بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر : ۱۵۷۶۵۵
حسن بهشتی‌پور در رابطه با صحبت‌های اخیر یوکیا آمانو گفت: اینکه گفته می‌شود مدیرکل آژانس صحبت‌های منفی علیه ایران و پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای کشورمان داشته است‏، حرف درستی نیست.

وی ادامه داد: آمانو در نشست مطبوعاتی خویش گفت آژانس در شرایطی نیست که بخواهد کلیه فعالیت‌های اعلام شده و اعلام نشده ایران را صلح‌آمیز معرفی کند. استدلال وی نیز آن است که ایران هنوز پروتکل الحاقی را اجرا نکرده و زمانی آژانس می‌تواند کلیه فعالیت‌های هسته‌ای کشوری را صلح‌آمیز اعلام کند که آن کشور پروتکل الحاقی اجرایی کرده باشد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه آژانس از در سال‌های اخیر گفته است که انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران وجود نداشته است، اظهار داشت: دلیل آنکه آمانو می‌گوید گزارشش نه سفید و نه سیاه٬ به آن خاطر است که ایران در ماه‌های اخیر به تمام سوالات آژانس پاسخ داده و درخواست‌های آنها را محقق ساخته است و برای همین سیاه نیست.

بهشتی‌پور افزود: اینکه آمانو می‌گوید گزارش سفید نیست به آن دلیل است پرونده فعالیت‌های پیشین، پرونده پیچیده‌ای است که قریب به ۱۲ سال است که در دست بررسی است و اتهاماتی علیه ایران را مطرح کرده است که با رد آنها‏، فلسفه آن همه فشار علیه ایران زیر سوال می‌رود و آنگاه شورای حکام باید پاسخگوی اقدام سیاسی‌اش علیه ایران باشد.

وی با بیان اینکه انتظار ایران آن است که در نشست اضطراری شورای حکام پرونده فعالیت‌های پیشین برای همیشه بسته شود، تصریح کرد: بر اساس برجام، گروه ۱+۵ موظف است که قطعنامه‌ای با رویکرد بسته شدن این پرونده به شورای حکام بدهد و همانطور که شورای حکام پرونده هسته‌ای ایران را در سال ۲۰۰۶ به شورای امنیت فرستاد باید پرونده ایران را عادی کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: در صورتی که پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران برای همیشه بسته شود، دوران جدیدی برای روابط ایران و آژانس و اجرای برجام فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کشاورز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
این آقای آمانو که من میبینم دست خوش خیالارو تو پوست گردو میزاره میگید نه؟ پس منتظر باشید؟؟؟؟؟!!!!!!