بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
گزارش بورس نیوز از عملكرد بانک مرکزی دولت تدبير و اميد

آقاي رييس؛ به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست/ سنگ بانک مرکزی پيش پاي لنگ اقتصاد

با وجود گذشت حدود 15 روز از فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیونی، هنوز هیچ خودرویی به خریداران تحویل داده نشده است. در این شرایط اما بانک مرکزی و خودرویی ها هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازند. بطوریکه خودروسازان دلیل تأخیر در ایفای تعهدات خود را عدم تأمین مالی از سوی بانک مرکزی می دانند. حال آنکه در مقابل بانک مرکزی مدعی شده آماده تأمین مالی است و خودروسازان را به دلیل عدم ارايه کامل مدارک و مستندات لازم مقصر می داند.
کد خبر : ۱۵۷۵۲۰
نویسنده :
کیوان فر
این همه جار و جنجال و تبلیغات روی بسته ای که در حرف قرار بود اقتصاد را در کوتاه مدت از رکود خارج کند، اما در عمل فقط خودروسازان را مورد حمایت قرار داد تا دولت یازدهم در جریان اجرای این بسته از سوی اقتصاددانان، کارشناسان و تحلیلگران آماج انتقادات فراوان قرار گیرد.

به گزارش بورس نیوز، در ابتدای رونمایی از این بسته مقرر گردید بانک مرکزی با اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو منابع مالی لازم برای تحریک تقاضای صنعت خودرو را تأمین کند.

اما نکته جالب اینجاست که با وجود گذشت حدود 15 روز از فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیونی، هنوز هیچ خودرویی به خریداران تحویل داده نشده است. در این شرایط اما بانک مرکزی و خودرویی ها هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازند. بطوریکه خودروسازان دلیل تأخیر در ایفای تعهدات خود را عدم تأمین مالی از سوی بانک مرکزی می دانند. حال آنکه در مقابل بانک مرکزی مدعی شده آماده تأمین مالی است و خودروسازان را به دلیل عدم ارايه کامل مدارک و مستندات لازم مقصر می داند.

اما در ميان دعواهای بین دو طرف، آنچه اهمیت دارد مردم عادي و خریداران خودروهایی است که گویا چوب دو سر سوخت شده و حقوقشان از دست رفته است. چرا که در حالی خودروسازان پول ودیعه قرارداد را از آنها دریافت کرده اند که گویا حالا که خرشان از روی پل گذشته، دیگر خریداران را که به آنها وعده تحویل فوری داده بودند، فراموش کرده اند.

اما این دعوا و جنجال ها در حالی به راه افتاده که به نظر مي رسد مشکل اصلی متوجه بانک مرکزی است. چرا که بایستی از این نهاد نظارتی پولی و بانکی کشور و ریاست آن پرسید که مگر بسته اقتصادی خروج از رکود پيش از اجرا مورد بررسی شما قرار نگرفته و با خودروساز به تفاهم نرسیده اید که پس از انعقاد قرار داد شرکت های خودروساز با متقاضیان خرید خودرو، از عدم ارایه کامل مدارک توسط آنها دم می زنید؟ مگر پیش از شروع طرح اعطای وام 25 میلیونی سنگ هاي خود را با خودروسازان وا نکنده بودید؟

آقای سیف، چرا نهاد تحت ریاست جنابعالی هر مشکلی را که در هر طرح و برنامه ای پیش می آید، به گردن دیگران می اندازد و هيچگاه خود را مقصر اصلي بروز اشتباهات نمی داند؟

اما علت اینکه چرا بانک مرکزی و دولت در اجرای اين بسته فقط به حمایت از خودروسازان پرداخته، هنوز بی پاسخ مانده؛ حال آنکه حمایت های دولت و در رأس آن بانک مرکزی در تأمین منابع مالی مورد نیاز تنها یک صنعت داد سایر صنایع را نیز درآورده است. زیرا در حالی طی شش روز کاری برای فروش حدود دو هزار و 750 میلیارد تومان خودروهای تولیدی دو غول خودروساز از سوی بانک مرکزی تأمین مالی صورت گرفته که دامداران کشور در مجموع دو هزار و 400 میلیارد تومان از دولت طلب دارند که میزان طلب آنها از کل تأمین مالی صورت گرفته برای دو مجموعه خودروساز کمتر است. از این رو باید بپرسید آقای رییس آیا صنعت خودرو تافته جدا بافته اقتصاد كشور است؟

آقای رییس؛ تا به حال از این دست تناقضات در حرف و عمل بانک مرکزی کم ندیده ایم. اگر از طرح اعطای وام 25 میلیونی خودرو هم بگذریم، موارد دیگری نيز بوده که بایستی مدیریت می شد، اما به هر دلیل و بهانه ای از سوي شما عملی نشد.

همچنین طرح ارایه کارت اعتباری 10 میلیون تومانی جهت فروش لوازم خانگی نیز در حالی به دلیل عدم تأمین مالی از سوی بانک مرکزی و بانک های عامل روی میز مانده که به گفته برخي مسئولين، خودروسازان پول را گرفته و حالا در واگذاری خودروها به مردم دبه درآورده اند!

درخصوص سایر انتقادات نسبت به عملکرد بانک مرکزی نيز بایستی به این نکته اشاره کرد که از ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم شعار برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز با مدیریت شناور ارزی داده شد، اما این روزها شاهد آن هستیم که برخلاف این وعده ها بهای دلار در کشور به بالاترین میزان خود از ابتدای شروع کار دولت تدبیر و امید رسیده است. حال آنکه در روزهای گذشته نوسان روزانه بهای دلار حتی به حدود 200 تومان نیز رسيده و این ارز در بالاترین سطح به قیمت 3605 تومان نیز معامله شد. اما آقای رییس آیا این روند مفهوم مدیریت شناوري ارز است که قصد اجرای آن را داشتید؟ همچنين بایستی این سوال را مطرح کرد که آیا بی اعتمادی نسبت به عملکرد بانک مرکزی در بحث بازار آزاد ارز در آینده نزدیک منجر به رشد بهای دلار نخواهد شد؟

جالب تر اینجاست که در دولت قبل وقتی رییس کل بانک مرکزی صحبتی پیرامون سیاست ها به ویژه پیرامون نرخ ارز مطرح می کرد، بازار واکنشی عکس نشان می داد. اما این دولت و بانک مرکزی آن عملکردی متفاوت دارد؛ زیرا در بانك مركزي فعلي هر بار وعده اي مي دهند، در عمل برخلاف آن حرکت می شود، بطوریکه گویا فقط وعده سر خرمن به مردم مي دهند.

آقاي رييس؛ به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست/ سنگ بانک مرکزی پيش پاي لنگ اقتصاد

همچنین اگر به موضوع سود بانکی و تأکید اقتصاددانان و تحلیلگران مبنی بر لزوم اصلاح نرخ سود سپرده ها در جهت کاهش نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که باز هم تفاوت حرف و عمل بانک مرکزی از زمین تا آسمان است. چرا که در حالی ولی الله سیف در مصاحبه های اخیر خود از نظر مثبت این نهاد نظارتی برای کاهش نرخ سود بانکی سخن می گوید که مدت هاست این موضوع همچنان مبهم مانده و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. آنچنان كه معلوم نیست چرا بانک مرکزی برای تحقق این خواسته به حق بخش های اقتصادی و واحدهای تولیدی کشور اینقدر دست دست می کند؟! آن هم به این بهانه که بانک ها مصوبه قبلی پیرامون کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی از 22 به 20 درصد را رعایت نکرده اند؛ از اين رو بانك مركزي معتقد است تا زماني كه مصوبه قبلي اجرايي نشده نباید مصوبه دیگری داد. به عبارتی بانک مرکزی به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک کرده است.

آقای رییس آیا این خلف وعده ها نا اطمینانی و بی اعتمادی مردم نسبت به بانک مرکزی و همچنین دولت را منجر نمی شود؟ چرا که از شواهد و قرائن چنین بر می آید که دولت هرگاه تصمیمی جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور گرفته، به نوعی با مانعی از جانب بانک مرکزی مواجه بوده و به عبارتی این نهاد نظارتی به نوعی در امور کلان اقتصادي كشور سنگ اندازی می کند. به نوعي مي توان گفت تصميمات و عملكرد بانك مركزي در حال حاضر سنگي شده پيش پاي لنگ اقتصاد كشور.

از این رو به نظر می رسد اگر این نحوه عملکرد و تناقض در حرف و عمل نهاد مذكور همچنان پا برجا بماند، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. اما واقعاً این خلف وعده ها تا کجا ادامه خواهد یافت؟ آقای رییس؛ به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
این خانه از پای بست ویران است.
وقتی چهارتا ... مرد اقتصادی نمیتونن برنامه ای برای ثبات بورس داشته باشن دیگه چه اقتصادی. چه کشکی؟
والله قسم وضع مملکت خیلی داغونه. وقتی امنیت و ثبات اقتصادی نباشه دیگه چه کسی میتونه اتماد کنه به اقتصاد و ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
بورسی جون چرا هی مدام به مملکت اسلامی ما ایراد میگیری. حالا اگه این چند هزار میلیارد رو هم یکی برداشته بود برده بود بهتر بود. عجبببببببب
جلال
GERMANY
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
این دولت هم راه دولت قبل رو مجبوره بره چون فساد تو این مملکت ریشه داره و هیچ کسی دلسوز مملکت و مردم نیست فقط موقع انتخابات شعار میدن و مردم هم مثل همیشه ............
ناشناس
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
به خدا قسم سیف کوچکترین ایده ای برای بهبود وضعیت سیستم بانکی ندارد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
دولت احمدی نژاد را متهم به عدم صداقت می کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
لطفا ترتیبی اتخاذ فرمایید که سهم قشرین به بازار پایه توافقی اخراج شود بورس قوانین خاص خودش را دارد و جای این بازیها در بورس نیست بروند در بازار پایه سهم را بقیمت 10هزار تومان باز کنند...
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
خدا وندا به داد خودروسازان رسیدی به داد این مردم خون دل خورده و فریب خورده هم برس !!!!!!!!!!!!!
فعال بازار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
شما چطور به خودتون اجازه می دهید تا عملکرد بانک مرکزی رو نقد کنید
چهار تا واحد اقتصادی و مالی خوندین فکر می کنید دیگه شدین تحلیل گر
نه بابا از این خبرا نیست
هنوز باید واحد پاس کنید خیلی براتون زود که عملکرد بانک مرکزی رو نقد کنید

بیچاره بانک مرکزی
بیچاره بانک مرکزی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
دم خودروسازا گرم. ما به دولت اعتماد کردیم کل سرمایمون تو بورس از بین رفت یا بهتر بگم دولت خوردش.شما تا پول نگرفتین خودرو تحویل کسی ندین وگرنه 100درصد باید تعدیل منفی بدین اونم به ضرر سهامدار خرد بینواست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
دولتمردان بی دولت ، با یک تیر وام 25 میلیونی چه شیر هایی را شکار کردند ، ماشین هایی که دو سال آفتاب و باران خورده را میخواهند از انبار ها خارج نمایند و با کمبود نقدینگی در بانک ها با ترفند حساب شده جیب های ملت را خالی کردند !!!!!!!!!!
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
هرچی باشه عملکرد بانک مرکزی از عملکرد وزارت اقتصاد به مزاتب بهتر بوده.
فرهاد
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
نمیشه گفت بهتر بوده، باید گفت کمتر ....بوده.
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
خواهشنا منتشر كن بورس نيوز :

ساعت پاياني بازار بسته شد با حدود 45-49 واحد منفي !
ده دقيقه بعد از بسته شدن بازار شاخص مثبت شد تا 3.67+ واحد!

ده دقيقه بعدش شاخص 16 واحد + شد !

و الان ساعت 13:10 دقيقه شاخص 36.19+ واحد + ! جالبه نه ؟

چرا گذاشتن انقدر شاخص - بشه ؟ و چرا گذاشتن با - شدن شاخص كل سرمايه ها شروع به سوختن و منفي خوردن بكنه ؟ و چرا بعد از بسته شدن بازار راس ساعت 12.30 اقدام به دست بردن به نمودارها و قيمتها و وزن ها كردن ؟ ايا اين درسته ؟ ايا اين عين جنايت نيست ؟ وجدان بيدار هم مگه داريم ؟

نزديك به 100 واحد تغيير جهت شاخص در زمان بسته شدن اين يعني چه ؟

يعني ترساندن مردم و فروش و منفي كردن به عمد ؟ شما كه ميتوانستيد شاخص را سبز كنيد چرا زودتر وارد عمل نشديد ؟

ركود شاخص سهامها و... همه مشخصه است ! چرا بورس نيوز يك بار در اين باره خبر نميزني يه تيتر كه اقايان بدانند ما مگر چقدر ساده ايم ؟ يعني ملت خوابن ايا !

يا حق
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
روی سخنم با این فردی است که خود را فعال بازار نامید و به شما و این متن انتقادی قشنگتان معترض شد، آقا یا خانم عزیز، قرار نیست هرمطلبی را می خوانی فوری دست به کیبورد شوی و هرآنچه به ذهن کم مایه ات میرسد به انتشار بگذاری . این متنی که بورس نیوز نوشته ،حرف دل میلیون ها نفری است که از بی تدبیری بسیاری از مسولین ذله شده اند !
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
نوسان روزانه 200 تومن نیست. این یک نحوه نمایش دستوری است. بعنی تو این 2 ماه متوجه نشدی آقای گزارشگر؟؟؟
آخر وقت ثبت دستورس 3398 تومان
فردا اول صبح 3580 تومان
هر روز ؟؟؟!!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
شرکت تجارت اکترونیک پارسیان شعبه یک همدان پول بازاریابی(پریز) تابستان ما را هنوز گرداخت نکرده اند دستگاه ها نصب شدند بعد گفتند باید 15 تراکنش داشته باشد . چرا
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
سلام:این دولت اینقدر وعده داده وعمل نکرده که این شرکتها جرات ریسک کردن ندارند.تازه این شرکتها نیمه دولتی هم هستند واعتماد نمی کنند.
کارخانجات مخابراتی ایران
ROMANIA
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
بزار سرمایه بایستی در بعضی از سهام حرکت نشان بدهد در بورس گره بورسی دیده نمی شود وفقط افت امیدواریم بازار بهتر شود