک ها به طور غیر مستقیم سودهای 25 درصدی به سپرده گذاران اعطا می کنند نمی توان انتظار ایجاد روند صعودی هیجانی در بورس را داشت. چرا که بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا سود بدون ریسک و تضمین شده اوراق و بانک ها را دریافت کنند تا اینکه در بازار سرمایه با ریسک سرمایه گذاری بالا وارد شوند.

وی در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه برای حرکت در مسیر صعودی نیازمند رخداد چه اتفاقی است؟، ابراز داشت: باید دید که فعالیت ها و سیاست های اقتصادی دولت چه موقع منجر به کاهش نرخ بهره واقعی در اقتصاد می شود. حال آنکه اعلام کاهش چند درصدی نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار نمی تواند تأثیر مثبتی بر رونق اقتصادی کشور ایجاد کند. چرا که بطور غیر مستقیم و از طریق انتشار انواع اوراق همچون اوراق مشارکت، سلف انرژی و ... بهره های قابل توجه و تضمین شده به سرمایه گذاران اعطا می شود. بر این اساس باید گفت که کاهش نرخ بهره باید بصورت واقعی در اقتصاد مشاهده شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه قطعاً در صورت عدم تصویب جزئیات طرح برجام در مجلس، بازار سرمایه با افت قابل توجهی مواجه می شد، گفت: اگر چه عدم موافقت نمایندگان خانه ملت با طرح برجام تأثیر منفی بر روند معاملات امروز بازار سرمایه اعمال می کرد، اما تصویب آن نیز موجب رفتار هیجانی سهامداران نخواهد شد. در حال حاضر سهامداران در انتظارند تا ببینند بانک مرکزی و دولت چه موقع برای کاهش نرخ بهره واقعی در اقتصاد اقدام می کند.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در پاسخ به این سوال که چرا سهامداران حقوقی امروز حضور پر رنگی در روند معاملات نداشتند و با تزریق نقدینگی مناسب اعتماد سهامداران حقیقی را برای ورود به بازار جلب نکردند؟ اظهار داشت: بررسی صورت های مالی سهامداران حقوقی و هلدینگ ها بیانگر این است که بخش عمده ای از نقدینگی در اختیار آنها در بانک ها و انواع اوراق سپرده شده و این گروه از سهامداران نیز به وقایع سیاسی بی اعتنا هستند و به دنبال کسب سود از بازار پول می باشند. بر این اساس می توان گفت برای رونق اقتصادی کشور می بایست نرخ بهره بانکی کاهش یابد و در صورتیکه این امر اتفاق نیفتد نه تنها بازار سرمایه بلکه هیچ یک از بازارهای موازی با آن همچون مسکن، ارز و طلا نیز رشد نمی کنند و هیچ صنعتی توجیه اقتصادی پیدا نمی کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
البته فقط کاهش سود بانکی موثر نیست بلکه باید شرکت ها نیز نشانه ای از افزایش سودآوری خود را به بازار نشان دهند
احمد
UNITED ARAB EMIRATES
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهم است.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
واقعا عالیه حالا دیگه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا :)))) بالاخره همیشه یه چیزی واسه بازار مهمه که بعدش میفهمیم اصلا مهم نبوده بیخیال بابا
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
سرمایگزاری با ریسک هیچی .بعضی ازشرکتهای بی انصاف ماههاگذشته سود سهام سال 93 رو هنوز ندادن. شرکت وصنا 7ماه گذشته نه تلفن جواب میدن نه حرفی .اینقدر بانکها بانکهانگید هم پولمون نصف نمیشه هم مردونه سرماه سود میدن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
واکنش نشان دادند . امروز بازار مثبت شد
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
شما کارنشناسان دیگر جرا ؟ اگر تا کنون متوجه نشده اید که سرمایه گذاران در بورس وسپرده گذاران در بانک دو طیف کاملا جدا میباشند که به حوزه دیگری ورود پیدا نمیکنند .... هیچ وقت نیز نخواهید فهمید .
لا اقل یکبار آمار بگیرید..آیا در برخی از مواقع سالهای قبل که بازدهی بورس 60% و75% و..... بود یک ریال پول از سپرده ها به بورس آمد .؟؟؟؟؟؟
چرا نا کارآمدی خود را به گردن بانکها میاندازید میخواهید این تنها منبع که پولهای سرگردان را جمع آوری مینماید از بین ببرید ؟ بس کنید ...
ترابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
بهترین سهام شرکتهای بورسی در نقطه صفر رسیده اند به قیمت بعضی از سهام از جمله مس وفولاد و روی نگاه کنید ارزش این سهام بسیار ارزشمند تر از این قیمت ها هستند در اینده رشد منطقی بورس حتمی است متاسفانه بعضی از شرکتهای بورسی هنوز هستند که بعد از 30 سال ارزیابی دارایی نشده اند!!!!!!!!!! امیدواریم در اینده توجه بیشتری به حق قانونی سهامدار گردد
تلوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
نان را بایستی با سهامداران به درستی تقسیم کرد تا برکت در شرکتهای بورسی زیاد شود
مرتضی اراک
-
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
حالا فرض کنید سود بانکی اصلا شد صفر درصد آیا این امر باعث این میشه که مردم مثل خود من پولشون را بیارن توی بورسی که سود که نداره هیچ اصل پولشون هم از بین بره که عده ای سرمایه دار حقوقی سودهای کلان ببرن بابا بی خیال ازاین تحلیلهای بچگانه دست بردارین من خودم رشته دانشگاهیم اقتصاد بوده