بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر : ۱۵۷۶۲۶
کارشناس اقتصادی با انتقاد از کم کاری مسئولان نسبت به سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی، کاسبان و ذینفعان کنونی اقتصاد را عاملی مهم در اجرا نشدن طرح اقتصاد مقاومتی برشمرد.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دو سالی است که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان کلید راهگشای توسعه اقتصاد کشور در قالب لایحه‌ای ابلاغ شده است؛ اما آنچه تا کنون شاهد بودیم اجرا و عملیاتی نشدن این سیاست‌ها از سوی متولیان و دست اندر کاران مربوطه است.

البته کارشناسان و برخی منتقدان حوزه اقتصاد واردات محصولات و کالاهای غیر ضروری و نیز فروش کالاهای خارجی را از جمله عوامل بی توجهی به اجرای ابلاغ این سیاست برشمردند.
به عقیده ناظران اقتصادی شرایطی که بعد از اجرای اقتصاد مقاومتی در بحث اقتصاد و تولید کشور به وجود می‌آید، یکسری ذینفعانی دارد کما اینکه در شرایط حاضر نیز بسیاری از سود جویان از شرایط اقتصاد نفع خاص خود را می‌برند که باید دستان این سود جویان منفعت طلب کوتاه می‌شود
بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند یک باور جمعی و مردمی است و تا زمانی که این باور درمیان مردم نهادینه نشود عملاً فرآیند مورد انتظار محقق نمی‌شود.

** منشأ رانت خواری، بی توجهی به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
محمد حسن قدیری پژوهشگر اقتصادی پیرامون وضعیت نابسامان اقتصادی و اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی گفت: مشکل کنونی اقتصاد در کشور تکیه نکردن به کار و تلاش هدفمند است متاسفانه ایرانیان علی رغم همه محاسن خوب در تنبلی اجتماعی حائز رتبه هستند.

وی تصریح کرد: واردات بی رویه کالاهای غیر ضرور، کاهش حجم صادرات و بازاریابی برای توسعه بیشتر کالاهای ایرانی از جمله عوامل اجرایی نشدن بسته سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.
بنا بر اعتقاد قدیری تنبلی اجتماعی نیز از دیگر عوامل وابسته به نابسامانی‌های اقتصاد امروز است.
وجود اقلام یارانه‌ای و دو نرخی بودن ارز نیز از دیگر موضوعاتی بود که قدیری به آن اشاره کردو گفت: این امر منشأ مفاسد اقتصادی و رانت خواری‌های کنونی است که دولت باید به یکسری برنامه ریزی‌ها و اعمال سیاست‌های قانونی از ادامه یافتن این روند که آسیب جدی و اساسی را به اقتصاد سالم کشور وارد می‌کند بگیرد.
** اقتصاد مقاومتی یک فرمول سخت نیست
سید رضا صدر الحسینی استاد دانشگاه نیز پیرامون لزوم توجه بیشتر مسئولان و متولیان امر بر سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: مسئله اقتصاد مقاومتی مسئله پیچیده با یک فرمول سخت نیست بلکه یک نسخه بسیار ساده است که می‌تواند به رونق اقتصاد کشور و انگیزه تولیدکنندگان به تولید بیشتر و نیز توسعه صنعت نیمه فعال کنونی موجب شود.
وی با بیان اینکه برخی به دنبال این هستند که اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی را با مقوله تحریم گره بزنند افزود: شاید موضوع تحریم بتواند بر روی حرکت رو به تند بخش اقتصاد تأثیر گذارد اما این تأثیر گذاری بدین معنی نیست که همه اقتصاد کشور را تحت شعاع قرار دهد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: درحال حاضر ما فقط بخش‌هایی از کشور دچار تحریم هستیم که البته برخی از این تحریم‌ها نیز برداشته شده است.
وی افزود: اما اگر کشور بخواهد به توسعه و پیشترفت اقتصادی برسد لزوماً باید بر نیروی انسانی با تکیه بر ظرفیت و پتانسیل‌های موجود گام بردارد.
صدر الحسینی در پایان گفت: همیشه گفتیم باز هم میگوییم اجرای ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فقط منوط به عزم و اراده‌ای جدی است که هم متولیان و هم مردم باید برای تحقق آن تلاش کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر