بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
در گفتگو با مدیر عامل شرکت کارگزاری سپهر باستان عنوان شد:

بررسی اثرگذاری بسته حمایتی دولت بر گروه خودرو و بانک

دولت با تغییر این سیاست های اقتصادی بر کنترل و مهار تورم نیز تأکید داشته و اگر مردم این تسهیلات را مناسب ارزیابی کنند و برای گرفتن آن به بانک ها هجوم بیاورند صنایع بانک ها جوابگوی همه آنها نخواهد بود و باید شرایطی برای گرفتن این وام لحاظ کند.
کد خبر : ۱۵۵۹۵۹
نویسنده :
یارمحمدی
با رونمایی از بسته جدید مقابله با رکود، محور اصلی تغییر سیاستهای اقتصادی دولت نیز مشخص شد که مهمترین این تغییرات بر دو گروه خودرو و بانک در بازار سرمایه اثر گذار است.

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت کارگزاری سپهر باستان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: مهمترین مساله در رابطه با اثر گذاری این تغییر سیاست ها در اقتصاد کشور بحث اجرایی شدن آن می باشد چرا که از حرف تا عمل فاصله بسیار است و بعد از اجرای آن باید به دنبال اثر گذاری این تغییرات در کلیت اقتصاد و صنایع مختلف باشیم.

محمد حسن ابراهیمی سرو علیا در ادامه افزود: در این بسته که به نظر من بیشترین تأثیر را بر دو گروه بانک ها و خودروسازان داشته و به اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی با بهره 16 درصدی و بازپرداخت 7 ساله اشاره دارد که این امر باعث افزایش قدرت خرید و تحریک بخش تقاضا برای این محصولات خواهد شد که این موضوع باعث بهبود وضعیت فروش در شرکت های ایران خودرو، سایپا و تا حدودی پارس خودرو می شود.

وی گفت: این تسهیلات خرید خودرو تنها برای خرید خودروهای شخصی می باشد و از آنجایی که قیمت خودورهای پارس خودرو نسبت به ایران خودرو و سایپا بالاتر است. این تسهیلات 25 میلیونی تأثیر زیادی بر فروش محصولات پارس خودرو نخواهد داشت همچنین دیگر شرکت های این گروه، مثل زامیاد به دلیل آنکه خودروهای سنگین تولید می کنند تحت تأثیر قرار نمی گیرد. اما به نظر من این موضوع منجر به حرکت درآمدن چرخه فعالیت صنایع پایین دستی مثل فولاد، محصولات شیمیایی و قطعه سازان و دیگر بخش های مرتبط با تولید خودرو خواهد شد.

وی تـأکید کرد: به نظر من هدف دولت اعطای این تسهیلات حمایت از خودروسازان در جهت کاهش قیمت خودروهای آنها نمی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت با تغییر این سیاست های اقتصادی بر کنترل و مهار تورم نیز تأکید داشته و اگر مردم این تسهیلات را مناسب ارزیابی کنند و برای گرفتن آن به بانک ها هجوم بیاورند صنایع بانک ها جوابگوی همه آنها نخواهد بود و باید شرایطی برای گرفتن این وام لحاظ کند.

ابراهیمی با اشاره به تأثیر پذیری منفی شرکت های لیزینگی از تسهیلات خرید خودرو گفت: روز گذشته شاهد صف فروش در سهام شرکت های لیزنگی بودیم که علت آن پایین بودن نرخ بهره وام خودرو در مقایسه با نرخ موثر لیزینگ می باشد اما به نظر من با توجه به کمبود منابع بانک ها برای اعطای تسهیلات این شرکت ها تأثیر زیادی نمی گیرند و لی آنها در شرایط فعلی با توجه به معاملات فروش خودرو می توانند سراغ دیگر کالاها مثل لیزینگ مسکن بروند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خاتمه عنوان کرد: با توجه به اینکه در این بسته حمایتی به کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک ها و نرخ سود سپرده آنها نیز اشاره شده، در صورت اجرایی شدن این طرح گروه بانکی نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و میزان جذب نقدینگی در بازار سرمایه از بانک ها به عملکرد فعالان بازار بورس بستگی دارد، قیمت سهام در حال حاضر در محدوده مناسبی برای خرید قرار دارند، بنابراین اگر حقوقی ها به عرضه سهام خود خاتمه دهند و به بورس اجازه رشد دهند قطعاً با کاهش نرخ سود سپرده بانک ها در کنار عملکرد مناسب و رشد بازار بورس، نقدینگی به این بازار جذب خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
بله
چقدر اگر !!
اگر فلان شود و اگر چه شود

