بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
کد خبر : ۱۵۷۶۹۴

بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته بار دیگر شاهد درجا زدن نماگرهای خود زیر سایه بازارگردانی صاحبان صندوق و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بود. این مهم در حالی طی روزهای متوالی اتفاق افتاده که در بازار پایه توافقی در بر گیرنده مجموعه‌ای از شرکت‌های اخراجی بورس، این روزها نوسان‌های عجیب‌ و غریبی را شاهد هستیم. سال گذشته در همین روزها بود که متولی بازار فرابورس با انتشار اعلامیه‌ای از اخراج 14 نماد معاملاتی به بازار پایه توافقی خبر داد که شوک پیش‌بینی نشده‌ای برای سرمایه‌گذاران بود اما اکنون این نمادها به جولانگاه نوسان‌گیران حرفه‌ای بازار تبدیل شده است.

از سوی دیگر بازار سهام این روزها در حالی به نوسان‌های مثبت قیمت ارز خیره شده که هنوز انتظار برای آثار ناشی از تسعیر نرخ ارز در صورت‌های مالی دور از انتظارات بازار است. با افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر و گذشتن قیمت آن از مرز 3600 تومان، توجه اهالی تالار شیشه‌ای به سمت این بازار معطوف شد. در بازارهای جهانی نیز به‌ویژه در گروه سرب و روی به افزایش نگرانی از بابت امکان تحقق بودجه برآوردی شرکت‌های صادرات‌محور این گروه انجامیده است.

اغلب شرکت‌های این گروه بودجه‌ای برآورد خود را بالاتر از نرخ‌های جهانی فعلی پیش‌بینی کرد‌ه‌اند. موارد فوق باعث شد روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات با 99 واحد کاهش، در ایستگاه 62 هزار و635 واحدی بایستد؛ همچنین همه شاخص‌های بورسی منفی و تالار شیشه‌ای قرمز‌‌پوش شوند.

در سایه بی‌رغبتی سهامداران برای خرید سهم و حاکم بودن جو منفی در فضای تالار شیشه‌ای حجم و ارزش معاملات هم به‌شدت افت کرد و تنها 423 میلیون سهم به ارزش 98 میلیارد تومان دادوستد شد و ارزش بازار سهام تا سطح 270 هزار میلیارد تومانی افت کرد.

عرضه بهمن دیزل، گروه بهمن را مثبت کرد

روز گذشته در گروه بانک معاملات در بازه منفی انجام گرفت. بانک ملت در دقایق آغازین معاملات پرتقاضا بود و بانک صادرات ایران نیز پرحجم معامله شد و با معامله 51 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. در گروه خودرو و ساخت قطعات، معاملات در طول روز منفی بود. گروه بهمن به دلیل عرضه 10 درصد از سهم بهمن دیزل طی معاملات یکشنبه و تاثیر مثبت این عرضه بر سود آن، روز گذشته از سهم‌های مثبت در گروه بود و با معامله 17 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

پیرامون این گروه خبر رسید با گذشت ۱۲ روز از پایان فروش خودرو در قالب وام ۲۵ میلیون تومانی امروز با تامین اعتبار بانک مرکزی تحویل خودروها آغاز شده است. در گروه محصولات شیمیایی معاملات متعادل بود. پلی‌اکریل از اوایل بازار، روند صعودی در پیش گرفت و صف خرید شد. با معامله 16.6میلیون سهم این نماد بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. کربن ایران با سرمایه 25 میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به اسفند 94، 187 ریال سود پیش‌بینی کرده که این مقدار نسبت به پیش‌بینی قبلی 9درصد افزایش داشته و در دوره شش‌ماهه 93 ریال زیان کرده است.

این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته 12 درصد را پوشش داده بود. در گروه انبوه‌سازی معاملات همسو با روند بازار منفی انجام گرفت و با معامله 1.6میلیون سهم، نوسازی و ساختمان تهران بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. آمار رسمی حاکی از آن است که معاملات املاک در کشور و تهران طی آبان‌ماه امسال به ترتیب 12 و 15 درصد نسبت به مهر 94 کاهش یافته که این مسئله نشان می‌دهد خواب پاییزی بازار مسکن سنگین‌تر شده است.

افت 4.5 واحدی آیفکس

در پایان معاملات هفتم آذر‌ماه 1394، 85میلیون و 840هزار ورقه بهادار خریدوفروش شد و ارزش آن به 529میلیارد و 100میلیون ریال رسید و آیفکس با 4.5 واحد افت نسبت به روز معاملاتی قبل، عدد 68787 را نشان داد. در روز نخست هفته، 4 میلیون و 440 هزار سهم ذوب‌آهن اصفهان از سوی معامله‌گران دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات سهام را به نام خود ثبت کرد؛ این در حالی است که بیشترین ارزش معاملات امروز به میزان 16میلیارد و 770 میلیون ریال مربوط به سهام پالایش نفت لاوان بود.

سهام صنعتی مینو در کنار مرجان‌کار و قند شیروان بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، آهن و فولاد ارفع و روان فن‌آور با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. علاوه بر این در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خریدوفروش 4میلیون سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به معامله 159 هزار ورقه اجاره سه ماهه رایتل بود.

در روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت بیمه دی پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان‌ماه 1394 (تسه94081) در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان 5درصدی قیمت بودیم. گفتنی است، خریدوفروش اسناد خزانه اسلامی در روز جاری با قیمت 932 هزار و 984 ریال به پایان رسید و نرخ بازده تا سررسید این اوراق با 0.77 درصد رشد نسبت به روز قبل، معادل 26.97 درصد شد. در عین حال امروز یکشنبه تعداد 100میلیون سهم معادل 10درصد از کل سهام شرکت بهمن دیزل در بازار دوم فرابورس برای نخستین بار عرضه می‌شود. برخی‌ تحلیل‌ها از کشف قیمت حدود 250تومانی این سهم خبر می دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر