بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان بررسی کرد

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌

شرکت شيشه‌ و گاز که در بازار دوم بورس تهران با نماد کگاز معامله میشود و در زمینه تولید انواع بطری از جمله بطر لایت، بلور و سایر محصولات شیشه ای فعالیت می‌کند، پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 با سرمایه 25 میلیارد تومان را به مبلغ 235 ریال اعلام کرده که در عملکرد واقعی 6 ماهه سالجاری با تحقق 104 ریال سود خالص به ازای هر سهم، معادل 44 درصد از بودجه سالیانه را پوشش داده است.
کد خبر : ۱۵۷۳۳۶

پیش بینی بودجه سال مالی 94 و عملکرد 6 ماهه

شرکت شيشه‌ و گاز که در بازار دوم بورس تهران با نماد کگاز معامله میشود و در زمینه تولید انواع بطری از جمله بطر لایت، بلور و سایر محصولات شیشه ای فعالیت می‌کند، پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 با سرمایه 25 میلیارد تومان را به مبلغ 235 ریال اعلام کرده که در عملکرد واقعی 6 ماهه سالجاری با تحقق 104 ریال سود خالص به ازای هر سهم، معادل 44 درصد از بودجه سالیانه را پوشش داده است.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌


مواد اولیه مصرفی:

عمده مواد مصرفی شرکت(از نظر ارزش ریالی) کربنات سدیم و سیلیس است. میانگین قیمت هر تن کربنات سدیم مصرفی در سه ماه نخست امسال مبلغ 763.030 تومان و سیلیس124,135 تومان بوده است. میانگین قیمت در شش ماه نخست امسال برای کربنات سدیم به 756,777 و سیلیس 127,564 تومان رسیده است. هر تن کربنات سدیم تقریبا در محدوده 230 دلار معامله می‌شود.که اگر با نرخ هر دلار 3.550 تومان ، این مبلغ را تسعیر کنیم تقریبا معادل ریالی هر تن 828,000 تومان بدست می‌اید. طی تماس های گرفته شده با شرکت های تولید کننده کربنات سدیم داخلی نیز، جهش قیمتی کربنات سدیم تایید نشد.اما شرکت در پیش بینی ارایه شده ، میانگین خرید هر تن کربنات سدیم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند را 835 هزار تومان در نظر گرفته است این درحالی است که شرکت در طی شش ماه نخست هر تن کربنات سدیم را مبلغ 752 هزار تومان تهیه کرده است.این یعنی میانگین خرید هر تن کربنات سدیم در نیمه دوم سال مبلغ در حدود 1 میلیون تومان خواهد بود.مواد اولیه شرکت تماما از داخل کشور تهیه می‌گردد.همچنین شرکت تولید بطر با تکنولوژی های جدید را در دستور کار خود دارد که این تکنولوژی طبق گفته های مسولین شرکت باعث سبک سازی بطری ها و در نتیجه کاهش مواد اولیه مصرفی خواهد شد

برنامه تولید و فروش:

شرکت در اولین بودجه سالیانه ظرفیت تولیدی برای سال مالی منتهی به 94 را بر اساس دلایل زیر افزایش داده بود:

1- راه اندازی خط شماره 3 کوره شماره 1 شمس اباد که عملیات انتقال آن انجام شده است.

2- بالا رفتن راندمان در خط 1 و 2 شمس آباد به دلیل استفاده از کارشناسان خارجی.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌


بنا بر دلایل بالا شرکت تولید 57.680 تن از محصولات (شامل 24.290 تن بطر،5.90 تن بلور و 28.100 تن بطر لایت ) را پیش بینی کرده بود که در گزارش 6 ماهه مقدار تولید پیش بینی شده را با کاهش به بازار اعلام کرد.

بر اساس آخرین گزارش اعلامی شرکت ،میزان تولید بودجه شده برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 با کاهش رو برو شده است.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌

در عملکرد 6 ماهه نخست سال با تولید و فروش 25.523 تن (11.532 تن بطر، معادل 48.78 درصد بودجه ، 3.095 تن بلور معادل 60.57 درصد بودجه و 10.896 تن بطر لایت(شمس آباد) معادل 48.64 درصد بودجه) توانسته است مبلغ 42.764 میلیارد تومان فروش ایجاد کند که معادل 44.14 درصد از بودجه می باشد.

شرکت در راستای افزایش ظرفیت تولیدی خود و همچنین نظر به اینکه زمین کارخانه مهرآباد جنوبی در داخل بافت شهری قرار گرفته است و نیز عدم وجود توجیه اقتصادی در فعالیت برخی کوره ها، قصد تعطیلی این کارخانه تا انتهای سال 1395 را دارد.به همین دلیل اقدام به اجرای طرح توسعه ای(در قالب فاز 2 پروژه شمس اباد) کرده است .طبق گفته مدیران شرکت عملیات اجرایی فاز 2 از سه ماهه دوم سال 1393 آغاز گردیده است و ساختمان اصلی کارخانه به متراژ 14000 متر مربع به صورت دو سوله موازی می باشد و قرار ساخت ساختمان و سازه های آن به ارزش 108.721 میلیون ریال با شرکت ایران ابزار منعقد گردیده و کارهایی از قبیل خاکبرداری و بتن ریزی انجام گردیده و در جهت خرید ماشین آلات طرح مزبور با توجه به گزارش و بازدید های بعمل آمده توسط تیم اعزامی از شرکتهای سازنده s1 به نام های BDF , BOTTORE , SANJIN در کشور های ایتالیا و چین تامین کننده نهایی ماشین آلات پروژه به تأیید مدیران شرکت رسیده است که بعد از انجام شدن طرح مقدار تولید شرکت طبق برآورد هیأت مدیره به صورت زیر محاسبه شده است.آنچه واضح و مبرهن است ، فاز 2 شمس آباد تاثیری در سود آوری سهم در سال جاری و سال 95 نخواهد داشت.

در حال حاضر تولیدات فاز 1 شمس آباد ، مقدار 22.400 تن در سال(بر اساس گزارش 6 ماهه شرکت) می‌باشد که طبق پیش بینی هیأت مدیره ، درصورت به سرانجام رسیدن افزایش سرمایه و تامین سرمایه در گردش لازم ،میزان تولید در فاز 1 شمس آباد به صورت زیر افزایش خواهد یافت.لازم به ذکر است درحال حاضر فاز 1 شمس آباد تنها با 2 دستگاه آی اس ، توان تولید حدود 25 هزار تن محصول در سال را دارد یعنی از 60 درصد ظرفیت کوره استفاده می‌شود.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌

نرخ فروش محصولات


همانگونه که در جدول مشاهده می‌شود نرخ فروش محصولات در اولین پیش بینی ارایه شده غیر از بطر لایت در باقی محصولات بالاتر از قیمت واقعی بوده است که همین امر باعث کاستن از مبلغ فروش در طی 6 ماهه نخست و تعدیل منفی عایدی هر سهم گشته است.حال در جدیدترین پیش بینی ارایه شده برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 نرخ های فروش به نرخ های واقعی نزدیکتر شده اند هر چند که کماکان نرخ های پیش بینی شده ، بالاتر از قیمت های واقعی در 6 ماهه نخست هستند.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌

بیشترین میزان مبلغ فروش پیش بینی شده شرکت ناشی از بطر لایت(48% از فروش کل)، بطر(35%) و بلور(17%) می‌باشد.