و البته هیچکدام هم محقق نمیشود
به رفتار زشت سهامدار صاحب قدرت و رانت و مریض بانک ملت و صادرات همین الان توجه بفرمایید !
جواب شما آنجاست
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
سلام
جلوی عرضه های سنگین حقوقی در گروه خودرو که در حداقل قیمت انجام میشود گرفته شود نیاز به بسته نیست .
علی
ROMANIA
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
دکتر جان بنده یک تولید کننده داخلی هستم و به شما اطمنینان میدهم این اول راه رکود در صنایع خودرو می باشد خودرو سازان ایرانی همگی ور شکسته خواهند شد مگر اینکه تعرفه واردات خودرو بالای 300 درصد شود این اول راه است چینی ها خودروسازی ایران را تعطیل میکنند این نوع بازار گردانی را 10 سال پیش در مورد تولیدات مجتمع خود دیدیم که بصورت پلکانی منجر به تعطیلی کارخانه شد بازار خودروی ایران با تسهیلات بدون بهره و اقساط بلند مدت با نازلترین قیمت بدون واسطه توسط چینی ها با سرمایه گذاری خودشان گرفته خواهد شد بصورتی که خودروی چینی توسط دلالان داخلی با بهترین شرایط شاید تا 50 درصد بهتر و پایین تر از شرایط فروش امروزشان ارائه خواهند داد شما از همین الان صنعت خودرو را جمع شده بدانید مگر حرکتیموثر توسط دولت انجام شود از بورس نیوز خواهشمندم این مطلب را نشر دهد میدان تاریک است اما شاید بتواند تلنگری زود هنگام باشد و جلوی خیلی از اتفاقات گرفته شود علی شریعتی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
تا سود سپرده کاهش پیدا نکند و برنامه انبساطی اجرا نشود این وام تاثیر تعیین کننده نخواهد داشت و مردم نیز استقبال نخواهند کرد. کی حاضره پراید قسطی 30 میلیونی بخره ؟؟؟؟ !!!!!!!!!1
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
خندم گرفت.حقوقی توی دو روز بازار مثبت فقط میفروخت.اعتماد بازار دیگه از دست رفت.هرموقع میخواد اعتماد شکل بگیره حقوقی وارد صحنه میشه و می..نه به بازار.فروردین اینطور شد 3 ماه بعد در بعد از توافق همینطور شد.3 ماه بعدش یعنی همین مهر ماه باز هم همین اتفاق.برید 3 ماه دیگه بیایید و باز هم 3 ماه های دیگر.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
دولت بجای ارائه بسته‌های فاقد اهمیت و به بهانه تظاهر بکمک به بورس، (با هدف نهفته نجات مافیای خودروسازان)، بهتر است مشکلات بوجود آمده از جانب تصمیم‌های غلط وزرای مشکل ساز خود مانند وزیر نفت و صنعت را رفع کند! بهتر بگوییم: ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
از تمامی حقیقی های بازار سرمایه عاجزانه خواستارم به کمپین نخریدن سهام بپیوندید ور تمام شبکه های اجتماعی هم اطلاع رسانی کنید وقت ان شده که یک بار برای همیشه تکلیف خودمان را بااین حقوقی ها روشن کنیم
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
بله
چقدر اگر !!
اگر فلان شود و اگر چه شود

و البته هیچکدام هم محقق نمیشود
به رفتار زشت سهامدار صاحب قدرت و رانت و مریض بانک ملت و صادرات همین الان توجه بفرمایید !
جواب شما آنجاست
مرتضی اراک
-
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
حقوقی بانک صادرات را ببینید آنوقت متوجه تحلیلهایتان میشوید که خیلی خوب نیست
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
بله حتما حقوقی ها ی بیچاره نادانسته دارند سهامشون رو مفت می فروشند و با این ترفند می خواهند قیمت سهام پایین باشه به هر قیمتی که شده
فکر کنم یه کم واقع بینانه فکر کنیم بد نیست و خودمون رو زرنگ فرض نکنیم