بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بررسی چالش های صنعت خودرو/ بسته حمایتی مسکنی کوتاه مدت

در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا و ایجاد معمای خسّت در اقتصاد کشور کالاهایی که در طبقات بالایی هرم مازلو قرار دارد در جریان رکود اهمیت خود را از دست خواهد داد و تولید کنندگان این کالاها نیز با مشکلات زیادی همراه خواهند شد. یکی از این کالاها خودرو است که البته علاوه بر کاهش تقاضا برای محصولات این گروه، شاهد عدم عرضه موثر کالاهایشان هستیم.
کد خبر : ۱۵۶۸۱۶
نویسنده :
یارمحمدی
صنعت خودرو که دومین شاخه مهم اقتصاد کشور بعد از صنعت نفت و گاز به حساب می آید و در حال حاضر که 12 واحد تولید در زمینه خودورسازی در کشور فعالیت دارند، طی 6 ماه نخست سال جاری موفق نشدند پوشش مناسبی از عملکرد خود ارائه کنند و حتی نسبت به کلیت بازار عملکرد مناسبی نداشتند.

یک کارشناس بازار سرمایه در این رابطه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به عملکرد شرکت های این گروه و مشکلاتی که علاوه بر رکود کلی اقتصاد کشور با آن روبرو بودند افت قیمت سهام شرکتی مثل ایران خودرو در محدوده های کمتر از 270 و 280 تومان قابل پیش بین بود.

رضا صبری در ادامه گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا و ایجاد معمای خسّت در اقتصاد کشور کالاهایی که در طبقات بالایی هرم مازلو قرار دارد در جریان رکود اهمیت خود را از دست خواهد داد و تولید کنندگان این کالاها نیز با مشکلات زیادی همراه خواهند شد. یکی از این کالاها خودرو است که البته علاوه بر کاهش تقاضا برای محصولات این گروه، شاهد عدم عرضه موثر کالاهایشان هستیم.

وی تأکید کرد: هر چند که در انبارها و کارخانه های فولادی و خودروسازی شاهد انباشت محصولات و افزایش تولیدشان هستیم اما نکته قابل توجه در این رابطه موثر بودن عرضه محصولات خودرویی است، زیرا آنچه که بازار و بخش عرضه خودروسازان را تقویت می کند افزایش کیفیت محصولاتشان می باشد.

وی در رابطه با کیفیت و عرضه موثر محصولات خودرویی گفت: منظور از کیفیت تنها کیفی سازی خود محصول نبوده، بلکه ایجاد برند و خودرویی جدید بوده تا جوابگوی کیفی نیاز مشتری و تقاضای مردم باشند. به زبان ساده تر مردم ایران از ماشین های تکراری خودروسازان داخلی خسته شده اند به طور مثال خودرویی همچون پژو 405 از سال 1990 در ایران ساخته و مورد استفاده قرار دارد در حالی که در دیگر کشورها هر روز شاهد ارائه خودرو های جدید هستم.

صبری با اشاره به رکود اقتصادی کشور و اثر گذاری آن بر صنعت خودرو سازی گفت: رکود اقتصادی یکی از دلایل عدم سودآوری این مجموعه ها شده و علت دیگر عدم وجود عرضه موثر و چالش هایی است که این گروه با آن روبرو هستند. خودروسازان ما هنوز خودروی 70 یا 80 میلیونی نداشته و نمی توانند به صورت موثر تولید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بسته حمایتی خروج از رکود و اعطای تسهیلات خرید خودرو گفت: به نظر من این بسته حمایتی تنها به عنوان مسکنی کوتاه مدت بر فروش خودروهای در انبار مانده خودروسازان اثر گذار خواهد بود و راه چاره و راه نجات این صنعت به جای اعطای تسهیلات خرید خودرو ارائه محصولات با کیفیت بالا و جدید در عرضه و تولید موثر خودرو است.

وی در خاتمه گفت: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها قطعاً تمامی اقتصاد ایران به همراه ورود پول و سرمایه به کشور با رشد و رونق همراه خواهد شد و گردش پول، انبساط در بازار ایجاد خواهد کرد و رفع مشکلات خودروسازان از این بابت نیز مرتفع خواهد شد اما چاره اصلی حل چالش های غیر از این، که مطرح شد می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر