بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
در حال حاضر به دلیل کاهش درآمد دولت بخاطر افت چشمگیر قیمت جهانی نفت، دست دولت در کنترل نوسانات ارز کوتاه می باشد و اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در دنیا صورت گرفته نیز دلار را با روندی رو به رشد همراه کرده و تقاضا را برای این ارز افزایش داده است.
کد خبر : ۱۵۷۷۴۸
نویسنده :
یارمحمدی
با توجه به اینکه برخی دولت مردان رشد نرخ دلار آمریکا را افزایش تقاضا برای آن به دلیل سفر زائرین اربعین اعلام کرده اند اما این تنها دلیل نوسانات مثبت این روزهای نرخ ارز نیست.

تحلیلگر شرکت کارگزاری سرمایه و دانش، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش درآمد دولت بخاطر افت چشمگیر قیمت جهانی نفت، دست دولت در کنترل نوسانات ارز کوتاه می باشد و اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در دنیا صورت گرفته نیز دلار را با روندی رو به رشد همراه کرده و تقاضا را برای این ارز افزایش داده است.

محمد حسن عابدی نژاد مهرآبادی در ادامه گفت: اغلب سرمایه گذاران و فعالان بازار معتقدند که با لغو تحریم های بین المللی و آزاد شدن پول بلوکه دولت، تقاضا برای دلار کاهش یافته و این موضوع می تواند مانع از رشد بیش از این مقدار دلار در مقابل ریال شود.

وی در رابطه با اثر گذار بودن این نوسانات بر صنایع فعال در بازار گفت: به نظر من در کوتاه مدت به طور کل شرکت های صادرات محور تأثیر مثبت و آن دسته شرکت هایی که واردات انجام می دهند تأثیر منفی می پذیرند، اما عمده تأثیر مثبت از رشد نرخ دلار را صنعت پتروشیمی خواهد برد، چرا که واردات این شرکت ها برای مواد اولیه مورد نیاز تابع نرخ ارز آزاد نبوده ولی فروششان را با دلار آزاد انجام می دهند و این رشد نرخ دلار در برابر ریال در کوتاه مدت مبلغ فروش و سودآوری این مجموعه ها را با افزایش همراه می کند.

وی افزود: اما صنایع دیگر مثل فولادی ها به دلیل اینکه، عمده فروششان داخلی است و رکود در بخش مسکن و کل اقتصاد کشور را شاهد هستیم، با رشد نرخ دلار تأثیر چندانی نمی پذیرند.

عابدی نژاد مهرآبادی در رابطه با چشم انداز نوسانات نرخ دلار گفت: به نظر من تا پایان سال جاری دلار در محدوده بین 3500 تا 3700 تومان نوسان خواهد داشت و به رقم های بیش از این نخواهد رسید، تا زمانی که دست دولت برای کنترل این بازار در جهت تک نرخی شدن ارز باز شود. تک نرخی شدن ارز نیز در همین محدوده های قیمتی و یا کمی کمتر انجام شد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در تمامی بازارهای جهانی، دلار روندی افزایشی به خود گرفته که علت اصلی آن اوضاع بد اقتصادی چین، اروپا و از طرفی انتظاراتی که برای افزایش نرخ بهره آمریکا وجود دارد، می باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه رشد نرخ ارز مرجع را منطقی دانست و گفت: با توجه به تمامی موارد ذکر شده رشد نرخ دلار مرجع به دنبال نرخ ارز آزاد منطقی می باشد و بعید به نظر می رسد با توجه به سیاست های دولت و تمرکز بر کنترل تورم به بهای از بین رفتن رونق و ایجاد رکود اقتصادی، دلار بیش از این رشد داشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خودم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
منظورتون اينه كه بريم دلار بخريم؟؟
فرزاد
KAZAKHSTAN
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
این دولت چیزی جز شعار و وعده ندارد که به خورد مردم بدهد و دستش را هر روز عمیقتر در جیب آنها فرو ببرد. اول وعده بهبود وضع اقتصادی در صورت حصول توافق هسته ای را داد که نتیجه اش را در بازار سرمایه دیدید، و حالا هم وعده بهبود وضع اقتصادی بعد از برداشته شدن تحریمها را میدهد که هنوز هیچکدام از حقوقیهای بازار سرمایه و حتی خود دولت هم به آن باور ندارد!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
مدیر عامل..... شرکت پدیده مشهد همجنان آزاد است وبه ریش یک میلیون از مردم بدبخت ومسوولین بی خیال میخندد ومردم از گرسنگی زبان به دیوار می کشند به کی باید پناه برد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
خرید دلار خیلی بهتر از خرید سهام پتروشیمی می باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
سلام باز نوبت انتخابات شد ونوبت دلار شد برای کاسبان مذاکره ودلواپسان عمو سام که مبادا بی درامد باشند وبی پول هرجی باشه انتخابات است ویک مشت دلار برای بعضیها بعد از انتخابات میتواند مهر پاسپورتها رابهزند
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
دلار باید بالای شش هزار تومن بره تا اثر نرخ خوراک خنثی بشه.