بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
همزمان با بازار آزاد شاهد افزایش قیمت دلار در بازار مبادله ای نیز هستیم تا سقف سه هزار تومان توسط این ارز برای اولین بار شکسته شود.
کد خبر : ۱۵۷۶۵۹
نویسنده :
کیوان فر
قیمت دلار در اولین معاملات روز جاری به 3660 تومان رسید و همزمان با آن، بهای اعلامی این ارز توسط بانک مرکزی به 3007 تومان افزایش یافت.

به گزارش بورس نیوز، بهای این ارز در حالی طی روزهای گذشته روند صعودی به خود گرفته که برخی مسئولین دلیل آن را افزایش تقاضای مسافران کشور عراق به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی عنوان می کنند.

این در حالی است که به نظر می رسد عوامل مؤثر بر بهای این ارز فراتر ار این موضوع باشد؛ بطوریکه آنچه مسلم به نظر می رسد سیاست های دولت برای جبران بخشی از کسری بودجه طی کمتر از چهار ماه باقیمانده سال جاری تحت تأثیر کاهش بهای نفت و درآمدهای کل کشور است که موجب شده با روندی ملایم شاهد افزایش قیمت ها در بازار آزاد باشیم. آنچنان که برخی گمانه زنی ها و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که قیمت دلار تا پایان سال جاری به محدوده ای بین 3800 تا 4000 تومان خواهد رسید.

اما دلیلی دیگری که برای این روند مثبت بیان می شود، طولانی شدن فرآیند اجرای برجام و برآورده نشدن انتظارات برای لغو هر چه سریعتر تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران است که سرمایه گذاران را نگران کرده و به سمت بازار ارز سوق داده است.

اما همزمان با بازار آزاد شاهد افزایش قیمت دلار در بازار مبادله ای نیز هستیم تا سقف سه هزار تومان توسط این ارز برای اولین بار شکسته شود.

در این میان و با توجه به روند صعودی شکل گرفته در بازار ارز لازم است که دولت هر چه سریع تر برنامه تک نرخی شدن بهای ارز را اجرایی کند تا پیش از اجرای برجام فاصله میان نرخ ارز مبادله ای با بازار آزاد کاهش یابد.

این در حالی است که فاصله کنونی تنها موجب ایجاد رانت برای عده ای خاص شده که می خواهند از گپ موجود بین دو نرخ مذکور جهت کسب سود بهره ببرند. اما چنانچه سیاست تک نرخی شدن اجرایی شود، نه تنها رانت های موجود از بین می رود، بلکه شرایط نیز به سمت واقعی شدن پیش می رود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
جناب روحانی. این بود وعده و وعید تو خالی و پوچ شما قبل از انتخابات.
این تدبیر و امیدی بود که از آن دم میزدی.
ناشناس
GERMANY
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
پس 150 میلیارد دلار بعد توافق چی شد؟؟؟؟
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
برای دلار دو حالت ممکنه اگه برجام اجرا بشه دولت مجبوره نرخ ارز رو تک نرخی کنه و چون تحریم ها برداشته میشه به راحتی نرخ ارز رو تک نرخی میکنه پس برای همین داره نرخ رو میبره بالا ولی اگه برجام اجرا نشه شک نکنید نرخ دلار میره برای 5000 هزار تومن و اونوقته که تورم 40 درصدی بازم برمیگرده
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
سلام خوشبختانه ما مناسبت های زیادی برای افزایش یمت ها داریم ولی هیچ مناسبتی برای کاهش قیمت ها نداریم
ناشناس
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰
بی انصافی میکنیا...! یادمه همین دو سه سال پیش بود که یه بار تو ماه رمضون دلار 4 ریال کاهش پیدا کزد. اونو فراموش کردی؟
ناشناس
CANADA
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
واي بر مردم ايران كه فريب وعده هاي روحاني را خوردند در حالي كه

عين احمدي نژاد است
خسته
AUSTRALIA
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
اين دولت هم راه دولت قبل را داره ميره و فكر كنم ارز راهي به جز گذر از مرز ٤٠٠٠ ندارد و سال بعد دلار ٥٠٠٠ تومان هم خواهد شد

اتفاقات تكراري تاريخ ايران برويد فقط دوران خاتمي را نگاه كنيد دقيقا همين اعداد به صورت ريال تكرار شده است

بعدش هم ارز را به ٨٠٠٠ تومان ميرسانند و تك نرخي ميكنند


دولت راهي غير از اين ندارد دولتي كه هزينه زياد داشته باشد و فقط محل درآمدش دلار باشد بايد همين كار را بكند چون اين هيئت وزيران اگر چيز ديگه اي بلد بودن تا حالا بايد انجام ميدادن دو سال زمان كمي نبوده و تا حالا فقط با دولت قبل تسويه حساب شخصي كرده اند
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
پس نقش طلاها و دلارهای بلوکه شده که آزاد شد و همچنین کاهش ریسک تحریمها چه شد؟ همش برای سرگرم کردن مردم بود.....
احمدی نژاد کجایی که تهمت دروغگویی به تو زدیم ولی از همه راستگوتر بودی.....واقعا که تحریم ها کاغذ پاره بود و حالا معلوم شد که هیچ تاثیری نداشتند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵
به نظر من دلار شديد بالا خواهد رفت وتمام اينها حساب شده و دست دولت است اگه خوب دور و برمون رو نگاه كنيم ميبينم كه تمام جاهايى ذره اى ارز جابجا ميشود دولت اون رو به تملك خود در مى اورد خدا بخير كنه !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
به نظر من دلار شديد بالا خواهد رفت وتمام اينها حساب شده و دست دولت است اگه خوب دور و برمون رو نگاه كنيم ميبينم كه تمام جاهايى ذره اى ارز جابجا ميشود دولت اون رو به تملك خود در مى اورد خدا بخير كنه !