بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
در ادامه روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه شاخص کل بورس نیز با رشد حدود 400 واحدی، خود را هر چه بیشتر به ورود به کانال 62 هزار واحدی نزدیک کرد و در این بین رشد قیمتی سهام گروه های بانک، خودرو و پالایشی بیشترین تأثیر مثبت را بر روند صعودی نماگر بازار سرمایه اعمال کردند که در صدر آنها نمادهایی همچون"وبملت"، "وتجارت"، "وبصادر"، "شبندر"، "وپاسار"، "خودرو" و "انصار" بیشترین تأثیر را بر جای گذاشتند.
کد خبر : ۱۵۵۷۸۲
نویسنده :
جمشیدی
معاملات روز جاری بازار سرمایه در حالی آغاز شد که رییس جمهور در گفتگوی تلویزیونی شب گذشته خود با تشریح برنامه های دولت برای خروج از رکود اقتصادی و ایجاد رونق در آن نوید رشد و توسعه اقتصادی طی ماه های آتی را به مردم داد و اهالی تالار نیز امروز در پاسخ به صحبت های رییس دولت یازدهم واکنش مثبت نشان دادند. به طوریکه اغلب گروه های فعال در بازار سرمایه تمام قد سبز شدند و معاملات سهام آنها در مسیر صعودی آغاز شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در ادامه روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه شاخص کل بورس نیز با رشد حدود 400 واحدی، خود را هر چه بیشتر به ورود به کانال 62 هزار واحدی نزدیک کرد و در این بین رشد قیمتی سهام گروه های بانک، خودرو و پالایشی بیشترین تأثیر مثبت را بر روند صعودی نماگر بازار سرمایه اعمال کردند که در صدر آنها نمادهایی همچون"وبملت"، "وتجارت"، "وبصادر"، "شبندر"، "وپاسار"، "خودرو" و "انصار" بیشترین تأثیر را بر جای گذاشتند.

بر این اساس تا لحظه تنظیم این گزارش حجم معاملات بیش از 356 میلیونی ارزشی به مبلغ بیش از 54 میلیارد تومانی را رقم زده و ارزش معاملات فرابورس نیز با داد و ستد بیش از 154 میلیون سهم، ارزشی به مبلغ 28 میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس می توان گفت در شرایطی که وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور رو به بهبود است و دولتمردان و سیاستمداران افق روشنی را در خصوص شرایط آتی کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی متصور کرده اند، بازار سرمایه به عنوان بازاری که سریعترین واکنش را نسبت به آینده نشان می دهد، ارزش معاملات آن کمتر از 100 میلیارد تومان می باشد.

نکته جالب توجه روند روز جاری بازار سرمایه عملکرد سهامداران حقوقی است. چرا که در اغلب نمادهای پر بیننده به ویژه گروه بانکی و برخی تک نمادها همچون "شبندر" مشاهده می شود که این گروه از سهامداران با عرضه های قابل توجه خود مانع از رشد قیمتی سهام و ایجاد تعادل در روند معاملات آن می شوند.

به طور مثال در حالی در نماد "وبصادر" تا این لحظه بیش از 34 میلیون سهم معامله شده که 65 درصد از حجم فروش متعلق به سهامداران حقوقی است و امروز این گروه از سهامداران اقدام به عرضه بیش از 22 میلیون سهم کرده اند و همین روند در سایر نمادها همچون بانک های تجارت و ملت مشاهده شده است.

در این شرایط سوال اساسی این است که چرا سهامداران حقوقی به عنوان بزرگان بازار سرمایه و افرادی که با حضور خود در روند معاملات در نقش خریدار و فروشنده می توانند موجب تقویت روند مثبت ایجاد شده در بورس شوند، اقدام به عرضه های قابل توجه می کنند که این امر موجب نوسانات شدید قیمتی سهام می شود؟

چرا سهامداران حقوقی با عملکرد منطقی خود سعی در بازگشت امید و اعتماد به بازار سرمایه نمی کنند تا در پی آن سهامداران حقیقی که به دلیل متحمل شدن ضرر و زیان هنگفت طی 20 ماه اخیر، نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کرده اند و فرار را بر قرار ترجیح دادند، به بازار سرمایه بازگردند تا با حضور فعال و پر رنگ سهامداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه جان تازه ای بگیرد و به رشد پایدار برسد؟

از همه مهمتر اینکه چرا سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای نظارتی در این سازمان در روزهای معاملاتی این چنینی که طی این چند ماه به ندرت مشاهده می شود و یکی از حساس ترین روزهای معاملاتی برای اهالی تالار به شمار می رود، نظارت دقیقی بر عملکرد تأثیر گذار ترین سهامداران حقوقی اعم از هلدینگ ها، شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری نمی کنند؟

به نظر می رسد بهتر باشد تا سازمان بورس و اوراق بهادار که به گفته متولیان آن درصدد مشارکت و تعامل با بورس کشورهای خارجی است و مذاکرات متعددی را نیز در این خصوص با آنها انجام داده، از اقدامات بورس های خارجی برای جلوگیری از نوسان شدید قیمتی چه در درصدهای مثبت و چه منفی الگو بگیرند و همچون برخی از آنها ابزارها و برنامه هایی برای تنظیم بازار روند معاملات سرمایه تدوین کند تا سهامداران حقوقی نیز به خود اجازه ندهند تا در بازار سرمایه هر طور که می خواهند عمل کنند و با حجم بالای فروش سهام مانع از ایجاد تعادل در روند معاملات شوند و اجازه بدهیم بازار سرمایه طبق شرایط حاکم بر آن پیش برود و به ثبات نسبی برسد.

