بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر : ۱۵۷۱۶۱
نظارت بر عملکرد اصناف چالش جدی است که گویا عده ای تعمدا تمایل دارند تا این مسأله درمان نشود و گرنه نظارت بر عملکرد نانوایی ها و تخلفات آنها مقوله بی ارزش و کوچکی نیست که نتوان آن را در حد قابل قبولی انجام داد تا حقوق مردم کمتر ضایع شود.

به گزارش جام جم آنلاین ، متاسفانه عده ای از مردم وقتی تخلف صنفی را مشاهده می کنند، گزینه انتخابی اشان سکوت و پذیرش تخلف است و وقتی از آنها دلیل سکوتشان را سوال می کنی، می گویند " فایده ای ندارد.هر چقدرتماس بگیری و اعلام کنی، برخورد موثری انجام نمی شود که تعداد متخلفان را به اندازه قابل قبولی کاهش دهد و دیگر کمتر کسی به خود اجازه تخلف و تضییع بدهد."

گمان می رفت که نانوایی ها بعد از آزادپز شدن دیگر از وضعیت درآمد خود گلایه مند نباشند و به شرایط بهتری نسبت به گذشته برسند اما عملکرد برخی از آنها نشان می دهد که هنوز تعدادی از نانواهای کنجدپز، اصرار بر تداوم بی سر و صدای تخلفات خود دارند و با خیالی آسوده نان را به شیوه ای که خود می پسندند به مردم می فروشند.

پیش ترها، رسم بر پخت نان ساده بود و اگر فردی تمایل به خرید نان کنجدی داشت، پخت نان ویژه را به شاطر سفارش می داد اما مدتهاست که این روال تغییر کرده و پخت نان ساده به یک سفارش ویژه تبدیل شده است.اکثر نانواها مخصوصا آزاد پزها، بخش اعظم پخت خود را به سنگک یا بربری کنجد دار اختصاص می دهند و خرید آن را به مشتری تحمیل می کنند.

در واقع تعدادی از نانوایان، با تحمیل 200 تومان هزینه حداقل کنجد مصرفی بر روی هر نان، ماهانه درآمد قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند.طبق نرخ مصوب از سوی دولت، متوسط قیمت سنگک ساده آزادپز در تهران ۱۳۰۰ تومان ، کنجد یک‌ رو ۱۵۰۰ تومان، کنجد دو رو ۲ هزار تومان و نان ساده سنگک، کیلویی ۳ هزار تومان تعیین شده است.

نان سنگک 6 هزار تومانی

بررسی میدانی خبرنگار جام جم آنلاین نشان می دهد که برخی از نانواها نان سنگگ با کنجد بسیار زیاد را تا 6 هزار تومان هم می فروشند.وقتی از نانوای متخلف پرسیده می شود که؛ چرا نان سنگگ ساده در دستور پخت شما نیست و با پخت نان کنجدی یک رو، مشتری را مجبور به انتخاب نان آماده می کنید و حق انتخاب را از وی می گیرید با لحنی که گویا سوال غیرعادی پرسیده شده، می گوید: مشتری می تواند نان کنجدی نخرد و تقاضای خرید نان ساده را به ما اعلام کند.

این نانوای متخلف در حالی که از پرسش ما دلخور شده است، در پاسخ به اعتراض مشتری دیگری درباره حجم بسیار اندک کنجد مصرفی بر روی نان ها، می گوید: شما از قیمت کنجد که کیلویی 16 هزار تومان است خبر دارید؟ اگر نان را با کنجد بیشتر می خواهید باید پول بیشتری پرداخت کنید.200 تومان مبلغی نیست که به چشم شما زیاد به نظر می آید.

قاسم زراعت کار، رئیس اتحادیه نانوایان تهران در پاسخ به تماس خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد که برای گفت و گو درباره مسایل مربوط به نان، ابتدا با اتاق اصناف تماس بگیرید تا ما بتوانیم به سوالات شما پاسخ بدهیم. وی دلیل ضرورت این هماهنگی را درخواست اتاق اصناف از اتحادیه و سیاسی بودن مسأله نان عنوان کرد.

اظهارات یوسف احمدی، رئیس سابق اتحادیه نانوایان سنتی درگفت و گو با خبرنگار جام جم نکته ای را شفاف کرد و آن این که این تخلف برای نانوایی های دولتی مجاز و برای آزادپزها غیرمجاز است.

رئیس سابق اتحادیه نانوایان سنتی با بیان این که نانوایی های دولتی به واسطه آن که قیمت نان پاسخگوی هزینه هایشان نیست به همین دلیل با کنجد پزی واحد خود را فعال نگه میدارند، می گوید: نانوایی های آزادپز مجاز به استفاده از این راهکار نیستند و کارشان تخلف محسوب می شود و واحد بازرسی اتحادیه و اتاق اصناف موظف به برخورد با این تخلفات هستند.

وی درباره قیمت و میزان کنجد مصرفی توسط نانواها و سود حاصل از آن می گوید: در حال حاضر کنجد کیلویی 10 هزار تومان است و نانوا اگر 30 تا 50 گرم کنجد برای هر نان استفاده کند، به ازای کنجد مصرفی 250 تا 300 تومن از مصرف کننده دریافت کنند که با احتساب آن قیمت نان کنجدی 1500 می شود اما نانواها، اغلب 10 گرم کنجد بر روی نان ها استفاده می کنند.ضمن آن که نانواها از مصرف کنجد سیاه منع شده اند و موظف هستند که فقط از کنجد سفید استفاده کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران قبل از خداحافظی در حالی به خبرنگار ما تأکید می کند که "اگر از تخلفی سراغ دارید به بخش بازرسی اصناف اعلام کنید تا نسبت به آن اقدام کنند." که گویا برخورد با تخلفات قبلی آنچنان جدی بوده است که دیگر هیچ نانوایی جرأت تخلف پیدا نکرده است.

تداوم تخلف نانوایان کنجدپز گویای آن است که؛ برخورد با تخلفات آنچنان ضعیف است که نانواها نه تنها کار خود را خلاف نمی دانند بلکه خود را مجاز و محق می دانند. به همین دلیل همچنان بر تداوم سنت دیرینه اشان اصرار دارند و برایشان دیگر فرقی نمی کند که دولتی باشند یا آزاد پز. آنها می خواهند در سایه سکوت بخش های بازرسی و نظارتی دولت، هزینه هایشان را بی سرو صدا و با آرامش خیال از جیب مردم تأمین کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
امروزه هر کس از هر قشری دارد مردم را غارت میکند و اگر اعترضی بشود خواهند گفت چرا به دیگری نمیگویی فقط منو میبینید غضب خدا وند نزدیک خواهد بااین کارهای مسلمان نماها
ناشناس
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
نون سنگگ ازفلافل گرون تر است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
ناتوانی دولت و سازمان تعزیرات حکومتی
مجید آباد
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
اگه کسی نان کنجدی نخوره نمی میره اگه پخت نان کنجدی هم ممنوع بشه مشکل حله .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۷
از مسئولی متخلف نام برده شد نظر نشان داده نشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
وقتی تفاوت نون ساده با کنجدی 700 تومن باشه معلوم نانوا شروع به این کار می کنه خود قیمت گذار متخلف است.