بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر : ۱۵۶۵۰۳

بهگزارش اخبار پولی مالی،پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای خارج کردن محصولات پتروشیمی از بورس کالا، وی با نوشتن نامه‌ای خطاب به دفتر مقامات عالی‌رتبه نظام، این تلاش‌ها را در سطح بالاتری ادامه می‌دهد.

لازم به اشاره است که نعمت زاده در اولین تلاش برای خروج پتروشیمی ها از بورس کالا، از طریق وزارت مطبوع عمل کرد اما نتیجه رضایت بخشی دریافت نکرد وی سپس راه اولی را پیش گرفت و از طریق کابینه برای خروج محصولات پتروشیمی گام برداشت اما سیاست دولت نیز این خواسته را تائید نکرد. این وزیر کابینه یازدهم، تلاش را دو چندان کرد و در اقدامی قابل توجه و تامل، با دور زدن هیات دولت، نامه ای به معاون بررسی دفتر مقام معظم رهبری نوشت.

در متن این نامه آمده است:

جناب آقای محمدی

معاون محترم بررسی دفتر مقام معظم رهبری

موضوع: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس

با سلام

احتراما بازگشت به نامه شماره 4/28630 مورخ 1394/06/ 14 منظم به نامه شماره 940410001 مورخ 1394/06/4 اتحادیه سراسری تعاونی تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، مبنی بر درخواست خودداری از خروج محصولات پتروشمی از بورس کالایی، ضمن ایفاد تصویر نامه شماره 60/ 124496 مورخ 1394/06/4 این وزارتخانه به معاون اول محترم رییس جمهور، پیرامون دلایل اصلی خروج از انحصار و مخیر بودن مجتمع های پتروشیمی در عرضه محصول در بورس، بدین وسیله اهم دلایل به شرح ذیل اعلام می شود:

1- در هیچ جای دنیا ورود به بورس ها اجباری نیست،انحصاری برای تمام واحدهای تولیدی نیست و حسب درخواست این کار صورت می گیرد.

2- در بورس های دنیا برای کالاهایی نظیر فولاد، نفت، گندم، شکر و فلزات رنگین که از قابلیت تجاری بالا برخوردار بوده، بورس کالایی تشکیل شده لیکن برای محصولات پتروشیمی به ندرت بورس پتروشیمی وجود داشته و قیمت های اعلامی در نشریات جهانی نیز بر مینای معاملات انفرادی بنگاه های پتروشیمی می باشد و نه بورس.

3- در کشورهایی که محصولات پتروشیمی عرضه می شود به صورت انحصاری نبوده و عملا مصرف کنندگان به راحتی جهت تامین نیاز خود از طریق بورس اقدام می نمایند. طبیعت محصول پتروشیمی به واسطه انحصاری بودن آن در ایران ارتباط مستقیم مصرف کننده اصلی با تولیدکنندگان (پتروشیمی ها) را ضروری می نماید این درحالیست که در بورس کارگزاران در جهت کسب منفعت خود (به عنوان فروشنده) اقدام به فروش محصولات به خریداران که چه بسا مصرف کنندگان اصلی هم نبوده، می نمایند.

4- به دلیل ورود کارگزاران در بازار بورس، عملا ارتباط مستقیم فروشنده با خریدار قطع و خدمات بعد از فروش محصول که در این صنعت اهمیت دارد، ارائه نمی گردد.

5- علی رغم ادعای بورس، مبنی بر تهیه ساز و کاری برای فروش به واحدهای کوچک صنایع پایین دستی اعتراض های متعدد واحدهای موصوف در عدم توفیق در دریافت محصول شنیده می شود.

6- شرایط رکود فعلی که اکثر واحدها را به سمت خرید نسیه سوق داده است با ساز و کار معرفی شده در بورس تطبیق نمی کند.

7- امکان برنامه ریزی تولید سالیانه توسط مجتمع های پتروشیمی به دلیل روشن نبودن اینکه چه کسانی مشتریان آتی خواهند بود، سخت شده است. مزید استحضار محصولات پتروشیمی بسیار متنوع و دارای انواع و اقسام گرید و مشخصات می باشند که تولید کننده آنها بایستی بتواند به راحتی مصرف کننده اصلی خود را شناسایی و بر اساس آن نوع، گرید و میزان تقاضا را برنامه ریزی نمایند. لذا تقاضای مصرف کننده واقعی باید ملاک عمل قرار گیرد.

