بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
مستطيل شيشه اي تالار

"خدیزل" گرانترین سهم خودروساز

در معاملات روز جاری تنها اتفاق مهم عرضه سهام شرکت بهمن دیزل برای اولین با در بازار فرابورس بود، عرضه ای که به اعتقاد خیلی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه هم گران بود و هم سبب لقب گرفتن "خدیزل" به عنوان گران ترین خودرو ساز بازار سرمایه شد چرا که در گروه خودروسازها تا دیرزو ایران خودرو با نرخ 188 تومان بالاترین نرخ را داشت که با آمدن بهمن دیزل نماد "خودرو" به رده دوم از این منظر نقل مکان کرد.
کد خبر : ۱۵۷۷۴۲
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.09.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 37 واحد کاهش به رقم 43105 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 245 واحد افزایش عدد 141239 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 1 واحد افزایش به رقم 24390 واحد رسيد.

همچنین در این روز "جم" با 41 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 20 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد کاهش به رقم 685 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 997 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2265 میلیارد ریال رسید.

روند قدیمی و گذشته بورس امروز هم تداوم یافت و قیمت اغلب سهام شرکت ها با روندی نزولی مواجه شدند. در این بین قیمت برخی از تک سهم های بورس با رشد قیمت و حجم معاملات قابل توجه همراه بودند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری تنها اتفاق مهم عرضه سهام شرکت بهمن دیزل برای اولین با در بازار فرابورس بود، عرضه ای که به اعتقاد خیلی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه هم گران بود و هم سبب لقب گرفتن "خدیزل" به عنوان گران ترین خودرو ساز بازار سرمایه شد چرا که در گروه خودروسازها تا دیروز ایران خودرو با نرخ 188 تومان بالاترین نرخ را داشت که با آمدن بهمن دیزل نماد "خودرو" به رده دوم از این منظر نقل مکان کرد.

بنا بر این گزارش، بارها و بارها در خصوص عرضه های اولیه سهام شرکت ها و چگونگی کشف قیمت آنها صحبت کرده ایم اما متأسفانه تا به امروز به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم و همچنان قصه گران فروشی سهامداران عمده و رها سازی سهام زیر مجموعه های آنها در بازار سرمایه بعد از تأمین نقدینگی مورد نیازشان ادامه دارد و در این بین تنها این سهامدار خرد بازار سرمایه است که دود این عرضه ها را در چشمانش احساس می کند.

البته در این خصوص سهامدار خرد هم مقصر است و هم مقصر نیست یعنی واقعاً نمی شود به یک نتیجه واحد رسید چون رفتار سهامداران عمده با یکدیگر متفاوت است.

مثلاً در سهام شرکتی مثل فولاد هرمزگان واقعاً نمی توان سهامدار خرد را مقصر دانست چرا که وقتی سهامی پس از عرضه با حمایت های مادی و معنوی سهامدار عمده مواجه می شود و در بدو ورود تعدیل مثبت به همراه می آورد خوب تقصیر سهامدار خرد چیست؟ چگونه می شود پیش بینی کرد حمایت های یک سهامدار عمده از روی ساعت شنی است و به یکباره قطع می شود!

البته در خصوص هرمز و اتفاقات آن بزودی گزارش مبسوطی را منتشر خواهیم کرد.

اما مثلاً در عرضه سهامی همانند قاسم شاید قصور بیشتر از سمت سهامدار خرد باشد چرا که از قدیم گفتن "سزای گران فروش نخریدن است" وقتی تحلیگران بازار همگی به اتفاق از نرخ های 500 تا 600 تومان برای ارزندگی قاسم یاد می کنند دلیلی ندارد سهامدار خرد چنین سهمی را با نرخ 1000 تومان خریداری کند. هر چند که این سهم نیز تا نرخ 2000 تومان رشد قیمت را بعد از ورود به فرابورس تجربه کرد.

البته از این دست اتفاقات زیاد است که قصد نداریم سر شما را به درد آوریم و اگر نه برای نمادهای "شلیا"، "کتوکا" و "غفارس" هم حرف و سخن زیاد داریم. فقط همین را بدانید که اینها هم مثل دو مورد عنوان شده قبلی با نرخ گران عرضه شدند و پس از گذشتن چهارپا از پل، سهامدار عمده دیگر نه سهامش را می شناسد نه سهامدار را.