نگاهی به حاشیه سود و p/s

حاشیه سود ناخالص (Gross Margin) شرکت در حال حاضر 21 درصد است. علت اصلی کم بودن حاشیه سود ناخالص شرکت در مقایسه با شرکت های هم گروه ، استفاده از کوره های قدیمی کارخانه مهرآباد می‌باشد که بازده کافی را برای شرکت ندارند لذا شرکت قصد دارد تا پایان سال 1395 کارخانه مهرآباد را تعطیل کند که این امر باعث بالا رفتن حاشیه سود ناخالص خواهد شد و حاشیه سود خالص(Profit Margin) معادل 7 درصد (به دلیل هزینه های مالی بالا که علت اصلی آن استفاده از تسهیلات مالی برای راه اندازی فاز های شمس آباد است) می باشد. این موضوع نشان می دهد که شرکت از هر 100 تومان فروش انجام شده، در حدود 7 تومان سود خالص تحصیل می کند که در حد ضعیفی است. در تاریخ گزارش قیمت هر سهم در 2215 ریال و ارزش بازار سهم نیز .532,750 میلیون ریال (53.2 میلیارد تومان) می باشد. در حال حاضر نسبت ارزش بازار به فروش (p/s ) معادل 1.24 برابر می باشد یعنی بازار(خریداران) هر 1000 ریال فروش شرکت را 1240 ریال ارزشگذاری کرده اند. بعبارت دیگر، هر 100 تومان فروش کگاز به قیمت 124 تومان در بازار ارزش(خریدار) دارد. این نسبت، رابطه مستقیمی با حاشیه سود خالص شرکتها نیز دارد. یعنی هر چقدر حاشیه سود شرکتی بیشتر باشد نسبت ارزش بازار به فروش (p/s) نیز بیشتر است و سرمایه‌گذاران حاضرند با ضریب بالاتری سهم را بخرند.

* نکته: در حالت عادی شرکتی که دارای حاشیه سود خالص 7 درصدی است، الزامأ دارای p/s معادل 1.24 برابری نیست. چرا که حاشیه سود پایین در این سهم، نسبت ارزش بازار به فروش بالا را تأیید(توجیه) نمی کند. لذا میتوان توجه بازار به این سهم و تخصیص p/s نسبتأ بالا را به دلیل طرح توسعه مهم شرکت(فاز 2 شمس آباد) مرتبط دانست.

سایر نکات با اهمیت:

1- بنابه اظهارات مدیران شرکت که البته هنوز بطور رسمی اعلام نشده، نهاد ناظر با افزایش 10 درصدی نرخ فروش انواع بطر لایت تولیدی شرکت از 3 ماهه چهارم سال موافقت کرده است. لذا با فرض افزایش نرخ مزبور از تاریخ مورد اشاره، اثرات این موضوع بر سود و زیان شرکت بشرح زیر خواهد بود.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌

با توجه به روند فروش فروش بطر لایت در شش ماه نخست امسال، به نظر می رسد دستیابی به فروش 25 هزار تنی شرکت تا پایان سال مالی جاری دور از انتظار نباشد.حال اگر فرض را بر فروش 25 هزار تن از بطر لایت قرار دهیم، میزان فروش بطر لایت در 6 ماه دوم سال به مقدار 12,723 تن خواهد بود.که معادل 8 تن از فروش نیز در 4 ماهه آخر سال تحقق خواهد یافت. حال با فرض افزایش 10 درصدی نرخ فروش محصولات در 3 ماهه چهارم سال، در حدود 725 میلیون تومان سود خالص پس از کسر مالیات به درآمد شرکت افزوده خواهد شد که به ازای هر سهم 30 ریال بدست می آید.

2- شرکت از ابتدای سال 1396 بهره برداری از فاز 2 واحد شمس آباد را در دستور کار خود دارد.که در صورت عدم تأخیر در بهره برداری از طرح مذکور ، میزان تولید و فروش شرکت به شرح زیر خواهد شد. این محاسبات و تخمین تولید و فروش شرکت ، در گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت آمده است.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌

روند سودآوری شرکت

روند سود سازی شرکت در طی سالیان بسیار پر نوسان بوده است به گونه ای که در سه ماه های مختلف سال، سود سازی شرکت به شدت متفاوت بوده است.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، میزان سود کسب شده در طی هر فصل به شدت متغیّر بوده است. روند تولید و فروش شرکت در طی سالیان گذشته موید این نکته می‌باشد که این روند از ثبات برخوردار نبوده ولی انتظار مدیران شرکت دایر بر این است که با انجام افزایش سرمایه و جذب منابع جدید، ساختار مالی شرکت نیز اصلاح شود. امری که میتواند به استفاده بهینه از این وجوه و بکارگیری آن در فرآیند تولید و افزایش ظرفیت های فاز 1 شمس آباد منتهی شود.

