بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
به نظر می رسد می بایست بطور جدی اقداماتی جهت ارتقاء سامانه تدان و افزایش استقبال از آن که به عنوان یکی از ایده های نو و مناسب در جهت ارتقاء سطح دانش و اطلاعات سهامداران از سوی متولیان بازار سرمایه طراحی و راه اندازی شده، انجام شود تا گام کوچکی در توسعه و شکوفایی بازار سرمایه برداشته شود.
کد خبر : ۱۵۷۴۷۷
نویسنده :
جمشیدی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی ابتدای سال جاری از ارسال گزارش ها و صورت های مالی شرکت های فعال در بازار سرمایه به طور مستقیم در سامانه کدال خبر داد که در پی آن کلیه اطلاعات ارسالی از سوی ناشران بورسی و فرابورسی به سازمان بورس بدون وقفه در سامانه کدال منتشر می شود تا اطلاعات در دسترس همه فعالان بازار سرمایه قرار بگیرد و از سوء استفاده برخی از افراد دارای اطلاعات نهانی شرکت ها جلوگیری بعمل آید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در پی اجرایی شدن این موضوع کانون نهادهای سرمایه گذاری جهت افزایش شفافیت در بازار سرمایه و به منظور استفاده بیشتر از نظرات کارشناسان بازار سرمایه و تحلیلگران اقدام به راه اندازی سامانه تحلیل داده های ناشران با عنوان تدان (TEDAN) نمود تا بر اساس آن اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها توسط شرکت های کارگزاری یا مشاور سرمایه گذاری مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و در این سامانه منتشر شود.

از این رو، کانون نهادهای سرمایه گذاری ضوابطی را برای شرکت های مشاور سرمایه گذاری و کارگزاری ها به منظور دسترسی به درج تحلیل های خود در سامانه کدال وضع کرد تا بموجب آن هر شرکتی که واجد شرایط می باشد پس از عضویت در کانون امکان ارائه و انتشار گزارش های تحلیلی خود در سامانه تدان را داشته باشد که البته ناگفته نماند که این کانون بدین منظور هزینه ای را نیز از شرکت های واجد شرایط در بدو عضویت در کانون دریافت می کند.

بر اساس این گزارش، اگرچه سامانه تدان از ماه های ابتدایی سال جاری با هدف شفاف سازی اطلاعاتی و ارائه تحلیل هایی در خصوص صورت های مالی شرکت های بورسی به فعالان بازار سرمایه راه اندازی شد تا سهامداران با بهره گیری از این تحلیل ها تصمیمات درستی را در خصوص خرید یا فروش سهام یک شرکت اتخاذ کنند، اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که از میان بیش از 80 شرکت کارگزای فعال در بازار سرمایه تعداد اندکی از آنها در ارائه تحلیل در سامانه تدان مشارکت کرده اند که شاید یکی از دلایل آن لزوم پرداخت هزینه هایی از سوی آنها به کانون نهادهای سرمایه گذاری و برخورداری از تمام شرایط تعیین شده در مرامنامه آن باشد، اما به هرحال در شرایط کنونی نه تنها شاهد استقبال کم شرکت های کارگزای از این سامانه هستیم بلکه سهامداران و فعالان بازار سرمایه نیز توجه چندانی به این سامانه و تحلیل های ارائه شده در آن ندارند. به گونه ای که بررسی سامانه تدان بیانگر این امر است که روزانه تعداد اندکی از اطلاعات مالی شرکت ها بررسی می شود و تحلیل آن در سامانه تدان قرار می گیرد.

به طور قطع این موضوع صرف از شرایط نابسامان بازار سرمایه از نواقص موجود در نحوه راه اندازی سامانه تدان و محدودیت های اعمال شده در نحوه مشارکت شرکت های مشاور سرمایه گذاری و کارگزاری ها در این سامانه نشأت می گیرد و به نظر می رسد آن طور که باید و شاید درخصوص این سامانه اطلاع رسانی نشده و این موضوع همچون بسیاری از ابزارهای دیگر از سوی متولیان بازار سرمایه پس از راه اندازی آن به دست فراموشی سپرده شده و تنها به عنوان یکی از خدمات جدید در بازار سرمایه به ثبت رسیده است. بطوریکه پس از راه اندازی آن به حال خود رها شده و در جهت توسعه و ارتقاء سطح تحلیل های ارائه شده در آن یا افزایش مشارکت شرکت های کارگزاری و سهامداران تلاشی نشده است.

از این رو، به نظر می رسد می بایست بطور جدی اقداماتی جهت ارتقاء سامانه تدان و افزایش استقبال از آن که به عنوان یکی از ایده های نو و مناسب در جهت ارتقاء سطح دانش و اطلاعات سهامداران از سوی متولیان بازار سرمایه طراحی و راه اندازی شده، انجام شود تا گام کوچکی در توسعه و شکوفایی بازار سرمایه برداشته شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
MOHS3N
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
عدم استقبال سهامداران بخاطر اینه که مطالب ارائه شده در این سامانه جنبه تحلیلی ندارن و صرفاً توضیح و تشریح اطلاعیه های کدال هستن و شاید فقط به درد کسانی بخوره که هیچ آشنایی با صورتهای مالی ، ترازنامه ها و مفهوم بندهای اونها نداشته باشن
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
با سلام ایده خوبی بود اما اینکه شما اظهار نظر و تحلیل در یک سهم را مشروط به عضویت در کانون سرمایه گذاران کنید مشکل این طرح بوده است .
اگ رنظرات مندرج در تدان را مطالعه کنید مشاهده می شود که یکسری تحلیلات بسیار سطحی در حد تحلیل بنیادی مقدماتی در آنجا بنام برخی افراد ثبت شده است که این افراد نامشان پر اعتبار تر از تحلیل سطحی می باشد که درج کرده اند و این نشان می دهد فردی یا کارمندی یک تجزیه و تحلیل مالی آماده کرده و به آقای مدیر ارایه داده تا برای تبلیغات نام خود و کارگزاری یا مشاوره سرمایه گذاری در آنجا ثبت کند .
بنده چندین بار با شماره های تدان تماس گرفته ام که شاید بعنوان یک فعال بازار به من هم اجازه درج نظرات را بدهند اما هیچ تلفنی پاسخگو نیست و تا بحال با مدیران وزین این سامانه صحبت نداشته ام و فرصت ارادت پیدا نشده !!!!!
خلاصه کلام بهتر است برای پیشبرد اهداف این سایت به افراد دیگر که شاید شرکتی نباشند و تمایلی هم به شرکتی شدن ندارند هم اجازه اظهار نظر و درج نظر بدهید .زمانی که تحلیل ها عمیق باشد حتما مورد استقبال عموم سرمایه گذاران هم قرار خواهد گرفت .
یک تحلیل عمیق و درست قیمت دارد و درج مجانی ان در این سامانه حداقل باید کممترین اثر معنوی را داشته باشد مادی پیش کش شما !!!
توصیه می شود تیمی از فعالان بازار تشکیل شود و به جهت افزایش عمق بازار از آنها خواهش و درخواست گردد تا در این سامانه فعالیت کنند .
مدیر کارگزاری برای کار خودش حتکت موفق است اما یک تحلیل گر نیست .نه تنها یک مدیر کارگزاری تحلیل گر نیست بلکه در کل نیروهای یک کارگزاری شاید یک تحلیلگر پیدا نکنید .
در پاسخ به محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
با سلام
اولا خدمتتون عرض کنم که کارگزاری ها امکان گذاشتن اطلاعات بر روی تدان را ندارند. شاید به همین علت است که تدان این قدر بی رمق شده است. از طرفی در جواب دوست خوبمون محمدخان باید عرض کنم که قسمت سبدگردانی کارگزاری ها دارای نیروهای متخصص در تحلیل هستند. شما که خودتون را فعال بازار سرمایه می دونید اگر تونستید بدون رانت یک (و تنها یک) تحلیل درست و حسابی از شرکتی ارائه بدید من کل مدارک بورسی و دانشگاهی ام را تقدیم شما می کنم.