به عنوان مثال دولت چین جهت تنظیم بازار سرمایه خود فعالیت یک گروه آمریکایی را در بورس چین محدود کرده است. به طوریکه محدودیت های برای گروه فروش سهام وابسته به یکی از مهمترین صندوق های سرمایه گذاری آمریکایی که مظنون به تأثیرگذاری بر روند معاملات سهام و سرمایه گذاری شده بودند را اعمال کرد.

بر این اساس از رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست می شود تا با نظارت دقیق تر خود بر عملکرد سهامداران حقوقی مانع از ضرر و زیان بیشتر سهامداران شود و اجازه ندهد رفتار سهامداران حقوقی موجب شود تا امید سهامداران به یأس و نا امیدی تبدیل گردد و بی اعتمادی نسبت به بازار سرمایه بیش از این نشود.

در پایان به مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد می شود تا فروشنده های حقوقی که طی معاملات امروز با عرضه های قابل توجه سهام در روند معاملات اخلال ایجاد کردند، شناسایی شوند و کد معاملاتی آنها برای فروش سهام با محدودیت های شدید روبرو شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد
ROMANIA
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
برا خریدوفروش حقوقیها باید مقررات جدیدی وضع بشه,با گردن کلفت بازی نمیشه بورسو اداره کرد
کیان
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
با محدودیت چیزی درست نمیشه .اگر شرایط اقتصادی خوب بشه ، سود بانکی کاهش پیدا کنه و .... سرمایه به سمت بورس خواهد آمد و قیمت بالا خواهد رفت ،
کارگزار
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
حقوقی حواسش از شما حقیقی ها جمع تر هست با یک حرف و بیانیه جو زده نمیشه ، میدونه در حال حاظر روند نزولی هست اگر شرایط اقتصادی عملا رو به بهبود برود مطمئن باشید حقوقی به جای فروش ، خرید خواهد کرد
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
تنها جذب سرمایه گذاری خارجی در بورس جلوی فروش حقوقی را میگیرد
علی اصغر
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
راست میگه والله فروش حقوقی رو تو خاور ببین اخه تا کی خیانت به سهام دار خرد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
سلام خود مسئولین بورس هم با حقوقی ها شریکند وباهم مردم را سرکیسه می کنند
سهامدار قدیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
"...فروشنده های حقوقی که طی معاملات امروز با عرضه های قابل توجه سهام در روند معاملات اخلال ایجاد کردند، شناسایی شوند و کد معاملاتی آنها برای فروش سهام با محدودیت های شدید روبرو شود...."

مدیران بورس باید این پیشنهاد را عملی کنند. همه حقیقی ها موافق هستند. حتی حقوقی های خوب بازار هم از دست این حقوقی هایی سهامدارنما که معلوم نیست از کجا تغذیه می شوند متضرر می شود. باید برخورد قاطع شود.

بنده اگر بدانم سازو کاری برای کنترل این افراد هست حتما سرمایه بیشتری وارد بورس می کنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
بنده بارها مشکل سو مدیریت را مشکل اساسی بورس بیان کرده ام ولی خود شما بورس نیوز عزیز توجهی هم به ان نکردید
خامنه
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
دقیقا هم همینطوره برای مثال نگاهی به سهامداران حقوقی بانک ملت بکنید همه دولتی هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
روند صعودی اینجوری نخواهستیم که فرمایشی و به دستور خود روحانی برای سهامدا ران و برای ده سال دیگر پول یارانه ملت را از طریق سهامداران جمع اوری کنند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
بهترین پیشنهاد همین هست ولی من معتقدم حقوقی را دلواپسان تشکیل داده اند و هدف اونها سرکوب کردن دولت روحانی می باشد . اونها بی رحمتر از اونی می بلشند که ما فکر می کنیم . از جاهای دستور می گیرند که بازار را خراب کنند . شما لحن کلام اونها را در مجلس ببینید متوجه می شوید
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
من یک سهامدار حقیقی هستم /شرکتها اگر سهامتون ارزشمنده چرا از فروش حقوقی ها ناراحت میشید؟ یه شرکتی مثل وصنا که 7ماه گذشته سود سهام نمیده مجبورم سهامش ونصف قیمت بفروشم تا به گرفتاریم برسم .خداوند گرفتارتون کنه
محمود
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
اینها اگه میخواستن نظارت کنن که وضع اینجور نبود....رئیس قبلی و رئیس جدید و حتی بعدیها هیچوقت نمیتونن روی بازار طوری نظارت کنن که حق سهامدار خرد پایمال نشه....چون اختیاری از خودشون ندارن....دقیقا مثل ربات فقط برنامه بهشون میدن و اونها هم فقط اجرا میکنن....ای کاش این برنامه ها و دستورها در جهت جلب اعتماد سرمایه داران به بازار سرمایه بود
ناشناس
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
دقیقا همینطور هست همه اش کار خود دولت هست
علی
GERMANY
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
پیشنهادتون بسیار بجا و متین است
اما
اما سازمان بورس یا خودش دست نشانده ی این حقوقی هاست ،
یا اونها اینقدر گردن کلفت هستند که سازمان جرات نداره به اونها حتی انتقاد کنه

واثعا بازار را به گند کشیده اند
شپنا ساعت پانانی منفی شد
وساپا منفی شد
صادرات و ملت را له کردند

چی میخوان از جون ما ؟
سهمی که 65 درصد سقوط کرده ، برای بازگشت به اولش باید 130 درصد رشد کنه ،، حتی نمیذارن 3 درصد ازین 130 درصد برگرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کی به کیه بدبخت شدیم بعد از3ماه خواست یه تکونی بخوره حقوقی صادرات شروع به فروش کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
مرسیوحرف حساب زدید.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
حقوقی خاور تا میاد سبز نشده قرمزش میکنه یکی به این حقوقی بگه پولت ازکجا میاد با این قیمتا میفروشی امروز ۷۰ درصد فروخت تا بالااخره موفق شد قرمزش کنه
ناشناس
UNITED KINGDOM
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
ایول بورس نیوز خوب اومدی اما کو گوش شنوا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
فرمانده هوافضای سپاه:
موشک‌ها بر روی لانچر آماده پرتاب است/منتظر دستور فرمانده هستیم
اینجوری می خواهیم با دنیا اشتی و تعامل کنیم و اقتصاد را درست کنیم بروید اقا پی کارتان ملت را سز گار نگذارید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
بهترین اقدام در این زمینه تعیین حجم معاملات برای حقوقی هاست که تا سقفی را مجاز به عرضه باشند و بالاتر از ان را به صورت بلوکی عرضه کنند. به عنوان مثال معادل درصدی از حجم مبنا.
وقتی صف یک و نیم میلیاردی صادرات در روز اول عرضه میشه معلومه که اعتماد کم میشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
این بورس صاحاب نداره که جلو این حقوقی ها رو بگیره ؟
باور کنید یک هفته کد این حقوقی های بازارخراب کن رو قفل کنن بازار 5000 واحد رشد می کنه.
حتی در خارج هم این کار در مواقع بحرانی معمول هست.
آقای فطانت همینجوری بازار رو ول کرده به امان خدا ؟! یه کاری بکنید.
اشکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
این حقوقی ها فقط تا چند روز دیگه میتوند بازی دربیارند سرمایه دار خارجی بیاد اینها باید جایی توی بورس ندارند 2 سال تحمل کردیم این 1 ماه هم صبر میکنیم درست میشه شکی نیست به یاری خداوند
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
سهام یه شرکت اگر ارزنده باشه نه از فروش حقوقی باید بترسه نه از فروش حقیقی .
ناشناس
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
ارزنده کدومه بابا. ساده اید شما ؟
اینقدر عرضه کردن که p/e بعضی سهم ها به 2 رسیده.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
تنها جذب سرمایه گذاری خارجی در بورس جلوی فروش حقوقی را میگیرد
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
اقای فطانت ایا صدای سهامداران به گوش شما نمیرسد یا قدرت مقابله ندارید ؟ سازمان بورس تابع حقوقی ها هست یا حقوقی ها باید از سازمان بورس پیروی کنند ؟
صد نامه فرستادم صد راه نشان دادم
یا راه نمی‌دانی یا نامه نمی‌خوانی
گر نامه نمی‌خوانی خود نامه تو را خواند
ور راه نمی‌دانی در پنجه ره دانی
یزدانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
بورس ادم های کاردان بزرگ را می خواهد تا با سخنرانی باعث تغییر شاخص گردند بورس کسانی را می خواهد که به فکر روشهای نوین باشند متاسفانه سهامدار بایستی برای گرفتن 20 هزار تومان به بانکهای مختلف هر سال مراجعه کند و........
اردشیر زرشکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
من واقعا فکرشم نمیکردم که وبصادر بخاطر این همه عرضه حقوقی صف خرید نشه!
اصلا نمیذارن هیجان به بازار برگرده!
برام عجیبه!
ناشناس
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
برای اینکه بورس را برای خارجی ها می خوان تا با قیمت پایین برای ان ها جذاب باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
بانکی نخر. آدم عاقل چند بار از یک سوراخ گزیده میشه . راهش ایجاد کمچین تحریم بانکها در بورس .
نارون
ROMANIA
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
صداهایی که به هیچ جا نرسیده ونمیرسه ...
تکسرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
بازار سرمایه ایران جز بهترین بازار های جهانی می شود قدر هر سهم خود را بدانید
نارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
صداهایی که به هیچ جا نرسیده ونمیرسه ...