بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
کد خبر : ۱۵۷۵۴۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات روز سه‌شنبه با 74 واحد کاهش، در ایستگاه 62‌هزار و720 واحدی ایستاد. بازار سهام با وجود تکاپوی حقوقی‌ها برای تهاتر دارایی در پرتفوی شرکت‌های درون‌‌گروهی به‌طور دسته‌جمعی قرمز‌‌پوش شدند.باوجود در پیش رو بودن لغو تحریم‌ها، بورس تهران واکنشی به این موضوع نشان نداده و همچنان در مسیر نزولی یا نوسان‌های محدود و زود‌گذر حرکت می‌کند. البته نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه سال آینده و همچنین انتخابات پیش‌روی مجلس در ادامه فضای انتظاری بازار سرمایه و روند محتاطانه آن موثر است، زیرا بسیاری از سهامداران در انتظار تصمیمات دولت در بودجه سال آینده هستند. از سوی دیگر از آنجایی که لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرات بلند‌مدتی در وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و صنایع بورسی می‌گذارد، سهامداران فعلا ترجیح می‌دهند تا به اخبار این حوزه واکنشی از خود نشان ندهند و بیشتر منتظر تصیمات اقتصادی دولت باشند.

معاملات درون‌گروهی حقوقی‌ها

در معاملات درون‌گروهی حقوقی‌ها، 120‌میلیون سهم در نماد معاملاتی میدکو از سوی سهامدار حقوقی به ارزش بیش از 32‌میلیارد ریال به کد شرکت‌های تابعه منتقل شد. در نماد معاملاتی صنایع آذرآب نیز بیش از 49‌میلیون سهم به ارزش بیش از 14‌میلیارد تومان از سوی سهامدار حقوقی منتقل شد. همچنین در نماد معاملاتی ایران‌ترانسفو 15‌میلیون سهم به ارزش بیش از 13‌میلیارد تومان انتقال یافت. در نماد معاملاتی تیپیکو نیز 10‌میلیون سهم به ارزش بیش از 4‌میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده تهاتر شد. در نماد بانک ملت اما 6‌میلیون سهم به ارزش یک‌میلیارد و 158‌میلیون تومان کد‌به‌کد شد. در پتروشیمی فناوران نیز 3‌میلیون سهم به ارزش 5‌میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کد شرکت‌های تابعه منتقل شد.

در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران تهاتر دارایی از سوی بازارگردان از طریق کدهای حقیقی و حقوقی همچنان ادامه دارد. این وضعیت در نماد معاملاتی بانک تجارت نیز همچنان دیده می‌شود. در نماد معاملاتی بانک سینا نیز 31‌میلیون سهم به ارزش بیش از 4‌میلیارد و 500‌میلیون تومان در تابلوی بازار خرده‌فروشی بورس روی عدد صفر تابلو کد‌به‌کد شد. در نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیز با وجود عرضه‌های ممتد سهام اما عملیات بازارگردانی از سوی سهامدار عمده (ساتا) ادامه داشت. در نماد زامیاد نیز 16‌میلیون سهم در بازار عادی معاملات از سوی سهامدار عمده جابه‌جا شد.

در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری سپه نیز کمتر از 13‌میلیون سهم به ارزش بیش از یک‌میلیارد و 600‌میلیون تومان از سوی سهامدار عمده کدبه‌کد شد. این وضعیت در نماد معاملاتی پتروشیمی مبین نیز با جابه‌جایی 16‌میلیون سهم اتفاق افتاد. در نماد معاملاتی پلی‌اکریل نیز بیش از 29‌میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی عرضه شد که حمایت خریداران حقیقی اغلب نوسان‌گیر این سهم را در پی داشت.

ادامه کاهش شاخص آیفکس

معاملات فرابورس در سومین روز آذر با خریدوفروش 205‌میلیون و 820‌هزار ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 129‌میلیارد و 830‌میلیون ریال خاتمه یافت و آیفکس هم با کاهش 5 واحدی، روی عدد 690.26 متوقف شد. بیشترین حجم معاملات روز جاری در نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به میزان 5‌میلیون و 560‌هزار سهم انجام شد و بیشترین ارزش معاملات با رقم 27‌میلیارد و 320‌میلیون ریال در نماد البرز بالک ثبت شد. شرکت‌های معادن مس تکنار، صنعتی مینو و خاورمیانه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین افت قیمت نصیب شمال شرق شاهرود، فولاد آلیاژی یزد و بیمه نوین شد.

نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، توسعه خدمات بندری سینا و قند شیروان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورس بودند. علاوه‌بر‌این، با گشایش نماد معاملاتی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل معامله صندوق سرمایه‌گذاری ثروت‌آفرین پارسیان در نماد «ثروتم1»، معاملات ثانویه این واحدها در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز شد.

صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ETF را با خریدوفروش 7‌‌میلیون و 500‌هزار سهم رقم زد و دادوستد 200‌هزار ورقه اجاره ماهانه رایتل در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. خریدوفروش اسناد خزانه اسلامی با قیمت 931‌هزار و 885 ریال به پایان رسید و نرخ بازده تا سررسید این اوراق با 0.23‌درصد رشد نسبت به روز قبل، معادل 26.32‌درصد شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
دولت کما دولتی که دران سهامدار عنوان مفتخوار دارد