واقعاً نمی دانیم چه کسی مسئول این اتفاقات است؟ یعنی می دانیم اما اینکه چگونه متوجه اش کنیم یکمی سخت است.

ولی نکته اصلی اینجاست که چرا مسئول پول درآوردن سهامدار عمده و تأمین مالی آنها باید سهامدار خرد بورس باشد! حالا اگر دست این حقوقی ها تو جیب سهامدار خرد نباشد اتفاقی می افتد؟

به هر حال اینها را گفتیم تا احتمالاً چند روز دیگر دوباره سیل نامه ها و اعتراضات سهامداران حقیقی به جهت پیگیری علت کاهش قیمت "خدیزل" به پایین تر از نرخ عرضه اولیه روانه رسانه ها نشود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
اگه امروز به عرضه اولیه خدیزل توجه کرده باشین عرضه سهم نزدیک به نیم ساعت طول کشید دقیقا 27 دقیقه قبلا سهم با عرضه چند برابر بیشتر از این زیر 2 دقیقه تموم میشد ولی امروز کاملا مشخص بود کسی زیاد میل اشتیاق به خرید نداره و از همه مهمتر اینه که کسی پول نداره و اعتماد و اعتقادی به این بازار نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
بگم بگم راه نداز،که ماهم میگیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
من که سهام اولیه خدیزل را نخریدم
فایده ای نداره
عرضه اولیه سهام در این وضعیت بحرانی بورس به شخصی میماتد که در حال غرق شدن است به عوض نجات دادنش به پای او یک وزنه ای نیز ببندیم تا بیشتر غرق شود
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
گول سودش نخورید پوشش سود 6 ماه ضعیف است تعدیل منفی میدهد زیانده می شود
حاج احمد كشتي گير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
اين گفته من نيست بلكه گفتمان چندين شركت بزرگ سرمايه گزاري بين الملي است كه همگي قيمتهاي سهام ايران را تا حتي ٢٦ برابر زير قيمت واقعي ميدانند و اين تجربه هم در چين و هم در روسيه و تركيه و مالزي اتفاق افتاده است درست مثل ١٠-١٥ سال پيش كه قيمت زمين در شمال تهران متري زير ٥٠٠ هزار تومان بود و در چند سال كوتاه به ٣٠ برابر هم رسيد. قول ميدهم كه بهار نزديك است و جناب روحاني و تيم اقتصادي ايشان فقط طلب صبر دارند. سهام داري كنيد كه بزودي درهاي بهشت باز خواهند شد.
دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
شما احتمالا خودتون نخریدید!
سهم با قیمت خوبی عرضه شد اتفاقا
ناشناس
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
بورس نیوز عزیز خدیزل رو با خاور و خکاوه و خودرو و سایپا مقایسه نکن بعد بگو گرونه شرکتهای گروه خودرو سازی اکثرا زیان عملیاتی و زیان انباشته های سنگین دارند
همنیجوری از سر شکم میای میگی گرونه
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
خیلی متشکرم که خیلی واضح گفتید
ولی لعنت بر خودم که اینچنین کردم
pip
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
عجب قیاسی کردی از لحاظ سوددهی خودرو کجا خدیزل کجا مومن ؟
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
بهت نرسیده این جوری میگی
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
از ماست که بر ماست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۸
برو بااا الکی جو نده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
سلام بورس نیوز یک خبر جالب برای شما بکم از کارکزاریهای بورس در یک کارکارکزاری کد کاربری معاملات انترنتی باز کردم وپس از واریز پول نقد به حساب کارکراری ازطریق بانک وبه صورت فیش بانکی عادی کارکزاری می کوید باید کپی فیش را برای انخا ارسال کنم به فاکس وتلکرام تا تائید پرداخت انجام شود واین یعنی برکشت به عقب سازمان برای انجام معاملات وناتوانی سازمان بوزس در عصر اینترنت و ارتجاع به عصر قبل
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
قیمت بالا در عرضه اولیه فقط سهامدار خرد را خورد میکند مثل من!