پست مشکلات "وپست" به صندوق مدیریت و دولت
جلسه تحلیل پست بانک و بررسی گزارش شش ماهه بانک های حاضر در تابلوی بورس با همکاری کارگزاری آثل روز گذشته برگزار شد. در این جلسه وضعیت صنعت بانکداری و پست بانک برای اعضای باشگاه مشتریان بورس نیوز و کارشناسان بازار سرمایه مطرح و بررسی شد که خلاصه آن بشرح ذیل است.
نقاط ضعف پست بانک
1- این بانک به دلیل ترکیب سهامداری(51% متعلق به وزرات اقتصاد) امکان اجرای افزایش سرمایه ندارد و سرمایه آن پایین ترین سرمایه (323 میلیارد تومان) بین بانک ها بورسی است لذا امکان گسرتش بانک و افزایش توان تسهیلات دهی به دلیل نرخ کفایت سرمایه وجود ندارد.
2- در صورت سود و زیان هزینه اداری و دستمزد بالغ بر 221 میلیارد تومان است که ناشی از تعداد زیاد شعب(406) و تعداد زیاد پرسنل (2869) است که نسبت به سال گذشته حدود دو میلیارد تومان کاهش داشته که به نظر منطقی نمی رسد و کلاً در مقایسه با سرمایه بانک و حجم سپرده ها بسیار زیاد است و مشکل اصلی پست بانک برای رشد سودآوری در همین بخش است.
3- این بانک به دلیل مطالبات از دولت تعدادی سهام شرکت های مختلف را دریافت کرده که علیرغم گذشت زمان نتوانسته مالکیت آن را بدست آورد و 79 میلیارد تومان از این محل مطالبات دارد که به دلیل همین موضوع در سال 93 مجبور به دریافت تسهیلات بین بانکی شده که هزینه مالی را افزایش داده است.
4- کیفیت سرانه سود پرسنل و جذب سپرده شعب در وضعیت بسیار بدی است بطوریکه در هر شعبه حدود 9 میلیارد تومان سپرده جذب شده که میانگین در صنعت بانکداری 49 میلیارد تومان است و سرانه سود پرسنل در این بانک (45-) میلیون تومان است در حالیکه میانگین در صنعت بانکداری 48 میلیون تومان سود است و این به دلیل پرسنل زیاد و جانمایی نامناسب شعب و تعداد زیاد آن است.
سرانه جذب سپرده شعب
سرانه سود پرسنل
5- اسپرد این بانک بسیار اندک است و حدود 0.7% می باشد در صورتیکه میانگین در صنعت بانکداری 0.4 است و این یعنی خدمات بانک قابل عرضه با قیمت مناسب نیست.
6- جذب سپرده این بانک تنها 0.3% از کل نقدینگی کشور است که با توجه به گستردگی شعب و در مقایسه با سایر بانکها اندک است و سپرده ها نیز بسیار فرار است و ریسک دارد.
نقاط قوت
1- رعایت اصول و قوانین بانک مرکزی و نداشتن بدهی به بانک مرکزی از نقاط قوت بانک است.
نتیجه گیری: تا پست بانک از حالت دولتی خارج نشود و امکان افزایش سرمایه پیدا نکند نمی تواند حضور قوی در صنعت بانکداری داشته باشد. از سوی دیگر ساختار شعب و تعداد پرسنل هم باید اصلاح شود چون به شدت در مقایسه با سایر بانکها ناکارآمد است و همین مسأله سبب شده که بازده حقوق صاحبان سهام دارایی بانک منفی شود لذا هرگونه تزریق وجه از سوی متولیان به بانک در مقاطعی می تواند بانک را به کاهش زیان یا سودآوری اندک برساند اما در صورت عدم افزایش سرمایه به دلیل نرخ کفایت سرمایه امکان جذب مستمر منابع و تسهیلات دهی وجود ندارد و به دلیل هزینه های اداری و پرسنلی سودآوری بسیار پر نوسان خواهد بود.به نظر با پست این مشکلات به صندوق مدیریت بانک و دولت می توان امید به حل بخشی از مشکلات داشت .
بانک یک صنعت است و مدیریت در این صنعت حرف اول را میزند اما در پست بانک مدیریت گویا مورثی است و به انها ارث میرسد و هرگز ان صندلی را ترک نمی کنند
تا پست بانک تعیین تکلیف نکند که کارش خدمات در نقاط محروم است و یا بانکداری انتظاری نمی توان داشت
از تحلیل صورت گرفته بی نهایت سپاسگزارم