بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
مدیر عامل شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا عنوان کرد:

تداوم روند فعلی بورس تا پایان سال/ دولت باید کوچک شود

دولت می تواند بدون تغییر در تولید ناخالص ملی، اعتبارات و نقدینگی را افزایش دهد که این موضوع باعث ایجاد انتظارات تورمی در اقتصاد می شود که با سیاست کنترل تورم در تضاد می باشد. در نتیجه تا زمانی که دولت تمرکز خود را بر کاهش و کنترل تورم داشته باشد اقتصاد کشور از رکود خارج نمی شود حتی با اجرای تغییر سیاست هایی مثل کاهش نرخ سود سپرده بانک ها، چرا که دولت در انجام این سیاست نیز با مشکلات زیادی مواجه است.
کد خبر : ۱۵۷۵۳۳
نویسنده :
یارمحمدی
با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عملکرد شرکت های فعال در بازار سرمایه به نظر می رسد تا پایان سال مالی جاری روند بازار به همین منوال ادامه داشته باشد و تغییر محسوسی را در آن شاهد نباشیم.

مدیر عامل شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به نظر من روند بازار در همین محدوده های فعلی نوسان خواهد داشت مگر اینکه با اجرایی شدن برجام شاهد ایجاد جو روانی در بازار باشیم که البته در این رابطه لازم است بگوییم اجرایی شدن برجام، موضوع غیر منتظره نبوده و ممکن است از قبل رشد بازار تحت تأثیر آن قیمت های فعلی لحاظ شده باشد.

حسنعلی بشارت احسانی در ادامه افزود: شرایط اقتصادی که عملکرد شرکت های بورس را تحت تأثیر قرار داده، تا پایان سال و احتمالاً تا اواخر سال 95 تغییر قابل توجهی نداشته باشد چرا که موضوع مهم در حال حاضر کاهش چشمگیر درآمد فروش نفت صادراتی است که پیش بینی می شود در میان مدت به همین منوال ادامه یابد و این موضوع باعث می شود تا دولت دچار کمبود نقدینگی لازم برای پرداخت بدهی های خود به بانک ها و پیمانکاران و دیگر صنایع شود و تا زمانی که این درآمد نفتی رشد نکند شرایط آنچه هست خواهد ماند.

وی گفت: دولت می تواند بدون تغییر در تولید ناخالص ملی، اعتبارات و نقدینگی را افزایش دهد که این موضوع باعث ایجاد انتظارات تورمی در اقتصاد می شود که با سیاست کنترل تورم در تضاد می باشد. در نتیجه تا زمانی که دولت تمرکز خود را بر کاهش و کنترل تورم داشته باشد اقتصاد کشور از رکود خارج نمی شود حتی با اجرای تغییر سیاست هایی مثل کاهش نرخ سود سپرده بانک ها، چرا که دولت در انجام این سیاست نیز با مشکلات زیادی مواجه است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل عدم بهبود وضعیت اقتصادی در صورت کاهش نرخ سود بانکی گفت: در شرایط فعلی نرخ که نرخ واقعی بهره سپرده های بانک ها بین 22 تا 26 درصد می باشد تقاضا برای گرفتن تسهیلات و وام بیشتر از امکانات و نقدینگی بانک ها جهت اعطای تسهیلات می باشد حال اگر این نرخ به کمتر از این کاهش یابد با کاهش بهره تسهیلات ارزان قیمت از حال حاضر نیز بیشتر می شود علاوه بر این با کاهش نرخ سپرده بانک هایی که تحت نظارت بانک مرکزی هستند، موسساتی که در کنترل بانک مرکزی نبوده با نرخ های قبلی مردم را به خود جذب می کنند و این امر منجر به از دست دادن نقدینگی بانک ها شده و این مجموعه ها قدرت تسهیلات دهی شان کمتر از قبل و محدودتر خواهد شد.

بشارت احسانی در خاتمه در رابطه با راه کار بهبود وضعیت فعلی اقتصاد گفت: به نظر من دولت باید یکسری تغییرات اساسی در سیستم اقتصادی ایجاد کند. در حال حاضر 80 درصد شرکت های کشور دولتی بوده و این موضوع خود بزرگترین مشکل و چالش می باشد چرا که دولت سعی بر تغییر دستوری و تحکمی سیاست های اقتصادی دارد که قطعاً این بی نتیجه می باشد و برای بهبود این وضعیت دولت باید کوچک شود چرا که تنها با تقویت بخش خصوصی می توان به 5 خروج از رکود اقتصادی امیدوار بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
GERMANY
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
آدم واقعا خسته میشه از اینکه هر روز 10 تا به اصطلاح کارشناس ، هر کدوم نظرات زمین تا آسمون متفاوتی میدن و البته همشون فقط جو ترس و ناامیدی ایجاد میکنند.

شاهکار کارشناسی ایشون هم اینجاست :
(اجرایی شدن برجام، موضوع غیر منتظره نبوده و ممکن است از قبل رشد بازار تحت تأثیر آن قیمت های فعلی لحاظ شده باشد.)

من موندم ، بازار که هر روز منفیه
این از قبل دقیقا مال کی هست
مال خاطرات سال 92 هست ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
بورس ؟کدوم بورس؟ توی این هیری ویری فقط یه عرضه اولیه کم داشتیم تا شاخص بره 62000
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
باسلام چرا بعضی از شرکتهای کاشی وسرامیک فروش صادراتی نرخ دلار خود را 2400تا2500تومان به بورس اعلام کردند درحالی که الان دلار آزاد 3600 تومان می باشد تفاوت 1200تومان به جیب چه کسی می رود چرا شفاف سازی نمی کنند چرا بورس علت را نمی پرسد الان کساوه اگر شفاف سازی کند سودش را با 100تومان باید اعلام کند کچینی هم به جای زیان سود باید اعلام کند کپارس هم فروش صادراتی را 2500اعلام کرده این شرکت هم می تواند 50/.تعدیل مثبت از تفاوت نرخ دلار به بورس اعلام کند لطفا از این شرکتها بپرسید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
تحلیل کاملا درست
نخ فروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
بورس بایستی حمایت شود به بازار سرمایه وحقوق سهامدار بایستی توجه شود خیلی از سهامداران به شدت اسیب دیده اند