بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
سنگینی سایه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بر سر این گروه آنچنان زیاد است که این گروه بعد از گذشت 2 ماه از آخرین گزارش دوره ای خود هنوز نتوانسته وضعیت سودآوری و مالی 6 ماهه خود را به بورس اعلام کند. واقعاً آدم از این همه درایت و توجه مسئولین وزارت نفت به شرکت های بورسی تعجب می کند.
کد خبر : ۱۵۷۳۶۱
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.08.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 8 واحد کاهش به رقم 43610 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 159 واحد افزایش عدد 139862 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 6 واحد افزایش به رقم 24492 واحد رسيد.

همچنین در این روز "جم" با 26 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 25 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.7 واحد کاهش به رقم 701 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 799 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1458 میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز شاخص کل بورس امروز با رشد بیش از 17 واحدی مواجه شد تا به قول یک بنده خدایی، "ما به همه گفتیم شاخص رشد کرده شمام بگین رشد کرده،" به هر حال دلخوشی بعضی ها تلاش برای سبز نگه داشتن شاخص کل و صعودی نشان دادن روند بورس است ما هم نمی خواهیم این دلخوشی را ازآنها بگیریم وگرنه معاملات روز جاری جز ضرر و زیان بیشتر برای سهامداران و تداوم افت قیمت اغلب سهام شرکت ها هیچ نتیجه دیگری نداشت، جالب است که بازار سرمایه کشور به چنان روزی افتاده که شاخص کل بورس 270 هزار میلیارد تومانی ما با 2.5 میلیارد تومان پول از منفی به مثبت تغییر جهت می دهد. ای کاش بازار سرمایه هم همانند شرکت ها دارای نماد بود تا می توانستیم درخواست توقف نماد بورس برای ارایه گزارش شفاف سازی را به مسئولین ذیربط بدهیم.

اما در خصوص بازار امروز و معاملات و اتفاقات آن قصد داریم نگاهی گذرا به گروه های مختلف فعال این بازار داشته باشیم تا روند آنها را با شایعات و شنیده هایشان مقایسه کنیم.

گروه بانکی: خبری نیست جز شایعه و شنیده های مربوط به برداشته شدن تحریم سوئیفت بانکی که قطعاً آنهم در حد حرف است چراکه اگر تأثیر داشت امروز سهام این گروه اینجا نبود. از طرف دیگر حقوقی های فعال هم حسابی در حال جولان دادن در این نمادها هستند چرا که با نگاه واقع بینانه می شود گفت که اکثر آنها قیمتی هستند و حداقل نوسان کوچک قیمتی 5 تا 6 درصدی می توان از آنها گرفت. این گروه علی رغم وجود نامش در لیست منتخبان لیدری بورس اما به علت سنگین وزن بودن و حضور سهامدار نوسان گیر نمی تواند موفق باشد.

گروه پالایشی: سنگینی سایه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بر سر این گروه آنچنان زیاد است که این گروه بعد از گذشت 2 ماه از آخرین گزارش دوره ای خود هنوز نتوانسته وضعیت سودآوری و مالی 6 ماهه خود را به بورس اعلام کند. واقعاً آدم از این همه درایت و توجه مسئولین وزارت نفت به شرکت های بورسی تعجب می کند.

جداً اگر بخواهیم نامی برازنده این گروه در بورس پیدا کنیم باید بگوییم گروهی بر روی هوا چون با این روند و شرایطی که وزارت نفت برای آنها در پیش گرفت، سهامداران و سرمایه گذاران باید بر اساس قانون شیر یا خط اقدام به انتخاب سهام پالایشی جهت سرمایه گذاری کنند. متولیان بازار سرمایه هم که خدا را شکر هیچ مسئولیت و تعهدی برای تلاش بیشتر جهت شفاف تر شدن بازار ندارند و فعلاً رنگ شاخص کل از هر چیزی واجب تر است.

گروه خودرویی: در خصوص این گروه خیلی سر شما را درد نمی آوریم. فقط باید گفت حیف زحمت و حیف تدبیر، هر کاری برای این گروه در جهت بازگشت رونق و تقاضا و غیره انجام دهیم بیهوده است. با این نوع مدیریت و نوع دیدگاه این گروه راه به جایی نخواهد برد، بی تعارف بگوییم شاید تنها راه نجات این گروه مدیر با تدبیر و کار آزموده خارجی است که منافع شرکت برایش در اولویت اول باشد.

گروه پتروشیمی: مطالب عنوان شده برای گروه پالایشی را یادتان می آید؟ این گروه هم همان است فقط به جای اسم پالایشی شما پتروشیمی صدایش کنید. به هر حال تا نگاه مفت خوری و رانت خواری از سوی وزارت نفت بر روی آنها حاکم است منتظر اتفاق خوب در آنها نباشید. البته این قول را می دهیم که ادامه این نگاه ها و تصمیمات بزودی سرنوشتی همچون خودرویی ها را برای آنها رقم خواهد زد.

گروه قندی: حداکثر استفاده از شرایط، "مسئولین خواب و سفته باز بیدار" را در این گروه می توان دید.

