بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد:

شوک روانی به بازار نفت وارد می شود

به طور قطع از این پس کشورهای اروپایی اندکی در لاک احتیاطی فرو می روند و حوادث شهر پاریس یک اولتیماتوم به شمار می رود و یک اقدام انتحاری از سوی گروهی است که در نظر دارد تا از سر گرفتن ارتباطات بین المللی جلوگیری به عمل آورد. اما با این حال انتظار می رود تا در نهایت سفر روحانی به کشورهای اروپایی جهت مذاکره و گسترش روابط انجام پذیرد.
کد خبر : ۱۵۷۰۱۶
نویسنده :
جمشیدی
وقوع دو انفجار مهیب در پایتخت فرانسه و کشته شدن بیش از 150 نفر در این حوادث در حالی با واکنش کشورهای اروپایی مواجه شد که در پی آن اولاند، رییس جمهور فرانسه سفر خود به ترکیه و حضور در نشست گروه 20 را لغو کرد و همچنین سفر حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان به کشورهای فرانسه، ایتالیا و واتیکان جهت گسترش روابط بین المللی و انعقاد قراردادهایی در حوزه صنعت، انرژی و حمل و نقل لغو گردید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، تنش های ایجاد شده در کشورهای مختلف بویژه فرانسه در شرایطی که دولتمردان و سیاستمداران کشورمان خود را برای دوران پسا تحریم و گسترش روابط بین المللی و سیاسی آماده می کنند، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که اتفاقات و حوادث اخیر در دنیا چه تأثیری بر بهای جهانی نفت و نیز روند اجرای برجام و برنامه های دولت یازدهم برای بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی در پی خواهد داشت؟.

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: مسلم به نظر می رسید که کشورمان طی فاصله زمانی چهار ماه باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از لحاظ ابعاد سیاسی داخلی و خارجی با چالش ها و بحران هایی مواجه می شود و در ابعاد خارجی به طور مشخص تنش هایی از سوی اسرائیل و تندروهای آمریکا و فرانسوی ایجاد خواهد شد. از این رو بنده وقایع اخیر کشور فرانسه را بی ارتباط با اسرائیل نمی دانم و این کشور پیشتر اعلام کرده بود که از هر روشی جهت جلوگیری از سر گرفتن روابط بین المللی ایران استفاده خواهد کرد و در این راستا اولین اقدام اسرائیل این بوده که با پیش دستی کردن و وقوع حوادث اخیر مانع از سفر روحانی به کشورهای اروپایی گردید و می توان این نتیجه را گرفت که گروه داعش دست پروده اسرائیل است.

سادات با بیان اینکه می بایست نظرات کارشناسان مختلف را نیز در این باره بررسی کرد، در خصوص اثر گذاری حوادث رخداده در کشور فرانسه بر گسترش روابط بین المللی کشورمان ابراز داشت: به طور قطع از این پس کشورهای اروپایی اندکی در لاک احتیاطی فرو می روند و حوادث شهر پاریس یک اولتیماتوم به شمار می رود و یک اقدام انتحاری از سوی گروهی است که در نظر دارد تا از سر گرفتن ارتباطات بین المللی جلوگیری به عمل آورد. اما با این حال انتظار می رود تا در نهایت سفر روحانی به کشورهای اروپایی جهت مذاکره و گسترش روابط انجام پذیرد.

وی در خصوص تأثیر حوادث کشور فرانسه بر روند قیمت جهانی نفت گفت: به طور قطع این موضوع بر اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد و در وهله اول موجب افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد و درصورتیکه که بازار معاملات امروز تعطیل نبود شوک حدود 10 درصدی بر روند معاملات اعمال می کرد، حال آنکه انتظار می رود تا این شوک روانی با مهار التهابات و تنش ها طی روزهای آتی کاهش یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: برای بررسی بیشتر این موضع می بایست ابعاد حادثه مورد بررسی قرار بگیرد و مشخص شود چه گروهی مسئولیت انجام آن را بر عهده می گیرد و در صورتی که گروه داعش مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیرد، بطور غیر مستقیم کشور عربستان نیز درگیر این موضوع خواهد شد و باید دید که موضوع گیری ها چگونه خواهد بود و چه کسانی در این باره محکوم می شوند.

در این شرایط دیپلماسی قوی کشورمان بایستی وارد صحنه شود و عوامل مستقیم و غیر مستقیم تقویت کننده گروه داعش را به چالش بکشاند. چرا که تاکنون دراین ارتباط ضعیف عمل کرده ایم و تنها به کشور سوریه و عراق کمک رسانی هایی انجام شده و در سطح بین المللی علیه داعش اقدام موثری صورت نپذیرفته است.

سادات افزود: به نظر بنده رییس جمهور می بایست پیامی را در خصوص حوادث شهر پاریس ارسال نماید و طی آن به شدت این فاجعه را محکوم کند و به نحوی به کم توجهی های دنیا نسبت به گروه داعش اشاره شود. مسئولان کشورمان بارها عنوان کرده بودند که ایجاد گروه داعش کار آسانی است، اما از بین بردن آن بسیار دشوار است و آتش آن دامن همه کشورها را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه می بایست روی حوادث اخیر مانورهایی علیه داعش داده شود، در این باره گفت: در این شرایط کشور سوریه باید ائتلاف علیه داعش را تقویت کند تا مسئولان در سطح بین المللی به اقدام اساسی برای مبارزه با این گروه وادار شوند و شرایط فعلی بوجود آمده همچون شمشیر دوبله ای است که در صورتیکه از آن به خوبی استفاده شود می توان ائتلاف دروغین علیه داعش را به ائتلاف راستین تبدیل نمود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
تا این مملکت اینقدر سیاسیه این بورس فرجامی نداره بورس آرامش می خواهد هر اتفاقی که توی دنیا می افته یک سرش به ایران وصله
فرهاد
KAZAKHSTAN
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
همه توی این مملکت عادت کردن که تظاهر کنند متخصص همه چیز هستند! آخه کارشناس بازار سرمایه مثلا حالا شده تحلیلگر مسائل نظامی و سیاسی بین المللی؟!!!!