نتیجه گیری:

با توجه به ایجاد و راه اندازی برند های NCB وSHOGA در شرکت و تولید محصولات جدید در سالجاری و سالهای آینده که پس از بهره برداری از فاز 2 شمس آباد شاهد آن خواهیم بود، انتظار می رود سهم بازار و تولیدات شرکت با جهش مناسبی همراه شود و زمینه صادرات بیشتر محصولات شرکت نیز فراهم آید. خاطر نشان میسارد که در حال حاضر شرکتهای بزرگی چون خوشگوار،کوکاکولا، فانتا و ساسان تولیدکنندگان پپسی و میرندا ، بواسطه کیفیت های مناسب شرکت شیشه و گاز از مشتریان دائمی شرکت بوده و قراردادهای خود را تا پایان سال 94 با این شرکت تمدید نموده اند.

در ارتباط با طرح توسعه شرکت میتوان گفت که شرکت به منظور راه اندازی فاز 2 واحد شمس آباد، نیازمند دریافت تسهیلاتی به میزان 13 میلیون یورو ارزی و همچنین 20 میلیارد ریال غیر ارزی است که بدین منظور تأییدیه از کمیته عالی بانک صنعت و معدن دریافت نموده و آماده برای ارائه به صندوق توسعه ملی و مسدودی ارز پروژه می باشد که امید است در سال جاری عملیاتی و آن LC باز شود.

در بخش صادرات محصولات، کگاز قراردادهایی با دو شرکت عراقی و یک شرکت ترکمنستانی به ثبت رسانده است که این امر بازارهای صادراتی منطقه را بسوی تولیدات کگاز گشوده است.


از دیگر مزیتهای کگاز می توان به تولید بطر با تکنولوژی جدید NNو PB نام برد که با راه اندازی تکنولوژی فوق ، شاهد کاهش حجم مواد اولیه مورد نیاز در ساخت انواع بطری تولیدی شرکت خواهیم بود. به گونه ای که هیچ تغییری در سایز بطر ایجاد نمی گردد و کیفیت بطرها نیز افزایش یافته و سبک سازی محصولات بطور کامل انجام خواهد شد امری که موجب میشود تعداد بیشتری کالا در حمل و نقل جا گرفته و هزینه حمل و نقل نیز علاوه بر افزایش حاشیه سود، کاهش یابد .و اما بنابه برآوردها و محاسبات صورت گرفته در گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت که به تأیید حسابرس مربوطه و صدور مجوز افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس منجر شده است. سود سال 96 هر سهم کگاز که متأثر از افزایش تولید و بهره برداری از فاز دوم شمس آباد می باشد، به مبلغ 1090 ریال در نظر گرفته شده که معادل 4.6 برابر سود فعلی سهم در سال 94 می باشد! لذا بنظر می رسد برآوردها و محاسبات شرکت کمی بلندپروازانه و دور از انتظار باشد. در جدول زیر گزیده ای از گزارش توجیهی شرکت که در کدال نیز قابل دریافت است،نقل شده است.

نگاهی اجمالی به شرکت شیشه و گاز‌


کارگزاری اردیبهشت ایرانیان - مهرداد فرهمند زاده


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هانیه یکتا پرست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
بورس نیوز مرسی از زحماتتان .عرضه شفا دارو منتشر شد لطفا تحلیل بنیادی ان را بیان نمایید .می گویند دارویی شفا متعلق به سهامداران عمده وبانک و وتوسم است قیمت عرضه ان رقمی 3 برابر بیشتر از قیمت خرید شده توسعه ملی در نظر گرفته شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
به هانیه:تمام گروهها بورس دارای هلدینگ هستند غیر دارویی ها دارویی شفا لیدر دارویی میشه