8- امکان پاسخگویی به نیاز واحدهای پایین دستی صنایع پتروشیمی که قراردادهای صادراتی با کشورهایشان دارند، وجود ندارد.

9-برخی از واحدهای پایین دستی در یک استان همجوار با یک مجتمع پتروشیمی قرار گرفته اند لیکن به واسطه شرایط فعلی عرضه در بورس بالاحبار امکان خرید از آن را نداشته و بایستی مواد اولیه خود را از سایر مجتمع های پتروشیمی خریداری نمایند که بدین ترتیب هزینه اضافه ای به این واحدها تحمیل شده است.

10- با وجود مزایایی که از سوی برخی از طرفداران عرضه محصولات پتروشیمی در بورس مطرح می شود تا کنون پاسخ منطقی به این پرسش که چرا تولیدکنندگان تمایلی به عرضه محصولاتشان در بورس ندارند و حتی صنایع پایین دستی نیز رغبت نشان نمی دهند ارایه نشده است.

علی ایحال پیشنهاد ارائه شده از سوی این وزارتخانه بر آن بوده که عرضه در بورس به صورت اختیاری بوده و هر واحد تولیدی مخیر باشد بنا به مصلحت و شرایط محصولاتش را در بورس و یا در قالب قرارداد بلند مدت متعاقبا عرضه نمایند. مضافا آنکه در جلسه ای که توسط معاون محترم اجرایی رییس جمهور برگزار گردید مقرر شد طی نشستی با شرکت بورس کالای ایران با یک چارچوب انعطاف پذیری دست یافته به طوریکه جهت ایجاد فضای کسب و کار مناسب به ویژه در شرایط کنونی پیش بینی راهکارهای لازم برای رفع انحصارات لحاظ و ارائه گردد.

محمد رضا نعمت زاده

وزیر صنعت دولت را هم دور زد

وزیر صنعت دولت را هم دور زد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
وزیری که دیدگاهش این باشد و رئیس جمهور را دور بزند بهتر است آقای روحانی همین امروز ایشان را بر کنار نمایند
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
چه بسا گاهی یک نفر از روی عقل و تجربه و دلایل کافی حرفی بزنند و عده ای کوته فکر به دلایل واحی و منفعتی آنها را انکار یا نادیده بگیرند ..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
حالا انگار روحانی این کار رو نکرده ! مگر ایشون هم مردم به بورس دعوت نکرد و همه رو دور زد !!


اشتباه ما اعتماد بود .
ناشناس
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
آفرین
دوستت دارم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
با سلام اخیرا ایشون در نامه ای از رییس سازمان محیط زیست خواستن که یکی از محدوده های معدنی مستعد که در یکی از مناطق حفاظت شده زیست محیطی واقع شده و علاوه بر آن متعلق به بیت المال هم هست را به شرکت ذوب آهن X واگذار نمایند. جناب آقای وزیر واگذای بیت المال به یک شرکت خصوصی با چه مجوزی صورت می گیرد؟ شما به چه حقی پیشنهاد بهره برداری از مناطق حفاظت شده کشور رو میدید؟ من نمی دونم مگه این کشور سازمان بازرسی نداره. اینا وزارت خونه رو کردن جای پاس کاری اموال دولتی به هم.
اصل نامه از سازمان محیط زیست کشور قابل دریافته.
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
اتفاقا وزیر صنعت از فکر اقتصادی و بینش وسیعی برخوردار است وزیری که باید اخراج شود توسط روحانی اقای زنگنه است که یکسال است با لجبازی و به بهانه پاداش اقایان سفارشی دست در جیب بیتالمال کرده و سهام داران را به فلاکت نشانده و سرمایه انها را به یک سوم کاهش داده
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
وزیری که "منضم " را "منظم" بنویسه ، اون هم با این اهمیت " مخاطب نامه" ، مشخصه که تو این چند سال خدمتش!!! چه خدماتی!!! ارائه کرده...