بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
با گذشت حدود دو سال از راه اندازی بورس ایده:

بررسی ابهامات موجود در خصوص ساز و کار بورس ایده و دستاوردهای آن

بورس ایده با همکاری پارک فناوری پردیس و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در بازار فرابورس راه اندازی شد تا فضای اطمینان بخش و مطمئنی را برای مخترعین فراهم آورد و از طریق این بازار ایده ها و اختراعات مبتکرین با حفظ اطلاعات طرحشان در بورس ایده معرفی و عرضه شود. به گونه ای که اولین معامله در بورس ایده اختراعی در حوزه صنعت خودرو بود که به ارزش 200 میلیون تومان به فروش رسید.
کد خبر : ۱۵۷۴۷۶
نویسنده :
جمشیدی
بورس ایده در حالی طی سال93 همراه با راه اندازی بازار دارایی های فکری در فرابورس با تدوین برنامه های متفاوت و با هدف ایجاد ارتباط مناسب میان دانشگاه و صنعت راه اندازی شد که به نظر می رسد متولیان این بازار با گذشت حدود دو سال از فعالیت آن، آنطور که شایسته بوده به اهداف خود دست نیافته اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بورس ایده با همکاری پارک فناوری پردیس و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در بازار فرابورس راه اندازی شد تا فضای اطمینان بخش و مطمئنی را برای مخترعین فراهم آورد و از طریق این بازار ایده ها و اختراعات مبتکرین با حفظ اطلاعات طرحشان در بورس ایده معرفی و عرضه شود. به گونه ای که اولین معامله در بورس ایده اختراعی در حوزه صنعت خودرو بود که به ارزش 200 میلیون تومان به فروش رسید.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود، در حال حاضر ایده ها و اختراعات گوناگونی در صنایع مختلف در فهرست پذیرش در این بازار قرار دارند که به موجب آن در راستای ایجاد تسریع در روند معاملات قوانین و مقررات جدیدی تعیین شده که می بایست به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار برسد. بر این اساس در حالی ساز و کار بورس ایده بنا به نظر و انتخاب صاحب ایده به دو شکل طراحی شده و در ابتدای راه اندازی آن توضیحاتی در این خصوص عنوان شده که اکنون با وجود فعالیت حدود دو ساله این بازار اطلاع رسانی دقیقی در خصوص معاملات آن از سوی متولیان بازار ایده انجام نشده و آمار دقیقی از عملکرد مدیران آن منتشر نشده است.

بر این اساس به نظر می رسد بورس ایده که موضوع آن در برنامه پنجم توسعه مطرح شده و با اهداف مهم و تجاری سازی ایده ها و اختراعات موجود در کشورمان که تعداد آنها اندک نیست، راه اندازی شده نتوانسته به اهداف کلان خود دست یابد و دستاوردهایی را برای بازار دارایی فکری و بازار فرابورس بدست آورد و در حال حاضر سوالات فراوانی در خصوص بازار ایده در ذهن فعالان بازار سرمایه وجود دارد که به دلیل عدم اطلاع رسانی در خصوص عملکرد این بازار بی پاسخ مانده است. بطوریکه هنوز رسالت اصلی بازار ایده و چرایی راه اندازی آن در شرایطی که بازار سرمایه به عنوان یکی از بازار های مولد اقتصاد کشور شرایط نامناسبی را پشت سر می گذارد نامشخص باقی مانده و به نظر می رسد مسئولان و متولیان بورس ایده تمایلی برای توسعه فعالیت های این بازار در جهت رسیدن به اهداف اصلی آن ندارند.

از این رو، آنچه که در شرایط فعلی به وضوح احساس می شود لزوم اطلاع رسانی دقیق در خصوص ساز و کار معاملات بازار ایده و ارائه آمار و ارقام دقیق پیرامون معاملات این بازار و نحوه استقبال از آن است به گونه ای که می بایست شفاف سازی بیشتری درباره دستاوردهای بورس ایده از ابتدای فعالیت آن تاکنون و اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه فعالیت ها و رسیدن به اهداف کلان آن یعنی ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه انجام شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
اینها شوی تبلیغاتی تیم مدیریتی قبلی سازمان بورس بود. تی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
خرید ایده های مردم جهت رفع ترافیک شهری و اشتغال زایی و کاهش آلودگی هوای اراک
ترابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
افت های پی در پی حق سرمایه گذاران را تضییع می نماید بازار سرمایه بایستی به فکر حق سرمایه گذاران باشد به فکر ارزیابی دارایی شرکت ها که 35 سال است ارزیابی نشده اند