در پایان خبرخاصی نیست جز همینی که می بینید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
همه چیزو منفی گفتیدعجب ها....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
در پایان خبری نیست جز ورشکست شدن سهامداران خرد.
مرتضی اراک
-
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
چند وقت پیش راجعبه فیلم قیصرو بهروزوثوق عزیز مطلبی نوشتم خیلی براتون سنگین بود فیلترش کردین حالا خوب از تیکه های ان فیلم ماندگار برای مسخره کردن حقیقیها مطلب مینویسی
تقدم
ESTONIA
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
افرین به رشد بازار از قیمت حق تقدم های بعضی از شرکتها معلوم است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
بورس نیوز : درست حسابی زدی به دیار نا امیدی !! برادر من دو سال صبر کردی این دو سه ماه هم صبر کن درست میشه ، بهت قول میدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
ذست گلتون درد نکنه , ما سهامداران زیان دیده ی نا امید از همه جا هم دلمان به مطالب شما خوش است , خدا یارتان .
pip
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
تو ژاپن اگریکی از هزاران هزار سوء مدیریتی که هر دقیقه تو کشور ما اتفاق میفته پیش میومد مطمئن اون مدیر خودکشی میکرد اما من موندم اینا پرورده چه تربیتین که عین خیالشون نیست که هیچ روز به روز پرروترم میشن.آخه پوست کلفتا بسه دیگ
ناشناس
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
جالبیش اینجاس که این مسئولین با درایت طرفدارانی هم دارند که معتقدند مسائل دارد بنیادی حل میشود
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
سلام
مدتی است وساپا به علت اختلاس ودستکاری در صورتهای مالی و بزل وبخش مدیریتها و خیلی موارد دیگر بسته شده لطفا گزارشی تهیه فرمایند
باقدردانی سهامداران مال باخته وساپا
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
بنظر مياد سازمان براي همه سهمها يه شفاف سازي اماده بدون تاريخ سفيد امضاء دارد!!
چون برخي سهمها با يكي دوتا مثبت و ظرف يكي دو روزه مثبت بودن كه بعيد هست نامه نگاري به اين سرعت شفاف سازي انها در كدال قرار ميگيرد!!!
جالبه سهمهاي مورد شفاف سازي جزء سهمهاي بنيادي و پي به اي پايين هستند
بقول عصر ايران پايان عمر سهام بنيادي است؟؟
اما برخي سهمهاي ديگه با زيانها انباشته چندبرابر سرمايه و مثبت خوردنها چند هفته اي و صعود 50 درصدي هم خبري از شفاف سازي انها ارسال نميشود!!!
خيلي عجيبه اين رفتار!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
GERMANY
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
ها ها ها. برای اولین بار از یکی از تیتر هاتون خوشم اومد
فرهاد
KAZAKHSTAN
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
درود بر بورس نیوز و دست اندرکاران لایقش. واقعا از خوندن گزارش شما لذت بردم. دقیقا و به بهترین نحو حرف دل سهامداران حقیقی را زدی.
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
شاخص روي همين مقدار هم به زور اويزون شده و متاسفانه اين برج شيشه اي بر سر اهالي آن در حال خراب شدن هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
ملتی که حواسش به جای اقتصاد همه اش به به نگاه های شیطانی یک گریمور به صدف طاهری است وضعش بهتراز این هم نمیشود به خود شما می گویم بورس نیوز
ایینستین
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
و دقیقا همین فضولی ها ایرانی ها را از کار و زندگی باز داشته است خداوند سلامت روانی به این مبت ایرانی بدهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
بورس نیوز جان به پالایشگاهها و پتروشیمی ها که ایراد میگیری از خودرویی ها هم که میگی به اندازه درامدشان به بیمه بدهکار هستند به قندی ها هم که میگی سفته بازی هست تو بگو چی کار کنیم چی بخریم اصلا حالت خوب هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
پارسال هم همینطور بود یه گزارش مضحک پالایشگاها اخر سال دادن قیمت پالایشگاها یک سوم شد امسال هم باید منتطر یه گزارش مضحک دیگه باشیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
عالی بود بازم بنویسین بورس نیوز تنها سایتی هست که میبینم بی طرف و انتقاد صحیح میکنه البته با نگارش دلنشین
لادنی
ROMANIA
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
از صنعت خودرو هر ساله به گونه های مختلف کمک وحمایت شده ولی متاسفانه از صنعت نساجی توجه لازم انجام نشده هنوز پارچه و الیاف و..... از کشورهای چین وهند وارد می شود خیلی ها 35 سال پیش در استان اصفهان و... در شرکتهای بورسی سرمایه گذاری نمودند ولی حتی توجه به حق وارزش سهم شرکت هم نشده دارایی شرکت 18 برابر شده ولی قیمت سهم در پایین ترین سطح وبیشتر با حالت افت وسکون قیمتی حق سهامداران را رقم زده است نگاه عادلانه به حقوق سرمایه گذاران در اینگونه شرکتها بسیار لازم است